Cannes
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Ja, sorry mijn fout. Heb het aangepast. Hij heeft ten minste toch een "troostprijs" mogen ontvangen. Dat mocht verhoeven of ade toch zeker ook wel krijgen. Ik walg van al die politieke correctheid. Bah
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Wanneer was het trouwens de laatste keer dat de juiste winnaar werd verkozen? van sant? haneke? von trier maybe?
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Dat hangt van je persoonlijke smaak af natuurlijk. En Von Trier was al in 2000 en juist zeer omstreden. Van Sant werd in de VS ook met grote verbazing ontvangen als winnaar destijds. Ceylan twee jaar terug was weinig controversieel. La Vie d'Adele was drie jaar terug de best ontvangen film in Cannes.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De Gouden Palm heeft de laatste jaren echt wel bijzondere films voortgebracht: Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, The Tree of Life, Amour en Winter Sleep. Alleen Dheepan vond ik wat minder. La vie d'Adèle nog steeds niet gezien.
Ben wel benieuwd naar de nieuwe Loach. Maar dat ben ik altijd wel want ik heb de beste man best hoog zitten. En dat zeg ik na twintig langspelers van hem gezien te hebben. 
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
De Gouden Palm heeft de laatste jaren echt wel bijzondere films voortgebracht: Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, The Tree of Life, Amour en Winter Sleep. Alleen Dheepan vond ik wat minder. La vie d'Adèle nog steeds niet gezien.
Klopt! In 4 van de laatste 5 jaren (de jaren waarin ik het festival bezocht) won steeds dé film van het festival. Vorig jaar was voor het eerst in jaren dat niet de meest bijzondere, indrukwekkende, spraakmakende film als winnaar uit de bus kwam. Dat was toen Son of Saul, die in mijn ogen had moeten winnen.
Dit jaar was er maar één film met een dergelijke impact: Toni Erdmann. Al ontleent die zijn kracht niet aan cinematografie, maar aan de totale oorspronkelijkheid, losse, vrije structuur en onvoorspelbaarheid. En doordat-ie volledig werkt.
I, Daniel Blake is niet zo'n bijzondere film. Maar wel een hele mooie, hartverscheurende Loach, die iets raakt van de tijd waarin we leven. De pers was verdeeld. De in Cannes aanwezige Nederlandse pers erg kritisch. Veel te kritisch vind ik. En de jury gelukkig ook.
Niks voor Elle lijkt verrassend na de unaniem juichende pers, maar ik snap het wel. Hoewel, Huppert had actriceprijs wel mogen krijgen van mij. Maar het was een jaar met zeer indrukwekkende vrouwelijke hoofdrollen: Huppert dus, Sabine Huller in Toni Erdmann, Sonia Braga in Aquarius zijn alle drie geweldig.
De prijzenlijst vind ik heel merkwaardig, lijkt op een zeer verdeelde jury met elk-lid-wat. Maar dan nog: niks voor Toni Erdmann is echt heel erg vreemd. Voor Puiu en Jarmusch in mindere mate, maar nog steeds heel raar.
Hoe dan ook, ik vond het wel een erg goede editie. Met haast alleen maar films in competitie die de moeite zeer waard waren. Met twee uitschieters: Toni dus aan de bovenkant. En The Last Face aan de onderkant. Echt ongelooflijk dat die in competitie zat; een pathetische draak.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het speculeren is begonnen:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Cannes Wish List: 50 Films That Have a Shot at 2017 Festival Lineup | IndieWire
Kurosawa, Koreeda en Sang-Soo hebben alweer een nieuwe?! Zou die laatste ook nog eentje in petto hebben voor Locarno en Venetië?
Antoniak en Leopold worden ook genoemd.
