- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Leiden International Film Festival - LIFF
Leiden International Film Festival - LIFF
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
http://www.leidsfilmfestival.nl/programma_2006.htm
wtf?!? Liep hier bij toeval tegenaan vandaag (via de nacht van de wansmaak). Totaal niets over gehoord! En ze hebben naast een boel mainstream titels interessante Japanse classics en recente Russische hits (Junk zondag om 12:00. ik ben zO daar!!)
kitano99
-
- 6 messages
- 16 votes
Een absolute aanraden een jong festival met een heel mooi programma van voorpremieres en leuke side-programs!
Mijn persoonlijke aanrader:
F for Fake van Orson Welles! Met een inleiding door Geert Jan Jansen - de meestervervalser van de eeuw!!!
kijk voor de beschrijving op www.leidsfilmfestival.nl
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Net mijn programma gemaakt, hij gaat er als het goed is zo uitzien:
Woensdag
19:30 Kijkhuis 2 [HP] DIE FALSCHER Stefan Ruzowitzky
Donderdag
16:00 Trianon 1 [HP] THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD Andrew
19:00 Trianon 1 [HP] ELIZABETH: THE GOLDEN AGE Shekhar Kapur
Evt. 21:30 Trianon 2 [HP] WE OWN THE NIGHT James Gray
Vrijdag
-
Zaterdag
15:00 Trianon 3 [HP] ATONEMENT Joe Wright
18:00 Trianon 2 [HP] KING OF CALIFORNIA Mike Cahill
19:30 Trianon 3 [HP] EASTERN PROMISES David Cronenberg
21:00 Trianon 1 [HP] AMERICAN GANGSTER
Zondag
12:15 Kijkhuis 2 [HP] BEN X Nic Balthazar
14:45 Trianon 1 [HP] CONTROL Anton Corbijn
16:45 Trianon 3 [HP] GONE BABY GONE Ben Affleck
19:45 Trianon 2 [HP] THE HUNTING PARTY Richard Shepard
21:30 Kijkhuis 1 [HP] I SERVED THE KING OF ENGLAND Jirí Menzel
Grote missers zijn We Own the Night, Tussenstand, Andrei Rublev, Sword of Doom, Dark Side of the Moon en bovenal Manufractured Landscapes.
Verder mis ik (in mindere mate) Blade Runner, F for Fake, Sand and Sorrow, Blindsight en Away from Her.
Jammer dat ik me niet kan opsplitsen 
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Het is ook nog maar de tweede editie van het festival, vandaar dat het zo onbekend is. Een collega van me zit in het bestuur en had ons gisteren uitgenodigd om de opening bij te wonen met aansluitend de film American Gangster. De film zelf boeide me niet erg, maar de ambiance was perfect. Lekker studentikoze Leidse kak. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
Leiden, 5 november 2007
Uitreiking van de IJzeren Haringen
Atonement Beste Film op het Leids Film Festival
Atonement is door het publiek van het Leids Film Festival verkozen tot beste film. De film van regisseur Joe Wright met o.a. Keira Knightley en James McAvoy kreeg hiervoor zondagavond de IJzeren Haring. De film is gebaseerd op het boek Boetekleed van Ian McEwan en was tevens de openingsfilm van het Filmfestival van Venetië. Vorig jaar ging de publieksprijs naar Babel, die op het Leids Film Festival in première was gegaan. Met de feestelijke uitreiking werd de tweede editie van het Leids Film Festival afgesloten, het festival trok 8.000 bezoekers.
