Cannes
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Film met Colin Farrell in de hoofdrol in de hoofdcompetitie !
Verder ben ik vooral benieuwd naar de films van Hou Hsiao-hsien , Jia Zhangke , Gus Van Sant en Justin Kurzel . En in mindere mate films van Todd Haynes , Nanni Moretti en Matteo Garrone . Zeer interessant jaar !
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Oef, een nieuwe film van Ciro Guerra en daarmee de tweede interessante Colombiaanse titel!
Wat zou Cannes toch zijn zonder het IFFR (HBF)?! Ook erg blij met een nieuwe film van Jeremy Saulnier, Nabil Ayouch, Sharunas Bartas en Jaco Van Dormael. Voor de rest nogal een allegaartje. Je wordt in de Quinzaine des Réalisateurs geselecteerd met een debuut of als je al meer dan vijfentwintig aan het werk bent. En het maakt ook niets uit of je al in de hoofdcompetitie hebt gezeten of niet. Merkwaardig.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Benieuwd wat Kurzel met Macbeth heeft gedaan. Had hem toch liever aan een ander project gezien.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3664 votes
Dat belooft alweer veel moois op het filmfestival van Gent veronderstel ik.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Er zijn nog negen titels toegevoegd. Echter zijn Wheatley, Hadzihalilovic, Warmerdam, Zulawski, Davies, Verbeek, Grandrieux en Sokurov afgeschoten. Denk dat de artistieke directeur van Venetië in zijn handen klapt. Weerasethakul en Kawase zijn gedegradeerd tot de UCR. WTF! Mendoza zit daar nu ook in na een 'klaagbrief'. Toegevoegd tot de hoofdcompetitie zijn Franco en Nicloux. Kan wel huilen ... Haal Cannes uit Frankrijk of tijd dat Frémau opstapt. Dwaas dat het is.
Dat debuut uit Ethiopië moet trouwens heel bijzonder zijn.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Oef, een nieuwe film van Ciro Guerra en daarmee de tweede interessante Colombiaanse titel!
Duimen voor Gent anders maar IFFR. 
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
geüpdate Official Selection. Apichatpong, Naomi Kawase, Brillante Mendoza, Gaspar Noé, Michel Franco nu ook plekje gevonden...
OPENER
“La Tete haute” (Emmanuelle Bercot) (out of competition)
COMPETITION
“The Assassin” (Hou Hsiao-hsien)
“Carol” (Todd Haynes)
'Chronic' (Michel Franco)
“Erran” (Jacques Audiard)
“The Lobster” (Yorgos Lanthimos)
“Louder Than Bombs” (Joachim Trier)
“Macbeth” (Justin Kurzel)
“Marguerite and Julien” (Valerie Donzelli)
“Mon roi” (Maiwenn)
“Mountains May Depart” (Jia Zhangke)
“My Mother” (Nanni Moretti)
“Our Little Sister” (Hirokazu Kore-eda)
“The Sea of Trees” (Gus Van Sant)
“Sicario” (Denis Villeneuve)
“A Simple Man” (Stephane Brize)
“Son of Saul” (Laszlo Nemes)
“The Tale of Tales” (Matteo Garrone)
'Valley of love' (Guillaume Nicloux)
“Youth” (Paolo Sorrentino)
OUT OF COMPETITION
“Inside Out” (Pete Docter, Ronaldo Del Carmen)
“Irrational Man” (Woody Allen)
“The Little Prince” (Mark Osborne)
“Mad Max: Fury Road” (George Miller)
UN CERTAIN REGARD
'Alias Maria' (José Luis Rugeles Gracia)
'AN' (Naomi Kawase)
'Cemetery of Splendour' (Apichatpong Weerasethakul)
“The Chosen Ones” (David Pablos)
“Fly Away Solo” (Neeraj Ghaywan)
“The Fourth Direction” (Gurvinder Singh)
“The High Sun” (Dalibor Matanic)
“I Am a Soldier” (Laurent Lariviere)
“Journey to the Shore” (Kiyoshi Kurosawa)
'Lamb' (Yared Zeleke)
“Madonna” (Shin Suwon)
“Maryland” (Alice Winocour)
“Nahid” (Ida Panahandeh)
“One Floor Below” (Radu Muntean)
“The Other Side” (Roberto Minervini)
“Rams” (Grimur Hakonarson)
'Taklub' (Brillante Mendoza)
“The Shameless” (Oh Seung-uk)
“The Treasure” (Corneliu Porumboiu)
MIDNIGHT SCREENINGS
“Amy” (Asif Kapadia)
'Love' (Gaspar Noé)
“Office” (Hong Won-chan)
SPECIAL SCREENINGS
“Amnesia” (Barbet Schroeder)
“Asphalte” (Samuel Benchetrit)
