• 178.048 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.727 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Querelle wrote:

Vorig jaar ook al die German gemist, terwijl ik dit toch de meest interessante cinema vind. Hoop nog een keer de kans te krijgen.

Heb uit betrouwbare bron vernomen dat die mogelijk toch nog een theatrical toertje krijgt...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ben gisteren ook ziek geraakt, maar als het dan toch moet dan toch het liefst de dag na het IFFR

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Malick wrote:

Verder opvallend was dat de blikjes Coca Cola in Latijns-Amerika niet gebruikt worden om te drinken maar voor hele andere zaken.

Ook in Noord-Amerika (Cover Me).

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

McSavah wrote:

Ben gisteren ook ziek geraakt, maar als het dan toch moet dan toch het liefst de dag na het IFFR

Ik ook al...dus film kijken voorzover dat gaat..

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik ben in elk geval heel erg verkouden inmiddels.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hoop niet dat ik de schuldige ben.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ze schiet weer eens met scherp.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Malick wrote:

Ze schiet weer eens met scherp.

Mooi stuk. Van begin tot eind gelezen, en ik ben (nog) geeneens een IFFR-ganger. Dit soort beschouwingen zie ik overigens regelmatig in S&S, o.a. Van Cousins, maar niet alleen.

Fueledable

• 231 messages
  • 3444 votes

Misschien een beetje laat, maar ik heb ook genoten op het IFFR. Dit was mijn tweede keer dat ik ben geweest. Heel handig als je vriend aka niethie in Rotterdam woont en jij zelf in het verre Friesland. Acht films gezien het laatste weekend. Ook nog een super last minute kunnen krijgen voor Bridgend. Daar was ik erg blij mee, want de film was het zeker waard!

Als grote Ghibli fan vond ik When Marnie Was There het mooist. Zo'n kans krijg je niet vaak, om het op grote doek te zien. Helaas zaten de stoelen niet zo lekker..

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

mijn verslag van het festival ging zojuist online!

Salon Indien » IFFR 2015: weerbaar en weerbarstig - salonindien.nl

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Fueledable wrote:

Als grote Ghibli fan vond ik When Marnie Was There het mooist. Zo'n kans krijg je niet vaak, om het op grote doek te zien. Helaas zaten de stoelen niet zo lekker..

Ik vond het ook een prachtige film, maar ik heb voor 2 films mijn data op basis van zaal gekozen, deze heb ik in Cinerama 1 gezien, daar vind ik de stoelen namelijk wel lekker zitten. De andere was As the gods will, die wilde ik dan wel graag op dat megascherm in Pathe 5 zien.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Vooral sterke antwoorden op de vierde en vijfde vraag. *KLIK*

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Malick wrote:

Vooral sterke antwoorden op de vierde en vijfde vraag. *KLIK*

Ja, inderdaad, ik vond het ook bijzonder dat de commentaren in de kranten echt van dezelfde strekking was als die van de afgelopen paar jaar.

En zo te zien hebben de filmliefhebbers in dit topic zich weer prima vermaakt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

In 1996 , het eerste jaar dat ik het IFFR bezocht gedurende de volle lengte van 10 dagen, werd het 1e festval van 1972 integraal herhaald, vanwege het 25-jarig jubileum. Eerst op het IFFR, later nog (deels?) in het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam.

Ik heb in 1996 een aantal films uit het themaprogramma ‘The First Festival’ bezocht. Zowel in Rotterdam als in Amsterdam. Als ik zie welke titels ik nog heb laten lopen had ik gewild dat ik nóg meer titels had meegepikt, maar wat ook in 2015 op het IFFR geldt, gold ook in 1996 al: het bezoeken van het Cinema Regained programma, zoals de retrospectieven en speciale vertoningen van oudere (gerestaureerde) films in de huidige programmering heet, gaat ten koste van de tijd voor de nieuwe releases. Dus het was en is keuzes maken en pas terugkijkend kun je zien wat de verstandigste keuze was geweest.