IJzeren Haringen werden ook uitgereikt aan de winnaars van Hollandse Nieuwe, de competitie voor jonge filmmakers. In drie categorieën zijn de volgende films in de prijzen gevallen: de dramafilm Pijn van Iván López Núñez, de animatiefilm Hard Boiled Chicken van Arjan Wilschut en het onderdeel Visualising Music is gewonnen door de korte film Lunch van Carel Smits. Deze laatste IJzeren Haring kreeg hij uit handen van Henny Vrienten die de muziek had geschreven waarop de filmmakers hun films hebben gemaakt. Een speciale IJzeren Haring voor de meest originele inzending ging naar de horrormusical Zombie Love van de Nederlandse filmmaakster Yfke van Berckelaer.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ik zet mijn geld op minimaal 8 oscarnominaties voor die film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
Internationaal filmfestival breidt uit
Leids Film Festival strijkt neer in oktober
Van 22 tot 26 oktober vindt in Leiden het Leids Film Festival 2008 plaats, dat heeft de organisatie deze week officieel bekendgemaakt. Het is de derde editie van dit internationale filmfestival. Vijf dagen lang wordt in meerdere bioscopen, musea, en op culturele- en poppodia in Leiden een groot aantal nieuwe en bijzondere films getoond. Het festival mikt op een breed publiek van filmliefhebbers en haalt naast (voor)premières en arthousefilms ook populaire Russische films en Japanse klassiekers naar Leiden. De competitie ‘Hollandse Nieuwe’ voor jong Nederlands filmtalent zal in vernieuwde vorm terugkeren.
De organisatie is vast van plan om door te pakken op het succes van de vorige edities. Speciaal voor de programmering zijn inmiddels twee extra mensen in de arm genomen om de vele ideeën te kunnen realiseren. “Als jong festival willen we ons publiek graag een interessant en toegankelijk programma voorschotelen waarin ruimte is voor uiteenlopende films,” aldus Alexander Mouret, directeur LFF, “met extra impulsen en nieuwe ideeën ben ik ervan overtuigd dat we dit jaar weer een prachtig festival gaan neerzetten”. De organisatie die drie jaar geleden werd opgezet door vier studenten is in de tussentijd flink uitgebreid. De ambitie is om het festival te laten uitgroeien tot een van de grotere Internationale filmfestivals van Nederland.
LFF 2007
Het Leids Film Festival ’07, dat afgelopen najaar plaatsvond, werd enthousiast ontvangen en trok ca. 8.000 bezoekers. “Opvallend was de hoge waardering voor de genodigde sprekers,” aldus Alexander, “zo bleek een speciale vertoning van The Big Lebowski (1998) met een nabespreking door Bas Haring de absolute publiekslieveling.” Uiteindelijk verkoos het publiek Atonement van regisseur Joe Wright als beste film van het festival, die hiermee een IJzeren Haring won. Als openingsfilm werd de première van American Gangster getoond.
kitano99
-
- 6 messages
- 16 votes
De data van het LFF zijn aangepast, het is nu 29 oktober t/m 2 november!
kitano99
-
- 6 messages
- 16 votes
Voor mensen die hun recensie in FilmValley willen zien verschijnen:
Hollandse Nieuwe Filmkritiek Competitie op het Leids Film Festival 2008!
Ben je een allround filmfanaat die zijn schrijftalent wil etaleren en ervan droomt om recensies te schrijven in een bekend filmtijdschrift?
Het LFF (29 oktober tot en met 2 november) biedt met de Hollandse Nieuwe Filmkritiek Competitie jonge filmfanaten de kans om een nieuwe film te recenseren en daarbij kans te maken op publicatie in het toonaangevend landelijk filmtijdschrift FILMVALLEY en het winnen van een IJzeren Haring. Schrijf je nu in voor de filmkritiek workshop en maak gebruik van de kans om nieuwe films te zien tijdens de derde editie van het LFF.
Na de workshop op donderdag 30 oktober kun je een premièrefilm gaan bekijken waar nog bijna niets over is geschreven in de landelijke pers. De uiteindelijke recensies worden beoordeeld door een deskundige jury van filmcritici. De winaars worden bekend gemaakt opzaterdag 1 november.
Schrijf je nu in!
Mail naar [email protected]
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Ben benieuwd naar de films die je gaat vertonen, Kitano. En doe ze de groeten bij Fortissimo!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
Leiden, 17 september 2008
Oliver Stones nieuwste film over George W. Bush
Leids Film Festival opent met W.
