- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Fikret8
-
- 6170 messages
- 4233 votes
Is geen onderzoek voor nodig, het spreekt voor zich dat het aan de prijs en datum / periode ligt. Veel te dure prijzen en de festival is gepland in een drukke periode voor de meeste studenten en werkers.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die Janneke Staarink kan beter bij de NS of ProRail gaan werken met haar kletspraatjes.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
De periode is geen verklaring voor de teruggang natuurlijk, want het IFFR zit al sinds jaar en dag in deze periode. Belangrijkste reden is gewoonweg een slecht gecommuniceerde prijsverhoging te veel. Op een gegeven moment (en dat was dit jaar) is de rek eruit en kunnen de prijzen niet meer omhoog, zonder een gevoelig verlies van bezoekers. Zo simpel is het. Maar ook dit stukje is een voorbeeld van de slechte communicatie van het IFFR. Hemeltergend soms. Begin nou eens om toe te geven dat de prijzen wel hoger zijn dan vorig jaar en dat de beprijzing niet eenvoudiger en makkelijker is geworden, maar gewoon anders en hoger
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Goed, hierbij mijn uiteindelijke "ranking" na een volle week films te hebben gezien op IFFR.
Goed:
- De jueves a domingo (4*)
- Oslo, August 31st (4*)
- 38 témoins (4*)
- Living (4,5*)
- Shame (4*)
- Black's Game (4,5*)
- A simple life (4*)
- Goodbye (4*)
- Play (4*)
Redelijk tot matig:
- Four suns (3,5)
- L (3*)
- King curling (3,5*)
- A Fish (3,5*)
- I carried you home (3,5*)
- Future last forever (3*)
- It's looks pretty from a distance (3*)
- Un nuage dans un verre d'eau (3,5*)
- Hello, Mr. Tree (3*)
- Clip (3,5*)
- Stilleben (3,5*)
- Die Räuberin (3,5)
- The day he arrives (3,5*)
- 11 Flowers (3*)
- Stateless things (3*)
Zeer matig tot teleurstellend:
- Nick (2,5*)
- The Comedy (2,0*)
- Rteurn to Burma (2,5*)
Het was een weer een mooie editie ook al was er voor mij gevoel niet echt 1 film die er echt uitsprong. Uiteindelijk wel weer genoten en volgend jaar gaan we gewoon weer 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Wat een ongelooflijk triest stukje en dan te bedenken dat die site in de lucht wordt gehouden met omroepsgeld.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Is geen onderzoek voor nodig, het spreekt voor zich dat het aan de prijs en datum / periode ligt. Veel te dure prijzen en de festival is gepland in een drukke periode voor de meeste studenten en werkers.
Drukke periode? Het is al 41 jaar in dezelfde periode, dus dat zal het verschil niet maken. Denk vooral ticketprijs en recessie. Als vond ik ook het aanbod niet echt aansprekend.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Onzinnig stukje, heb er bij 30 voorstellingen maar een keer last van gehad en dat bleek een IFFR medewerker van een jaar of 22. Een student schat ik zo. Maar Wilma zal ze wel aantrekken....
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Onzinnig stukje, heb er bij 30 voorstellingen maar een keer last van gehad en dat bleek een IFFR medewerker van een jaar of 22. Een student schat ik zo. Maar Wilma zal ze wel aantrekken....
Als je zelf stinkt zegt dat niks natuurlijk.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Om daar überhaupt aandacht aan te besteden...
Merkwaardig dat de organisatie niet wil inzien waardoor het aantal bezoekers is teruggelopen. Als er iets zo klaar als een klontje is.... Het lijkt mij veel interessanter om uit te zoeken wat die 50 procent korting kaarten hebben opgeleverd aan bezoekers. Ondanks dat het zo bij de speciale kassa op Schouwburgplein nooit druk was (je kon ze volgens mij ook bij iedere andere kassa halen), vermoed ik dat dit toch nog best wat bezoekers heeft opgeleverd die mogelijk anders minder zouden gaan of helemaal niet.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Een kennis van mij is uit protest tegen de prijsverhoging enkel via de last minute kassa geweest. dus hij was juist een stuk goedkoper uit en heeft ook nog eens 6 films uit de top 10 gezien... Dus naast het aantal toeschouwers kan de recette ook nog wel eens tegenvallen.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Mijn bescheiden eindlijstje:
4 sterren
3.5 sterren
O Bandido da Luz Vermelha (1968)
Black & White & Sex (2011) (via gratis VOD gezien)
3 sterren
Paavo Nurmi - Mies ja Aika (1978)
2 sterren
-
- 22407 messages
- 5072 votes
IFFR 2012
Voor het eerst woonde ik in Rotterdam tijdens het IFFR. En dat was erg fijn. Lekker in tien minuutjes in de Pathe staan. Ik heb meer films gezien dan ooit en het gemiddelde niveau vond ik behoorlijk hoog. Voor mij was het een goed jaar.
