- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Tiger Awards Competitie (IFFR)
Tiger Awards Competitie (IFFR)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tiger Competitie 2003:
- Le Chignon d'Olga / Olga's Chignon (Jérôme Bonnell)
- Narradores de Javé / The Storytellers (Eliane Caffé)
- Marion Bridge (Wiebke von Carolsfeld)
- Mu di di Shanghai / Welcome to Destination Shanghai (Andrew Cheng) (IMDB)
- De Arm van Jezus (André van der Hout)
- Kakuto (Yusuke Iseya)
- Nói Albínói / Noi the Albino (Dagur Kári)
- Extraño (Santiago Loza)
- Halbe Miete / 1/2 Miete (Marc Ottiker)
- Jiltuneun Naui Him / Jealousy Is My Middle Name (Chan-ok Park)
- Bodysong (Simon Pummell)
- Safar-e mardan-e khakestari / Journey of the Grey Men (Amir Shahab Razavian) (IMDB)
- S Lyubovyu. Lilya / With Love, Lilly (Larisa Sadilova)
- The Principles of Lust (Penny Woolcock)
Tiger Awards 2003:
Extraño (Santiago Loza)
Jealousy Is My Middle Name (Chan-ok Park)
With Love, Lilly (Larisa Sadilova)
Regisseurs in Focus:
- Jean-Claude Brisseau
- Girish Kasaravalli
- Guy Maddin
De grootste ontdekking van dit jaar is Dagur Kári gebleken. Verder weer een aantal eenmalige debutanten en regisseurs die waarschijnlijk nooit zullen doorbreken. Zelfs twee titels die nog niet op MM staan. Wel een jaar waar alle continenten aanwezig zijn. Heb zelf alleen Marion Bridge en Bodysong gezien en die waren nogal ondermaats. Altijd benieuwd wat de andere titels dan waren. En is het terecht dat de Filmgeschiedenis ze 'vergeet'?
Girish Kasaravalli behoorde tot de New Kannada Cinema maar staat werkelijk niets van op MM.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Marion Bridge, Noi Albinoi, Halbe Miete gezien. Zou Marion Bridge absoluut niet ondermaats kunnen noemen, duidelijk de beste van deze drie met vooral sterke acteerprestaties.
Bodysong en the Principles of Lust heb ik nog op DVD liggen.
Brisseau en Maddin waren interessante regisseurs in focus, vooral van Maddin probeerde ik veel te zien omdat die naam toen sowieso al op mijn radar stond om verder te ontdekken. Van Brisseau heb ik er slechts twee meegepakt en voor Kasaravalli was dus helemaal geen aandacht/ruimte meer. Wellicht is dat bij iedereen toen zo gegaan... 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Gezien:
- Le Chignon d'Olga / Olga's Chignon (Jérôme Bonnell)
- Nói Albínói / Noi the Albino (Dagur Kári)
- Jiltuneun Naui Him / Jealousy Is My Middle Name (Chan-ok Park)
- Bodysong (Simon Pummell)
- S Lyubovyu. Lilya / With Love, Lilly (Larisa Sadilova)
Het laatste jaar dat ik er niet was. Maar toch 5 van de films gezien. Twee keer erg matig (Jealousy is my Middle Name en Bodysong), een keer niet geweldig (Chignon d'olga) en twee mooie films zonder blijvende indruk (Noi Albinoi en With Love, Lily). Geen geweldige oogst.
Uit 2002 slechts een film gezien:
- Ljubljana (Igor Šterk)
Zeer matig.
Op Bodysong na heb ik allemaal op TV gezien trouwens.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Dat jaar op het IFFR zelf niet veel gezien. Alleen Bodysong (op het laatst ingelast in mijn programma) - maar dat was heel slecht, op de eerste minuten na als ik het me goed herinner.
Kakuto had ik eigenlijk moeten gaan kijken. Vast geen hoogvlieger, maar dat zie je ook nooit meer terug. Die Russische winnares is tot nu toe nog niet weer opgedoken.
