• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.024 actors
  • 9.371.610 votes
Profile

Cannes

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Je had gelijk Mochizuki Rokuro

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Ja, sorry mijn fout. Heb het aangepast. Hij heeft ten minste toch een "troostprijs" mogen ontvangen. Dat mocht verhoeven of ade toch zeker ook wel krijgen. Ik walg van al die politieke correctheid. Bah

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Wanneer was het trouwens de laatste keer dat de juiste winnaar werd verkozen? van sant? haneke? von trier maybe?

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Dat hangt van je persoonlijke smaak af natuurlijk. En Von Trier was al in 2000 en juist zeer omstreden. Van Sant werd in de VS ook met grote verbazing ontvangen als winnaar destijds. Ceylan twee jaar terug was weinig controversieel. La Vie d'Adele was drie jaar terug de best ontvangen film in Cannes.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De Gouden Palm heeft de laatste jaren echt wel bijzondere films voortgebracht: Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, The Tree of Life, Amour en Winter Sleep. Alleen Dheepan vond ik wat minder. La vie d'Adèle nog steeds niet gezien.

Ben wel benieuwd naar de nieuwe Loach. Maar dat ben ik altijd wel want ik heb de beste man best hoog zitten. En dat zeg ik na twintig langspelers van hem gezien te hebben.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Check Sutherland and Mikkelsen:

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Malick wrote:

De Gouden Palm heeft de laatste jaren echt wel bijzondere films voortgebracht: Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, The Tree of Life, Amour en Winter Sleep. Alleen Dheepan vond ik wat minder. La vie d'Adèle nog steeds niet gezien.

Klopt! In 4 van de laatste 5 jaren (de jaren waarin ik het festival bezocht) won steeds dé film van het festival. Vorig jaar was voor het eerst in jaren dat niet de meest bijzondere, indrukwekkende, spraakmakende film als winnaar uit de bus kwam. Dat was toen Son of Saul, die in mijn ogen had moeten winnen.

Dit jaar was er maar één film met een dergelijke impact: Toni Erdmann. Al ontleent die zijn kracht niet aan cinematografie, maar aan de totale oorspronkelijkheid, losse, vrije structuur en onvoorspelbaarheid. En doordat-ie volledig werkt.

I, Daniel Blake is niet zo'n bijzondere film. Maar wel een hele mooie, hartverscheurende Loach, die iets raakt van de tijd waarin we leven. De pers was verdeeld. De in Cannes aanwezige Nederlandse pers erg kritisch. Veel te kritisch vind ik. En de jury gelukkig ook.

Niks voor Elle lijkt verrassend na de unaniem juichende pers, maar ik snap het wel. Hoewel, Huppert had actriceprijs wel mogen krijgen van mij. Maar het was een jaar met zeer indrukwekkende vrouwelijke hoofdrollen: Huppert dus, Sabine Huller in Toni Erdmann, Sonia Braga in Aquarius zijn alle drie geweldig.

De prijzenlijst vind ik heel merkwaardig, lijkt op een zeer verdeelde jury met elk-lid-wat. Maar dan nog: niks voor Toni Erdmann is echt heel erg vreemd. Voor Puiu en Jarmusch in mindere mate, maar nog steeds heel raar.

Hoe dan ook, ik vond het wel een erg goede editie. Met haast alleen maar films in competitie die de moeite zeer waard waren. Met twee uitschieters: Toni dus aan de bovenkant. En The Last Face aan de onderkant. Echt ongelooflijk dat die in competitie zat; een pathetische draak.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Het speculeren is begonnen:

Cannes 2017: who's in the running?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Cannes Wish List: 50 Films That Have a Shot at 2017 Festival Lineup | IndieWire

Kurosawa, Koreeda en Sang-Soo hebben alweer een nieuwe?! Zou die laatste ook nog eentje in petto hebben voor Locarno en Venetië? Antoniak en Leopold worden ook genoemd.

Maar ik ben het meest benieuwd naar Frammartino, Kawase, Loznitsa en Koreeda natuurlijk.

