• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.269 votes
Profile

Imagine Film Festival

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Evil Dead: wel. Berberian Sound Studio niet. Maar die gaat ook gewoon in roulatie.

Hele programma staat online:

Films | Imagine filmfestival - imaginefilmfestival.nl

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De volgende titels wil ik wel zien als ik op tijd een slaapplaats kan vinden.

Wolf Children, The Black Square, American Mary, Chained, Citadel, Found in Time, John Dies at the End, The King of Pigs, The Mafu Cage (1978), Mars et Avril, Rurouni Kenshin, Supermen of Malegaon, A Werewolf Boy, Stitches en Possession (1981) natuurlijk!

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Rurouni Kenshin wil ik ook zeker zien!

Chuck Taylor

• 1269 messages
  • 1953 votes

Mooi, met je Cineville pas kan je er ook gratis heen.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

is dat ergens bevestigd? vorig jaar was dat namelijk niet het geval

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Kan het nog nergens vinden. Vraag het me eerlijk gezegd ook een beetje af, lijkt me een te groot risico omdat te doen bij een festival.

Wil er wel een paar meepakken zitten altijd wel een paar goede titels tussen!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het is niet ongebruikelijk, bij Camera Japan en Cinepremieres bijvoorbeeld heb ik altijd kaarten met de Cineville-pas kunnen krijgen, maar omdat dit bij Imagine duidelijk niet het geval was tot nu toe, zou ik het graag bevestigd zien...

Emma Elisabeth

• 13 messages
  • 1135 votes

Hoi mensen, zie dat er hier onduidelijkheid is over de geldigheid van de CInevillepas. Die is het hele festival geldig en je kunt ook reserveren. Zie hier voor info: Cineville | Imagine filmfestival - imaginefilmfestival.nl

groet, Emma (hoofdred. Cineville.nl)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

erg goed nieuws!! dank voor de link en de opheldering

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Neil Jordan ontvangt Imagine’s Career Achievement Award

Uitreiking maandagavond 8 april

Masterclass gevolgd door een vertoning van zijn meest recente film Byzantium: Dinsdag 9 april

(afbeelding)

Foto afkomstig van Wikimedia Commons

De Career Achievement Award van het Imagine Film Festival gaat dit jaar naar de Ierse regisseur Neil Jordan. De award wordt aan hem uitgereikt op de openingsavond. De middag daarna is er een masterclass, gevolgd door een vertoning van zijn meest recente film Byzantium.

De Ierse regisseur Neil Jordan (1950, County Sligo), die dit jaar Imagine's Career Achievement Award ontvangt, zegde het katholieke geloof al lang geleden vaarwel. Toch loopt één element ervan als een rode draad door zijn filmwerk: een grote gevoeligheid voor het irrationele. Of zoals Jordan het zelf eens zei: 'I don't believe we are fully rational beings'.

Niet verwonderlijk dus dat hij sinds het bijna dertig jaar oude The Company of Wolves om de zoveel jaar terugkeert naar het fantastische genre. Binnen dit kader vertoont zijn werk een bewonderenswaardige diversiteit. Zie het op Roodkapje geënte weerwolfsprookje The Company of Wolves, de gothic vampierhorror van Interview with the Vampire en Byzantium, de psychologische horror van In Dreams en de keltische mythologie van Ondine.

Jordans personages hoeven niet per se in vampiers of weerwolven te veranderen om van gedaante te wisselen. Zo blijkt de mooie, exotische kapster Dil uit The Crying Game een man te zijn, en wordt de zeemeermin uit Ondine ontmaskerd als een drugskoerierster. In de visie van de Ierse regisseur is menselijke identiteit vrijwel nooit een statisch gegeven. Een rijk thema dat zijn oeuvre - binnen én buiten genrekaders - al meer dan dertig jaar zijn unieke samenhang en complexiteit geeft.