Dagur Kari was zeker de meest opvallende naam, won de MovieZone als ik me goed herinner, maar geen Tiger. Die film van Santiago Loza herinner ik me eigenlijk niet, maar ik zie wel 4* staan. De opvolger daarvan was maar zo-zo.
2003 was vooral een memorabel jaar, omdat Blissfully Yours er draaide. Over geen enkele film hoorde je zoveel mensen als over die film: de Birmese erectie! - een zucht van verlichting ging door de zaal - alleen was dat pas tegen het einde en had iedereen met pijn en moeite de eerste twee uur doorgeworsteld. En ja die aantiteling, dat was iets waar de festival krant regelmatig op terug kwam.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Wou vandaag verder gaan met de Tiger Competitie maar ik kwam erachter dat ik geen catalogus van 2004 heb. Echter Mochizuki Rokuro wel. Dus kan het feestje alsnog doorgaan. 
Tiger Competitie 2004:
- Fyra Nyanser av Brunt / Four Shades of Brown (Tomas Alfredson)
- Aaltra (Benoît Delépine en Gustave de Kervern)
- Zhifu / Uniform (Diao Yi'nan)
- Somnambuul / Somnambulance (Sulev Keedus)
- Ässhäk - Geschichten aus der Sahara / Asshak - Tales from the Sahara (Ulrike Koch)
- Unterwegs / En Route ( Jan Krüger)
- Bu Jian / The Missing (Lee Kang-sheng)
- The Wooden Camera (Ntshaveni Wa Luruli)
- Bora Diya Pokuna / Scent of the Lotus Pond (Satyajit Maitipe)
- Dias de Santiago (Josue Mendez)
- Ballo a Tre Passi / Three-Step Dance (Salvatore Mereu)
- Kako Ubiv Svetec / How I Killed a Saint (Teona Strugar Mitevska)
- Grande Ecole (Robert Salis)
- Hymypoika / Young Gods ( Jukka-Pekka Siili)
- Ljeto u Zlatnoj Dolini / Summer in the Golden Valley (Srdjan Vuletic)
- Peep "TV" Show (Yutaka Tsuchiya)
Tiger Awards 2004:
The Missing (Lee Kang-sheng)
Summer in the Golden Valley (Srdjan Vuletic)
Unterwegs (Jan Krueger)
Regisseurs in Focus:
- Ken Jacobs
- Isaac Julien
- Tunde Kelani
- Raúl Ruiz
Een groots jaar. Met veel ontdekkingen. Een aantal regisseurs draaien nu gewoon mee op Berlijn, Cannes en Venetië. Mijn lievelingsfilm is Dias de Santiago.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Días de Santiago niet gezien, maar wel veel andere, waaronder die vroege film van Thomas Alfredson.
Ik kan me herinneren dat deze relatief sterke Tiger competitie veel kritiek kreeg na de winst van het magere Unterwegs van Krüger (weer drie Europese winnaars btw). Zo in retrospect was Aaltra misschien wel de leukste/beste film,maar zeker ook benieuwd naar Uniform. En hier draaide dus Peep "TV" Show - onvergelijkbaar anders - al heb ik dat uit overlevering.
Van de retro's erg weinig meegekregen, van Ruiz wel een en ander gezien, maar ben tot nu toe nog niet ondersteboven van zijn werk.
Gezien:
- Fyra Nyanser av Brunt / Four Shades of Brown (Tomas Alfredson)
- Aaltra (Benoît Delépine en Gustave de Kervern)
- Somnambuul / Somnambulance (Sulev Keedus)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Aaltra, Somnambuul, The Missing, Dias de Santiago en Peep "TV" Show gezien
sommige inderdaad érg sterk, al was dat met Peep "TV" Show wel precies 180% tussen mij en de publieksscore. Die film staat ondertussen vast in mijn top100 en was een kennismaking met een zeer originele en zeer persoonlijke filmmaker; pure punk.
