- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Festivalverslag I: het IFFR terug op locatie
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Het gaat snel hoor de veranderingen voor de publieksprijs. Toch voor mij altijd een indicatie welke tigers of BF’s een goede zouden kunnen zijn.
Nu is het alweer:
1. Orphea in Love
2. Dalpha
3. Letzter Abend
4. The Whale
5. Pretty Red Dress
6. DEPOT…Boymans
7. Goodbye Stranger
8. Lords of Lockdown
9. Superposition
10. Pamfir
2- zou een zeer aangrijpend verhaal zijn.
8 en 10- zouden zo op mijn lijst komen mits ik tijd zou hebben.
Voor wat het waard is mijn oogst van lime light (zie de rest vant jaar toch niet alles) en harbourfilms:
5/5 War Pony
4/5 Super Position
3/5 Little Dixie (en een plusje voor het absurde)
3/5 Wir sind dann die Angehörigen
Te gaan naar: Geylang, La Tour en After Sun.
tbouwh dank voor het verslag!
Over je reflectie over de veranderingen en inkrimping: ik kan je volgen maar is het motief niet ook gewoon geld geweest? En: de keuze aan last minute even iets kiezen is minder groot.
Ps. Ik had ooit een grote toevoegijver… maar nu valt mij op dat alles er nog niet op staat. Wir sind…angehörigen usw.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
is uiteraard ook een factor. Het aantal screenings per film is gemiddeld nog steeds 3 á 4, dus daar is niet veel veranderd. Het terugbrengen van het aanbod omwille van de financiën begint overigens niet met het huidige team, ik kom sinds 2017/18 op het festival maar als ik de verhalen van rond 2010 mag geloven was de catalogus destijds nog een flink pak groter dan 'ie pre-corona was. Ik zou nog wel eens na kunnen zoeken hoeveel langspelers IFFR van 2020->2023 nu echt heeft ingeleverd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ps. Ik had ooit een grote toevoegijver… maar nu valt mij op dat alles er nog niet op staat. Wir sind…angehörigen usw.
User Mac Hammer Fan helpt om ontbrekende IFFR titels toe te voegen. 
O.m. Wir Sind Dann Wohl die Angehörigen (Film, 2022) is inmiddels toegevoegd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
- Vanaf 15:00 uur - Inchecken in The Rotterdam Marriott Hotel
- 20:00 uur - IFFR slotfilm + feest in de Doelen
- Overnachting The Rotterdam Marriott Hotel
- Ontbijten The Rotterdam Marriott Hotel
- 10:00 uur - Volkskrantdag
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Ik heb al enorm veel geruchten gehoord over het erbarmelijke programma in Rotterdam. Is dit zo?
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
Ik heb genoeg dingen gezien die de moeite waard zijn voorlopig (en nog twaalf titels te gaan), maar van de vijf titels die ik gezien heb die in Rotterdam zijn wereldpremiere beleven kan er nog geen enkele op een voldoende rekenen.
Richardus
-
- 2128 messages
- 1196 votes
Ik heb al enorm veel geruchten gehoord over het erbarmelijke programma in Rotterdam. Is dit zo?
Ik zie voor IFFRiG zo weinig veelbelovends dat niet in de bios komt, dat ik besloten heb Dekalog in Eye 1 komend weekend voorrang te geven... Alleen balen dat ik Trenque Lauquen mis.
In R'dam van de 5 films die ik zag eigenlijk alleen Pamfir de moeite, en nog zonder aankoop. Maar dat komt wel, denk ik.
