Cannes
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
" INDIEWIRE ANALYSIS: why this was the best Cannes Film Festival in years " - indiefilmplace.com
Kan me maar moeilijk voorstellen dat Kis Uykusu (2014) van Nuri Bilge Ceylan de beste film van dit seizoen is . Volgens mij gebeurt het ook vrij zelden dat de beste film ook daadwerkelijk met de hoofdprijs vandoor gaat , ook in Cannes is dit het geval . Een van de redenen waarom Ik nauwelijks filmfestivals volg . Dit jaar heb ik het wel gedaan omdat voor mij er enkele zeer interessante cineasten aanwezig waren . Verder snap ik ook niet zo goed wat iedereen ziet in die ' emo boy ' Dolan . Ook wel heel erg zuur voor Ken Loach en / of de Dardennes .
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Volgens mij gebeurt het ook vrij zelden dat de beste film ook daadwerkelijk met de hoofdprijs vandoor gaat , ook in Cannes is dit het geval .
Tja, wat is de beste film? Dat zelden jouw favoriet de belangrijkste prijs krijgt, kan uiteraard.
Maar ik hoop ook van harte dat er een nog mooiere film komt dit jaar dan Winter Sleep
Maar in Cannes heb ik er niet een gezien.
En wat vind je zo zuur voor Loach en/of Dardennes? Loachs film werd lauwtjes ontvangen, dus het was een grote verrsasing geweest als die iets had gewonnen. De film van de Dardennes werd over het algmeen wel behoorlijk positief ontvangen dus wel verrassend dat zij niets wonnen, ja. (al vind ik dat zelf wel goed te begrijpen)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Tja, wat is de beste film? Dat zelden jouw favoriet de belangrijkste prijs krijgt, kan uiteraard.
En wat betreft Loach , zeer grote persoonlijkheid in de cinemawereld die waarschijnlijk een van z’n laatste films heeft afgeleverd die goed genoeg werd bevonden voor de hoofdcompetitie , maar met lege handen oneervol naar huis is teruggekeerd . Dan in het volgens mij meer dan terecht wanneer GODard een middelvinger geeft aan dit soort bijeenkomsten .
Ben verder wel heel erg benieuwd naar de Italiaanse film , kan wel zo maar de grootste verassing zijn voor mij .
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Overigens hebben echt àlle competitefilms een distributiedeal in Nederland behalve die van Godard. Meestal blijven er wel een stuk of drie, vier met lege handen, nu dus maar één.
Weleens iets van Ceylan gezien? Zat al voor de vijfde keer achter elkaar in de competitie en viel altijd in de prijzen. Won al twee keer de Grand Prix, een keer de prijs voor beste regie, een keer de Fipresci prijs en een keer beste acteur. Dus het mocht ook wel een keer.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ik kan natuurlijk niet inschatten welke film jou het langst bijblijft, maar voor wat betreft de andere criteria heeft Cannes toch juist een uitstekende reputatie? La Vie d'Adele, Amour en The Tree of Life waren de laatste drie winnaars.
En ook dit jaar won, wat mij betreft, opnieuw de sterkste film. (al heb ik Mommy niet gezien)
De film van Loach is nou juist helemaal geen bijzondere film.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Overigens hebben echt àlle competitefilms een distributiedeal in Nederland behalve die van Godard. Meestal blijven er wel een stuk of drie, vier met lege handen, nu dus maar één.
Weleens iets van Ceylan gezien? Zat al voor de vijfde keer achter elkaar in de competitie en viel altijd in de prijzen. Won al twee keer de Grand Prix, een keer de prijs voor beste regie, een keer de Fipresci prijs en een keer beste acteur. Dus het mocht ook wel een keer.
Ik heb maar twee films van deze cineast gezien , namelijk : Iklimler (2006) en Bir zamanlar Anadolu'da (2011) en niet slecht maar ook niet echt onder de indruk van hem .
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
La Vie d'Adele, Amour en The Tree of Life waren de laatste drie winnaars.
En ook dit jaar won, wat mij betreft, opnieuw de sterkste film.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Daarom zei ik al: het is niet te doen om te bepalen wat de beste film is, hooguit jouw persoonlijke favoriet.
Een criterium was voor jou toch ook dat de film de tand des tijds gemakkelijk kan doorstaan? Reken maar dat over Adele, Amour en Tree of Life alledrie over tientallen jaren nog steeds gesproken zal worden, hoor. Zijn alledrie voor de canons met hoogtepunten uit de filmgeschiedenis.
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Echt belachelijk voor woorden , vooral omdat men Adieu au langage (2014) beter in 3D kan zien op het grote scherm dan op tv . Maar het zal ook wel met geld te maken hebben , omdat GODard niet echt veel liefhebbers heeft in NL .
Ik ben bang dat Godard uberhaupt weinig niet-cinefiele liefhebbers heeft. Zijn vorige film is ook in minder dan 10 landen uitgebracht (en ook niet in Nederland). Waarschijnlijk blijft het in Nederland beperkt tot 3 voorstellingen op het IFFR. Een flinke festivalronde gaat er wel van komen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik ben bang dat Godard uberhaupt weinig niet-cinefiele liefhebbers heeft. Zijn vorige film is ook in minder dan 10 landen uitgebracht (en ook niet in Nederland).