• 22403 messages
  • 5070 votes

Competitie (komt wellicht nog wat bij, discussie over een niet nader genoemde Chinese film)

THE MEYEROWITZ STORIES by Noah BAUMBACH

AUS DEM NICHTS (IN THE FADE) by Fatih AKIN

OKJA by BONG Joon-Ho

120 BATTEMENTS PAR MINUTE by Robin CAMPILLO

THE BEGUILED by Sofia Coppola

RODIN by Jacques DOILLON

HAPPY END by Michael HANEKE

WONDERSTRUCK by Todd HAYNES

LE REDOUTABLE by Michel HAZANAVICIUS

GEU-HU (THE DAY AFTER) by HONG Sangsoo

HIKARI (RADIANCE) by Naomi Kawase

THE KILLING OF A SACRED DEER (MISE À MORT DU CERF SACRÉ) by Yorgos LANTHIMOS

A GENTLE CREATURE by Sergei LOZNITSA

L’AMANT DOUBLE by François OZON

JUPITER'S MOON van KORNEL MUNDRUZCO

YOU WERE NEVER REALLY HERE by Lynne RAMSAY

GOOD TIME by Benny SAFDIE & Josh SAFDIE

NELYUBOV (LOVELESS) by Andrey ZVYAGINTSEV

• 22403 messages
  • 5070 votes

Une Certain Regard:

APRÈS LA GUERRE (AFTER THE WAR) by Annarita ZAMBRANO

WIND RIVER by Taylor SHERIDAN

JEUNE FEMME by Léonor SERRAILLE

LERD (DREGS) by Mohammad RASOULOF

EN ATTENDANT LES HIRONDELLES (THE NATURE OF TIME) by Karim MOUSSAOUI

SANPO SURU SHINRYAKUSHA (BEFORE WE VANISH) by KUROSAWA Kiyoshi

OUT by Gyorgy KRISTOF

POSOKI (DIRECTIONS) by Stephan KOMANDAREV

WESTERN by Valeska GRISEBACH

LAS HIJAS DE ABRIL (LES FILLES D’AVRIL / APRIL’S DAUGHTER) by Michel FRANCO

FORTUNATA (LUCKY) by Sergio CASTELLITTO

L’ATELIER by Laurent CANTET

AALA KAF IFRIT (LA BELLE ET LA MEUTE / BEAUTY AND THE DOGS) by Kaouther BEN HANIA

TESNOTA (ÉTROITESSE / CLOSENESS) by Kantemir BALAGOV

LA NOVIA DEL DESIERTO (LA FIANCÉE DU DESERT / THE DESERT BRIDE) by Cecilia ATAN &Valeria PIVATO

BARBARA by Mathieu AMALRIC

• 22403 messages
  • 5070 votes

Openingsfilm:

LES FANTÔMES D’ISMAËL by Arnaud DESPLECHIN

Out of Competition:

VISAGES, VILLAGES by Agnès Varda & JR

HOW TO TALK TO GIRLS AT PARTIES by John Cameron MITCHELL

MUGEN NON JŪNIN (BLADE OF THE IMMORTAL) by MIIKE Takashi

Midnight Screening:

PRAYER BEFORE DAWN by Jean-Stéphane SAUVAIRE

BULHANDANG (THE MERCILESS) by BYUN Sung-Hyun

AK-NYEO (THE VILLAINESS) by JUNG Byung-Gil

Special Screening:

SEA SORROW by Vanessa REDGRAVE

DEMONS IN PARADISE by Jude RATMAN

NAPALM by Claude LANZMANN

PROMISED LAND by Eugene JARECKI

KEUL-LE-EO-UI KA-ME-LA (CLAIR'S CAMERA) by HONG Sangsoo

THEY by Anahita GHAZVINIZADEH

12 JOURS by Raymond DEPARDON

AN INCONVENIENT SEQUEL by Bonni COHEN & Jon SHENK

TWIN PEAKS by David LYNCH (twee afleveringen)

24 FRAMES by Abbas KIAROSTAMI

COME SWIM by Kristen STEWART (short)

TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL by Jane CAMPION & Ariel KLEIMAN (tv serie, wordt helemaal vertoond)

CARNE Y ARENA by Alejandro G. IÑÁRRITU (een virtual reality project)

In Classics vanwege 70e Cannes filmfestival restauraties van films die behoren tot de geschiedenis van het festival.

• 22403 messages
  • 5070 votes

Nicole Kidman heeft veel jurken nodig dit jaar. Ze zit in de serie van Jane Campion en in de nieuwe films van James Cameron Mitchell, Sofia Coppola èn Yorgos Lanthimos

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Waar is Latijns-Amerika? Lucrecia Martel heeft na bijna tien jaar eindelijk weer een nieuwe film af. Die ga je toch niet aan Venetië weggeven omdat de jurypresident uit Spanje komt? Dat zou wel heel krankzinnig zijn. In ieder geval erg blij met de Oost-Europeaanse titels. Xavier Dolan definitief naar Venetië. En na Toronto, Rotterdam en Berlijn komt Hong Sang-soo met weer twee nieuwe films.

Jupiter’s Moon van Mundruczó ook hoofdcompetitie en de nieuwe Desplechin is de openingsfilm.

Even afwachten wat Quinzaine de la Critique en Sémaine de la Critique brengt. Ik hoop Frammartino en Koreeda voor Venetië.