“L’esprit de l’escalier” (Pabla Lucavic)
“Hayored lema’ala” (Elad Keidan)
'Une histoire de fou (Don’t Tell me the Boy was Mad)' (Robert Guédiguian)
“Oka” (Souleymane Cisse)
“Panama” (Pavle Vuckovic)
“A Tale of Love and Darkness” (Natalie Portman)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
COMPETITION
“The Assassin” (Hou Hsiao-hsien)
“Carol” (Todd Haynes)
“The Lobster” (Yorgos Lanthimos)
“Louder Than Bombs” (Joachim Trier)
“Mountains May Depart” (Jia Zhangke)
“The Tale of Tales” (Matteo Garrone)
“Youth” (Paolo Sorrentino)
OUT OF COMPETITION
“Mad Max: Fury Road” (George Miller)
UN CERTAIN REGARD
'AN' (Naomi Kawase)
'Cemetery of Splendour' (Apichatpong Weerasethakul)
“The Treasure” (Corneliu Porumboiu)
MIDNIGHT SCREENINGS
'Love' (Gaspar Noé)
SPECIAL SCREENINGS
“Oka” (Souleymane Cisse)
Op het eerste gezicht, en in de meeste gevallen puur op naam, lijken me dit de titels om het meest naar uit te kijken. Al zitten er vast nog wat debuten en andere bijzonderheden in het programma verstopt die nog veel spannender zullen blijken
ik kijk al heeeeeel lang uit naar the Assassin. goed om te zien dat de film uiteindelijk toch gewoon gemaakt is kunnen worden. Heb er nog geen beelden van gezocht of op andere manier gezien, dus het is vooral spannend wat de stijl van de film is geworden. Ik ga er van uit dat het weer heel anders kan zijn dan Ang Lee, Zhang Yimou en Wong Kar-Wai; die als art-house auteurs ook ieder weer hele andere dingen deden met het genre.
The Lobster maakt grote kans mijn uiteindelijke favoriet te gaan worden, gebaseerd op zijn vorige werk
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Apichatpong, Naomi Kawase, Brillante Mendoza
Poe, wat een aanvulling... Drie grote favorieten erbij.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Maar niet in competitie, da's ook opmerkelijk.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Ja, vooral bij Weerasethakul, da's een palmwinnaar zelfs.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Heb de volgende titels toegevoegd vanmiddag toegevoegd: O Ka, El Abrazo de la Serpiente, Chauthi Koot, Peace to Us in Our Dreams, Un Etaj Mai Jos, Comoara en Madonna. Van Mali tot aan Zuid-Korea. En twee Roemenen. Zag dat Minervini al was toegevoegd en de Zhangke Jia in de wachtrij stond. Lekker bezig. 
Gus van Sant is trouwens vernietigend ontvangen door de hooligans. Daarentegen heeft Weerasethakul weer een klein, mysterieus MEESTERWERKJE afgeleverd. Die zal wel buiten tientallen Filmfestivals om niet aangekocht worden. Ok, Frankrijk en Amerika wellicht. Het debuut van die Hongaar moet een mokerslag zijn en heeft distributeur Cinéart volgens mij aangekocht. En zo'n beetje alle titels die HBF heeft mede gesubsidieerd zijn positief ontvangen.
Omdat DL dit jaar niet in Cannes kan zijn lijkt het wel alsof JPE het stokje heeft overgenomen ... Maar hij heeft nergens het niveau / kwaliteit / inzicht van haar. Dit is geen filmkritiek maar soapverhalen voor de libelle. Geldt trouwens ook voor de dagkranten. Niveau Zagt / Blokland helaas.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Apichatpong wel aangekocht Benelux (Lumiere) en inderdaad fantastische film. Voor mij beter dan Uncle Boonmee. Zeer sterke debuut Son of Saul inderdaad aangekocht door Cinéart. Perfect Day, Mustang, Rams, The High Sun en The Floor Below konden me ook zeer bekoren. Pas 3 competitiefilms gezien, me vooral geconcentreerd op Un Certain Regard en wat Semain en Quinzaine.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
WTF! Dan eet ik bij deze mijn pet + schoenen op. 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de nieuwe van Gurvinder Singh toevallig ook al gezien?
de ratings zijn nogal wisselvallig, maar dat zou ik gezien zijn vorige ook wel verwachtten. zeer benieuwd naar!