W., de nieuwste film van Oliver Stone, gaat in Nederland in première op de derde editie van het Leids Film Festival. Het jonge festival is bijzonder trots deze productie een week voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen als openingsfilm te mogen presenteren. De film over het leven van George W. Bush met in de hoofdrollen Josh Brolin, Elizabeth Banks en Richard Dreyfuss, wordt getoond tijdens de officiële gala-opening op 29 oktober in het Trianon Theater in Leiden. Paradiso Films brengt de film op 30 oktober in de Nederlandse bioscopen uit.
Oliver Stone, die eerder films maakte over John F. Kennedy en Richard Nixon, schetst naar eigen zeggen een 'eerlijk en waarheidsgetrouw' portret van de controversiële president. De film zoomt in op de relatie tussen George W. Bush en zijn vader, de jonge jaren, zijn carrière en drankgebruik, de ontmoeting met Laura Bush en zijn bekering tot het christendom. Hoewel niemand de film heeft gezien wordt er al druk gespeculeerd over eventuele Oscarnominaties.
Het Leids Film Festival vindt plaats van 29 oktober tot en met 2 november 2008 op diverse locaties in Leiden.
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Daarnaast nog 3 titels van het Camera Japan bekend:
Fri 31.10 / 21:30
A Bao A Qu – KATO Naoki, Japan,2007
Dutch premiere
Sat 01.11 / 21:45
Afro Samurai – OKAZAKI ‘Bob’ Takashi, Japan, 2007
Anime, Dutch premiere
Sun 02.11 / 20:00
Near Equal: Kusama Yayoi – I Adore Myself – MATSUMOTO Takako, Japan, 2008
Documentary, Dutch premiere
En de poster:

Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Blindness, Boy A, Towelhead, Burn After Reading, Entre Les Murs, begin er steeds meer zin in te krijgen 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
PERSBERICHT
Leiden, 3 november 2008
Ijzeren Haringen uitgedeeld in Leiden
Boy A beste film op Leids Film Festival
Met ruim tienduizend bezoekers is gisteren de derde editie van het Leids Film Festival afgesloten. De IJzeren Haring, de publieksprijs voor beste film van het festival, ging naar de film Boy A van de Britse regisseur John Crowley. De reacties op deze film, gebaseerd op het gelijknamige en veelgeprezen boek van Jonathan Trigell, waren lovend. Een IJzeren Haring voor de meest originele inzending van het filmfestival ging naar de Russische film The Mermaid (Rusalka).
Op de tweede en derde plaats koos het publiek in Leiden voor de films Changeling van Clint Eastwood met Angelina Jolie en John Malkovich en de nieuwe film van de broers Joel en Ethan Coen Burn After Reading met onder andere Brad Pitt, George Clooney en Frances McDormand. In voorgaande jaren hebben de films Babel (2006) en Atonement (2007) de publieksprijs van het LFF gewonnen.
Jonge filmmakers
In de Hollandse Nieuwe competitie, een wedstrijd voor jonge filmmakers, gingen IJzeren Haringen naar de korte film Daglicht van filmmaker Michiel Rummens en naar de animatiefilm Notebook van Evelien Lohbeck. De Hollandse Nieuwe filmkritiek competitie is gewonnen door George van Hal met zijn recensie van de film Towelhead.
Op zondagavond werd het festival feestelijk afgesloten met een girls-only première van The Women, een remake van de klassieker uit 1939 met een all female cast. Voor dit regiedebuut van Diane English had de organisatie in samenwerking met distributeur Independent films en het magazine Glossy de rode loper uitgelegd waarop alleen vrouwelijke BN'ers mochten verschijnen.
IchigoNL
-
- 10 messages
- 343 votes
Programma van dit jaar is bekend! Gaan er nog mensen naartoe? Zoja welke films?
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Uiteraard ben ik ook dit jaar weer pressent!!
Lekker in me eigen stadje filmpjes kijken.
Wat betreft de films...eerst maar eens het program voor dit jaar bekijken.:-)
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Goed nu het programma inmiddels bekend is en reserveren vanaf heden mogelijk is. www.leidsfilmfestival.nl
Hierbij mijn bescheiden schema voor komend festival:
woens: - Amerrika
- Antichrist
Dond: - Fresh air
- Telstar
Vrijd: - Parque via
- Paper heart
- Das weise band
Zater: - Katalin varga
- Morphia
- Tale in the darkness
- Autumn ball
Zond: - Nothing personal
- The fly
- Vacation
- The taste of tea
Kleine aantekening: 3 films van de 15 heb ik reeds eerder al op IFFR gezien,te weten: Telster, Fresh air en Morphia. Maar omdat deze films zo aanspreken another rerun!! 
