• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.372.024 votes
Profile

Cannes

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

en daar issie dan toch: Hou is beste regisseur

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Oef, gelukkig geen Carol.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Als we de geruchten mogen geloven de minst tot de verbeelding sprekende / overtuigende Palmwinnaar sinds 1998...

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Malick wrote:

Opvallend detail. Er was een tijd dat bepaalde regisseurs bij bepaalde distributeurs zaten maar die trend is definitief doorgebroken. Opeens heeft Lumière Mountains May Depart

Nee toch? Toch 'gewoon' bij Cineart?

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Malick wrote:

Daar vernam ik o.a. dat Weerasethakul bewust heeft gekozen voor de UCR in plaats van de hoofdcompetitie.

Heb je 'n linkje?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Koekebakker wrote:

Nee toch? Toch 'gewoon' bij Cineart?

Klopt, vond het al vreemd toen ik het vernam van RR. Dat verhaal van Weerasethakul vernam ik via Twitter maar zag het later ook terug op de website van de Filmkrant:

Aansluitend had ik mijn interview met Apichatpong Weerasthekul. Lang en goed gesprek, waarin hij onder meer vertelde waarom hij zijn Gouden Palm heeft weggegeven. Ook ging hij in op zijn jarenlange samenwerking met producent (en voormalig IFFR-directeur) Simon Field. Die geeft hem vooral veel vrijheid, vertelde Apichatpong, de enige restrictie is dat zijn films niet langer mogen duren dan 130 minuten.

Zal ook wel in Engelse pers te vinden zijn. Maar hoe was Cannes dit jaar? Vertel!

comely

• 310 messages
  • 60 votes

Zoals gewoonlijk veel decolletés, maar weinig interessante films.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Malick wrote:

Zal ook wel in Engelse pers te vinden zijn. Maar hoe was Cannes dit jaar? Vertel!

En dat 'weggegeven' slaat er dan op dat hij zelf zijn film niet voor competitie beschikbaar heeft gesteld? Ik had dat nog niet meegekregen, maar het is wel eindelijk een acceptabele verklaring voor het ontbreken van zijn film in de competitie. Want die is er absoluut sterk genoeg voor en zou zelfs een serieuze Palmkandidaat zijn geweest, lijkt me.

Ik vond het een goed festival met veel sterke films. Het gemiddelde niveau van Un certain regard (waarvan ik iets meer dan helft zag) en van wat ik zag van de Quinzaine en Semaine (beide iets minder dan de helft) erg hoog. Maar er waren ook weinig uitschieters. De enige echt overrompelende film vond ik Son of Saul, die had de Palm moeten winnen, vind ik (als je een debutant daar tenminste mee wilt 'opzadelen'). Carol maakte overigens ook een diepe indruk, maar vind ik voor de Palm te klassiek en te weinig eigenzinnig.

Verder vind ik de nieuwe Apichatpong dus schitterend. En The Assassin is werkelijk beeldschoon en alleen daarom al een niet te missen hoogtepunt in dit filmjaar. Maar het verhaal is (voor mij) niet te volgen en dat vind ik wel een zwakte.

De Palm voor Audiard verbaast me. Vind zijn film dik een uur lang steengoed, maar daarna uit de bocht vliegen. Het tot dan toe sterke, relevante en universele verhaal gaat daarna ineens over een exces.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Overigens erg opvallend natuurlijk dat Sorrentino opnieuw helemaal niks heeft gewonnen, net als met La Grande Bellezza. Youth doet aan GB denken, maar is luchtiger, humoristischer en toegankelijker. En net zo schitterend vormgegeven. En leek dan ook een serieuze kandidaat voor een prijs, en zelfs een compromiskandidaat voor de Palm. Temeer omdat GB destijds niks won.

Het feit dat de film zelfs geen kleine prijs won, lijkt erop te duiden dat niet eens een deel van de jury voor de film heeft gevochten. Vinden filmmakers zijn films kitsch...?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Wat vond Dolan ervan? Lijkt me echt zijn type Cinema.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Malick wrote:

(quote)
Klopt, vond het al vreemd toen ik het vernam van RR.