Jean-Luc Godard's Cannes winner sold to 30 territories - m.screendaily.com
Brazilië , China , Japan ...
Overigeens , Adieu au langage (2014) schijnt een ware ' gamechanger ' te zijn net als zijn ander meesterwerk À bout de souffle (1959) dat was eind jaren ’50 van de vorige eeuw .
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Dat is verrassend. 30 is veel voor recente Godard. Nou lees ik inderdaad ook veel enthousiasme en heb ik het idee dat dit de best ontvangen Godard is sinds de jaren 80 ofzo.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Benelux under discussion. Dat ziet er goed uit.
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Zie het nu ook. Hoort wel te gaan draaien natuurlijk. Al zijn het maar een paar kopietjes.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Reken maar dat over Adele, Amour en Tree of Life alledrie over tientallen jaren nog steeds gesproken zal worden, hoor.
Eerst zien en dan geloven. Vooral van Adèle kan ik het me helemaal niet voorstellen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat is verrassend. 30 is veel voor recente Godard. Nou lees ik inderdaad ook veel enthousiasme en heb ik het idee dat dit de best ontvangen Godard is sinds de jaren 80 ofzo.
Vergeet Histoire(s) du Cinéma niet, toch wel met afstand de meest gerespecteerde Godard van na de jaren '60.
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Dat is waar, maar een beetje een buitenbeentje.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
OPENER
“La Tete haute” (Emmanuelle Bercot) (out of competition)
COMPETITION
“The Assassin” (Hou Hsiao-hsien)
“Carol” (Todd Haynes)
“Erran” (Jacques Audiard)
“The Lobster” (Yorgos Lanthimos)
“Louder Than Bombs” (Joachim Trier)
“Macbeth” (Justin Kurzel)
“Marguerite and Julien” (Valerie Donzelli)
“Mon roi” (Maiwenn)
“Mountains May Depart” (Jia Zhangke)
“My Mother” (Nanni Moretti)
“Our Little Sister” (Hirokazu Kore-eda)
“The Sea of Trees” (Gus Van Sant)
“Sicario” (Denis Villeneuve)
“A Simple Man” (Stephane Brize)
“Son of Saul” (Laszlo Nemes)
“The Tale of Tales” (Matteo Garrone)
“Youth” (Paolo Sorrentino)
OUT OF COMPETITION
“Inside Out” (Pete Docter, Ronaldo Del Carmen)
“Irrational Man” (Woody Allen)
“The Little Prince” (Mark Osborne)
“Mad Max: Fury Road” (George Miller)
UN CERTAIN REGARD
“The Chosen Ones” (David Pablos)
“Fly Away Solo” (Neeraj Ghaywan)
“The Fourth Direction” (Gurvinder Singh)
“The High Sun” (Dalibor Matanic)
“I Am a Soldier” (Laurent Lariviere)
“Journey to the Shore” (Kiyoshi Kurosawa)
“Madonna” (Shin Suwon)
“Maryland” (Alice Winocour)
“Nahid” (Ida Panahandeh)
“One Floor Below” (Radu Muntean)
“The Other Side” (Roberto Minervini)
“Rams” (Grimur Hakonarson)
“The Shameless” (Oh Seung-uk)
“The Treasure” (Corneliu Porumboiu)
MIDNIGHT SCREENINGS
“Amy” (Asif Kapadia)
“Office” (Hong Won-chan)
SPECIAL SCREENINGS
“Amnesia” (Barbet Schroeder)
“Asphalte” (Samuel Benchetrit)
“L’esprit de l’escalier” (Pabla Lucavic)
“Hayored lema’ala” (Elad Keidan)
“Oka” (Souleymane Cisse)
“Panama” (Pavle Vuckovic)
“A Tale of Love and Darkness” (Natalie Portman)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Blij met Hsiao-Hsie, Audiard, Trier, Zhangke, Koreeda en Garrone. De rest zie ik wel een keertje tot aan geen interesse. Hoofdcompetitie heeft dus drie Italianen en vier Fransen. Maar niets uit Latijns-Amerika. Bestaat dat continent überhaupt wel in de ogen van Thierry Frémau? Lees dat debutant Laszlo Jeles Nemes een leerling was van Belá Tarr. Kan nog een interessante ontdekking zijn.
Wel blij met Muntean, Minervini en Porumboiu in de UCR. Neem aan dat het Shin Su-won is? Zijn debuut wil ik nog steeds graag zien. Zijn er trouwens mensen bekend met het werk van de Kroatische regisseur Dalibor Matanic? Maakt zo'n beetje ieder jaar een film maar lijkt redelijk onbekend buiten zijn thuisland.
Even afwachten wat Semaine de la Critique en Quinzaine des Réalisateurs ons nog gaat brengen want vooralsnog ben ik niet enthousiast. Verwacht wel dat Weerasethakul, Nichols, Gomes, Sokurov, Verbeek en of Warmerdam toegevoegd zullen worden. Of worden die eerste vier Venetië?