The Missing (Bu Jian) werd als een soort tweeluik gepresenteerd met Bu San (2003)
En jammer dat ik toen maar één Ruiz film heb meegepakt, maar het programma was verder dan ook erg sterk. Een hele dag de Cremaster cyclus in Cinerama1 was bijvoorbeeld een van de meest gedenkwaardige filmscreenings ooit voor mij. Er was ook veel Japans en Zuid-Korea was nogal 'hot'...
Een van mijn favoriete jaren van het festival!! en die tijgercompetitie blijk dus ook zeker niet verkeerd. Al zitten er ook wel weer namen tussen die me nu/nog steeds niets zeggen 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
waaronder die vroege film van Thomas Alfredson.
Wel opvallend overigens dat hij toen al tien jaar aan het filmen was... zit er een fout op MM of destijds in de competitie? 
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Wel opvallend overigens dat hij toen al tien jaar aan het filmen was... zit er een fout op MM of destijds in de competitie?
Waarschijnlijk hebben ze geredeneerd dat het zijn tweede film was, na Kontorstid (2003) . De rest is TV film of een spin off van een TV-serie.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Mijn eerste jaar IFFR. Vier dagen geweest, 15 films gezien en meteen om. Ik had een mix van grote namen en kleine dingen en redelijk wat Tigers. Al heb ik nog een hoop gemist als ik dit zo terugzie.
Gezien op het IFFR:
- Kako Ubiv Svetec / How I Killed a Saint (Teona Strugar Mitevska)
- Hymypoika / Young Gods ( Jukka-Pekka Siili)
Bu Jian vond ik prachtig, The Wooden Camera aardig en de andere twee erg matig.
Later nog:
Summer was in mijn herinnering behoorlijk goed, Unterwegs een stuk minder.
Het was toen nog een prijs dat de Tigerwinnaar op VPRO-TV zou komen en dat gebeurde exact een jaar na het IFFR.
De bekroning van Unterwegs werd vooral afgevallen door één jurylid die voor de camera verklaarde dat hij het geen goede film vond en eigenlijk alleen echt achter de bekroning van Bu Jian stond weet ik nog. Het is een Nederlandse schrijver maar ik ben zijn naam kwijt.
Zou zeker nog eens een stuk of vijf andere films uit deze competitie moeten zien trouwens.
Mijn eerste IFFR ervaring was Long Men Ke Zhen (1966) en meteen daarna Bu San, waarin die film te zien is, in een erg snel uitdunnende zaal (die met die tribune in het oude LV). In mijn herrinnering was driekwart van de zaal weg na afloop en stond Bu San ergens bij de laatsten in de publieksstand. Toen werd me al duidelijk dat die in elk geval niets zegt over mijn smaak.
Verder was er dat jaar een soort politiek post-911 Amerika programma. En hoewel het niet allemaal daaruit kwam valt me ook wel op dat eenderde van de films die ik zag Canadees of Amerikaans was. Dat heb ik daarna nooit meer gehad.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tiger Competitie 2005:
- O Amigo Dunor / Dunor My Friend (José Eduardo Alcazar) (IMDB)
- El Cielo Gira / The Sky Turn (Mercedes Álvarez)
- Hat Mua Roi Bao Lau / Bride of Silence (Doan Thanh Nghia en Doan Minh Phuong)
- Allein / Alone (Thomas Durchschlag)
- Onde / Waves (Francesco Fei)
- Las Mantenidas sin Sueños / Kept and Dreamless (Martín De Salvo en Vera Fogwill)
- Nemmeno il Destino (Daniele Gaglianone)
- Sanctuary (Yuhang Ho)
- Paradise Girls (Fow Pyng Hu)
- 4 (Ilya Khrzhanovskiy)
- Boginya: Kak Ya Polyubila / The Goddess (Renata Litvinova)
- Hawaii, Oslo (Erik Poppe)
- Aru Asa, Soup Wa / The Soup, One Morning (Izumi Takahashi)
- Frakchi / Spying Cam (Cheol-Mean Wang)
Tiger Awards 2005:
4 (Ilya Khrzhanovsky)
El Cielo Gira (Mercedes Alvarez)
Nemmeno il Destino (Daniele Gaglianone)
Regisseurs in Focus:
- Benoît Jacquot
- Anri Sala
- Yevgeny Yufit
Terugkijkend stelt de Tiger Competitie van dit jaar niet heel veel voor. Zonder Khrzhanovskiy en Poppe zou dit toch wel een heel nietszeggend jaar zijn geweest. Weinig regisseurs doorgebroken of het zijn regisseurs zoals Fow Pyng Hu & Yuhang Ho die om de zoveel jaar een film maken maar nooit zullen doorbreken. Regisseurs in focus lijken me alle drie interessant.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Renata Litvinova altijd leuk 
Daniele Gaglianone had met deze film of een andere al een prijs gewonnen elders (Venetië uiteraard).
