• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.312 votes
Profile

Cannes

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Welke films van Assayas heb je gezien dat je daar zo blij mee bent?

Zag tot nu toe Après Mai (★★★★), L'heure D'été (★★★★), Boarding Gate (★★½), Clean (★★★★), Demonlover ( - ) en Irma Vep (★★★★). Dus, ja, ben wel blij.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Van Olivier Assayas vind ik vooral L'eau froide (1994) erg memorabel …

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De nieuwe film van Nuri Bilge Ceylan zou een kleine drie-en-half uur duren. Heel erg benieuwd naar.

Hier wat korte maar interessante observaties na het bekendmaken van de programma's. Die overigens beiden nog niet 'vol' zijn. Verder wel nieuwsgierig wat de Semaine de la Critique en Quinzaine des Réalisateurs ons gaat brengen. Waar eventueel Antoniak & Geffen kunnen verschijnen.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Ook nog een paar dingetjes die ik her en der las:

De Argentijnse film is een komedie met losse scenes. Coproducent is Pedro Almodovar. Dan weten we een beetje wat te verwachten.

Niet echt nieuw maar Dolan is de jongste uit de competitie (25) , Godard is de oudste (83).

De film van Ceylan duurt inderdaad het langste (195 minuten las ik), die van Godard het kortste (70)

De film van Godard is in 3d!

De film van Zvyagintsev klinkt als een soort Tree of Life/Post Tenebras Lux als ik de omschrijving lees:

A present day social drama spanning multiple characters about the human insecurity in a "new country" which gradually unwinds to a mythological scale concerning the human condition on earth entirely.

Ambitieus.

De nieuwe Mia Hansen-Love schijnt wel bekeken te zijn, maar is compleet genegeerd, zelfs niet in A Certain Regard terecht gekomen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Malick wrote:

(quote)
Zag tot nu toe Après Mai (★★★★), L'heure D'été (★★★★), Boarding Gate (★★½), Clean (★★★★), Demonlover ( - ) en Irma Vep (★★★★). Dus, ja, ben wel blij.
Sjonge, verassend wel. Maar nu begrijp ik wel waaorm je blij bent.

Ik heb zelf helemaal niks met Assayas (wel heel erg met John Cale trouwens), maar zag vooral net alle andere films van hem lijkt wel.

Ik ben aan zijn laatste werk niet meer begonnen, ik vind het een tobber.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

starbright boy wrote:

De film van Ceylan duurt inderdaad het langste (195 minuten las ik), die van Godard het kortste (70)

Ik hou van korte films . Maar 70 minuten is een beetje aan de korte kant . De ideale lengte voor mij is tussen 79 en 85 minuten . Maar ach , liever 70 minuten lang elk shot raak dan 90 minuten lang vol nietszeggende pure nonsens ….

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Thierry Fremaux aan het woord: Godard, Female Filmmakers, U.S. Indies & Grace of Monaco' Is 'Perfect Opening Night Film.

We may add a film, but I’m not sure if it will be ready.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Line up Sémaine de la Critique nu ook bekend:

Openingsfilm:

Faire l'amour - Djinn Carrénard (Frankrijk, eerdere film : Donoma)

Séances spéciales

Respire - Mélanie Laurent (Frankrijk)

L'institutrice - Nadav Lapid (Israel, eerdere film : Le Policier)

Competitie:

Plu buio di Mezzanote - Sebastiano Riso (Italië)

Gente de bien,- Franco Lolli (Colombia)

Hope - Boris Lojkine (Frankrijk)

It Follows - David Robert Mitchell (Verenigde Staten, eerdere film : The Myth of american sleepover)

Self Made - Shira Geffen (Israel)

La Tribu - Myroslav Slaboshpytskiy (Oekraine)

When Animals Dream - Jonas Alexander Arnby (Denemarken)

Slotfilm:

Hippocrate - Thomas Lilti (Frankrijk, eerdere film : Les Yeux bandés)

Morgen 11 uur wordt Quinzaine-selectie bekendgemaakt.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Quinzaine:

OPENING FILM: Bande De Files, dir: Céline Sciamma

CLOSING FILM: Pride, Matthew Warchus

FEATURES

Alleluia, dir: Fabrice Du Welz

Catch Me Daddy, Daniel Wolfe

Next To Her, dir: Asaf Korman

Cold In July, dir: Jim Mickle

Fighters, dir: Thomas Cailley

Gett — The Trial Of Viviane Amsalem, dir: Ronit & Shlomi Elbaketz

Kaguya-Hime No Monogatari, dir: Isao Takahata

Eat Your Bones, dir: Jean-Charles Hue

A Hard Day, dir: Seong-Hun Kim

National Gallery, dir: Frederick Wiseman

Queen And Country, dir: John Boorman

Refugiado, dir: Diego Lerman

These Final Hours, dir: Zach Hilditch

Tu Dors Nicole, dir: Stéphane Lafleur

Whiplash, dir: Damien Chazelle

SPECIAL SCREENINGS

Li’l Quinquin, dir: Bruno DUMONT

Texas Chainsaw Massacre, dir: Tobe Hooper (4K-restauratie)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ah, eindelijk were een levensteken van de nieuwe Takahata - die oorspronkelijk samen met de nieuwe Miyazaki zou worden gelanceerd.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

interessant Dumont nieuws...

quote:

Quinquin,” first created as a four-episode series for Franco-German net Arte, runs three hours and twenty minutes. “This film is so different from what Dumont is known for and I think it will create a big surprise and lots of laughter,” pointed out Waintrop, who described the movie as “a burlesque cop movie with cows and corpses.”

kan me er nog niet veel bij voorstellen...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Van Dumont heb ik alleen Camille Claudel, 1915 gezien (shame on me), maar daar kwam ik regelmatig zwarte/droge humor tegen. Nu gaat dit project zo te horen wel een stapje verder, maar toch.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

In alle secties van Cannes dus een Franse openingsfilm. Zegt eigenlijk al genoeg.

Zie behoorlijk wat titels uit Israël. Onder andere regisseuse Shira Geffen komt met een opvolger van haar magisch-realistische Meduzot / Jellyfish. Nadav Lapid moet een veelbelovend talent zijn. De Fransen waren nogal dol op zijn debuut Ha-shoter / Policeman zijn. Ken ik verder niet.

Geen In Jouw Naam en Nude Area die ik wel had verwacht. En voor de rest erg weinig uit de Wereld(Art)Cinema. Latijns-Amerika levert met Diego Lerman de grootste auteur af. Verder nog een Colombiaanse debuutfilm. En iets 'raars' in de hoofdcompetitie waar ik weinig vertrouwen in heb. En Lisandro Alonso maar die heeft een film gemaakt buiten zijn land. Erg karig dus.

Boorman en Wiseman die in de Quinzaine mogen komen opdraven. In Berlijn of Venetië zaten ze gewoon in de hoofdcompetitie. De Sundance-winnaar in de Quinzaine. Dat had ik niet (meer) verwacht. Wellicht een veelbelovend debuut uit de Oekraïne en ook wel stiekem benieuwd naar de nieuwe film van Fabrice Du Welz. De Belgen flikken het weer met twee titels.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Malick wrote:

De Sundance-winnaar in de Quinzaine. Dat had ik niet (meer) verwacht.

Da's inderdaad verrassend. Die zat de laatste jaren steeds in Un Certain Regard. Ben er wel blij mee dat-ie toch draait, want ik las meermaals dat Whiplash veel beter zou zijn dan Fruitvale, die wel gewoon in UCR zat. (maar wel echt een zeer matige Sundance-winnaar, vind ik)

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

ADDINGS TO THE SELECTION

Out of Competition

L’Homme qu’on aimait trop by André Téchiné with Guillaume Canet, Catherine Deneuve and Adèle Haenel (1h56)

Un Certain Regard

Fehér Isten (White God) by Kornél Mundruczó (1h47)

Special Screenings

Of Men and War (Des Hommes et de la guerre) by Laurent Bécue-Renard (documentary, 2h20)

The Owners by Adilkhan Yerzhanov (1h33)

Géronimo by Tony Gatlif with Céline Salette, Rachid Yous (1h40)

At last El Ardor by Pablo Fendrik (1h40) with Gael Garcia Bernal, member of the Jury of the Competition, will also be featured as a Special Screening.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

En tenslotte Cannes Classics:

“Per Un Pugno Di Dollari” (“A Fistful Of Dollars”) dir. Sergio Leone (1964)

“Paris, Texas” dir. Wim Wenders (1984)

“Regards Sur Une Revolution : Comment Yukong Deplaça Les Montagnes” dir. Marceline Loridan and Joris Ivens (1976)

“Cruel Story Of Youth” (“Seishun Zankoku Monogatari”) dir. Nagisa Oshima (1960).