Masterclass Neil Jordan

Dinsdag 9 april, 12.30, EYE2

Byzantium tijdens Imagine

Dinsdag 9 april, 13.50, EYE2

Zondag 14 april, 20.05, EYE2

Woensdag 17 april, 16.30, EYE1

(afbeelding)

Byzantium is tevens te zien in de Imagine Preview Tour, die van 27 maart t/m 5 april langs 17 filmtheaters in het land reist.

Vanaf 13 juni is hij te zien in de filmtheaters.

Selectieve filmografie van Neil Jordan

Byzantium

GB, VS, Ierland | 2012

Ondine

Ierland, VS | 2009

In Dreams

VS | 1999

The Butcher Boy

VS | 1997

Interview with the Vampire

VS | 1994

The Crying Game

GB, Japan | 1992

High Spirits

GB, VS | 1988

Mona Lisa

GB | 1986

The Company of Wolves

GB | 1984

Imagine Film Festival

8 t/m 17 april 2013 in EYE, Amsterdam

www.imaginefilmfestival.nl

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

De voorgaande twee jaar telkens twee dagen geweest, dit jaar hou ik het bij alleen de zaterdag.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik heb er een vol programma van gemaakt, en het weekend ervoor pak ik ook nog wat van Cinemasia mee, heb na de afgelopen weken wel weer zin om me echt helemaal in film onder te dompelen!!

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Ik heb nu gekocht voor zaterdag 13-04:

10.15 The Black Square

13.40 The ABC's of Death

16.05 Citadel

19.40 Trance

Dan heb ik nog een gaatje over om eventueel:

21.45 Excision

..te pakken maar die optie houden we nog even open.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bekendmaking Competities en jury’s Imagine Film Festival

(afbeelding)

Tijdens de slotavond van Imagine op woensdag 17 april worden vijf awards uitgereikt:

De Black Tulip Award. De eigen juryprijs voor de beste fantastische feature. De prijs wordt uitgereikt sinds 2006.

De Méliès d’ argent. De prijs van de European Fantastic Film Festivals Federation (EFFFF) voor de beste Europese fantastische film. Deze prijs wordt uitgereikt voor zowel features als shorts.

De Moviezone Award. Deze prijs wordt uitgereikt door de jongerenjury. Deze samenwerking met Moviezone bestaat sinds 2012.

Om de Méliès d’ argent voor feature films strijden dit jaar:

Byzantium (2012) - Neil Jordan (UK/Ierland/USA)

Earthbound - Alan Brennan (Ierland)

Fin (2012) - Jorge Torregrossa (Spanje)

Promoción Fantasma (2011) - Javier Ruiz Caldera (Spanje)

Grabbers (2012) - Jon Wright (Ierland)

Trance (2013) - Danny Boyle (UK)

De jury van de Méliès d’argent bestaat uit Erik de Jong (Spinvis, muzikant), Ronald Rovers (journalist) en Esther Rots (filmmaakster).

De competitie van de Méliès d’argent voor korte films bestaat dit jaar uit:

Alien Repairguy – Øystein Moe & Alxander Somma (Noorwegen)

And Death Will Be Alright – WeAreTrèsGentil (Frankrijk)

Defeated – Jose Manual Meneses (Spanje)

The Halloween Kid – Axelle Carolyn (Groot-Brittannië)

Lief Konijn – Camiel Schouwenaar (Nederland)

Lonely Bones – Rosto (Nederland)

Lot 254 – Toby Meakins (Groot-Brittannië)

Out There – Randall Plunkett (Ierland)

Perfect Drug – Toon Aerts (België)

Perpetuum Immobile – Marc Martí (Spanje)

Robin & Robin – Maria Pérez & Hugo Amoedo (Spanje)

Rew Day – Svilen Dimitrov (Bulgarije)

Silent Agony – Octavi Espuga (Spanje)

Strangers – Philippe Geus (België)

The Trap – Alberto Lopez (België)

Undying Love – Kristin Andrea Thordardottir (IJsland)

De films die strijden om de Black Tulip Award zijn dit jaar:

Abductee (2013) - Yudai Yamaguchi (Japan)

Excision (2012) - Richard Bates Jr. (USA)

My Amityville Horror (2012) - Eric Walter (USA)

Resolution (2012) - Justin Benson, Aaron Moorhead (USA)

Tasher Desh (2012) - Q (India)

Wolf Children (2012) - Mamoru Hosada (Japan)

De jury van de Black Tulip Award bestaat uit Renate Dorrestein (schrijfster), Berend Jan Bockting (journalist) en Maarten Groen (eigenaar/regisseur DPPLR)

De films die in competitie zijn voor de Moviezone Award en de jury hiervan worden nog bekend gemaakt.