Met Poppe, Ho, Hu, Khrzyanovksy (of dat een naam is moet nog blijken) en Gaglianone toch wel wat kwaliteit aan boord. edit: ik heb de Gaglianone helemaal niet gezien - even in de war met Vincenzo Marra. . Verder niet iets dat veel oproept inderdaad, maar heb niet het idee dat het meer of minder kwaliteit is. Zelf buiten deze titels ook niks gezien.
Yevgeniy Yufit is heel bizar, een geheel eigen stijl en onderwerpkeuze. Ook geen grootmeester verder of zo. Van Sala niks gezien. Jacquot is wel behoorlijk de moeite.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
2005 was een erg sterk jaar voor Russische (underground / parallelle) cinema. 4 was een sterk debuut, Yufit had een nieuwe film en ik kon in het retrospectief gelijk nog een oudere inhalen die ik tot dan toe had gemist en Baskova liet een onvergetelijke indruk achter. Baal dus ook nog steeds dat The Goddess van Litvinova uit mijn programma moest vallen... sinds die tijd ook een beetje verdwenen helaas, al wordt er momenteel wel hard aan fansubs gewerkt, dus die hoop ik dit jaar dan wel eindelijk nog eens te kunnen zien...
Naast 4 zag ik van de Tigers alleen nog Hawaii, Oslo... en veel van de andere titels rinkelen inderdaad geen belletje, zelfs de andere twee winnaars niet...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
en Baskova liet een onvergetelijke indruk achter...
Vera Fogwill heeft het nog wel tot een IFFR-DVD, geschopt toch?
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Tiger Competitie 2005:
Gezien:
Goed:
- 4 (Ilya Khrzhanovskiy)
Erg benieuwd naar de tweede film. Voor het eerst merkte ik een duidelijke buzz rond een film op het IFFR. Ik zag 'm trouwens later pas.
- Sanctuary (Yuhang Ho)
Gammel en met een slechte camera geschoten, sowieso de tijd van de slechte digitale camera's. Heel gesloten ook, niet een film die alles liet zien. Maar wel heel oprecht en interessant en ontroerend. Meningen waren erg verdeeld, kreeg een eervolle vermelding van de tigerjury en dat duidt gewoon op een paar juryleden die het wilde bekronen en een aantal helemaal niet. Ik zat in een uitverkochte zaal die flink leegliep.
Tsja:
- Frakchi / Spying Cam (Cheol-Mean Wang)
Ook zo'n cheape-camera-film. Vond het toen erg fascinerend, maar weet er niet veel meer van. Ik vermoed dat dit nu veel lager zou waarderen.
Wel aardig:
- Hawaii, Oslo (Erik Poppe)
Niet slecht, maar mijn smaak is het niet helemaal. Ook zijn latere film niet. Zou het nou waarschijnijk eerder nog wat lager waarderen, ook deze zag ik later.