Trends in films?:
-Dierenleed
oa Iceberg (vissen), Nana (varken) en Sentimental Animal (ezel) lieten een slachting van een dier in beeld zien.
-Kinderen
Films vanuit het oogpunt van kinderen of met kinderen in een belangrijke rol waren dit jaar extreem goed vertegenwoordigd op het festival
(De Jueves A Domingo, Play, Les Geants, 11 Flowers, I Wish, Iceberg, Nana enz)
-Een liedje zingen
Een liedje zingen of meezingen in de film, al dan niet in een karaokesetting kwam ook vaak voor
(oa Stateless Things, Shame, Arbrir Puertas y Ventanas, In April The Following Year.., I Carrried You Home)
En dan mijn lijstje:
1. Sudoeste (2012) 4.5*
2. Jultak Dongshi (2011) 4.0*
4. The Loneliest Planet (2011)
6. Portret v Sumer Kakh (2011)
7. Traité de Bave et d'Eternité (1951)
8. Play (2011)
10. Tao Jie (2011)
11. Wo 11 (2011)
12. Kotoko (2011) 3.5*
13. Kiseki (2011)
14. Buenas Noches, España (2011)
17. Abrir Puertas y Ventanas (2011)
18. Il Se Peut Que la Beauté Ait Renforcé Notre Résolution - Masao Adachi (2012)
19. Shame (2011)
20. Sin Maysar Fon Tok Ma Proi Proi (2012)
23. Nana (2011)
24. Pablo (2012)
25. Iceberg (2011)
26. Kahdeksan Surmanluotia (1972)
27. Gui Lái dí Rén (2011) 3.0*
28. When the Lights Went Out (2011)
31. Verano (2011)
32. Ggeom-eun Gal-mae-gi (2011)
34. Padang Besar (2011) 2.5*
38. Zhit (2012)
39. Z Daleka Widok Jest Piekny (2011)
40. Bunohan (2011) 2.0*
41. Snuff, Vítimas do Prazer (1977)
43. Girigiri no Onnatachi (2011) 1.0*
Volgend jaar weer natuurlijk.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 messages
- 197 votes
6 films in 2 dagen, een nieuw record voor mij. Gelukkig heb ik alleen maar interessante films gezien. De trends die starbright boy onderscheidt, heb ik in mijn films niet terug kunnen vinden(maar dat komt natuurlijk ook door mij manier van selecteren, geenzins een dwarsdoorsnede), op het karaokegedeelte na: Bachelor Mountain.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik constateerde maar 1 trend: zwart/wit films!
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
Trends in films?:
...
Een liedje zingen of meezingen in de film, al dan niet in een karaokesetting kwam ook vaak voor
(oa Stateless Things, Shame, Arbrir Puertas y Ventanas, In April The Following Year.., I Carrried You Home)
Grappig, die "trend" was mij ook opgevallen, kan er deze titels nog aan toevoegen
Kotoko
Summer of Giacomo
L
Lost in the Mountain
Valley of Saints
De jueves a domingo
dimi303
-
- 3418 messages
- 3665 votes
Veel minder bezoekers dan vorig jaar zie ik maar nergens zie ik dat het zou kunnen liggen aan de prijsstijgingen die zijn uitgevoerd. Hier op het forum al duchtig over gediscussieerd dus is dit zeker wel een punt die het teruglopend bezoekers aantal kan verklaren niet?
Cinema Novo houd allesinds zijn prijzen constant, dus zoals vorig jaar. Ik had er toch ook even voor gevreesd.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Prijsstijgingen in combinatie met de slechte manier van communiceren. Ik kan heel goed begrijpen dat dat mensen raakt die al jaren vaste bezoeker zijn.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
De last minute shop vond ik wel een geslaagde optie voor het kopen van kaarten. Ik heb alle films kunnen zien die ik wilde (ook al kon ik door omstandigheden 3 dagen niet naar het festival) met deze 50 procent korting. Enkel Miss Bala greep ik de eerste keer mis, maar afgelopen vrijdag kon ik met gemak om 17:30 nog een kaartje kopen.
