Cannes
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wie is trouwens die Mark van de Klashorst???
Voor het eerst dat ik die naam überhaupt ergens hoor/tegenkom...
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
http://www.screendaily.com/pictures/636xAny/5/1/6/1240516_Jury-Grid-Cannes-2016-D7.jpg
(Kon geen recentere vinden.)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
https://pbs.twimg.com/media/Ci6crHaWsAASRVO.jpg
WTF! Sean Penn lijkt in de persconferentie ook ieder moment in huilen uit te barsten ...
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Maar The Last Face is vast beter dan The Tree of Life. Gelukkig ook lage cijfers voor Dolan en Refn. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Er heeft veel vaker niet dan wel de verwachte winnaar of de film die het bij de critici het beste deed gewonnen. Dat Dolan en zeker Penn het niet gaan worden is voor mijn gevoel het enige wat wel redelijk vaststaat.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Overal Elle van Paul Verhoeven nu 1e of 2e bij de critici en volgers. 
Verder zijn Erdmann (overal), samen met de nieuwe Mungiu en Puiu over het algemeen het meest enthousiast ontvangen over de breedte. Bij die ene staat de film van Sean Penn op 0,50* op een schaal die loopt tot 5 en 0,62* op een schaal die loopt tot 10 (!).
In ieder geval staat de winnaar al een week vast. Denk niet dat die Iraniër of onze Nederlander dat nog gaan veranderen.
Dying Rose
-
- 1315 messages
- 3419 votes
Het blijft opvallend dat de drie waarnaar ik uitkijk - The Neon Demon, Juste la Fin du Monde en The Last Face (hoewel de titel alleen al melig is) - zo slecht scoren. Wellicht zijn de eerste twee wel goede films an sich, maar hebben ze de "pech" dat ze van bepaalde gevestigde regisseurs komen ("De nieuwste Dolan!"). Hiermee zijn de verwachtingen hooggespannen. Mocht een debuterend regisseur zo'n werk afleveren, was het waarschijnlijk beter onthaald.
Nu The Neon Demon was te voorspellen. Critici lusten Refns films in de trant van Only God Forgives niet. Wat Penns nieuwste betreft: hoe meer ik te weten kom en beelden zie over zijn film, lijken de negatieve reacties me niet misplaatst.
Daarentegen geraak ik meer benieuwd naar Elle van de Nederlandse cineast. De vele positieve reacties zijn verrassend - wordt zelfs een serieuze meedinger naar de Gouden Palm, afgeleid uit de scores. Ben blij voor hem, al is het maar dat hij gedurende een intensieve periode niet voor niets Frans heeft geleerd/opgefrist.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Verrassend is het toch niet dat Verhoeven mee doet om de prijzen? Verhoeven heeft een flinke staat van dienst (Cannes 1992: Basic Instinct, kreeg een speciale galavertoning). Refn zou zelfs nog even een dankwoord te hebben geuit aan hem (bron: Volkskrant). En zie de vergelijking van Neon Demon met: Showgirls. The Neon Demon wil ik überhaupt wel zien ookal is de score laag. Die van Sean Penn lijkt -gelet op de kritieken- een wat clichématig, weinig origineel filmpje te zijn geworden. Die kritieken deden me denken aan mijn gevoel na het zien van een andere film in dat genre dit jaar Les Chevaliers Blancs (2015) van Lafosse.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
We wachten (dus) af...
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ik gok dat de drie algemene prijzen en regie uit deze zes films gaan komen: Toni Erdman, Elle, Paterson, Aquarius, The Neon Demon en Rester Verticale
Waarbij ik die laatste twee eerder in een troostprijs van een verdeelde jury zie.
Er zijn heel veel zoveelste films van grote namen bij, in de zin dat het bepaald niet de best ontvangen films van die regisseurs ooit zijn. Degene die daarvan vaak/altijd in Cannes zijn lijken me kansloos. (Fahradi, Dardennes, Loach, Almodovar). En Penn zal ook wel niks krijgen.
Acteur/actrice en script weet ik niet echt. Huppert als Verhoeven niks wint verder misschien.
Maar Cannes is veel en veel onvoorspelbaarder dan pakweg de Oscars. Dus ik zit er waarschijnlijk helemaal naast.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Regisseur Dudok de Wit wint speciale juryprijs in Cannes | NOS
Het gaat daadwerkelijk om de speciale juryprijs (daar ook al) van die sectie. De winnaar van UCG in 2016 is The Happiest Day in the Life of Olli Mäki
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Gearriveerd: Assayas, Mendoza, Dolan, Farhadi en Mungiu. Nog drie namen ...
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Jury komt aan. Degenen die er wel zijn en degenen die er niet zijn duidt op een jury die andere keuzes heeft gemaakt dan de pers.
Dus niet na een Nederlander die GP wint, een Nederlander die dreigt de Giro te winnen ook nog een Nederlandse regisseur die de Gouden Palm wint waarschijnlijk.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zou nu wel in het hoofd van László Nemes willen vertoeven ...
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Hier gaan de prijzen naartoe: Loach, Arnold, Farhadi, Dolan, Mungiu, Mendoza en Assayas. En stiekem zitten Refn, Mendonça en Verhoeven al in de zaal. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Acteur: Shahab Hosseini (The Salesman)
Jury Prize: American Honey
Actrice: Jaclyn Jose (Ma' Rosa)
Screenplay: The Salesman
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ken Loach (I, Daniel Blake), Xavier Dolan (Juste la Fin du Monde), Cristian Mungiu (Bacalaureat) en Olivier Assayas (Personal Shopper) gaan voor:
Best Director:
Grand Prix:
Palme d'Or:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zo, 'best director' voor Mungiu én Assayas. Wie zag dat aankomen?!
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ken Loach kreeg ook al heel wat bijval op de rode loper. Die gaat het worden denk ik. Grand Prix dan naar Dolan. Of zou het andersom worden? ...
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Een idiote keuze. Wat is er gebeurt met toni erdmann, neon demon en elle???
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ach ja, ik voorspelde dit 15 april al:
Lijkt me uitgesloten. Is totaal niet het tijdsgewricht van style over substance-films. Afgelopen jaar/jaren winnen er op de grote festivals allemaal films en docu's met sociale-politieke thematiek. Daar wordt Cannes, ondanks het voorzitterschap van George Miller, echt geen uitzondering op. De kans dat Ken Loach wint is vele malen groter.
Wel vervelend dat ik nu tóch nog weer een keer een film van Ken Loach moet gaan kijken. Afgaande op de reacties op de competitie zal dit echt geen geweldige film zijn. Net als de keuze van vorig jaar - ook al een misser. Cannes zet zichzelf behoorlijk in zijn hemd.
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Un certain regard doet het gelukkig wel beter met het toekennen van de speciale juryprijs aan la tortue rouge.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Terechte winnaar wat mij betreft.
't is ook maar de reserve-troostprijs.