Slecht:
- Aru Asa, Soup Wa / The Soup, One Morning (Izumi Takahashi)
Vervelend lowbudget dialooggericht filmpje uit Japan. De regisseur was later geloof ik nog eens terug als producent. Van welke film ben ik kwijt. Ook een goedkope digitale camera-film.
- Nemmeno il Destino (Daniele Gaglianone)
Drakerige coming of age. Scoorde nota bene en een tiger en een Nederlandse distributie (bij A-film die in die tijd bijna monopolist dreigden te worden). Slechtste film die ik dat jaar zag en de slechtste Tigerwinnaar die ik heb gezien denk ik ook.
Verder het jaar van de poging van het IFFR om Maleisie te hypen. Van de focusfilmmakers niets gezien.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Hey, 4 gezien op het IFFR... dit jaar dan
Van Yufit pas één film gezien, wel bijzonder inderdaad. Benoît Jacquot staat al even op het lijstje om ontdekt te worden, met name La désenchantée en La fille seule.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tiger Competitie 2006:
- Song of Songs (Josh Appignanesi)
- Glue (Alexis Dos Santos)
- Land of the Blind (Robert Edwards)
- Negah / The Gaze (Sepideh Farsi) (IFFR)
- Un Matin Bonne Heure / Early in the Morning (Gahité Fofana)
- Un Jour d'Été / A Summer Day (Franck Guérin)
- Lai Xiao Zi / Walking on the Wild Side (Han Jie)
- Oda do Radosci / Ode to Joy (Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa en Maciej Migas)
- La Leyenda del Tiempo / The Legend of Time (Isaki Lacuesta) (IFFR)
- Langer Licht (David Lammers)
- Madeinusa (Claudia Llosa)
- La Perrera / The Dog Pound (Manolo Nieto)
- Old Joy (Kelly Reichardt)
- Bei Yazi De Nanhai / Taking Father Home (Liang Ying)
Tiger Awards 2006:
Old Joy (Kelly Reichardt)
La Perrera (Manolo Nieto)
Walking on the Wild Side[/i] (Han Jie)
Regisseurs in Focus:
- Nagasaki Shunichi
- Stephen Dwoskin
- Sarah Morris
Een jaar vol met 'ontdekkingen' en 'toppertjes'. En er staan zelfs twee titels nog niet op MM. Zegt eigenlijk al genoeg ... Van de zes films die ik er zag is alleen Old Joy de moeite waard. Kelly Reichardt was de ontdekking. In David Lammers en Claudia Llosa zie ik vooralsnog geen echte getalenteerde regisseurs. De tweede film van Han Jie vond ik wel heel bijzonder. En van Stephen Dwoskin wil ik nog wel het een en ander zien. Dat dan weer wel.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Old Joy was zéker geweldig en van Shunichi heb ik twee films meegepakt (aardig, niet overweldigend), maar voor de rest bleek dit weinig inspirerend voor me destijds.
Glue zou ik misschien nog wel eens willen zien, en inderdaad wat van Dwoskin
Verder nog steeds niet heel erg spannend
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Glue is wel een van mijn favoriete Tijgerfilms. Vreemd dat die niet won en het beduidend minder La Perrera wel. Langer Licht vond ik ook wel erg de moeite al was het maaromdat David Lammers zo dol was op Claire Denis en dan vooral Beau Travail. Dat zie je ook duidelijk. Old Joy, Walking on the Wild Side prima, maar Madeinusa was niet best - toch won de regisseuse voor haar tweede film een Gouden Beer, toch? Rest niet gezien.
Van Shunichi zowel de oude als de remake gezien van Heart, Beating in the Dark. Beide veel indruk gemaakt, maar het TV werk was niet meer dan 'aardig'.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Gezien op het festival:
- Song of Songs (Josh Appignanesi)
Zwaarmoedige film over verstikkende religie. Maakte niet veel indruk.
- Old Joy (Kelly Reichardt)
Zo'n film waarna je meteen besluit de regisseur te blijven volgen. Dat heb ik dus ook gedaan.