Onze publieksprijs, de Silver Scream Award is dit jaar ook weer van de partij, en de winnaar daarvan wordt woensdagavond 17 april rond middernacht bekend gemaakt.

Hét festival voor de fantastische film met ca. 70 lange én korte films,

Night of Terror, European Fantastic Shorts, Anime,

Masterclasses, paneldiscussies en Q&A’s, bijzondere themaprogramma’s en meer

Maandag 8 t/m woensdag 17 april 2013 in EYE, Amsterdam

www.imaginefilmfestival.nl

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik heb voorlopig hetzelfde schema als Montorsi. Helaas lijkt Possession alleen niet te lukken. Zou alle films inruilen voor die..

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik heb een wat uitgebreider programma dan vorig jaar.

Woendsag 10 april:

12:10 Wolf Children

14:25 Abductee

16:30 Robo-G

Donderdag 11 april:

13:50 Possession

16:30 The King of pigs

18:30 009 RE: Cyborg 3D

Vrijdag 14 april:

13:40 Gangs of Wasseypur 1

16:40 Gangs of Wasseypur 2

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Win vrijkaarten voor Imagine; zie voorpagina voor prijsvraagactie!

Jeremiah80

• 28 messages
  • 132 votes

Ik ga zeker naar de Night of Terror en ga zeker proberen nog een paar films in het reguliere

programma mee te pikken. Het programma is zeker de moeite waard!

zombie

• 987 messages
  • 6099 votes

Is er al iets bekend over de verrassingsfilm (behalve dat deze geheim is)?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Net kaartjes gehaald voor vrijdagavond Wolf Children (samen met mijn vriendin) en dinsdag de 16e ga ik naar Black Square en Mafu Cage en misschien nog wel s avonds naar de films van 'de zoon van' en 'de dochter van', maar dat weet ik nog niet zeker. Die Kiss of the Damned lijkt me wel fijn, een verwijzing naar Europese 70-ies art-horror à la Lèvres Rouges is veelbelovend (maar legt de lat waarschijnlijk ook wel te hoog...)

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Ik ga (waarschijnlijk) die dinsdag ook naar the black square en mafu cache. Misschien pak ik Tasher Dash en Queen of the Damned ook nog mee.

SnakeDoc

• 4687 messages
  • 2243 votes

Vandaag toch maar weer even de kilometertjes gemaakt voor dit leuke film festivalletje in Amsterdam.

2 Filmpjes, en gelijk de 2 uitersten.

The Wolf Children was iets te lang, maar uiteindelijk toch wel erg geniaal, en Abductee was bizar, en mede door het krankzinnige einde wel erg slecht.

Ga zondag misschien weer even die kant op.

Vind het EYE trouwens een heerlijke locatie en een prima bioscoop, maar Imagine komt met zijn soort films toch het beste tot zijn recht in het pittoreske Kriterion.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ik vermaak me prima tot nu toe!

dag1

-Byzantium (2013) 8.0 realistische karakters, girl power en een interessante origin story / nieuwe mythe maken dit een erg fijne vampieren-film

-Excision (2012) 7.5 geweldig bizarre 'natte' dromen, interessante casting keuzes, de hoofdpersoon is eigenlijk net wat te bizar neergezet om het goed te laten werken, dreigt aan het eind ook echt idioot te worden, maar de film houdt preciés op het juiste moment op

-Nightmare (2012) 3.0 spook-whodunnit-droom film, zo ongeveer het meest vervelende genre dat ik kan bedenken, zwak geschreven ook nog, technisch verder wel ok

dag2

-Wolf Children (2012) 7.0 het gegeven is ontegenzeggelijk cool, maar ze hebben er geen verhaal van gemaakt, animatie is ook aan de te simpele kant, de film palmt je in met een overdaad aan schattigheid en aardige set-pieces, maar wordt slechter hoe meer je er over nadenkt.