• 22403 messages
  • 5070 votes

Grootste verrassing in hoofdcompetitie is wellicht de nieuwe film van de gebroeders Safdie of de nieuwe van Robin Campillo. Komt ook door de vorige films die erg goed ontvangen werden. Die zijn beiden min of meer gepromoveerd. Doillon is de Fransman die een grotere naam is in Frankrijk dan daarbuiten van dit jaar, al kan hij ook daar wel een boost gebruiken. Dat geldt ook voor Fatih Akin, die de afgelopen jaren een paar films maakte die eigenlijk geruisloos voorbij gingen. Hazanavicius mag toch weer in competitie ondanks dat zijn vorige werd afgemaakt in Cannes, maar dat zal ook met het thema te maken hebben. Een film die deels over Cannes gaat (en met Louis Garell als Jean Luc Godard!) die willen ze wel hebben natuurlijk. Sergei Loznitsa komt het dichtst bij een Nederlandse film in competitie (er zit namelijk NL productiegeld in). Verder: Drie films van vrouwen en dat is relatief veel vrouwen voor Cannes begrippen en Kawase, Ramsay en Coppola zijn niet de minsten.

Waarom zit oud-palmwinnaar Cantet trouwens in UCR? Is dat eigen verzoek?

• 22403 messages
  • 5070 votes

Malick wrote:

Jupiter’s Moon van Mundruczó ook hoofdcompetitie en de nieuwe Desplechin is de openingsfilm.

Vergeten idd. Ik heb hem erbij gezet.

Er werd op de persconferentie wel gevraagd waar Latijns Amerika was (overigens ook waar Spanje, China en India waren), maar daar krijg je natuurlijk nooit meer dan een vaag antwoord op.

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Malick wrote:

Waar is Latijns-Amerika? Lucrecia Martel heeft na bijna tien jaar eindelijk weer een nieuwe film af. Die ga je toch niet aan Venetië weggeven omdat de jurypresident uit Spanje komt?

Wel als die jurypresident ook producer van die film is natuurlijk.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zie nu ook pas dat er twee Netflix-producties in de hoofdcompetitie zitten. Grote kans dus dat in de toekomst een Beer, Palm en of Leeuw alleen te zien is via VOD. Ik weet niet of ik daar zo heel blij van wordt.

Straka wrote:

Wel als die jurypresident ook producer van die film is natuurlijk.

Oh, dat wist ik niet! Dan had ik Almodóvar thuisgelaten ...

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Wel twee Latijnamerikaanse films in UCG, maar het is inderdaad wat weinig voor de spaanstalige cinema.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Malick wrote:

Zie nu ook pas dat er twee Netflix-producties in de hoofdcompetitie zitten. Grote kans dus dat in de toekomst een Beer, Palm en of Leeuw alleen te zien is via VOD. Ik weet niet of ik daar zo heel blij van wordt.

Vind ik toch wel een aardige ontwikkeling. Bioscoop heeft een zekere romantiek. Maar als iemand die werkt en filmliefhebber is ben ik wel blij dat arthouse films ook makkelijker en sneller tot mij komen.

Zou Netflix nooit een bioscoop vertoning toestaan?

Welke is de tweede overigens. Okja herkende ik inderdaad.

• 22403 messages
  • 5070 votes

De andere is de nieuwe Noah Baumbach

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Macmanus wrote:

Zou Netflix nooit een bioscoop vertoning toestaan?

Zeker wel, dit om in aanmerking te komen voor awards als de Oscars. Ze hebben hiervoor een deal met een (kleine) Amerikaanse bioscoopketen.

Het zijn overigens vooral de grote bioscoopketens zelf die dwarsliggen en in het verleden de Netflix-films hebben geweigerd. Dit is in ieder geval de Amerikaanse situatie, hoe de verhoudingen voor Nederland liggen weet ik niet.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Netflix hield de afgelopen jaren veel tegen in Europa. Laatste voorbeeld was The Bad Batch die Imagine graag wou vertonen. Was zelfs een distributeur in geïnteresseerd. Maar helaas.

Netflix + Vertical Acquire = Berlin Syndrome:

Netflix and Vertical Entertainment have acquired the psychological thriller “Berlin Syndrome,” with Vertical handling the North American theatrical release and Netflix getting the streaming rights, Deadline reports.
Maar aan de andere kant ook weer dit bericht. Het is nogal tegenstrijdig.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Verdere observaties: twee Bulgaarse films in de UCR en de nieuwe Loznitsa duurt bijna drie uur.