Anyway, bijgaand de draailijst van The First Festival:

- Les Camisards (1972)

- Remparts d'Argile (1968)

- Ingmar Bergman’s Värld (1971)

- Targets (1968) *

- Ich Liebe Dich, Ich Töte Dich (1971)

- Ladies and Gentlemen, Mr. Leonard Cohen (1965)

- Abel Gance: The Charm of Dynamite (1968) - IMDb

- Dyn Amo (1973)

- Katzelmacher (1969) *

- Il Sasso in Bocca (1969) - IMDb

- Bonaparte et la Révolution (1971)

- La Cicatrice Intérieure (1972)

- Szindbád (1971) (*)

- Abel Gance, hier et demain (1963) - IMDb

- Coup pour Coup (1972)

- Reed, México insurgente (1973) - IMDb

- Alianza para el progreso (1971) - IMDb

- Shura (1971) (*)

- Weekend à Sochaux (1971)

- Gaav (1969)

- Postchi (1970)

- Gion Bayashi (1953) (*)

- Women in Revolt (1971)

- Le Chagrin et la Pitié (1969)

- Yawar Mallku (1969)

- Les Yeux Fermés (1972)

- El Jardín de las Delicias (1970) **

- Der Tod der Maria Malibran (1972) (*)

- Buraikan (1970) *

- Saat el Fahrir Dakkat, Barra ya Isti Mar (1974) - IMDb

- Tomato Kecchappu Kôtei (1971) *

- Sho o Suteyo Machi e Deyou (1971) (*)

- Sama Soruja (1972) **

- Lambaaye (1972) - IMDb

- Johnny Got His Gun (1971) (*)

- Minamata: Kanja-san to Sono Sekai (1971)

- Guerilla’s of the Arabian Gulf (1970)

- Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972) *

- Here Comes Every Body (1972) - IMDb

- Winter Soldier (1972)

- Essene (1972)

De films met een * heb ik bezocht in Rotterdam, die met ** in Amsterdam en (*) zijn de films die ik later eens zag. Opvallend politiek programma, relatief veel docu’s en een programma rond Abel Gance zo te zien. Van mij mogen ze dit programma binnenkort integraal nog eens doen

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Lijkt me inderdaad een fijn programma. Heb er toch nog acht stuks van gezien, thuis welteverstaan

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Dank voor de link!

Goede en gepassioneerde spreker. Mooi gesprek. Bondig, een uitstekend uithangbord. Misschien ben ik te moe maar de "new ideas" vielen me niet op. In het laatste stuk wordt vooral aangestipt hoe het IFFR zich denkt te onderscheiden. In de uitleg herken ik ook en vooral het al bestaande IFFR (relatief jong publiek, richt zich op het onverwachte). Hoe dan ook zijn verhaal sluit aan bij een gedachtewisseling en enkele kritische links op dit forum deze winter (hier ongeveer) en dit stuk (Vers Beton) .

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Voor het eerst dat ik de nieuwe directeur iets inhoudelijks hoor zeggen over het festival. Was en ben nog steeds zeer benieuwd naar zijn aanpak en het effect daarvan. Nu is dit een vrij kort praatje waar hij voornamelijk de al bekende 'mission statement' van het festival uitlegt. Maar hij heeft de spirit dus wel te pakken... En daar mochten we ook wel vanuit gaan uiteraard. Als er nu al iets van een verschil merkbaar zou kunnen zijn, is dat dit iemand is met de meeste connecties en focus op het marktgedeelte van de filmindustrie (een focus die Rotterdam puur om concurrentie redenen nu ook wel nodig heeft en al een paar jaar aan werkt... Vooral vorig jaar was een herevaluatie wel al echt merkbaar iig), terwijl bij Wolfson toch ook altijd wel een zeer persoonlijke en kunstzinnige invalshoek naar voren kwam qua smaak. Ben zeer benieuwd wat deze man qua inhoudelijke input / smaak gaat doen met de Tiger competition e.d. Dat zal de komende editie en tijd moeten gaan leren denk ik!

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Oh nee, ik begin te huiveren.

