- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Imagine Film Festival
Imagine Film Festival
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Die releases worden vanuit Amerika superstrak gehouden, alsof Imagine die dan ineens een maand (!) van te voren zou screenen. Beetje dom om op een film als Man of Steel of Kick-Ass 2 te hopen...
Eens met beavis wbt Ghost Graduation.
Ik had geen kennis van releasedate en gokte ook even snel op Kick-Ass 2. Niet iedereen is strak op de hoogte van elke release 
Hellbender is wel een erg lauwe verrassingsfilm zeg. Het lijkt een traditie te worden op Imagine.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ik had Lord of Salem nog wel een heel klein beetje verwacht. Gezien die deze week gaat draaien in de US en die al op een festival te zien was geweest. Maar volgens mij valt de verrassingsfilm bij Imagine altijd tegen. Qua titel dan of het altijd slechte films zijn wil ik daarmee nog niet zeggen.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Ik had geen kennis van releasedate en gokte ook even snel op Kick-Ass 2. Niet iedereen is strak op de hoogte van elke release 
Hellbender is wel een erg lauwe verrassingsfilm zeg. Het lijkt een traditie te worden op Imagine.
Even snel gokken kan wel, maar in de zaal gaan zitten met zulke verwachtingen is wel naïef 
Verder is het wel lastig een verrassingsfilm te programmeren: de écht goede titels zet je gewoon in het programma/ de kaartverkoop. Zal dus niet snel een bijzondere première zijn.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
vorig jaar zat ik vooral veel 7-tjes uit te delen, maar gisteren scoorde ik alwéér een 9 op Imagine met de Cronenberg 2.0 film. Ging heel erg de kant van Bruce Sterling achtige cyberpunk op en ik zou het sowieso eerder een sci-fi noemen (een toekomstbeeld dat een uitvergroting is van elementen uit de huidige maatschappij) dan horror, hoewel er wel bovenmatig veel close-ups van naalden voorbij komen en een zeer regelmatig esthetisch gebruik van donker bloed op een witte achtergrond; pappa kan trots zijn. Overigens waar ik eerder zei dat John dies at the End "de Cosmopolis van dit jaar" zou kunnen worden... deze komt misschien nog wel meer in aanmerking met het naar cyberpunk neigende thema en het feit dat de meeste mensen het maar een vreselijk saaie of stomme film schijnen te vinden... misschien ligt het aan mij, een goed idee is voor mij interessanter dan een goede 'kill'.
Andere hoge scores waren er voor
-Possession, die véél beter was dan ik me van lang geleden kon herinneren. Ze mixt psychose en paranoia en dat levert een hysterische film op die zijn gelijke maar moeilijk kent. Shozin Fukui deed het me wel aan denken, en laat Possession nou net de favoriete film van Fukui zijn, geen verassing daar.
- Frankenstein's Army beviel me ook ondanks dat alle elementen in de film sterk aan andere projecten doen denken (de game Doom en de film Rec met name), omdat a) het script goed in elkaar zit waarbij een aantal onlogische zaken gaande weg tóch een sluitende verklaring krijgen, b) de film meer is dan een slap aftreksel van die bekende elementen, ze bruist werkelijk van de creativiteit en de wilde ideeën die ook nog goed werken ondanks een duidelijk laag budget en c) je wordt meegenomen op een afdaling in de hel waar ik helemaal ingezogen werd! De verwachting dat achter elke bocht weer nieuwe bizarre verschrikkingen zullen liggen werkt niet alleen, maar werd hier ook keer op keer waar gemaakt.