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Laatste dag van Cannes waar er films in première gaan. Vanmorgen Chronic (Michel Franco) en vanavond nog Macbeth (Justin Kurzel). In ieder geval kijk ik na het zien van onderstaande clip heel erg uit naar de film:
De vraag die al een tijdje in de lucht hangt. Steekt er dit jaar één titel uit boven de rest? Na anderhalve week van lezen / discussiëren zou ik geen enkele titel kunnen noemen. Of gaat het toch Son of Saul of Carol worden? Lijkt me voor verschillende redenen niet. Of. Moeten we afgaan van de smaak van de gebroeders Coen of andere prominente juryleden? Dan zou ik zeggen The Lobster of Youth. Of mag er een gerenommeerd regisseur de prijs eindelijk eens ophalen? Dan zal het een Aziatische winnaar zijn. In ieder geval zou ik het dit jaar niet weten.
Opvallend detail. Er was een tijd dat bepaalde regisseurs bij bepaalde distributeurs zaten maar die trend is definitief doorgebroken. Opeens heeft Lumière Mountains May Depart en Cemetery of Splendour. Waarom? I don't know. Twee regisseurs die al heel lang gevolgd worden door Cinéart en Contact Film. Die laatste was er niet blij om begreep ik. Youth heeft Paradiso terwijl Sorrentino normaal gesproken bij Cinemien zit. Louder Than Bombs bij Remain the Light en zo zijn er nog een paar gekkigheden. Hoop dat er nog wat afwijkende / speciale titels worden aangekocht uit de UCR en de twee andere programma's.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Vooral de discussie was enerverend 
Carol lijkt me iig wel wat prijzen in de wacht slepen. Daarnaast doen Gomes, Weerasethakul en Hou het goed, maar het is inderdaad even afwachten hoe die bij de jury vallen en welke andere films de aandacht nog van ze kunnen krijgen.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Niet hier in ieder geval. De 'discussies' vinden tegenwoordig op het social media plaats. En dan vooral Twitter / Facebook. Daar vernam ik o.a. dat Weerasethakul bewust heeft gekozen voor de UCR in plaats van de hoofdcompetitie. Dus net als Kusturica dat jaren geleden deed heeft hij nu gekozen om de Gouden Palm weg te geven aan iemand anders. De vraag is of een regisseur dat moet bepalen of een artistiek directeur.
Twee van de drie namen die je noemt maken trouwens geen kans op de GP.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
O ja, dat vergeet ik steeds, de hele competitie is verdeeld in aparte clubjes
zolang er maar prijzen gewonnen worden, en daar zijn er gelukkig genoeg van in Cannes.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
de nieuwe van Gurvinder Singh toevallig ook al gezien?
de ratings zijn nogal wisselvallig, maar dat zou ik gezien zijn vorige ook wel verwachtten. zeer benieuwd naar!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik zal wel scheef kijken
Maar ik zie niets,
waarom wint Porumboiu nu een 'talent prize' - voor zijn vijfde film ??
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Oeps, haal twee regisseurs uit India (Neeraj Ghaywan + Gurvinder Singh) door elkaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Was Hou niet al onderweg naar huis ?? 
Als we de gezamenlijke Nederlandse (en ook de overige volgens mij) pers mogen geloven zijn de belangrijkste kandidaten Audiard, Nemes, Haynes en Sorrentino. Lanthimos en Moretti en Jia meer wisselend. De nieuwe Trier is ook niet echt iets om heel erg naar uit te zien - geloof ik.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Hou moet toch naar Brussel voor de première van de Assassin in het Taiwan retrospectief? 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Zou kunnen - boze tongen* beweerden dat hij onderweg naar huis ging, omdat hij toch niets zou winnen.
*zelfs hier op de site
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
hier wordt live de uitslag upgedate
Cannes 2015: all the winners - live! | Film | The Guardian - theguardian.com
maar de "live" youtube beelden van het festival zelf laten tot nu toe niets zien...