“Wooden Crosses” (“Les Croix De Bois”) dir. Raymond Bernard (1931)

“Overlord” dir. Stuart Cooper (1975)

“La Paura” (“Angst’) dir. Roberto Rossellini (1954)

“Blind Chance” (“Przypadek”) dir. Krzysztof Kie?lowski (1981)

“The Last Metro” (“Le Dernier Metro”) dir. François Truffaut (1980).

“Dragon Inn” dir. King Hu (1967)

“Daybreak” (“Le Jour Se Leve”) dir. Marcel Carné (1939)

"Color Of The Pomegranate” (“Sayat Nova”) dir. Sergei Parajanov (1968)

“Leolo” dir. Jean-Claude Lauzon (1992)

“Gacious Living” (“La Vie De Chateau”) dir. Jean-Paul Rappeneau (1965)

“Jamaica Inn” dir. Alfred Hitchcock (1939)

“Les Violons Du Bal” dir. Michel Drach (1974)

“Blue Mountains” (“Les Montagnes Bleues”) dir. Eldar Shengelaia (1983)

“Lost Horizon” (“Horizons Perdus”) dir. Frank Capra (1937)

“The Bitch” (“La Chienne”) dir. Jean Renoir (1939)

“Tokyo Orinpikku” (“Tokyo Olympiades”) dir. Kon Ichikawa (1965)

“8½” (1963) dir. Federico Fellini

Documentaries

“Life Itself” Steve James (2014)

“The Go-Go Boys: The Inside Story Of Cannon Films” dir. Hilla Medalia (2014)

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Persoonlijk denk ik dat The Search (2014) van Michel Hazanavicius de felbegeerde Gouden Palm naar huis neemt . Zal wel een politieke statement zijn . Echter , stiekem hoop ik ergens op Deux Jours, Une Nuit (2014) of Maps to the Stars (2014) ...

Martin Van K

• 9050 messages
  • 4553 votes

ghostman wrote:

Persoonlijk denk ik dat The Search (2014) van Michel Hazanavicius de felbegeerde Gouden Palm naar huis neemt . Zal wel een politieke statement zijn .

Hier in België kreeg The Search vrij slechte kritieken. Maar dat hoeft anderzijds geen richtingaangever te zijn natuurlijk...

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

The Search krijgt volgens mij overal slechte kritieken. Hoezo zou een overwinning ervan een politiek statement zijn?

Volgens mij wordt de Dolan momenteel als een soort frontrunner gezien, al schijnt het een vrij sterke competitie te zijn dit jaar.

• 22407 messages
  • 5071 votes

Ik denk dat xgogax doelt op anti-Russisch sentiment dat misschien tot de Gouden Palm zou kunnen leiden. Maar gezien de eerste reacties lijkt ongeveer de minste kans te hebben op de Palm van alle genomineerden (misschien op die film van Atom Egoyan na). Reviews zijn bijna unaniem niet goed en soms zelfs echt vernietigend. De kans is groter dat de beste man weleens een eendagsvlieg zal kunnen blijken. Boegeroep in de zaal ook en als het geen experimentele film betreft is dat echt wel een slecht teken.

Films die overwegend goed zijn ontvangen zijn Godard, Dardenne, Ceylan, Dolan, Sissako, Miller en Cronenberg. Vooral de eerste vier. Godard is wellicht te omstreden in de jury (want erg Godard zoals ik het overal lees), Dardennes hebben al twee keer gewonnen en dat kan weleens tegen ze werken. Ik denk dat Ceylan en Dolan nu even favoriet zijn. Even afwachten hoe Zvyagintsev ontvangen gaat worden. Erg benieuwd naar. En Assayas moet geloof ik ook nog.