Laatste moment toevoegingen of Quinzaine: Barnard, Ergüven, Garrel, Maoz, Leopold, Beauvois, Roskam, Östlund, Bigelow, Haroun, Diaz, Trier, Mitre, Antoniak, Berger en Payne. Dumont, Denis en Ceylan lijken me nog niet klaar.

Shocks and Surprises:

Nothing from Sony. Nothing from Universal. Nothing from Warner Bros. Nothing from Fox. All of these companies have used Cannes in various ways over the years, from opening night slots to competition entries. This time, they’ve stayed away — either because Cannes wasn’t interested, or much of Hollywood doesn’t see a justification for the cost — but their absence speaks volumes about the ever-changing identity of the film industry.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

En de Quinzaine:

Un beau soleil intérieur - Claire Denis (opening film)

A Ciambra - Jonas Carpignano

Alive in France - Abel Ferrara

L'Amant d'un jour - Philippe Garrel

Bushwick - Cary Murnion, Jonathan Milott

Cuori Puri - Roberto De Paolis

The Florida Project - Sean Baker

Frost - Sharunas Bartas

I Am Not A Witch - Rungano Nyoni

Jeannette - Bruno Dumont

L'intrusa - Leonardo Di Costanzo

La defensa del dragón - Natalia Santa

Marlina si pembunuh dalam empat babak - Mouly Surya

Mobile Homes - Vladimir de Fontenay

Nothingwood - Sonia Kronlund

Ôtez-moi d'un doute - Carine Tardieu

The Rider - Chloé Zhao

West of the Jordan River (Field Diary Revisited) - Amos Gitai

Patti Cake$ - Geremy Jasper (closing film)

Short films :

Água mole - Laura Gonçalves, Alexandra Ramires

La Bouche - Camilo Restrepo

Copa-loca - Christos Massalas

Crème de menthe - David Philippe Gagné, Jean-Marc E. Roy

Farpões, baldios - Marta Mateus

Min börda - Niki Lindroth von Bahr

Nada - Gabriel Martins

Retour à Genoa City - Benoit Grimalt

Tijuana Tales - Jean-Charles Hue

Cherries (Tresnje) - Dubravka Turić

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ik had ergens gelezen dat de nieuwe Claire Denis een komedie zou zijn. Erg benieuwd naar. Verder ziet Bushwick er interessant uit. Bartas heeft weer een nieuwe. Gaan we zijn vorige ooit nog een keer 'legaal' mogen zien? En Chloé Zhao heeft een nieuwe film! Moet haar debuut nog steeds een keertje op DVD kopen.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

En de Semaine de la Critique

OPENING FILM

SICILIAN GHOST STORY Fabio Grassadonia and Antonio Piazza

AVA Léa Mysius

LA FAMILIA Gustavo Rondón Córdova

GABRIEL E A MONTANHA (GABRIEL AND THE MOUNTAIN) Fellipe Gamarano Barbosa

MAKALA Emmanuel Gras

OH LUCY! Atsuko Hirayanagi

LOS PERROS Marcela Said

TEHRAN TABOO Ali Soozandeh

CLOSING FILM

BRIGSBY BEAR Dave McCary

FEATURE FILMS SPECIAL SCREENINGS

PETIT PAYSAN (BLOODY MILK) Hubert Charuel

UNE VIE VIOLENTE (A VIOLENT LIFE) Thierry de Perretti

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

aanvullingen op de officiële selectie!

• Competition

The Square by Ruben Ostlund

• Out of Competition

D’après une histoire vraie by Roman Polanski

• Un Certain Regard

La Cordillera de Santiago Mitre

Walking past the Future de Li Ruijun

• Special Screenings

Le Vénérable W. de Barbet Schroeder

Carré 35 d’Eric Caravaca

• Children’s Screening

Zombillénium d’Arthur de Pins and Alexis Ducord

At last, upon the occasion of the 70th anniversary, the detailed program of which will be announced soon, the Festival de Cannes will offer:

- a screening tribute to André Téchiné presenting his newest film Nos années folles.

- an event with a concert and a film by Tony Gatlif whose movie Djam will be screened at the Cinéma de la plage (“Movies on the Beach).

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ah, Grassadonia + Piazza zijn terug. Fellipe Barbosa gaat van Tijgercompetitie naar de Semaine de la Critique. Emmanuel Gras ook een nieuwe. Dat gegeven van Brigsby Bear.

Santiago Mitre eindigt in de UCR. Nog steeds niets van gezien.

Weer veel om naar uit te kijken.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ik vind de competitie bij Cannes wel erg vasthouden aan de usual suspects. Opvallend dat de nieuwe Fatih Akin is geselecteerd. Die zit toch wel een tijdje al in een filmdip. Het zou mooi zijn als hij daar uit komt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.