Hoewel Cineart eerder aangaf dat ze Mountains may depart zouden hebben aangekocht, blijkt het uiteindelijk toch Cinemien te zijn geworden.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Cinéart

Amy (Asif Kapadia, out of competition)

An (Naomi Kawase, competition)

Love (Gaspar Noé, out of competition)

Marguerite & Julien (Valérie Donzelli, competition)

Mia madre (Nanni Moretti, competition)

Mon roi (Maiwenn, competition)

Mustang (Deniz Gamze Ergüven, quinzaine)

Son of Saul (Laszlo Nemes, competition)

Cinemien

Carol (Todd Haynes, competition)

Mountains May Depart (Jia Zhang-ke, competition)

Contact Film

Abrazo de la Serpiente (Ciro Guerra, quinzaine)

Alias Maria (José Luis Rugeles, un certain regard)

The High Sun (Dalibor Matanić, un certain regard)

Valley of Love (Guillaume Nicloux, competition)

Disney

Inside Out (Pete Doctor, out of competition)

Filmfreak

The Lobster (Yorgos Lanthimos, competition)

Imagine

Rams (Grímur Hákonarson, un certain regard)

Independent Films

Sicario (Denis Villeneuve, competition)

The Brand New Testament (Jaco van Dormael, quinzaine)

The Little Prince (Marc Osborne, out of competition)

The Sea of Trees (Gus Van Sant, competition)

Lumière

Cemetery of Splendour (Apichatpong Weeasethakul, un certain regard)

Dheepan (Jacques Audiard, competition)

Journey to the Shore (Kiyoshi Kurosawa, un certain regard)

Les cowboys (Thomas Bidegain, quinzaine)

Our Little Sister (Hirokazu Kore-eda, competition)

The Assassin (Hou Hsiao-hsien, competition)

Trois souvenirs de ma jeunesse (Arnaud Desplechin, quinzaine)

Paradiso

Irrational Man (Woody Allen, out of competition)

Youth (Paolo Sorrentino, competition)

Remain in Light

La loi du marché (Stephane Brizé, competition)

Louder than Bombs (Joachim Trier, competition)

Maryland (Alice Winocour, un certain regard)

September Film

A Perfect Day (Fernando León de Aranoa, un certain regard)

Chronic (Michel Franco, competition)

Dégradé (Arab Nasser, Tarzan Nasser, semaine de la critique)

La tête haute (Emmanuelle Bercot, out of competition)

UPI

Dope (Rick Famuyiwa, quinzaine)

Deze zijn aangekocht... Hopelijk gaat EYE dan nog voor de nieuwe Bartas en/of Gomes!!!!!! .... Fingers crossed

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Koekebakker wrote:

Hoewel Cineart eerder aangaf dat ze Mountains may depart zouden hebben aangekocht, blijkt het uiteindelijk toch Cinemien te zijn geworden.

Merkwaardig. Heeft Zhangke dan eindelijk een film afgeleverd dat een succes kan worden in de Filmhuizen? Lijkt me toch niet. Vernam ook nog dat Cinéart de nieuwe Mendoza gaat uitbrengen en Cinemien interesse heeft in die van Porumboiu + de Spaanse komedie Truman heeft aangekocht op de markt. Ben benieuwd wat Amstel Film nog aankoopt.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Hou moest ook gewoon in Brussel en Antwerpen zijn inderdaad.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nu dat George Miller de juryvoorzitter is mag er misschien weer eens een minder 'serieuze' film de Gouden Palm mee naar huis nemen. Dan vermoed ik Refn en anders Verhoeven. Kortom wat mogen we in de hoofdcompetitie verwachten?