Maar ik ben het meest benieuwd naar Frammartino, Kawase, Loznitsa en Koreeda natuurlijk.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Competitie (komt wellicht nog wat bij, discussie over een niet nader genoemde Chinese film)
THE MEYEROWITZ STORIES by Noah BAUMBACH
AUS DEM NICHTS (IN THE FADE) by Fatih AKIN
OKJA by BONG Joon-Ho
120 BATTEMENTS PAR MINUTE by Robin CAMPILLO
THE BEGUILED by Sofia Coppola
RODIN by Jacques DOILLON
HAPPY END by Michael HANEKE
WONDERSTRUCK by Todd HAYNES
LE REDOUTABLE by Michel HAZANAVICIUS
GEU-HU (THE DAY AFTER) by HONG Sangsoo
HIKARI (RADIANCE) by Naomi Kawase
THE KILLING OF A SACRED DEER (MISE À MORT DU CERF SACRÉ) by Yorgos LANTHIMOS
A GENTLE CREATURE by Sergei LOZNITSA
L’AMANT DOUBLE by François OZON
JUPITER'S MOON van KORNEL MUNDRUZCO
YOU WERE NEVER REALLY HERE by Lynne RAMSAY
GOOD TIME by Benny SAFDIE & Josh SAFDIE
NELYUBOV (LOVELESS) by Andrey ZVYAGINTSEV
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Une Certain Regard:
APRÈS LA GUERRE (AFTER THE WAR) by Annarita ZAMBRANO
WIND RIVER by Taylor SHERIDAN
JEUNE FEMME by Léonor SERRAILLE
LERD (DREGS) by Mohammad RASOULOF
EN ATTENDANT LES HIRONDELLES (THE NATURE OF TIME) by Karim MOUSSAOUI
SANPO SURU SHINRYAKUSHA (BEFORE WE VANISH) by KUROSAWA Kiyoshi
OUT by Gyorgy KRISTOF
POSOKI (DIRECTIONS) by Stephan KOMANDAREV
WESTERN by Valeska GRISEBACH
LAS HIJAS DE ABRIL (LES FILLES D’AVRIL / APRIL’S DAUGHTER) by Michel FRANCO
FORTUNATA (LUCKY) by Sergio CASTELLITTO
L’ATELIER by Laurent CANTET
AALA KAF IFRIT (LA BELLE ET LA MEUTE / BEAUTY AND THE DOGS) by Kaouther BEN HANIA
TESNOTA (ÉTROITESSE / CLOSENESS) by Kantemir BALAGOV
LA NOVIA DEL DESIERTO (LA FIANCÉE DU DESERT / THE DESERT BRIDE) by Cecilia ATAN &Valeria PIVATO
BARBARA by Mathieu AMALRIC
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Openingsfilm:
LES FANTÔMES D’ISMAËL by Arnaud DESPLECHIN
Out of Competition:
VISAGES, VILLAGES by Agnès Varda & JR
HOW TO TALK TO GIRLS AT PARTIES by John Cameron MITCHELL
MUGEN NON JŪNIN (BLADE OF THE IMMORTAL) by MIIKE Takashi
Midnight Screening:
PRAYER BEFORE DAWN by Jean-Stéphane SAUVAIRE
BULHANDANG (THE MERCILESS) by BYUN Sung-Hyun
AK-NYEO (THE VILLAINESS) by JUNG Byung-Gil
Special Screening:
SEA SORROW by Vanessa REDGRAVE
DEMONS IN PARADISE by Jude RATMAN
NAPALM by Claude LANZMANN
PROMISED LAND by Eugene JARECKI
KEUL-LE-EO-UI KA-ME-LA (CLAIR'S CAMERA) by HONG Sangsoo
THEY by Anahita GHAZVINIZADEH
12 JOURS by Raymond DEPARDON
AN INCONVENIENT SEQUEL by Bonni COHEN & Jon SHENK
TWIN PEAKS by David LYNCH (twee afleveringen)
24 FRAMES by Abbas KIAROSTAMI
COME SWIM by Kristen STEWART (short)
TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL by Jane CAMPION & Ariel KLEIMAN (tv serie, wordt helemaal vertoond)
CARNE Y ARENA by Alejandro G. IÑÁRRITU (een virtual reality project)
In Classics vanwege 70e Cannes filmfestival restauraties van films die behoren tot de geschiedenis van het festival.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Nicole Kidman heeft veel jurken nodig dit jaar. Ze zit in de serie van Jane Campion en in de nieuwe films van James Cameron Mitchell, Sofia Coppola èn Yorgos Lanthimos
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Waar is Latijns-Amerika? Lucrecia Martel heeft na bijna tien jaar eindelijk weer een nieuwe film af. Die ga je toch niet aan Venetië weggeven omdat de jurypresident uit Spanje komt? Dat zou wel heel krankzinnig zijn. In ieder geval erg blij met de Oost-Europeaanse titels. Xavier Dolan definitief naar Venetië. En na Toronto, Rotterdam en Berlijn komt Hong Sang-soo met weer twee nieuwe films. 