-Robo Jî (2012) 6.0 flauwe humor, onrealistisch domme karakters en situaties, voorspelbaar sentimenteel verloop, maar hier is het juist die Japanse charme die het toch onweerstaanbaar maakt... de zaal had er iig wel lol in, dus ik werd er ook wel vrolijk van

-John Dies at the End (2012) 9.0 verenigd pulp, humor, horor en een paar basislessen filosofie (de film opent met een illustratie van Het schip van Theseus, later komen begrippen als non-lineare tijd en het ontbreken van de vrije wil o.a. nog om de hoek kijken) en vormt daarmee de essentie van waar het woord "imagine" voor staat wat mij betreft; misschien wordt dit wel de Cosmopolis van dit jaar... er hangt een sterke 80's en comicbook vibe die aan alles doet denken van evil dead, tot bill and ted, the hitchhikers guide to the galaxy, naked lunch, hellblazer en zelfs carnivale door een geweldige bijrol van 'the kurgan'. Gelijk een grote favoriet.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ff een klein reviewtje van de NOT dan.

We waren er al vroeg, dus ik had hoop op mooie plaatsen. Moet je geen besluiteloze vrienden bij je hebben, die geen plek kunnen kiezen. Achja, zat niet super (ver vooraan), maar overleefde t wel.Jammer van t afgesloten balkon, maar begreep dat Imagine het niet voor t zeggen had, zonde. Naast ons zaten 2 hoeren, pardon, mooie vrouwen die duidelijk niet klaar waren voor de chaos van NOT. 1 kijkt me eens boos aan en bij film 2 tikken ze hun vriendjes aan en doen plaatswissel, weg van ons aso schreeuwvolk.

Dan komt Jan Doense en zijn de wc rollen en t HOMO geroep een feit. Ja, dan kan ie net zo goed geen toespraak houden natuurlijk. Film 1 was Stitches. Ook gelijk de beste van de avond, zo bleek achteraf. Over een clown die op creatieve en ludieke wijze tienertjes afslacht. Vage paaseieren, mooie schoenen, 1 kostuum zo schoon als gewassen met OMO (hee dat rijmt met...) en genoeg Hoeren en Homo's om je mee te vermaken.

Voordat we overgingen naar eh, tsjah daar kom ik zo op...eerst mocht er geschreeuwd worden, door veel mannen die dachten dat ze beter waren dan de vrouwen. Jan moedigde het aan, maar zag ook snel in dat het eigenlijk gewoon waardeloos was. Vooral die zingende man, hoe haal je t in je hoofd!!!! Misschien geef ik me volgend jaar eens op, want ik kan onversterkt nog harder schreeuwen dan de meeste van die mannen. Maar neh, ik laat het aan de hoeren over, die dat tenminste gracieus doen.

Dan dus die 2e fim, zucht. The Last Exorcism Part II, een nogal standaard suspense thrillertje met slechte opbouw en nauwelijks spanning. Het zorgde er wel voor dat de zaal heerlijk los kon gaan met creatieve verwensingen omtrent de hoofdpersonen en kreten zoals "Dat witte huis stond er in de vorige film ook al" en "We Willen die Clown terug!" (een kreet die later die nacht nog eens zou vallen).

Dan de Remake van The Evil Dead. Niet onverdienstelijk, de film is veel bloederiger en chaotischer dan het origineel, vooral te wijten aan het hectische camerawerk. Al vind ik Jane Levy, (on)bekend van de serie Suburgatory, geen passende hoofdpersoon in deze film. Ze is wat plastic en glad, een probleem dat zich doortrekt in de hele sfeer en look van de film. Dat groezelige/low-budget sfeertje mis ik toch heel erg. Dat het acteerwerk niet al te best is hoort er natuurlijk helemaal bij, maar ik kon me wel ergeren aan een aantal karakters, vooral die John Lennon hippie. Fijne, relativerende gore vooral, met knalrood bloed dat er als fonteinen uitspuit. Toch, ik ben er nog niet helemaal uit. Sowieso veel minder dan het origineel, maar of ik dit echt goed vond valt nog te bezien. Een herziening is dus wel noodzakelijk, ooit.