Volgend jaar 5 dagen R'dam en vier Grunn, het kriebelde best bij me dit jaar, fijne sfeer ook weer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Juist de kleine Nederlandse verhalen imponeren op IFFR - NRC
Nummer achttien is de enige Nederlandse film in de Tiger Competition, de belangrijkste prijs van het festival: 40.000 euro voor één „up- and coming filmmaker”. Daarbuiten is het Nederlandse aanbod ook karig, zowel in kwaliteit als in kwantiteit. In vorige jaren draaide er vaak meer dan tien Nederlandse films op het festival. Dit jaar draaien er, buiten het RTM-programma met films over Rotterdam en door Rotterdammers, maar vijf Nederlandse films op het IFFR.
predator
-
- 1665 messages
- 1948 votes
Ik ga al sinds het begin naar IFFR en volgens mij is de kwaliteit altijd heel wisselend geweest (als reactie op dimi303). Mijn waarderingen tot nu toe:
Tigru: leuk bedacht maar had iets meer tijger verwacht ***
Funny Pages: stripachtig, surrealistisch, niet helemaal in balans, maar wel boeiend ***
One Win: wie een film zoals Rocky leuk vindt, zal dit ook kunnen waarderen. Veel oog voor sportdetails. Leuk! ****
Little Dixie: rare eend in de IFFR bijt, veel doden, weinig verhaal ***
Letzter Abend: onverwacht goed. Concept is vaker langsgekomen, maar dit is wel echt heel goed gedaan *****
Nostalgia: prachtige beelden, maar mager verhaal ***
Godland: ook prachtige beelden, maar een partij traag ***
Killing a Traitor: weet toch best veel van de Iraanse geschiedenis, maar hier kon ik echt geen touw aan vastknopen **
Night is short, walk on girl: oudere film, maar erg fijn dat ik 'm in de bios kon zien *****
Dalva: zwaar verhaal, maar wat een acteerwerk! En een positieve insteek, knap gedaan *****
GAFA_1984
-
- 35 messages
- 0 votes
Ik heb genoeg dingen gezien die de moeite waard zijn voorlopig (en nog twaalf titels te gaan), maar van de vijf titels die ik gezien heb die in Rotterdam zijn wereldpremiere beleven kan er nog geen enkele op een voldoende rekenen.
Hier twee wereldpremieres die ik geweldig vond en de andere twee gewoon goed:
2551.02 – The Orgy of the Damned | IFFR
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Ja, als je gaat voor 'IFFR-exclusieve' titels (het festival zet nog explicieter in op wereldpremières). Niet per se, als je ook aan de lopende band sterke aangekochte titels gaat kijken. Maar ik vind een Godland of Aftersun niet per se een IFFR-verdienste. Juist de film van de enige Russische maakster op het festival was van de 'exclusives' zeer de moeite waard. Verder kon ik de Duitse Tiger erg waarderen, zat de nieuwe Karim Kassem in diezelfde competitie en komt La Hembrita (Big Screen) ook op een hoge score uit. Dat zijn uit m'n hoofd de echte IFFR-only-hoogtepunten tot nu toe, maar dat hadden er absoluut wat meer mogen zijn.
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
Hier twee wereldpremieres die ik geweldig vond en de andere twee gewoon goed:
2551.02 – The Orgy of the Damned | IFFR
Fijne tips, bedankt! Die laatste twee had ik wel op de radar maar niet in kunnen plannen, die eerste twee wat minder maar kunnen zeker interessant zijn (al vermoed ik, zonder een van zijn films gezien te hebben, dat Seidl niet geheel mijn tempo is). Ik zag vanavond de Signaporese thriller Geylang, die al wel in zijn thuisland gedraaid heeft maar verder nog nergens en die vond ik erg genietbaar.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