Jupiter’s Moon van Mundruczó ook hoofdcompetitie en de nieuwe Desplechin is de openingsfilm.
Even afwachten wat Quinzaine de la Critique en Sémaine de la Critique brengt. Ik hoop Frammartino en Koreeda voor Venetië. 
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Grootste verrassing in hoofdcompetitie is wellicht de nieuwe film van de gebroeders Safdie of de nieuwe van Robin Campillo. Komt ook door de vorige films die erg goed ontvangen werden. Die zijn beiden min of meer gepromoveerd. Doillon is de Fransman die een grotere naam is in Frankrijk dan daarbuiten van dit jaar, al kan hij ook daar wel een boost gebruiken. Dat geldt ook voor Fatih Akin, die de afgelopen jaren een paar films maakte die eigenlijk geruisloos voorbij gingen. Hazanavicius mag toch weer in competitie ondanks dat zijn vorige werd afgemaakt in Cannes, maar dat zal ook met het thema te maken hebben. Een film die deels over Cannes gaat (en met Louis Garell als Jean Luc Godard!) die willen ze wel hebben natuurlijk. Sergei Loznitsa komt het dichtst bij een Nederlandse film in competitie (er zit namelijk NL productiegeld in). Verder: Drie films van vrouwen en dat is relatief veel vrouwen voor Cannes begrippen en Kawase, Ramsay en Coppola zijn niet de minsten.
Waarom zit oud-palmwinnaar Cantet trouwens in UCR? Is dat eigen verzoek?
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Jupiter’s Moon van Mundruczó ook hoofdcompetitie en de nieuwe Desplechin is de openingsfilm.
Vergeten idd. Ik heb hem erbij gezet.
Er werd op de persconferentie wel gevraagd waar Latijns Amerika was (overigens ook waar Spanje, China en India waren), maar daar krijg je natuurlijk nooit meer dan een vaag antwoord op.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Waar is Latijns-Amerika? Lucrecia Martel heeft na bijna tien jaar eindelijk weer een nieuwe film af. Die ga je toch niet aan Venetië weggeven omdat de jurypresident uit Spanje komt?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zie nu ook pas dat er twee Netflix-producties in de hoofdcompetitie zitten. Grote kans dus dat in de toekomst een Beer, Palm en of Leeuw alleen te zien is via VOD. Ik weet niet of ik daar zo heel blij van wordt.
Wel als die jurypresident ook producer van die film is natuurlijk.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Wel twee Latijnamerikaanse films in UCG, maar het is inderdaad wat weinig voor de spaanstalige cinema.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Zie nu ook pas dat er twee Netflix-producties in de hoofdcompetitie zitten. Grote kans dus dat in de toekomst een Beer, Palm en of Leeuw alleen te zien is via VOD. Ik weet niet of ik daar zo heel blij van wordt.
Vind ik toch wel een aardige ontwikkeling. Bioscoop heeft een zekere romantiek. Maar als iemand die werkt en filmliefhebber is ben ik wel blij dat arthouse films ook makkelijker en sneller tot mij komen.
Zou Netflix nooit een bioscoop vertoning toestaan?
Welke is de tweede overigens. Okja herkende ik inderdaad.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
De andere is de nieuwe Noah Baumbach
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Zeker wel, dit om in aanmerking te komen voor awards als de Oscars. Ze hebben hiervoor een deal met een (kleine) Amerikaanse bioscoopketen.
Het zijn overigens vooral de grote bioscoopketens zelf die dwarsliggen en in het verleden de Netflix-films hebben geweigerd. Dit is in ieder geval de Amerikaanse situatie, hoe de verhoudingen voor Nederland liggen weet ik niet.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Netflix hield de afgelopen jaren veel tegen in Europa. Laatste voorbeeld was The Bad Batch die Imagine graag wou vertonen. Was zelfs een distributeur in geïnteresseerd. Maar helaas.
Netflix + Vertical Acquire = Berlin Syndrome:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Verdere observaties: twee Bulgaarse films in de UCR en de nieuwe Loznitsa duurt bijna drie uur.