Bij de 4e film is het altijd tijd voor de slapende homo's en de weglopers. Het is echter schrikbarend hoeveel mensen er weg liepen na Evil Dead. Ze kregen gelijk, want wat de bedoeling was van Sawney: Flesh of Man werd niemand duidelijk. Er werd weer geroepen om die clown en niet zonder reden. Als men dan toch al moe is, hoe haalt de organisatie t in godsnaam in zn hoofd om een film met een zwaar schots dialect zonder ondertiteling te vertonen. Komt er nog bij dat er ongeveer evenveel gelult werd als in de gemiddelde Oprah show, ja dat schoot gewoon niet op. Oh en whats up met die berggeiten, of waren het ninja's? Naast veel onnodige natuurbeelden en een slap detective verhaaltje was er nog wel ruimte voor horror, maar te weinig. Nee, dit was een kut afsluiter. Waar bij veel mensen de moed al in de schoenen zonk toen jan t had over een soortgelijke film als Inbred, vond ik die erg goed en grappig en was dit pure bagger.

Terugkerende thema's van de avond waren de clown, pasen/de paashaas, slechte belichting, het dagboek (van Anne Frank), mooie schoenen, doorlekproblemen, het witte huis, rood kapje (afzuigkapje) en Parkinson.

Dan naar huis. 1 van mijn vrienden drong er nog op aan om een Engels ontbijt te scoren, met worstjes en bonen in tomatensaus enzo. Dat hebben we nog gedaan ook en het beviel wel. Toen heel veel moeite moeten doen om in de trein niet in slaap te vallen. Volgend jaar weer? Als t aan mij ligt, ja, ondanks het zwakke aanbod

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Iemand nog iets te melden over de nummer 1 op dit moment van de publiekprijs Ghost Graduation?

Kut dat ik weer een festival niet kon halen. Volgend jaar dubbel en dwars inhalen!

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Lol, de verrassingsfilm.. iedereen zat zich al rijk te rekenen met de tip 'comic-verfilming' (Kick Ass 2, Iron Man 3, Man of Steel).

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

zeker met zo'n 3d brilletje dat je in handen gestopt krijgt... grote tegenvaller, Wolverine had beter geweest...

het zit er alweer bijna op zeg... maar ik vermaak me nog steeds prima! opvallend veel hoge cijfers al uit kunnen delen

Ghost Graduation vond ik een beetje een tegenvaller na de overweldigend positieve berichten; het is gewoon een klein aardig filmpje. Voegt weer toe aan de legendarische status van the Breakfastclub, en dat kan ik als fan van het eerste uur alleen maar toejuichen! Ook de prettig gestoorde Spaanse stijl is altijd wel leuk. De film is simpel qua inhoud, zoals het ook wel hoort bij het genre, maar blijft voor mij ook net iets te veel steken in de vele knipogen en uitvergrotingen naar de jaren 80 films, waardoor de karakters nooit echt tot leven komen voor me, 'no pun intended'. Lijkt nu dus meer een parodie dan een film met een hart, zoals ook zeker hoort bij het genre.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Montorsi wrote:

Lol, de verrassingsfilm.. iedereen zat zich al rijk te rekenen met de tip 'comic-verfilming' (Kick Ass 2, Iron Man 3, Man of Steel).

Die releases worden vanuit Amerika superstrak gehouden, alsof Imagine die dan ineens een maand (!) van te voren zou screenen. Beetje dom om op een film als Man of Steel of Kick-Ass 2 te hopen...

Eens met beavis wbt Ghost Graduation.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Wat was de verrassingsfilm?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.