weer een dagje pauze (werk) vandaag, nog maar twee te gaan hierna... maar alvast een tussenstand... wellicht nog tips en wellicht helpt het om wat titels toegevoegd te krijgen (NB 2 titels hier hebben ook nog geen imdb pagina)
8,5 - I morti rimangono con la bocca aperta (2022)
8 - Saules aveugles, femme endormie (2022)
8 - Shi yu zhen (2023)
8 - Sigurno mjesto (2022)
7,5 - Medusa Deluxe (2022)
7,5 - Pamfir (2022)
7,5 - Dalva (2022)
7,5 - Retrace (2011)
7,5 - Indivision (2023)
7,5 - A Primeira Idade (2023)
7,5 - Kapag wala nang mga alon (2022)
7 - Clementina (2022)
7 - Karparaa (2023)
7 - Vildanden (2023)
6,5 - Puisi Cinta yang Membunuh (2022)
6 - Aku mahu hidup (1970)
5,5 - Moha (2023)
5 - Polako nikuda (2022)
NB 3 uit mijn top 4 zag ik gisteren op dezelfde dag! Had al het vermoeden dat dat "mijn" dag zou worden, maar fijn dat het ook echt zo uitkomt. Fabrizio Ferraro is voor mij echt dé arthouse ontdekking van dit jaar (haalde eerder deze maand twee van zijn vorige films in)... zit ergens tussen Pierre-Yves Vandeweerd en Grandrieux in qua beeldvoering (hij is duidelijk ook zelf een cameraman) en de filosofische gedachtes achter zijn werk (hij bleek érg filosofisch zelfs, tijdens de Q&A, maar ik mag dat wel... anderen zullen het wellicht niet helemaal volgen of zelfs pretentieus vinden, maar zonder op zo'n manier over cinema na te denken (en over tijd, taal, licht e.d.) zouden zijn films wellicht compleet leeg zijn. In de witte wereld van deze laatste film is die leegte wel op zijn mooist overigens, in een soort soft-focus vaak die me aan films van 100 jaar eerder deed denken)
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Niet de enige Rus, de nieuwe Sokurov is er ook. Maar die kwam de laatst al een keer het land niet eens uit, dus dat hij zelf kwam leek me al uitgesloten. In 2008 was hij er wel zelf. Er draait ook nog een short (DVA). Maar drie titels is erg weinig. In 2020 waren het er negen.
Morgen zie ik Sokurov, eerder deze week zag ik het zeer sterke My Little Nighttime Secret.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Dalva was helaas uitverkocht in Oostende. The Blue Caftan is prachtig.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
VPRO Big Screen Award naar Endless Borders van Abbas Amini - VPRO Gids - vprogids.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Tiger Award 2023 voor Le spectre de Boko Haram - Filmkrant
De Tiger Award, de belangrijkste prijs van het International Film Festival Rotterdam, is dit jaar gewonnen door Le spectre de Boko Haram van Cyrielle Raingou. Special Jury Awards gingen naar Munnel van Visakesa Chandrasekaram en New Strains van Artemis Shaw en Prashanth Kamalakanthan. En er werden gisteren meer prijzen uitgereikt.
predator
-
- 1665 messages
- 1948 votes
En hierbij de overige films:
The power: degelijk gedaan, veel aandacht voor de sfeer, maar had meer spanning verwacht ***
Ride your wave: voor Yuasa een rustige film, maar wel fijn en mooi. ****
Munch: zal niet iedereen bekoren, maar ik vond de mengelmoes van 4 korte films en beelden van zijn werk overtuigend en boeiend ****
Inu-Oh: rockopera van Yuasa. Niet zijn sterkste werk maar absoluut vermakelijk ****
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
GREAT!
