• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.105 votes
Profile

Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Berlinale 2025: De winnaars - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Zaterdagavond 22 februari werden op de 75e Berlinale de prijzen uitgereikt. Het ogenschijnlijk bescheiden drama Drømmer van Dag Johan Haugerud, na Sex en Kjaerlighet het slotstuk van een drieluik over liefde en relaties in de 21e eeuw, won de Gouden Beer.

Winnaars hoofdcompetitie

Gouden Beer: Drømmer (Dreams), Dag Johan Haugerud

Zilveren Beer, grote juryprijs: O último azul (The Blue Trail), Gabriel Mascaro

Zilveren Beer, juryprijs: El mensaje (The Message), Iván Fund

Zilveren Beer, beste regie: Huo Meng voor Sheng xi zhi di (Living the Land)

Zilveren Beer, beste hoofdrol: Rose Byrne in If I Had Legs I’d Kick You, Mary Bronstein

Zilveren Beer, beste bijrol: Andrew Scott in Blue Moon, Richard Linklater

Zilveren Beer, beste scenario: Radu Jude voor Kontinental ‘25

Zilveren Beer, uitzonderlijke artistieke bijdrage: alle crew van La tour de glace, Lucile Hadžihalilović

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Encounters - Berlinale

Encounters was a section of the Berlin International Film Festival's official selection. It was established in 2020 when the new leadership inaugurated, and the competitive section was aimed to introduce both narrative films and documentaries with innovative and independent perspective. In 2025, following Carlo Chatrian and Mariette Rissenbeek dismissal, the section was officially dropped by the new festival heading team.

Carlo Chatrian is misschien wel de meest eigenzinnige artistieke directeur die de Berlinale ooit gekend heeft. Ik ben blij dat ik hem heb mogen leren kennen. Hij is een bevlogen filmliefhebber en was van alle markten thuis. Hij durfde films te programmeren die zijn collega's links lieten liggen. Zijn Encounters-sectie was een geslaagd experiment en iets waar ik ieder jaar naar uitkeek. Ik zal het gaan missen.

Door de pandemiejaren heb ik behoorlijk wat gemist en zag ik slechts 35 langspelers. Daar zitten een aantal van mijn favoriete films tussen uit de 21ste eeuw: Samsara, The Cage Is Looking for a Bird, Here, El Eco, et cetera. Ik ben benieuwd wat jullie van de selectie vinden.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.