Laatste moment toevoegingen of Quinzaine: Barnard, Ergüven, Garrel, Maoz, Leopold, Beauvois, Roskam, Östlund, Bigelow, Haroun, Diaz, Trier, Mitre, Antoniak, Berger en Payne. Dumont, Denis en Ceylan lijken me nog niet klaar.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
En de Quinzaine:
Un beau soleil intérieur - Claire Denis (opening film)
A Ciambra - Jonas Carpignano
Alive in France - Abel Ferrara
L'Amant d'un jour - Philippe Garrel
Bushwick - Cary Murnion, Jonathan Milott
Cuori Puri - Roberto De Paolis
The Florida Project - Sean Baker
Frost - Sharunas Bartas
I Am Not A Witch - Rungano Nyoni
Jeannette - Bruno Dumont
L'intrusa - Leonardo Di Costanzo
La defensa del dragón - Natalia Santa
Marlina si pembunuh dalam empat babak - Mouly Surya
Mobile Homes - Vladimir de Fontenay
Nothingwood - Sonia Kronlund
Ôtez-moi d'un doute - Carine Tardieu
The Rider - Chloé Zhao
West of the Jordan River (Field Diary Revisited) - Amos Gitai
Patti Cake$ - Geremy Jasper (closing film)
Short films :
Água mole - Laura Gonçalves, Alexandra Ramires
La Bouche - Camilo Restrepo
Copa-loca - Christos Massalas
Crème de menthe - David Philippe Gagné, Jean-Marc E. Roy
Farpões, baldios - Marta Mateus
Min börda - Niki Lindroth von Bahr
Nada - Gabriel Martins
Retour à Genoa City - Benoit Grimalt
Tijuana Tales - Jean-Charles Hue
Cherries (Tresnje) - Dubravka Turić
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ik had ergens gelezen dat de nieuwe Claire Denis een komedie zou zijn. Erg benieuwd naar. Verder ziet Bushwick er interessant uit. Bartas heeft weer een nieuwe. Gaan we zijn vorige ooit nog een keer 'legaal' mogen zien? En Chloé Zhao heeft een nieuwe film! Moet haar debuut nog steeds een keertje op DVD kopen. 
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
En de Semaine de la Critique
OPENING FILM
SICILIAN GHOST STORY Fabio Grassadonia and Antonio Piazza
AVA Léa Mysius
LA FAMILIA Gustavo Rondón Córdova
GABRIEL E A MONTANHA (GABRIEL AND THE MOUNTAIN) Fellipe Gamarano Barbosa
MAKALA Emmanuel Gras
OH LUCY! Atsuko Hirayanagi
LOS PERROS Marcela Said
TEHRAN TABOO Ali Soozandeh
CLOSING FILM
BRIGSBY BEAR Dave McCary
FEATURE FILMS SPECIAL SCREENINGS
PETIT PAYSAN (BLOODY MILK) Hubert Charuel
UNE VIE VIOLENTE (A VIOLENT LIFE) Thierry de Perretti
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
aanvullingen op de officiële selectie!
• Competition
The Square by Ruben Ostlund
• Out of Competition
D’après une histoire vraie by Roman Polanski
• Un Certain Regard
La Cordillera de Santiago Mitre
Walking past the Future de Li Ruijun
• Special Screenings
Le Vénérable W. de Barbet Schroeder
Carré 35 d’Eric Caravaca
• Children’s Screening
Zombillénium d’Arthur de Pins and Alexis Ducord
At last, upon the occasion of the 70th anniversary, the detailed program of which will be announced soon, the Festival de Cannes will offer:
- a screening tribute to André Téchiné presenting his newest film Nos années folles.
- an event with a concert and a film by Tony Gatlif whose movie Djam will be screened at the Cinéma de la plage (“Movies on the Beach).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ah, Grassadonia + Piazza zijn terug. Fellipe Barbosa gaat van Tijgercompetitie naar de Semaine de la Critique. Emmanuel Gras ook een nieuwe. Dat gegeven van Brigsby Bear. 
Santiago Mitre eindigt in de UCR. Nog steeds niets van gezien.
Weer veel om naar uit te kijken. 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ik vind de competitie bij Cannes wel erg vasthouden aan de usual suspects. Opvallend dat de nieuwe Fatih Akin is geselecteerd. Die zit toch wel een tijdje al in een filmdip. Het zou mooi zijn als hij daar uit komt.