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Ja, Shin Su-won van Pluto. Een van de beste films in Busan dat jaar.
Matanic zegt me niks. Ben zeker ook benieuwd naar die Hongaarse debutant in de competitie.
Vizier stond zeker meer op Oost-Europa dan op Zuid-Amerika, ja.
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Gus van Sant in de hoofdcompetitie, misschien toch weer eens een minder mainstreamwerk dan? Ondanks dat het script niet van hem is. Ik kijk vooral uit naar Trier en ook Koreeda, Hou en Jia Zhang-Ke zijn verplichte kost. En de nieuwe Todd Haynes natuurlijk. En ik zet daar die Hongaarse debutant ook nog even bij
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Haynes natuurlijk dé grote held hier, maar verder leuke namen. Ben erg benieuwd naar veel van deze dingen. Is die film van Cissé een nieuwe ?? Dacht dat die wel met pensioen zou zijn. Maker van mijn drie meest favoriete Afrikaanse films (en een gemiddelde van boven de 4*), dus...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De nieuwe Cissé is nog een mysterie geloof ik: As Usual, African Diaspora Representation at Cannes Is Li | Shadow and Act - blogs.indiewire.com
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Quinzaine des Réalisateurs:
- L'Ombre des Femmes (Philippe Garrel)
- Trois Souvenirs de Ma Jeunesse (Arnaud Desplechin)
- As 1001 Noites (Miguel Gomes)
Morgen bekendmaking van Semaine de la Critique en dinsdag de rest van Quinzaine des Réalisateurs.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Semaine:
Opening Film
The Anarchists (Les Anarchistes) Elie Wajeman 2nd
Special Screenings
Coin Locker Girl HAN Jun-hee 1st
Les Deux Amis Louis Garrel 1st
Closing Film
Learn by Heart (La Vie en grand) Mathieu Vadepied 1st
FEATURE FILMS IN COMPETITION
Dégradé Arab et Tarzan Nasser 1st
Krisha Trey Edward Shults 1st
Mediterranea Jonas Carpignano 1st
The Wakhan Front (Ni le ciel ni la terre) Clément Cogitore 1st
Paulina (La patota) Santiago Mitre 2nd
Sleeping Giant Andrew Cividino 1st
La tierra y la sombra (Land and Shade) César Augusto Acevedo 1st
SHORT AND MEDIUM-LENGTH FILMS IN COMPETITION
Alles Wird Gut (Everything Will Be Okay) Patrick Vollrath
Boys (Pojkarna) Isabella Carbonell
Command Action João Paulo Miranda Maria
La Fin du dragon (The Dragon’s Demise) Marina Diaby
The Fox Exploits the Tiger’s Might Lucky Kuswandi
Jeunesse des Loups-Garous (Monsters Turn Into Lovers) Yann Delattre
Love Comes Later Sonejuhi Sinha
Ramona Andrei Crețulescu
Too Cool for School Kevin Philipps
Varicella (Chickenpox) Fulvio Risuleo
papa Garrel in de Quinzaine, zoon in de Semaine...
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Een chauvinistische line-up ... Morgen dan maar duimen voor Verbeek, Ginkel en Tan.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Wel iets meer Zuid-Amerika voor je, Verhoeven...
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
en de quinzaine
A Perfect Day de Fernando León de Aranoa 1h46 Première mondiale
Allende mi abuelo Allende de Marcia Tambutti 1h37 Première mondiale – premier film
As mil e uma noites (Les Mille et une nuits) de Miguel Gomes Première mondiale
Volume 1, o inquieto (l’inquiet) – 2h05
Volume 2, o desolado (le désolé) – 2h11
Volume 3, o encantado (l’enchanté) – 2h05
Les Cowboys de Thomas Bidegain 1h54 Première mondiale – premier film
Dope de Rick Famuyiwa 1h45 Première internationale – film de clôture
El abrazo de la serpiente de Ciro Guerra 2h05 Première mondiale
Fatima de Philippe Faucon 1h18 Première mondiale
Gokudo daisenso (Yakuza Apocalypse : The Great War of the Underworld) de Takashi Miike 1h55
Première mondiale – séance spéciale
Green Room de Jeremy Saulnier 1h34 Première mondiale
Much Loved de Nabil Ayouch 1h45 Première mondiale
Mustang de Deniz Gamze Ergüven 1h40 Première mondiale – premier film
L’Ombre des femmes de Philippe Garrel 1h10 Première mondiale – film d’ouverture
Précédé d’un court métrage inédit de Philippe Garrel de 1968, Actua 1
Peace to Us in Our Dreams de Sharunas Bartas 1h42 Première mondiale
Songs My Brothers Taught Me de Chloé Zhao 1h34 Première internationale – premier film
Efterskalv (The Here After) de Magnus von Horn 1h42 Première mondiale – premier film
Le Tout Nouveau Testament de Jaco Van Dormael 1h43 Première mondiale
Trois souvenirs de ma jeunesse de Arnaud Desplechin 2h Première mondiale