- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale
Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Nederlandse filmmakers mogen blij zijn dat ze, op wat voor manier dan ook, meespelen in een competitie op de grote drie festivals.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Uiteraard. Maar bij bepaalde Nederlandse regisseurs / films wil ik liever niet dat ze de landsgrens verlaten omdat ik ze zo slecht vind dat ik ze voor ze schaam.
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Zou kunnen dat ik hier tijd voor heb dit jaar. Weet iemand wanneer het programma bekend wordt? En wat zijn de aanraders dit jaar?
Hier de laatste press release met films in competitie: | Berlinale | Press | Press Releases | All Press Releases - Berlinale 2017: Competition and Berlinale Special Are Complete – Master Directors, Newcomers, and Stars Galore
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Sjonge, helemaal niemand anders die hierheen gaat? Het programma is bekend, voorverkoop start maandag.
https://www.berlinale.de/en/programm/berlinale_programm/programmsuche.php
Ik kan waarschijnlijk een avond en een dagje meepikken volgende week. Lastig uitzoeken, ga me waarschijnlijk op de competitie-films richten.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Jawel, maar dat zijn gebruikers die zich hier zelden laten horen en die in Berlijn vooral aangekocht titels gaan kijken. Dat zou ik niet doen als ik naar Berlijn ging. 
Uit de hoofdcompetitie zou ik voor de nieuwe van Călin Peter Netzer, Marcelo Gomes en Thomas Arslan gaan. En het debuut van Josef Hader. Dit kan ook iets zijn. De andere secties doe ik wellicht in de loop van de week 'screenen' maar in Berlijn draait er sowiezo veels te veel.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
In het Forum draait een heel retrospectief van Heinz Emigholz. Ooit een keer een architectuurdocumentaire van hem gezien in Gent maar daar was ik niet direct heel enthousiast over.
Verder een nieuwe film van Daniel Borgman, Nana Ekvtimishvili, Raja Amari, Greg Zglinski en Yuya Ishii. Die laatste ziet er audiovisueel heel bijzonder uit. Ik noteer hem. 
Vooral benieuwd naar de nieuwe films van J.P. Sniadecki, Alex Ross Perry en Lucien Castaing-Taylor + Verena Paravel. Wellicht ook drie (01 + 02 + 03) interessante titels uit Latijns-Amerika.
Het speelfilmdebuut van Haobam Paban Kumar genaamd Lady of the Lake en House in the Fields van Tala Hadid ziet er intrigerend uit. Hetzelfde geldt voor Abed Abest, Ashley McKenzie, Manuel Muñoz Rivas en Rati Oneli. Volgens mij zijn die laatste twee geproduceerd door het HBF.
Drie (01 + 02 + 03) Marokkaanse Klassiekers en twee (01 + 02) Koreaanse Klassiekers.
Maar van alle titels uit Berlijn ben ik hier nog het meeste benieuwd naar! 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De nieuwe Ildikó Enyedi moet heel bijzonder zijn! Iemand al ingestuurd / toegevoegd?
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Baalde enorm, wilde die van Enyedi ook heel graag zien maar was razendsnel uitverkocht...
Pokot van Agnieszka Holland is alvast erg de moeite. Vanmiddag staat nog Una mujer fantastica van Lelio op het programma.
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
De nieuwe Ildikó Enyedi moet heel bijzonder zijn! Iemand al ingestuurd / toegevoegd?
Baalde enorm, wilde die van Enyedi ook heel graag zien maar was razendsnel uitverkocht...
Pokot van Agnieszka Holland is alvast erg de moeite. Vanmiddag staat nog Una mujer fantastica van Lelio op het programma.
Wij hebben beiden gezien. Op de dag zelf komen er rond 9 uur s morgens op de website voor alle films nog tickets vrij. Wij zijn naar daar gegaan voor het weekend, met geen enkel ticket gekocht, en zijn uiteindelijk naar 5 films kunnen gaan, waaronder 3 competitie en 1 premiere in competitie (Pokot) op één van de beste seats.