Gezien na het festival:
- Glue (Alexis Dos Santos)
- Lai Xiao Zi / Walking on the Wild Side (Han Jie)
- Langer Licht (David Lammers)
Glue was heel sterk, nog wat beter dan zijn tweede film. Langer Licht vond ik ook goed, mooi geschoten vooral ook. Walking on the Wild Side vond ik dan weer erg matig, Jia Zhang Ke was wel co-producent als ik me goed herinner. Onterechte Tiger.
Niet zoveel geweest dit jaar waardoor de bijprogrammas volledig door me genegeerd zijn. Ook het jaar dat ik twee dagen met mijn zusje ben geweest.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Op verzoek
Tiger Competitie 2007:
- Baixio das Bestas (Claudio Assis) IFFR / niet op MoMe
- Bunny Chow (John Barker)
- Yo / Me (Rafa Cortés)
- Chelovek Bezvozvratny / The Man of No Return (Katya Grokhovskaya)
- Jin Tian de Yu Ze Me Yang / How Is Your Fish Today? (Guo Xiaolu)
- AFR (Morten Hartz Kaplers)
- Ju-Yon-Sai (Hirosue Hiromasa)
- La Fine del Mare (Nora Hoppe)
- Rock 'n'Roll Never Dies (Juha Koiranen)
- Boli Li? - Prvata Balkanska Dogma / Does It Hurt? Balkans First Dogma (Aneta Lesnikovska)
- Die Unerzogenen / The Unpolished (Pia Marais)
- La Marea / Tides (Diego Martinez Vignatti)
- Ex Drummer (Koen Mortier)
- La Antena / The Aerial (Esteban Sapir)
- Love Conquers All (Tan Chui Mui)
Tiger Awards 2007:
- Baixio das Bestas (Claudio Assis)
- AFR (Morten Hartz Kaplers)
Regisseurs in Focus:
- Abderrahmane Sissako
- Johnnie To
Artist in Focus:
- Knut Asdam
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
La Marea / Tides, Ex Drummer, La Antena / The Aerial en Love Conquers All gezien. De slechtste daarvan won uiteraard weer de award. Ex Drummer niets? Onbegrijpelijk.
Johnny To was een coole focus. Best wel wat van gezien, maar in een perfecte wereld was dat nog veel meer geweest!
Ook wel weer typerend dat de eerste winnaar niet eens op MM te vinden is...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik moest de winnaars nazoeken, want had zelf geen idee. Bleken er vier te zijn - uniek.
Het lijkt er inderdaad op dat competitiefilms die redelijkerwijs op eigen kracht (vanwege kwaliteit) wel onder de aandacht komen (zoals distributie etc) worden genegeerd omdat andere films wel een steuntje kunnen gebruiken.
Antena was ook openingsfilm, dat was nooit eerder met een Tiger denk ik. Marea en Ex-Drummer hadden een deal.
Ik zag van deze competitie nauwelijks iets (dezelfde als beavis minus La Antena). Ik moet ook zeggen dat ik niet echt nieuwsgierig ben. Misschien Die Unerzogenen - ooit.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Het lijkt er inderdaad op dat competitiefilms die redelijkerwijs op eigen kracht (vanwege kwaliteit) wel onder de aandacht komen (zoals distributie etc) worden genegeerd omdat andere films wel een steuntje kunnen gebruiken.
Dat lijkt een logische verklaring maar zou toch redelijk absurd zijn en de geloofwaardigheid van de competitie volledig omzeep helpen. Als je ze gaat negeren, stop ze dan niet in de competitie! Ik hoop dus dat ze gewoon steeds een ongelofelijk slechte jury selecteren 
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Tiger Competitie 2007:
- Chelovek Bezvozvratny / The Man of No Return (Katya Grokhovskaya)
- La Marea / Tides (Diego Martinez Vignatti)
Deze vier zag ik, allemaal op het festival. Word of mouth was als ik me goed herinner dat jaar nogal negatief over de competitie. Heb dit jaar echt in mijn hoofd zitten als een slecht jaar. Al vond ik zelf 3 van de 4 wel goed eigenlijk.