IchigoNL
-
- 10 messages
- 343 votes
Mijn programma
Wo
Amerrika
- Antichrist
Do
Nord
The Informant
Vrij
Paper Heart
The White Ribbon
Za
Katalin Varga
Zo
Goodbye Solo
Precious
Taste of Tea
yyaldrin
-
- 30 messages
- 19 votes
NEEEEE! Kom ik hier nu pas achter, hoe gaaf zou het zijn om Genius Party Beyond op een groot scherm te zien. En nu sta ik ingeroosterd op m'n werk! 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Ik ben van plan om in ieder geval Genius Party Beyond, Pale Flower (Shinoda) en Passing Fancy (Ozu) te gaan zien.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Mijn programma:
wo:
-In the Loop
vrij:
-Das Weisse Band
za:
-John Rabe
zo:
weet ik nog niet
Kan helaas maar 1 film per dag kijken, maar wellicht dat ik dat zondag inhaal. Tom Helsen komt ook een film (C'est Arrivé... die ik al een paar keer gezien heb) introduceren, op vrijdag.
Op het Centraal Station wordt ook nog iets met film gedaan, dus misschien dat ik daar ook nog even langs ga tussen het forensen door. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Il cinema Italiano op het Pieterskerkplein
LFF openluchtbioscoop toont dit jaar Italiaanse Films
Schuif aan op een Leids piazza met een dekentje, een glaasje vino en een liefje aan je zijde. Op 5, 6 en 7 augustus brengt het Leids Film Festival Italiaanse cinema naar Leiden, in het kader van de LFF Summer Special. Deze openluchtbioscoop trok vorig jaar bijna duizend mensen naar het Pieterskerkplein, waar wij toen Franse Films toonde. Dit jaar staat een groter scherm op het plein en gaan we nog zuidelijker, naar de laars van Europa.
Op het menu staan drie films geschikt voor een typisch Italiaanse sfeer in de buitenlucht. In het jaar dat Federico Fellini negentig jaar zou worden, draait het LFF natuurlijk ook een film van zijn hand: Otto e Mezzo uit 1963. Dit meesterwerk van "Il Maestro" wordt beschouwd als een van zijn beste films en geldt nog steeds een inspiratiebron voor moderne regisseurs. De film draait om Guido die op zoek naar een nieuw idee voor een film, herinneringen ophaalt aan gebeurtenissen in zijn leven.
De andere twee films zijn meer recentere producties. In de boekverfilming Caos Calmo (2008) komt Pietro thuis van een reddingsactie en treft zijn eigen vrouw dood aan. Als hij daarna zijn dochter naar school brengt, besluit hij op het plein op haar te blijven wachten. Dit blijft hij elke dag doen, in de hoop om te kunnen gaan met de pijn.
Pranzo di Ferragosto (2008) draait om de feestdag Maria Hemelvaart. Gianni kan niet weg uit de bloedhete stad omdat hij geen geld heeft en voor zijn bejaarde moeder moet zorgen. Dan vraagt zijn huisbaas hem of hij ook diens moeder een dagje kan opnemen, in ruil voor hulp met zijn huurachterstand. Vervolgens neemt deze zijn tante mee en komt de dokter ook nog eens met zijn moeder op de proppen. Plots zit Gianni in een huis vol bejaarde dames.
Elke avond draait een film rond 22.00u en er is beperkt plaats. Ervaring leert dat om 21.00u aanwezig zijn een goed plekje oplevert. De vertoning is uiteraard gratis.
Komt allen! Zonnebril op, een briesje door je haar, tiramisu op je lippen en Marcello Mastroianni op een groot scherm. Kortom, een zomerevenement voor de levenssgenieter, het gezelligheidsdier en de Italiaanse cinefiel.
