Cannes
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Heeft All is lost al een Nederlandse distributeur?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Vanmorgen in het journaal het item over demonstratie/rellen tegen het homohuwelijk in Parijs gekoppeld aan de Gouden Palm voor een film over lesbische liefdesrelatie. Zou die oude vos van een Spielberg.... Weer (ook) politiek getinte Palm lijkt me (net als Michael Moore destijds), maar ken de kwaliteiten van de film nog niet. Dat kan best goed komen. Kechiche was in zijn eerdere twee films die ons bereikten behoorlijk eigenzinnig bezig.
Verder prijzen voor Amat Escalante (regie), Joel Coen (Grand Prix) en Jia Zhang Ke (scenario).
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Bruce Dern kreeg de prijs voor beste acteur in Nebraska (2013) (bron).
@ Borgman: Elve Lijbaart geroemd in categorie The Kids of Cannes (bron).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Heeft All is lost al een Nederlandse distributeur?
Jep, zie ook dit bericht. 
Ving trouwens nog dit bericht op over Borgman. Weet niet of het waar is.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Weet jij wel wat vehemently stumping inhoudt dan? Ik niet. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Stumping: ''Campaigning for something''. Het is positief bedoelt.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Vanmorgen in het journaal het item over demonstratie/rellen tegen het homohuwelijk in Parijs gekoppeld aan de Gouden Palm voor een film over lesbische liefdesrelatie. Zou die oude vos van een Spielberg.... Weer (ook) politiek getinte Palm lijkt me (net als Michael Moore destijds), maar ken de kwaliteiten van de film nog niet. Dat kan best goed komen. Kechiche was in zijn eerdere twee films die ons bereikten behoorlijk eigenzinnig bezig.
Ik legde de link ook al, maar niet dat het een bewuste keuze zou zijn. Het is een geval waarin de meest geprezen film van het festival gewoon wint, net als vorig jaar met Amour. Heb van de laatste vijf dagen van het festival niet veel meegekregen (probeer nog wat in te halen op dat gebied), maar kreeg wel de indruk dat Adèle de grote favoriet was, samen met die van de Coens (die het helaas toch met vooral een goedmakertje moest doen bij de prijzen).
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ah, Koekebakker en wolfmanrené zijn ook weer thuis 
Ze zijn het in elk geval eens met de jury!
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ja, zeker. Met bijna alle prijzen. Al had ik graag gezien dat La Grande Bellezza iets had gewonnen. De grand prix ipv de Coens bijv, of acteur ipv Nebraska (hoewel ik dat allebei ook mooie films vind). En de Camera d'Or had wat mij betreft naar 3 of 4 andere debuten mogen gaan, maar dat was een andere jury. Verder een zeer mooie lijst met prijswinnaars.
Heel blij ben ik ook met een prijs voor Escalante. Heli werd daar over de hele linie zeer matig ontvangen, maar ik vind het een sterke film.
En bovenal met de Palm voor La Vie d'Adele. Wat een film. Ik was nog even bang dat de geweldige acteerprestatie van Adele de film zelf in de weg kon zitten, want bij verdeeldheid binnen de jury over de Palm zou het een voor de hand liggend compromis kunnen zijn om Adele de acteerprijs te geven (want dat zij de beste actrice was, lijdt geen twijfel) en een andere film de Palm. (in Cannes mag een film slechts 1 belangrijke prijs krijgen)
Maar de oplossing van de jury om de Palm bij uitzondering niet alleen aan de regisseur, maar ook aan beide actrices te geven, vind ik heel fraai. En terecht.
Ik legde de link ook al, maar niet dat het een bewuste keuze zou zijn. Het is een geval waarin de meest geprezen film van het festival gewoon wint
Dat denk ik ook. Wel een mooi toeval, dat zeker.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Eens met Koekebakker. Had Sorrentino en Van Warmerdam meer gegund en was niet rouwig geweest als Nebraska buiten de prijzen was gebleven, maar overall content. Met Kechiche, Escalante, Jia Zhangke en Kore Eda zijn mijn eigen favorieten en volgens mij ook de meest eigenzinnige films binnen de competitie goed bedeeld.
Winnaar Camera d'Or niet gezien, maar meerdere sterke kandidaten daarvoor gezien, bovenal Miele en The Selfish Giant. Die laatste draaide in de Quinzaine, maar had in de competitie niet misstaan en was een betere kandidaat om de hoofdprijzen geweest dan bijv. Valérie Bruni Tedeschi.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Kore Eda zijn mijn eigen favorieten
Mooi, er werden op voorhand wat kanttekeningen geplaatst en ik vond de laatste twee films toch wel minder dan al het daaraan voorafgaande. Maar dit is weer minstens van het niveau Aruitemo Aruitemo/Still Walking?