Het zal behoorlijk lastig zijn om de films te spreiden over de verschillende zalen, maar ik begrijp nog niet waarom sommige films van bv. Peter von Bagh in een Pathe zaal draait, terwijl de zaal voor een 1/4 was gevuld. in mijn herinnering verplaatste ze dit soort retroperspectieven vaak naar kleineren zalen als Cinerama 5.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Pathe 2, 3 of 6 dan toch zeker. Die zijn ook niet zo groot. In mijn herinnering draaien "Cinema Regained" films altijd in dergelijke zalen en nooit in grotere.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Er draait eigenlijk altijd ook wel wat regained-spul in Cinerama 1, heb daar best veel gezien. Wel de wat grotere regained-titels.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Oh, ja klopt wel. Daar hebben we o.a. Eros + Massacre gezien volgens mij. Maar als het in Pathé is, toch eigenlijk nooit in 1, 4, 5 of 7 toch? 4 en 5 is vooral veel Tiger films volgens mij.
Ik zie dat Peter von Bagh twee stemmen heeft op de site inmiddels. Dankzij neo. Er is verder niemand van de users naar toe geweest (ook niemand over gehoord). ik had zelf alleen een voorfilm van Von Bagh bij Time of Roses. Sprak me ook niet zo aan, terwijl ik toch vaak van oudsher wel Cinema Regained heb ingepland.
Ik bedenk me nu trouwens dat ik vorig jaar toch ook enkele Wuxia titels in de Schouwburg heb gezien. Ook nooit heel druk.
Dit jaar hadden ze natuurlijk minder titels in het programma: sommige films draaiden 5 (soms wel 6?) keer. Dat was vroeger hooguit 3 keer. Daarmee komt er ook ruimte om Regained titels in grotere zalen te doen.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Uiteindelijke lijstje:
01. La Leggenda di Kaspar Hauser (2012) - 4.5*
02. Svartur á Leik (2012) - 4.0*
03. Kiseki (2011) - 4.0*
04. Wuthering Heights (2011) - 3.5*
05. Kill List (2011) - 3.5*
06. Tao Jie (2011) - 3.5*
07. 38 Témoins (2012) - 3.5*
08. Tatsumi (2011) - 3.0*
09. Alps (2011) - 3.0*
10. Lena (2012) - 3.0*
11. Kotoko (2011) - 3.0*
12. When The Lights Went Out (2011) - 2.5*
13. Nick (2012) - 2.0*
14. L'Estate di Giacomo (2011) - 1.5*
Slechts drie uitschieters, maar ook maar twee echt slechte films gezien. Al met al wederom een festival dat de moeite meer dan waard was.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Weer een klassieke fout;
Het gaat hier om aantal BEZOEKEN.
Aantal bezoekers is naar schatting iets van 40.000.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Volgens mij wel een stuk meer dan 40.000. Baseer je je op de tweet van Ab Zagt? 40.000 is een gemiddelde van 8 films per bezoeker en dat is volgens mij echt veel te hoog.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ja klopt. Ik baseer me op een tweet van Ab Zagt.
Maar als je het zo zegt zal het inderdaad wat meer zijn.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Ik denk zelf iets in de orde van een kleine 100.000. Maar ik zoek het nog eens na. Ab Zagt trouwens nooit al te serieus menen. Die lult iets te vaak maar wat.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Maar als het in Pathé is, toch eigenlijk nooit in 1, 4, 5 of 7 toch?
Die andere IFFR classic favoriet van ons draaide wel degelijk in Pathe 1, dat boordevol zat met complete families uitgedost in de vrolijkste kleuren. 
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Ja klopt. Ik baseer me op een tweet van Ab Zagt.
Maar als je het zo zegt zal het inderdaad wat meer zijn.
Bezoekers en bezoeken worden inderdaad vaak door elkaar gehaald maar Ab Zagt is dan ook wel weer een bijna IFFR hater. Dus de waarheid zal ergens in het midden liggen. Al denk ik dat 8 films per persoon niet eens is zo'n rare gok is als ik de lijstjes van sommige hier zie.