Programma:
Donderdag 5 augustus: Otto e Mezzo (1963)
Vrijdag 6 augustus: Pranzo di Ferragosto (2008)
Zaterdag 7 augustus: Caos Calmo (2008)
Tijdstip: 22.00 uur
Toegang: Gratis
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Deze drie films zeggen me niet zo veel. (en 8,5 al gezien) Is er in oktober ook weer een Leids festival? Daar wil ik wel weer heen. Beviel goed vorig jaar.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Woody Allen opent Leids Film Festival.
AMSTERDAM - Het Leids Film Festival opent op 26 oktober haar vijfde editie met You Will Meet A Tall Dark Stranger, de nieuwste film van regisseur Woody Allen.
De tragikomedie vertelt over een aantal echtparen dat wanhopig probeert hun ongelukkige levens te ontvluchten. De hoofdrollen worden gespeeld door Josh Brolin, Naomi Watts, Anthony Hopkins en Antonio Banderas. De film beleefde eerder dit jaar zijn wereldpremière op het Filmfestival van Cannes.
Het Leids Film Festival vindt plaats van 26 tot en met 31 oktober. You Will Meet A Tall Dark Stranger draait vanaf 16 december in de Nederlandse bioscopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Persbericht
Leiden, 15 september 2010
Nederland krijgt nieuwe filmprijs
Iron Herring helpt de betere film de bios in
Het Leids Film Festival viert dit jaar haar eerste lustrum en introduceert voor de gelegenheid een nieuwe filmprijs: de Iron Herring, mede mogelijk gemaakt door Ziggo, hoofdsponsor van het festival. Met deze prijs, die uniek is in Nederland, hoopt het festival dat 'betere' films door meer mensen in de bioscoop gezien kunnen worden.
De organisatie heeft zes internationale, narratieve speelfilms geselecteerd om ze een kans te geven op een Nederlandse release. Veel van de films die je op het festival ziet, bereiken namelijk nooit de bioscopen. Mede-oprichter van het festival Michaël Roumen: "Elk jaar worden er prachtige films gemaakt die niet uitkomen in Nederland. Dat vinden we echt heel erg zonde".
Een professionele, internationale jury beoordeelt tijdens het festival welke film de Iron Herring Award wint. Het bijbehorende prijzengeld van € 10.000,- wordt niet aan de filmmaker of de producer uitgereikt, maar aan de distributeur die de film in Nederland verspreidt. Op deze manier wil het festival niet zozeer stimuleren dat films gemaakt worden, maar dat ze vertoond worden en die insteek is nieuw in de Nederlandse filmwereld.
Door in de kosten voor distributie tegemoet te komen, hoopt het festival de aankoop van arthouse films een duwtje in de rug te geven. Michaël Roumen: "Het doel is dat goeie, internationale films ook daadwerkelijk te zien zijn in Nederland en niet alleen tijdens festivals. Een distributeur heeft niet altijd genoeg budget, daar helpen wij bij".
De kansmakers op een Iron Herring zijn dit jaar: My Brothers (IRL 2010), (Untitled) (USA 2009), How I Ended This Summer (RUS 2010), My Suicide (USA 2009), The Trotsky (CAN 2009), Breaking Upwards (USA 2009).
De juryleden zijn: Jos Stelling (Nederlandse regisseur), Matthijs Wouter Knol (Hoofd Programmering Berlinale Talent Campus) en Sam Klebanov (Russische distributeur en producent).
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Zo te zien zitten er wel een paar leuke films tussen dus dat belooft nog leuk te worden. Heb er iig zin an! 
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Programma + schema is online!!
Leiden International Film Festival (Leids Film Festival) - leidsfilmfestival.nl
voskat78
-
- 510 messages
- 829 votes
Programma en schema van de aankomende editie staan weer online!! 
Leiden International Film Festival (Leids Film Festival) - leidsfilmfestival.nl
Number23
-
- 8638 messages
- 5676 votes
Ziet er fantastisch uit! Vooral de speciale thema's wetenschap en recht. En eindelijk King of Devil's Island in Nederland! Maar weet niet of ik er heen kan. Zowieso geen vrij en Leiden is best ver weg als je in Brabant woont toch??