Ik vond Pokot ook zeer de moeite, maar de On body and Soul van Enyedi was inderdaad gewoon ongelooflijk magische film. Zeer veel kippenvel bij gehad tijdens de hele duur, en ze doet wat Holland tracht te doen (het verzoenen van het dierenrijk met het mensenrijk) nog een stukje beter/rauwer/poëtischer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112247.300.jpg
Hongaarse liefdesfilm wint Gouden Beer in Berlijn | NOS
Op het Filmfestival van Berlijn is de belangrijkste prijs, de Gouden Beer, naar de Hongaarse film On Body and Soul gegaan. De film gaat over twee verlegen mensen die werken in een abattoir in Boedapest en verliefd op elkaar worden.
Volgens Verhoeven viel de zevenkoppige jury voor On Body and Soul omdat deze film mensen doet denken aan iets dat volgens hem in het dagelijks leven vaak wordt vergeten: mededogen.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Op de 67e Berlinale spraken de dieren:
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Het festival kreeg dus de juryvoorzitter die ze verdiende. 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tijdje terug:
En vandaag:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Generation 2018: On true fairy tales and magical realities:
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Twee films die me opvielen uit dit programmaonderdeel 'Generation', dat geënd is op de jeugd:
NL'se film:
Colombiaanse animatie:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Over Duitse regisseurs gesproken. Thomas Stuber, Christian Petzold, Florian Henckel von Donnersmarck, Philip Gröning, Sebastian Schipper en Angela Schanelec komen dit jaar allemaal met een nieuwe film. Ben benieuwd hoeveel ervan in Berlijn te zien zullen zijn.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Forum 2018: In the Realm of Perfection and Elsewhere
Met nieuw werk van Midi Z, Sergei Loznitsa, Nawapol Thamrongrattanarit, Corneliu Porumboiu, Hong Sangsoo (
), Guy Maddin, Josephine Decker en Sandro Aguilar! Twee ervan had ik op het IFFR verwacht maar die kan ik hopelijk nu in Berlijn zien.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Berlinale Classics 2018: Seven Restorations to Celebrate Their World Premieres
Het zijn er niet veel maar in ieder geval ga ik Ha-Chayim Al-Pi Agfa / Life according to Agfa proberen te zien.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Met nieuw werk van James Benning, Ken Jacobs, Rivers + Russel, Morgan Fisher, et cetera.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Competition and Berlinale Special: Soderbergh, Diaz, Padilha, Ruizpalacios and Lazarov
Lav Diaz komt met een zoveel uur durende musical.
Lachwekkend slecht dit!
Zal wel weer beloond worden met iets ...
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Berlin Completes Panorama Lineup With Films From Kim Ki-Duk and Idris Elba
Ziet er tof uit. De nieuw Kim Ki-duk voelt aan als een soort van vervolg op Moebius. Pas ik voor.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Een nieuwe van Ruizpalacios in competitie, de opvolger van Güeros, dat vind ik wel iets om naar uit te kijken.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Klaagmodus.
Klopt het dat het Indonesische The Seen and Unseen van Kamila Andini niet in zijn originele taal draait? Duitse voice-over? Wat zijn dit voor ouderwetse praktijken!
Vertoef negen dagen in Berlijn maar In den Gängen (Thomas Stuber) kan ik niet zien omdat die net in de laatste twee dagen van het filmfestival vertoond wordt. Beetje flauw.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Drift II ?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Had ik graag willen zien maar helaas gaat dat niet lukken: El Día que Resistía (Alessia Chiesa), Khook / Pig (Mani Haghighi), Kissing Candice (Aoife McArdle), Fortuna (Germinal Roaux), Morgen beginnt das Leben (Werner Hochbaum), In den Gängen (Thomas Stuber), Ága (Milko Lazarov), The Rub (Péter Lichter), Blue Wind Blows (Tetsuya Tomina), Ceres (Janet van den Brand), Dressage (Pooya Badkoobeh), Mochila de Plomo (Darío Mascambroni), Sekala Niskala / The Seen and Unseen (Kamila Andini), Supa Modo (Likarion Wainaina), Wang Zha de Yuxue / Wangdrak’s Rain Boots (Lhapal Gyal), Gurrumul (Paul Williams), Ohne diese Welt (Nora Fingscheidt) en MA’OHI NUI, in the heart of the ocean my Country Lies (Annick Ghijzelings).
The Searchers:
- Don’t Worry, He Won’t Go Far on Foot (Gus van Sant)
Independent Films:
- Eva (Benoît Jacquot)
Cinemien:
- Cobain (Nanouk Leopold)
Warner Bros:
- Isle of Dogs (Wes Anderson)
- Unsane (Steven Soderbergh)