- The Grandmaster is vanavond de slotfilm, maar ik heb die al eerder kunnen zien en kan zeggen dat het een waar meesterwerk is. In tegenstelling tot bij Ashes of Time komen hier de Wong Kar Wai art-direction en de betovering van goed uitgevoerde kung-fu wél samen. Ook het briljante camerawerk en sterke sounddesign helpen om iedere keer zowel de gratie als de kracht te onderstrepen. Het is lang geleden dat ik zo'n goede kungfu film zag. WKW heeft zich ook duidelijk verdiept in de stijlen/scholen en brengt die op een realistische manier naar voren (het is ook een biografische film) waarbij de film op een ingenieuze manier zowel voldoet aan alle cliche's van het genre als dat het daar mijlenver bovenuit stijgt. Voor de niet liefhebbers van kung-fu is er de historische achtergrond en tragische romantiek die perfect aansluit bij In the Mood for Love, maar pas op, je zou nog eens een kung-fu liefhebber kunnen gaan worden 
- The ABCs of Death is ook weer zo'n film die geen brede waardering krijgt. Het is een anthologie en met alle letters van het alfabet zitten we hier dus op 26 korte films. De kritiek is vooral dat er veel middelmatige filmpjes tussen zitten en dat de stijlen te ver uiteen zouden lopen. Dit is een standaard (want altijd ook wel ergens terechte) kritiek bij dit soort films, en ook een reden voor mij om ze weinig te kijken, maar hier had ik dat dus juist helemaal niet eigenlijk. Juist omdat het zo veel filmpjes zijn hier vond ik ze allemaal erg "to the point" met als beste voorbeeld misschien wel de letter M; een zeer kort filmpje dat op zichzelf niet veel voorstelt maar wel hard binnenkomt (met een pijnlijke 'ooh' uit de zaal als gevolg) en onderstreept dat deze film vooral over echte horror gaat, leven en dood, in al zijn vormen, op lichamelijk, psychologisch én maatschappelijk vlak. Het kost te veel tijd om dat helemaal uit te leggen en alle highlights te bespreken (dat zijn er véél wat mij betreft), maar gewoon gaan zien dus zou ik zeggen
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Wilde vanmiddag nog naar Byzantium, maar een werkgerelateerde film krijgt voorrang. Dat betekent dat mijn festival helaas alweer is afgelopen... Ik vond de locatie niet storend, er hing alsnog een goede festivalsfeer (die maak je immers ook zelf met de mensen die je er kent en leert kennen en bovendien wordt er in EYE ok gewoon bier getapt!). Mijn top 14 hieronder. Niet zoveel films kunnen zien als vorig jaar. Toch veel goeds en leuks gezien. Conclusie: topeditie!
01 - 4,5* - Maniac (2012)
02 - 4,0* - The Wolf Children (2012)
03 - 4,0* - Excision (2012)
04 - 3,5* - Evil Dead (2013)
05 - 3,5* - Stitches (2012)
06 - 3,0* - 009 Re: Cyborg (2012)
07 - 3,0* - Promoción Fantasma (2011)
08 - 3,0* - Robo Jî (2012)
09 - 2,5* - Hellbenders 3D (2012)
10 - 2,5* - Jug Face (2013)
11 - 2,0* - Abductee (2013)
12 - 2,0* - Nightmare (2012)
13 - 2,0* - Sawney: Flesh of Man (2012)
14 - 0,1* - The Last Exorcism Part II (2013)
xx - 4,5* - Jurassic Park (1993) - Tel ik niet mee in toplijst
xx - 3,0* - Trance (2013) - Voor het festival al gezien
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
het zit er weer op, dus tijd voor een overzicht met cijfertjes. met het hele festival in perspectief en een aantal films nog wat bezonken heb ik ook wat scores aangepast, maar nergens heel extreem.
de absolute toppers voor mij op het festival waren:
The Grandmaster (2013) 9
Possession (1981) 9
Antiviral (2012) 9
The ABCs of Death (2012) 9
John Dies at the End (2012) 8,5
Frankenstein's Army (2013) 8
dan nog drie hele sterke films die nog iets miste om het een échte topper te maken voor me of, zoals bij the Battery, die op het eind net even een klein beetje de mist in gaan.