Maar het zal niet de eerste keer zijn als alles toch anders zal blijken. Dolan kan ook best actrice als troostprijs krijgen en Ceylan regie.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

The Tribe grimmig en bijzondere film van 130 minuten in gebarentaal, is de grote winnaar van de Semaine de la critique. Opmerkelijke ervaring, de gebarentaal wordt niet ondertiteld, maar de zintuigen worden op niet zachtzinnige wijze geprikkeld.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

starbright boy wrote:

Maar het zal niet de eerste keer zijn als alles toch anders zal blijken. Dolan kan ook best actrice als troostprijs krijgen en Ceylan regie.

Er is ook nog een Grand Prix, dat is de eerste troostprijs, toch?

Lijkt me eerder dat Dardenne (of dus eigenlijk Cotillard) actrice krijgt als ze die voor Palm passeren (waar ik me in kan vinden). Het gaat tot nu toe inderdaad tussen die twee als ik de verhalen lees. Maar we zijn nog niet helemaal klaar. Zvyagintsev is Rus, dus hangt er beetje van af hoe de toon daarvan is en dan kan een politiek gekleurde uitslag natuurlijk. Over Sissako las ik ook wel prikkelende dingen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De nieuwe Sissako + Kawase heeft distributeur Cinéart aangekocht waardoor ze nu de halve competitie in bezit hebben. Zet zelf mijn geld in op de Rus.

De nieuwe van Argentijn Lerman heeft trouwens distributeur Contact Film. Verder is Téchiné's film vernietigend ontvangen. Hopelijk gaat die nu eindelijk eens met pensioen. Daartegenover alleen maar superlatieven voor Whiplash. Afgelopen januari de grote winnaar van het Filmfestival van Sundance. Mundruczó ook positief ontvangen en over de Turist zwijg ik liever.

• 22407 messages
  • 5071 votes

Filmkrant pakt de nieuwe Zvyagintsev hard aan en strooit met woorden als kitsch en nep.

Het is duidelijk dat de filmmaker steeds pessimistischer wordt over Rusland maar dat is geen reden om zelf stappen terug te zetten.

De Filmkrant :: Cannes 2014: Leviathan: een gestrande walvis

Daar tegenover staat The Guardian waar de film tot meesterwerk uitgeroepen werd.

It is a movie with real grandeur.

Cannes 2014 review: Leviathan - a new Russian masterpiece | Film | theguardian.com

Het beeld is wisselend dus.

• 22407 messages
  • 5071 votes

Welke hoofdcompetitiefilms hebben eigenlijk (nog) geen distributiedeal? Godard, Szifron en Egoyan twijfel ik aan. Volgens mij is de rest al beklonken.

Ik gok bij de Palm op Dolan, Ceylan of Zvyagintsev.Hij wordt trouwens vandaag al uitgereikt las ik ergens.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het score lijstje van Dana Linssen

ADIEU AU LANGAGE (GOODBYE TO LANGUAGE) [ 10 - 6.82 = 3.18 ]

MOMMY [ 9 - 7.08 = 1.92 ]

TIMBUKTU [ 9 - 6.86 = 2.14 ]

WINTER SLEEP (Kis Uykusu) [ 8 - 7.42 = 0.58 ]

JAUJA [ 8 - 7.96 = 0.04 ]

P’TIT QUINQUIN [ 7.5 - 7.21 = 0.29 ]

MAPS TO THE STARS [ 7.5 - 6.51 = 0.99 ]

THE BLUE ROOM (La chambre bleue) [ 7.5 - 6.68 = 0.82 ]

LE MERAVIGLIE (The Wonders) [ 7 - 5.79 = 1.21 ]

BANDE DE FILLES (Girlhood) [ 6.5 - 6.13 = 0.37 ]

NATIONAL GALLERY [ 6.5 - 7.66 = -1.16 ]

AMOUR FOU [ 6.5 - 6.19 = 0.31 ]

PARTY GIRL [ 6 - 5.18 = 0.82 ]

BIRD PEOPLE [ 6 - 5.83 = 0.17 ]

LOST RIVER [ 6 - 3.47 = 2.53 ]

DEUX JOURS, UNE NUIT (TWO DAYS, ONE NIGHT) [ 5.5 - 7.65 = -2.15 ]

HOPE [ 5.5 - 5.75 = -0.25 ]

A GIRL AT MY DOOR (DOHEE-YA) [ 5 - 4.73 = 0.27 ]