Die Unerzogenen vertelde niet veel nieuws maar was wel een fijne coming of age met een soort omgekeerde rollen: de ouders worden volwassen. Marais dook later op in de competitie van Berlijn en deze film verscheen bij Second Run (en als Tiger release). La Marea was mijn favoriet. Van de cameraman van Reygadas. De opvolger heeft nog een bijna onopgemerkte release in Nederland gehad. Love Conquers All vond ik toen ook goed, al denk ik dat ik 'm nu minder zou waarderen.
The Man of No Return was daarintegen een van de slechtste Tigers die ik ooit heb gezien. Het was de afstudeerfilm van een jonge Russische filmstudente. En die had besloten een soort Short Cuts te maken, maar het leek eerder een soap. Kan me ook nog herinneren dat de ondertiteling een stuk spaarzamer was dan de dialogen. En dat Sandra den Hamer het aankondigde alsof de nieuwe Russische grootmeester was opgestaan. Ab Zagt (die toen nog niet alleen een jaarlijks zuur stukje over het IFFR inleverde bij zijn redactie) recenseerde dat jaar alle Tigers en vond deze het beste. Sindsdien neem ik hem niet meer serieus.
La Antena / The Aerial (Esteban Sapir) ligt klaar, Ex Drummer moet ik nog steeds eens zien. Verder geen interesse.
Ik zag dat jaar 26 films. Dat was toen het meeste tot dan toe.
De regisseurs en artiesten in focus: niets van gezien
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Jongens, eerst zoeken en daarna pas klagen. Regisseuse Guo Xiaolu heeft later in Locarno met She, a Chinese nog de hoofdprijs gewonnen. Wil die wel zien.
Van de competitie zag ik alleen Die Unerzogenen, Ex Drummer en La Antena. Alleen Ex Drummer vond ik heel goed. Zo'n debuut waar je van weet dat het goed komt. De regisseur van La Antena heeft tot op vandaag de dag niets meer gemaakt. Wat ik heel opmerkelijk vind want zijn debuut was unaniem lovend ontvangen.
La Marea wil ik al jaren zien en Love Conquers All heb ik nog op DVD. Van Sissako en To wil ik nog het een en ander zien. Fijne retrospectieven.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Guo Xiaolu. Ik zat net in de trein de Locarno lijst door te lopen en toen zag ik die naam staan en dacht ik, waar zag ik die nu eerder? Vanmorgen in dit topic, dus! 
Ja het was het jaar van Sandra den Hamer - die heeft er toch niet heel veel kijk op.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tiger Competitie 2008:
- Istoria 52 / Tale 52 (Alexis Alexiou)
- Wonderful Town (Aditya Assarat)
- Cordero de Dios / Lamb of God (2008)
- Ping-pongkingen / The King of Ping Pong (Jens Jonsson)
- Strizh (Abai Kulbai) (IFFR)
- Flower in the Pocket (Liew Seng Tat)
- Wellness (Jake Mahaffy)
- Las Meninas (Ihor Podolchak en Dean Karr)
- Mange, Ceci Est Mon Corps / Eat, for This Is My Body (Michelange Quay)
- Gå med Fred Jamil - Ma Salama Jamil / Go with Peace Jamil (Omar Shargawi)
- El Cielo, la Tierra, y la Lluvia / The Sky, the Earth and the Rain (José Luis Torres Leiva)
- Taon Noong Ako'y Anak Sa Labas / Years When I Was a Child Outside (John Torres)
- Shanghai Trance (David Verbeek)
- Hoshikageno Waltz / Waltz in Starlight (Shingo Wakagi)
- Jin Bi Hui Huang / Fujian Blue (Weng Shou Ming)
Tiger Awards 2008:
Flower in the Pocket (Liew Seng Tat)
Go with Peace Jamil (Omar Shargawi)
Wonderful Town (Aditya Assarat)
Regisseurs in Focus:
- Robert Breer
- Masahiro Kobayashi
- Svetlana Proskurina
- Cameron Jamie
Mijn eerste IFFR.