- Voyage of Time + ? (Terrence Malick)

- Personal Shopper (Olivier Assayas)

- I, Daniel Blake (Ken Loach)

- The Neon Demon (Nicolas Winding Refn)

- Elle (Paul Verhoeven)

- Juste la Fin du Monde (Xavier Dolan)

- La fille Inconnue (Jean-Pierre + Luc Dardenne)

- Paterson (Jim Jarmusch)

- Fotografii de Familie (Cristian Mungiu)

- Frantz (François Ozon)

- Amat Escalante / Carlos Reygadas / Asghar Farhadi / Mahamat-Saleh Haroun

- The Lost City of Z (James Gray)

- Loving (Jeff Nichols)

- Julieta (Pedro Almodóvar)

- Zama (Lucrecia Martel)

- American Honey (Andrea Arnold)

- War Machine (David Michôd)

- Salt and Fire (Werner Herzog)

- La Mort de Louis XIV (Albert Serra)

- Eternité (Tran Anh Hung)

- Mindörökké (György Pálfi)

Outsiders: Home (Fien Troch) en Certain Women (Kelly Reichardt)!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zou Elle van Verhoeven niet eerder iets voor de openingsfilm buiten competitie zijn, dan voor in de competitie?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Jullie hebben allebei een regisseurs-gebruikersnaam.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

't Is een gave

Maar de kans dat MR ooit nog een film in (west-)Europa gescreend krijgt lijkt me nihil, laat staan op een groot festival, laat staan in competitie.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Zou Elle van Verhoeven niet eerder iets voor de openingsfilm buiten competitie zijn, dan voor in de competitie?

Juist met de bekendmaking van de juryvoorzitter was het voor mij duidelijk waar Elle heen gaat. En ik vermoed dat Isabelle Huppert zelf ook wel wat 'druk' heeft uitgeoefend of gaat uitoefenen om Verhoeven in de hoofdcompetitie terecht te laten komen. Als dit scenario trouwens gaat uitkomen zou ik mijn geld voor Brimstone op Venetië zetten. Althans dat zou ik doen als regisseur / producent.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Ik hoop dat Huppert het mes op de keel zet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

In elk geval een zekerheid voor Cannes: On the Milky Road (2016)

Zie: On the Milky Road (2016) - Release Info - IMDb

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ving trouwens afgelopen week op dat er nu vier Nederlandse regisseurs in de race voor Cannes zijn. Namelijk Verhoeven, Oest, Koolhoven en Wit. En hoe zit het met Rijneke?

We gaan een paar spannende weken tegemoet.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Jee, dat debuut Dudok de Wit was behoorlijk langs me heen gegaan. Father & Daughter heeft (terecht overigens) een heel stevige naam, dus wie weet..

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Dateert alweer van vorige maand maar nog steeds leuk om door te scrollen.

Helemaal vergeten maar Koreeda heeft weer een nieuwe film af. En Larrain die dit jaar met twee films komt aankakken. En een nieuwe film van Kaplanoglu en Shortland. Gaat een wild jaar worden.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Voorspellingen tot aan alle bijprogramma's. Verhoeven schijnt trouwens opeens geen enkele kans meer te maken tot de hoofdcompetitie omdat de mannelijke hoofdrolspeler de prijzenceremonie presenteert ...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Misschien eerder andersom??

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hoe bedoel je? Vind het een beetje vreemd als de film iets wint. Bijvoorbeeld beste acteur. Geeft die de Palm dan aan zichzelf? Of beste actrice? Of beste regisseur? Beetje raar. Toch?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Omdat Verhoeven niet in competities/Cannes draait kan Lafitte net zo goed de ceremonie presenteren. Zoiets deed-ie vaker begrijp ik.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Cannes gaat het worden alleen is de hoofdcompetitie dus een stuk onzekerder geworden. Openingsfilm, buiten de competitie of nachtvoorstelling vind ik geen ruk voorstellen. De Quinzaine des Réalisateurs zou ook nog kunnen. Maar ook dat vind ik meer lijken op 'afschuiven'.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Opeens zijn er drie Nederlanders in de race voor Cannes. Koole, Smits en Verhoeven. Wist niet eens dat de eerste alweer een nieuwe film af heeft. Momenteel wel het grootste talent die we hebben. En hier wordt er ook teruggeteld van 100 naar 1.

Heb het te doen met Thierry Frémaux.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.