1 - ★★★★½ - 8,5 - I morti rimangono con la bocca aperta (2022) The Dead Remain with Their Mouths Open
2 - ★★★★ - 8 - Saules aveugles, femme endormie (2022) Blind Willow, Sleeping Woman
3 - ★★★★ - 8 - Shi yu zhen (2023) Silent Ghosts
4 - ★★★★ - 8 - Sigurno mjesto (2022) Safe Place
5 - ★★★★ - 8 - Lola (2022)
6 - ★★★★ - 7,5 - De noche los gatos son pardos (2022)
7 - ★★★★ - 7,5 - Medusa Deluxe (2022)
8 - ★★★½ - 7,5 - Majd holnap (1980) Maybe Tomorrow
9 - ★★★½ - 7,5 - Pamfir (2022)
10 - ★★★½ - 7,5 - Wir Sind Dann Wohl die Angehörigen (2022) We Are Next of Kin
they're good, I guess
11 - ★★★½ - 7,5 - Dalva (2022)
12 - ★★★½ - 7,5 - Birdland (2023) Indivision
13 - ★★★½ - 7,5 - Kapag wala nang mga alon (2022) When the Waves Are Gone
14 - ★★★½ - 7,5 - Visszatérés (2019) Retrace
ok
15 - ★★★½ - 7,5 - A Primeira Idade (2023) First Age
16 - ★★★½ - 7 - Clementina (2022)
17 - ★★★½ - 7 - Karparaa (2023)
18 - ★★★½ - 7 - Antes que lleguen los zopilotes (2023) Before the Buzzards Arrive
19 - ★★★½ - 7 - Vildanden (2023) The Wild Duck
they're ok, I guess
20 - ★★★ - 6,5 - Puisi Cinta yang Membunuh (2022) Deadly Love Poem
21 - ★★★ - 6 - Aku mahu hidup (1970) I Want to Live
no recommendations at all, maybe bad
22 - ★★★ - 6 - The Nothingness Club - Não Sou Nada (2023)
23 - ★★★ - 6 - Natura (2023)
24 - ★★½ - 5,5 - Moha (2023)
bad
25 - ★★½ - 5 - Polako nikuda (2022) Slowly Nowhere
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Goede editie !
★★★★¼ | 8.8
01. My Little Nighttime Secret | Natalya Meshchaninova
★★★★ | 8.4
02. War Pony | Gina Gammell & Riley Keough
★★★¾ | 8.0
03. The Lady from Constantinople | Judit Elek
04. Safe Place | Juraj Lerotic
★★★½ | 7.6
05. Füür Brännt | Michael Karrer
06. Memories of a River | Judit Elek
07. Showing Up | Kelly Reichardt
08. Inu-Ōh | Masa’aki Yuasa
09. Cain and Abel | Lino Brocka
10. Okiku and the World | Junji Sakamoto
★★★¼ | 7.2
11. The Eternal Daughter | Joanna Hogg
★★★ | 6.8
12. Convenience Story | Satoshi Miki
13. Maria’s Day | Judit Elek
★★¾ | 6.4
14. Lonely Castle in the Mirror | Keiichi Hara
15. Maybe Tomorrow | Judit Elek
★★¼ | 5.5
16. Skazka | Aleksandr Sokurov
★¼ | 3.5
17. A Primeira Idade | Alexander David
¾ | 2.5
18. I Can’t Stop Biting You | Mamoru Oshii
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Hoogtepunten IFFR 2023
(Grofweg in volgorde van waardering):
-> Aftersun
-> Showing Up
-> Godland
-> Die Middag
-> Safe Place
-> My Little Nighttime Secret
-> Letzter Abend
-> La Hembrita
Eervolle vermeldingen: Thiird, Little Dixie, Lola
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Traditioneel ook mijn eindlijstje. Het was voor mij met mijn mengsel met van alles wat een prima editie. En het publiek merkt nog weinig. Maar achter de schermen rommelt het bij het IFFR. Programmeurs (en daarmee ook contacten en ervaring) zijn op een bepaald nare manier de laan uitgestuurd en vervangen door free lancers die contacten en ervaring missen en verder lijkt het IFFR een heilloze weg in te willen slaan van meer en meer wereldpremières en zeker die van debutanten waren dit jaar niet zo goed. Ikzelf heb vergeleken met de laatste fysieke editie uit 2020 meer uitschieters naar beide kanten gezien. De beste films waren beter en de slechtste waren slechter, Uiteindelijk op 44 lange films gekomen en verder nog een handvol shorts.
1. Godland 4.5*
Ik was destijds niet een enorme fan van zijn vorige film, maar deze existentailistisch-epische artfilm tegen de overweldigende IJslandse natuur was wondermooi. Ben benieuwd of ik dit jaar iets beters ga zien.
2. Aftersun
Ontroerend portret van de liefde tussen vader en dochter die samen herinneringen maken. Ik las dat de mij onbekende acteur Paul Mescal genomineerd is voor een Oscar. Hij zal m wel niet krijgen, maar het zou zo terecht zijn als het wel zo was.