Was er alleen de laatste drie dagen maar zag toen al onbewust 1/3 van de ''Tijger Competitie''. Daarna nog drie titels gezien in het Filmhuis en op TV. Dus in totaal acht. Met geen enkele slechte film er tussen. Tel drie regisseurs - waarvan twee winnaars - die hun volgende film in Berlijn, Cannes of Venetië mochten voorstellen. Best wel uniek.
Terugkijkend is mijn liefde voor de Wereld(Art)Cinema hier begonnen. Zonder het IFFR zou ik überhaupt nooit een account op MM aangemaakt hebben. Veel bijzondere herinneringen heb ik aan dit eerste jaar. Toen kon ik bijvoorbeeld nog vrijelijk rondlopen en rustig op mijn gemak de dagkrant lezen. Keek me ogen toen écht uit. Een wereld ging er voor me open. Zoveel verhalen ...
Regisseurs in focus zijn of lijken me alle vier interessant. Als je van Avant-Garde houdt moet je zeker eens Breer checken. Redelijk uniek. Van Kobayashi zou ik graag nog eens Aruku, Hito / Man Walking on Snow willen zien. Met Bashing en Ai no Yokan / The Rebirth als voorlopige hoogtepunten. Van Proskurina nog helemaal niets gezien.
Ook hele interessante bijprogramma's dit jaar met een focus op de ''Vierde Generatie Chinezen''. Niets van kunnen zien. (Is daar ondertussen iets van op DVD?) Of het ''Cinema Regained' met onder andere Phase IV (Saul Bass), Khaneh Siah Ast / The House is Black (Forough Farrokhzad), Wanda (Barbara Loden) en Der Verlorene (Peter Lorre) om eens wat te noemen. Of het geheimzinnige project als LYNCH. Terugkijkend heb ik veel, heel veel gemist. Maar wat ik zag en hoorde koester ik op de dag van vandaag nog. Ik sloot het IFFR meteen in mijn hart.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
El Cielo, la Tierra, y la Lluvia is de enige Tiger die ik op het festival zelf zag en inderdaad een hele mooie. Vooral het Chileense landschap viel me hier op en later ook wel bevestigd in andere films (vooral La Jubilada (2012) eigenlijk. Het land is wel zo langwerpig dat ik niet durf te beweren dat er één landschap is dat het land typeert... maar deze films doen me wel heel erg verlangen om daar eens rond te lopen).
Van de anderen zag ik later alleen nog Gå med Fred Jamil, door de enthousiaste berichten van Verhoeven die ik verder niet kende destijds. Geen echt slechte film opzich, maar wel eentje waar ik inhoudelijk verder niet zo veel mee heb.
Van de regisseurs in focus was ik het meest geïnteresseerd destijds in Cameron Jamie. Was ook het eerste grote wapenfeit van Rutger Wolfson en hij kwam met een naam waar in de filmwereld vóór deze focus (maar eerlijkheidshalve ook daarna
) nog niet echt door mij van gehoord was. Zijn stijl deed me wat denken aan Harmony Korine. En ik was ook heel enthousiast over zijn tekeningen die werden geëxposeerd (misschien verwant aan het tekenwerk van een Brus of een Giger, al ben ik duidelijk geen expert op dat vlak). Het soort IFFR ontdekking/ervaring die ik tot dan toe nog niet had gehad.
En zoals altijd, zeker bij het IFFR, "je mist meer dan je ziet"
dat kan in het begin frustrerend zijn, maar ondertussen vind ik het ook wel een lekker gevoel
het betekend dat er nog altijd weer nieuwe ontdekkingen gedaan kunnen worden!