LES COMBATTANTS (LOVE AT FIRST FIGHT) [ 5 - 6.67 = -1.67 ]

STILL THE WATER (FUTATSUME NO MADO) [ 5 - 5.40 = -0.40 ]

QUEEN AND COUNTRY [ 5 - 6.27 = -1.27 ]

MR TURNER [ 5 - 6.41 = -1.41 ]

TURIST (Force Majeure) [ 3.5 - 6.68 = -3.18 ]

GRACE OF MONACO [ 2 - 2.28 = -0.28 ]

tussen haakjes staan haar cijfer, het gemiddelde van "alle" critici en het verschil tussen de twee

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het score lijstje van Ronald Rovers

WINTER SLEEP (Kis Uykusu) [ 9.5 - 7.42 = 2.08 ]

MAPS TO THE STARS [ 8 - 6.51 = 1.49 ]

LE MERAVIGLIE (The Wonders) [ 8 - 5.79 = 2.21 ]

TIMBUKTU [ 8 - 6.86 = 1.14 ]

MAIDAN [ 8 - 8.36 = -0.36 ]

ADIEU AU LANGAGE (GOODBYE TO LANGUAGE) [ 8 - 6.82 = 1.18 ]

DEUX JOURS, UNE NUIT (TWO DAYS, ONE NIGHT) [ 7.5 - 7.65 = -0.15 ]

MR TURNER [ 7.5 - 6.41 = 1.09 ]

BANDE DE FILLES (Girlhood) [ 7 - 6.13 = 0.87 ]

SAINT LAURENT [ 6.5 - 6.04 = 0.46 ]

IN THE NAME OF MY DAUGHTER (L'HOMME QU'ON AIMAIT TROP) [ 6 - 5.59 = 0.41 ]

WHITE GOD (Fehér Isten) [ 6 - 4.92 = 1.08 ]

PARTY GIRL [ 6 - 5.18 = 0.82 ]

STILL THE WATER (FUTATSUME NO MADO) [ 6 - 5.40 = 0.60 ]

THE BLUE ROOM (La chambre bleue) [ 6 - 6.68 = -0.68 ]

JIMMY’S HALL [ 5 - 4.86 = 0.14 ]

LEVIATHAN [ 4 - 6.45 = -2.45 ]

THE HOMESMAN [ 3.5 - 5.91 = -2.41 ]

LOST RIVER [ 3 - 3.47 = -0.47 ]

GRACE OF MONACO [ 2 - 2.28 = -0.28 ]

THE SEARCH [ 1 - 3.00 = -2.00 ]

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik krijg er nog niet echt hoogte van hoe Zvyagintsev zich uitspreekt (of geïnterpreteerd wordt) ten opzichte van Poetin. Daar staat of valt denk ik de Palm voor Leviathan mee. Ik geloof nog altijd wel in een politiek statement dat uitgaat van de hoofdprijs.

Anders lijken me Ceylan en Dolan de kanshebbers op basis van de kritieken. Dan is het kiezen tussen een van de nieuwe grote auteurs en de jonge hond 'die maar wat lijkt te doen'. Dan lijkt me in Cannes de eerste in het voordeel.

Voor de derde keer een Palm aan Dardenne geven met zulke klasbakken nog zonder prijs in de competitie kan ik me niet voorstellen en een biografie van Turner lijkt me eerder iets voor acteursprijzen dan een belangrijke prijs in 2014. Als Leigh nu ook een film over de crisis had gemaakt...

Godard zou wel een grap zijn, maar lijkt me te uniek in zijn soort en dan komt hij hem vast niet ophalen of zo.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Cannes 2014: Peter Bradshaw's awards predictions | Film | The Guardian - theguardian.com

zowel Peter Bradshaw als Twitch waren zeer te spreken over Damián Szifron's nieuwe film (nog niet op MM). Niet dat het een kanshebber is voor de prijs, maar wel de leukste en meest verassende film uit de competitie blijkbaar.

• 22407 messages
  • 5071 votes

Blijft toch wel opvallend dat alleen Britten lijken te denken dat een Britse film gaat winnen. Mr Turner lijkt me niet al te kansrijk. Vind die film ook niet echt aansluiten op wat ik van de jury verwacht. Maar Cannes blijft onvoorspelbaarder dan pakweg de Oscars.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.