Byzantium (2012) 8
The Battery (2012) 8
Maniac (2012) 7,5
de volgende films vond ik allemaal bijzonder qua idee of originele uitwerking, ze bevatten dus sterke elementen, maar ook een aantal mindere waardoor ze wel een hoge score krijgen maar ik het eigenlijk toch geen geslaagde films kan noemen.
Okami Kodomo no Ame to Yuki (2012) Wolf Children 7
Excision (2012) 7
Mars et Avril (2012) 7
Mon Ami (2012) 7
American Mary (2012) 7
The Tall Man (2012) 7
dan de titels die echt niet zo goed waren, eigenlijk gewoon slechte films dus, maar ook hier zat er toch af en toe nog wel iets in... een leuk idee, charmante acteurs, hier en daar misschien zelfs nog iets origineels maar niet geslaagd genoeg voor een 7...
Earthbound (2012) 6
Robo Jî (2012) Robo-G 6
Promoción Fantasma (2011) Ghost Graduation 6
Kiss of the Damned (2012) 6
Fin (2012) the End 6
Abudakuti (2013) Abductee 5
en dan blijven alleen de écht slechte films nog over. vervelende troep, ongeïnspireerde onzin. grote afraders.
Qing Yan (2012) Nightmare 4
Kuroi Shikaku (2012) The Black Square 4
Hellbenders (2012) 4
Heb heel veel zin in Evil Dead gekregen nu (binnenkort ook in de bios en paste nergens echt lekker in mijn programma, dus heb ik laten schieten) en om me heen hoorde ik een aantal mensen die erg onder de indruk waren van Jug Face, ondanks dat die film het in de algehele score niet geweldig deed... die had ik achteraf ook erg graag gezien dus.
zit Earthbound al in de toevoeging overigens?!? anders moet ik er even achteraan 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
The Battery publieksprijs. Nog nooit van gehoord...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

Het nieuwe jaar komt eraan, en dat betekent dat de nieuwe editie van Imagine steeds meer vorm krijgt. De programmeurs zijn nog steeds hard aan het werk om de meest fantastische, nieuwste en interessantste films te selecteren.
Een van de eerst geboekte titels van Imagine 2014: The Wind Rises van Hayao Miyazaki, de maker van o.a. Spirited Away en Howl's Moving Castle. Dat is een goed vooruitzicht! The Wind Rises laat het leven zien van Jiro Horikoshi, de man die Japanse gevechtsvliegtuigen ontwierp tijdens WOII.
(bron: Imagine mailing)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De data zijn bekend!
Imagine vindt dit jaar plaats van 9 t/m 18 april in EYE Amsterdam. Met meer dan 50 features en 30 shorts belooft het wederom een mooi festival te worden.
Imagine gaat daarnaast in gesprek met binnen- en buitenlandse gasten, presenteert een masterclass, legt in themaprogramma’s belangwekkende rode draden bloot, en bedient die-hard horrorfans op hun wenken tijdens The Night of Terror.
(persbericht)
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Leuke nieuwe, maar te verwachten, titels geboekt.
- The Raid 2
- The Zero Theorem
- Nieuwe Cattet & Forzani
- Nieuwe Alex de la Iglesia
- Twee kleintjes, waaronder eentje van Ate de Jong 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De nieuwe Jodorowsky komt ook mag ik hopen???
Staat nog niet in de aankondigingen...
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De nieuwe van Jodorowsky (+ documentaire), Bong en Glazer mag je wel op Imagine verwachten. En ik verwacht ook wel wat titels van het afgelopen IFFR.
Nu het LAFF zichzelf heeft opgeheven wil ik wel weer naar Imagine voor een paar dagen. Valt ook perfect samen met de Filmbeurs dan. Eens even contact opnemen met het slaapadres.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
En ik verwacht ook wel wat titels van het afgelopen IFFR.
Niet dus want ik vernam van een Imagine-medewerker dat er geen titels vertoond zullen worden die op het IFFR hebben gedraaid. Nieuw beleid van de directeur ...