History's Future had ik wel verwacht maar terug naar acht titels vind ik echt niet kunnen. Te radicaal. Had er dan een rond cijfer van tien gemaakt. Ook vermoed ik dat het gehele programma flink teruggebracht gaat worden. Iets wat je al tussen de regels door kunt lezen. Was dit jaar al te zien maar als ze dat nog verder gaan terugbrengen verliest het IFFR voor mij zijn kracht.

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Eigenlijk denk ik dat er niet direct heel veel veranderd in het aantal films, de lijntjes rond de secties worden in eerste instantie weer eens hertekend. Hier is altijd een golfbeweging in geweest naar meer of minder secties.

Er is in het interview met Bero Beyer op de IFFR-site ook te lezen dat na de volgende editie Gertjan Zuilhof vertrekt als programmeur, een opvallende ontwikkeling.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nou dat is dan nog eens aangenaam nieuws!

Komende festival dan misschien de nieuwe Khavn meepakken, want die zie je erna waarschijnlijk nooit meer terug

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Opmerkelijk. Er zitten wat verschillen tussen de Engelstalige en het Nederlandse interview. Zo vertrekt in het ene interview Zuilhof en bij de andere lees je er niets over ...

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Nou dat is dan nog eens aangenaam nieuws!

Komende festival dan misschien de nieuwe Khavn meepakken, want die zie je erna waarschijnlijk nooit meer terug

Khavn lijkt me dan weer juist in het selectiegebied van Zuilhof te vallen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ja precies dat zeg ik toch ook. Als Zuilhof eindelijk weg is krijgen de leuke en goede films weer eens de ruimte. Zijn we van die jaarlijkse Khavn terreur verlost, maar voor old time's sake zullen we de komende editie Khavn nog een keer meepikken om Zuilhof te plezieren en daarna nooit meer.

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Ah, ok. Ik had de toon niet direct door, het kwam voor mij dus enkel nogal tegenstrijdig over.

Zelf ook nooit iets van die Khavn gezien.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

had niet verwacht dat de Tijger competitie gelijk in het eerste jaar al zo structureel aangepakt zou worden, maar toch wel een goed punt om te beginnen als dit toch het hart van het festival moet zijn, de uitstraling richting de Internationale pers, en dat juist op dat vlak het nog steeds niet echt leek te lukken de laatste jaren. Ondanks de toch sterk verbeterde selecties van de laatste tijd. Eén duidelijke winnaar is verstandig. De schaalverkleining misschien niet direct, al begrijp ik het idee wel om de films écht in de spotlight te zetten dat je er dan één per dag presenteert en dus op 8 uit komt. Wellicht dat bij her-evaluatie en/of succes ook uitgebreid kan worden naar 2 per dag... 3 zal voor een gemiddelde festival-competitie weer net te veel van het goede zijn...

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Malick wrote:

Opmerkelijk. Er zitten wat verschillen tussen de Engelstalige en het Nederlandse interview. Zo vertrekt in het ene interview Zuilhof en bij de andere lees je er niets over ...

Dat is vreemd inderdaad. Misschien wilde men dit nieuws aan het plebs onthouden om te voorkomen dat een woedende massa Zuilhof fans met gieken en hooivorken ten IFFR burele verschijnt om te eisen dat hun held aanblijft?

Enfin goed nieuws: dit jaar dus vooral de Burmese films overslaan en een frisse wind middels een nieuwe directeur maakt dat ik er nu al weer zin in krijg

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zuilhof was trouwens ook verantwoordelijk voor de ontdekkingen van o.a. Edwin en Diaz. En Another Trip to the Moon om eens wat van afgelopen editie te noemen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ja, beetje dubbel blijft het wel. Maar als je GjZ dan bezig ziet met Lav Diaz tijdens de Q&A in EYE (toen Diaz die prestigieuze prijs kwam ophalen in NL - ook mede misschien GjZ dan wel) zak je wel meermaals door de grond.

Bij mij slaat de balans toch zelden door naar de goede kant. En zonder hem had ik Edwin misschien niet gezien, maar was Edwin wel Edwin geweest denk ik dan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.