3. Safe Place
Kroatisch drama met een regisseur die ook de hoofdrol speelde en het zelf mee moest maken. Een film die vertelt moest worden en zeer doeltreffend en sober is gemaakt.
4. Silent Ghosts 4.0*
Ik roep mezelf uit tot fan van Heng Yang. Na vele jaren eindelijk wat nieuws van hem in Rotterdam. Ik ben dol op het camerawerk in zijn films en met name ook op zijn gevoel voor timing
5. War Pony
In het verlengde van eerdere portretten van de rafelranden van de Amerikaanse samenleving (vaak gemaakt door vrouwen) is War Pony vooral een film die met een veel gevoel voor omgeving gemaakt is en die houdt van zijn twee hoofdpersonages. Riley Keough blijkt ook een regietalent.
6. Showing Up
Kelly Reichardt is een beetje anders (meer humor, totaal ander wereldje dan eerdere films) en zo ontzettend vertrouwd (minimaal plot, Michelle Williams, sommige onderliggende thema's). En ze maakt me weer blij.
7. My Little Nighttime Secret
Een schreeuw om hulp van een meisje in een heftige film van een regisseuse die scenes de kans geeft om tot leven te komen.
8 Fuur Brannt
Fijne bescheiden Zwitserse observerende film van drie groepen op een zomeravond met verschillende leeftijden.
9. Power
Slowaakse politieke film. Met thema's die heel drammerig kunnen worden, maar dat vermijd deze film door een fijn ingehouden regie en een interessant moreel dilemma.
10. Pacifiction
Nog een film over macht, zoals wel vaker bij Serra. Een om vaker te zien ook. Mysterieus en met een bijna apocalyptisch einde. Bijzonder van toon.
11. Un Petit Frere
Psychologisch sterke film die vooral over de verhouding tussen moeder en twee zoons gaat.
12 La Hembrita
Fraai een genuanceerde film uit de Dominicaanse republiek over klasseverschillen. Met stiekeme gelaagdheid.
13 Another Spring
Vertraagde oude beelden en een bijzondere soundtrack illustreren een documentaire over de laatste pestepidemie in Europa in wat toen nog Joegoslavie was.
14. Moana With Sound 3.5*
15. The Eighth Day of the Week
16. Thiiird
17. Pamfir
18. Wir Sind Dann Wohl die Angehorigen
19. Copenhagen Does Not Exist
20. Cain at Abel
21. Jeune Cinema
22. Amar Akbar Anthony
23. Arnold is a Model Student
24. Die Herrgottsgrenadierte
25. Amiko
26. La Otra Forma
27. Tigru 3.0
28. Okiku and the World 3.0*
29. Lonely Castle in the Mirror
30. Mind Game
31. Munch
32. Lu Over the Wall
33. Night Walk
34. Nostalgia
35. Munnel
36. La Palisada 2.5*
37. Notas Sobre Un Verano
38. Skazka 2.0*
39. LIke & Share
40. Before the Buzzards Arrive
41. In My Mothers Skin
42. Slowly Nowhere
43. Alien Food 1.5*
44. Shimoni 1.0*
Boven alles: Wat fijn dat het weer kon en wat had ik het gemist.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bezoek IFFR nog niet terug op pre-corona niveau - Filmkrant
Voor het eerst sinds 2020 beleefde het International Film Festival Rotterdam afgelopen anderhalve week weer een ‘gewone’ editie. Er werden in totaal 252.000 kaartjes verkocht. Daarmee zit het festival nog lang niet op het niveau van voor corona. In 2019 werden 327.000 kaartjes verkocht, in 2018 zelfs 329.000 en in 2017 bleef de teller staan op 314,000.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Richardus
-
- 2128 messages
- 1196 votes
Eindstand IFFRiG
The Blue Caftan 4,75
Endless Borders 4,47
The Whale 4,470