Sprak vandaag distributeur Contact Film die vertelde dat het gezellige Moi-bi-woo-seu / Moebius (Kim Ki-duk) op Imagine vertoond zal worden. Wie lust er worst?
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Hebben ze ook een nieuwe directeur daar? Beetje rare policy. Imagine is maar een lullig lokaal festival in vergelijking met het IFFR. Pakken wat je pakken kunt zou ik zeggen..
zombie
-
- 987 messages
- 6099 votes
Imagine is maar een lullig lokaal festival in vergelijking met het IFFR. Pakken wat je pakken kunt zou ik zeggen..
Flauwe opmerking mijns inziens. Imagine draait ook al een tijdje mee (voorheen het festival van de Fantastische Film). Omdat het kleinschaliger is draaien ze misschien selectiever. Daar is niets mis mee...en tot nu toe heeft Imagine mij nog nooit teleur gesteld (in tegenstelling tot het IFFR). Alleen jammer dat ze Kriterion hebben verruilt voor Eye.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Ik snap dat zo'n opmerking flauw kan overkomen, maar ik bedoel het niet negatief. Qua formaat is het gewoon onvergelijkbaar. Om dan IFFR-titels niet te programmeren ómdat ze daar hebben gedraaid, daar snij je jezelf mee in de vingers.
zombie
-
- 987 messages
- 6099 votes
Maar als er genoeg aanbod is vind ik het geen vreemde beslissing. Juist doordat ze qua formaat onvergelijkbaar zijn, is een selectieve houding vanzelfsprekend. Waarom zou je films die al een kans hebben gehad opnieuw draaien en de plek laten innemen van eventuele nieuwe titels? Bovendien was het aanbod aan genrefilms op het IFFR nou ook niet geweldig.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Dus Zombie, jij wilt het Imagine-publiek R100 (Hitoshi Matsumoto), Big Bad Wolves (Aharon Keshales en Navot Papushado), Caníbal (Manuel Martín Cuenca), Once Upon a Time in Shanghai (Ching-Po Wong), La Cueva (Alfredo Montero), Blutgletscher (Marvin Kren) en bijvoorbeeld The Sacrament (Ti West) onthouden? Waarom mogen Filmfestivals niet 'oude' en nieuwe films vertonen? Waarom moet altijd alles nieuw en nog niet vertoond zijn om vertoond te mogen worden? Waarom moet het ene Filmfestival zich afzetten tegen de ander?
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Een paar van de films die Verhoeven noemt had ik inderdaad op Imagine verwacht (en mede daarom niet in Rotterdam gezien), en dan is het wel een dompertje van dit nieuwe beleid te horen.
zombie
-
- 987 messages
- 6099 votes
Dus Zombie, jij wilt het Imagine-publiek R100 (Hitoshi Matsumoto), Big Bad Wolves (Aharon Keshales en Navot Papushado), Caníbal (Manuel Martín Cuenca), Once Upon a Time in Shanghai (Ching-Po Wong), La Cueva (Alfredo Montero), Blutgletscher (Marvin Kren) en bijvoorbeeld The Sacrament (Ti West) onthouden? Waarom mogen Filmfestivals niet 'oude' en nieuwe films vertonen? Waarom moet altijd alles nieuw en nog niet vertoond zijn om vertoond te mogen worden? Waarom moet het ene Filmfestival zich afzetten tegen de ander?
Ja, Verhoeven! Die mensen hadden maar naar Rotterdam moeten komen 
Mijn punt is meer, dat als er beperkte ruimte is qua programmering, ik het wel goed vind dat ze andere films ook een kans geven. Stel dat ze 5 nieuwe titels laten liggen om deze IFFR titels opnieuw te kunnen draaien, dan gaan mensen daar ook weer over zeuren.
En in een klein land als Nederland moet het ene festival zich wel afzetten tegen het andere. Je wilt als festival je eigen identiteit behouden...en niet bekend komen te staan als dat festival dat alles nog eens dunnetjes over doet. Maar het programma van Imagine is nog niet bekent, dus misschien is het allemaal wat voorbarig om aan te nemen dat er genoeg aanbod is (ik heb geen idee).
Er op gokken dat titels wel op dat andere festival gaan draaien is natuurlijk nooit verstandig als je ze graag wilt zien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Meer premières:
Imagine presenteert de wereldpremière van de Amerikaanse film The Creep Behind The Camera (Pete Schuermann, VS 2014) en de internationale première van het Duitse Der Samurai (2014) (Till Kleinert, Duitsland).
(bron: nieuwsbrief)
unreallerke
-
- 149 messages
- 1156 votes
Mijn neef en ik probeerden vandaag tickets te kopen voor ''the Night of Terror". We kunnen echter enkel betalen via Nederlandse banken. Weet iemand hier of het ook voor Belgen mogelijk is tickets te kopen?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Jodorowsky staat nog altijd niet in het programma, dus die gaat Imagine toch niet halen ??
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Zou toch wel raar zijn, heeft wereldwijd al op meerdere Fantastic Filmfests gedraaid vanaf vorig jaar zomer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het 30ste Imagine Film Festival opent op woensdag 9 april met Belle en het Beest (La Belle et la Bête) van Christophe Gans en sluit op vrijdag 18 april af met Álex de la Iglesia’s Witching & Bitching (Las Brujas de Zugarramurdi). Voor beide films is het de Nederlandse première.
Spartaan1986
-
- 3612 messages
- 2167 votes
Ik vind het programma tot nu toe (48 films zijn bekend) enorm tegenvallen in vergelijking met andere jaren. Alles lijkt gericht op Azie en comedy terwijl het qua Sci-Fy, Mystery en Horror films erg karig is.
Er moeten er nog een aantal bekend worden gemaakt maar op basis van het huidige programma twijfel ik (ben nu 6 jaar op rij geweest) om te gaan.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5308 votes
Ik ga naar de Night of Terror, zijn er meer? Prudh?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
met de titels die tot nu toe bekend zijn gemaakt is het wat mij betreft bij voorbaat één van de sterkste selecties in jaren, misschien ooit!
veel experimenteel werk, dus het kan achteraf tegenvallen natuurlijk, maar de uitdaging is een bezoekje al meer dan waard... maar ik kan me voorstellen dat degene die alleen voor de horror-zonder-gedoe gaan niet heel enthousiast worden, de meeste geselecteerde titels op dat gebied zullen ook buiten het festival nog te zien zijn... maar verbreed die horizon nu eens, pak die kans!
kijk vooral uit naar:
La danza de la realidad
Moebius
The Zero Theorem
The Wind Rises
The Raid 2
Escape from Tomorrow
Why Don’t You Play in Hell?
La Belle & la Bête
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zie, heel veel interessante titels. Moet nu wel eigenlijk langskomen. 
- Magic Magic (Sebastián Silva)
- Kotonoha no Niwa / The Garden of Words (Makoto Shinkai)
- The Raid 2: Berandal (Gareth Evans)
- The Wind Rises (Hayao Miyazaki)
- Enemy (Denis Villeneuve)
- Thou Wast Mild and Lovely (Josephine Decker)
- Escape from Tomorrow (Randy Moore)
- Wu Xia (Peter Ho-Sun Chan)
- Ikarie XB 1 (Jindrich Polák)
- Sakasama no Patema / Patema Inverted (Yasuhiro Yoshiura)
- Jodorowsky's Dune (Frank Pavich)
- Dune (David Lynch)
- We Are What We Are (Jim Mickle)
- Willow Creek (Bobcat Goldthwait)
- Zero Charisma (Katie Graham en Andrew Matthews)
- Capsule (Djie Han Thung)
- Filth (Jon S. Baird)
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Richard Aoyade's The Double - gebaseerd op het gelijknamige boek van Dostojevski en het script is naast Aoyode geschreven door Avi Korine - schijnt ook spoedig aangekondigd te worden. Ga dan wel dit jaar. Als de playtimes gunstig gezind zijn.