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Niet (minstens) van dat (zeer hoge) niveau, vind ik. Maar toch wel bijna.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Klinkt toch weer veelbelovend voor het komende jaar.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Veel mooie opties, helaas is nog van niet alle titels plot of screenshots te vinden anders kon er alvast weer wat worden toegevoegd 
Tenzij ik er overheen heb gelezen, miste ik Malick in dit artikel met mogelijke kandidaten
Wel zag ik een aantal titels die sowieso hoog op mijn lijstje staan zoals de nieuwe Cronenberg, PTA, Dardenne, Anderson, Assayas en Hou
En kon ik ook vaste namen toevoegen waarvan een nieuwe film altijd 'must see' is, zoals Ceylan, Kawase, Alonso, Clark, Kusturica, Weerasethakul en Zvyagintsev
Volgens Imdb is de nieuwe van Khrzhanovskiy nu minstens een jaar in post-productie... die moet toch een keer klaar kunnen zijn 
De nieuwe Greenaway wordt pas in september verwacht, met de hernieuwde interesse in hem had dat ook wel leuk geweest voor Cannes.... voor de rest kan ik even niets verzinnen nu (de nieuwe van de Wachowski's buiten de competitie nog misschien?), maar met slechts enkele van deze namen wordt het al gelijk weer een top-festival
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Cannes 2014: 15 films we'd like to see
Malick, Weerasethakul, Assayas, Ceylan en Andersson. Daar teken ik voor. 
dimi303
-
- 3418 messages
- 3664 votes
Cannes 2014: 15 films we'd like to see
Malick, Weerasethakul, Assayas, Ceylan en Andersson. Daar teken ik voor.
Mooie lijst en de Dardenne gebroers ook weer aanwezig op Cannes.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
is nog niet definitief deze lijst , zijn maar films die ze willen zien. Hoewel die Dardennes film wel vrij zeker lijkt met een release eind mei in frankrijk
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Nou, zou met een aantal regisseurs mijn hand wel in het vuur steken. Ook Indiewire doet trouwens een duit in het zakje.
Hansen-Love, Zvyagintsev, Michôd, Kawase en Ferrara zou ik van deze lijst heel graag willen zien. Heb van Ferrara en Kawase nog een heleboel in te halen bedenk ik me net. Maar van Kawase is nauwelijks iets op DVD te krijgen in Europa. Een recente titel als Hanezu is alleen op DVD te krijgen in Frankrijk. Met uiteraard alleen Franse ondertiteling. Damn it.
Hoop dat Zvyagintsev in de hoofdcompetitie terechtkomt. Maar ik vermoed dat de nieuwste van Sokurov daar zal vertoeven. En Khrzhanovskiy natuurlijk ..?
De laatste jaren zit er steevast een Afrikaanse titel tussen. Te vroeg voor Sissako? En wat betreft Latijns-Amerika? Lisandro Alonso? Maar dat is min of meer een Amerikaanse film.
Voor degene die Hou Hsiao-Hsien verwachten in Cannes. Dat zal op zijn vroegst Cannes 2015 worden. En de nieuwe film van Chandor lijkt me ook wat vroeg maar zou ik zeker willen zien.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Festival poster onthuld.
Daarnaast is bekend gemaakt dat Party Girl (2014) - IMDb de openingsfilm van Un Certain Regard is.
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Vierde jaar op rij een Belgische kortfilm in competitie op Cannes, Les corps étrangers (2014) - IMDb van Laura Wandel.
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Line up 67th Cannes Film Festival
OPENER
Grace of Monaco – Olivier Dahan
COMPETITION
The Captive – Atom Egoyan
Clouds of Sils Maria – Olivier Assayas
Foxcatcher – Bennett Miller
Goodbye to Language – Jean-Luc Godard
The Homesman – Tommy Lee Jones
Jimmy’s Hall – Ken Loach
La Meraviglie – Alice Rohrwacher
Leviathan – Andrei Zvyagintsev
Maps to the Stars – David Cronenberg
Mommy – Xavier Dolan
Mr. Turner – Mike Leigh
Saint Laurent – Bertrand Bonello
The Search – Michel Hazanavicius
Still the Water – Naomi Kawase
Timbuktu – Abderrahmane Sissako
Two Days, One Night – Jean-Pierre and Luc Dardenne
Wild Tales – Damian Szifron
Winter Sleep – Nuri Bilge Ceylan
OUT OF COMPETITION
Coming Home – Zhang Yimou
How to Train Your Dragon 2
Les Gens du Monde – Yves Jeuland
UN CERTAIN REGARD
Amour fou – Jessica Hausner
Bird People – Pascale Ferran
The Blue Room – Mathieu Amalric
Charlie’s Country – Rolf de Heer
Dohee-ya – July Jung
Eleanor Rigby – Ned Benson
Fantasia – Wang Chao
Harcheck mi headro – Keren Yedaya
Hermosa juventud – Jaime Rosales
Incompresa – Asia Argento
Jauja – Lisandro Alonso
Lost River – Ryan Gosling
Party Girl – Marie Amachoukeli, Claire Burger and Samuel Theis – OPENER
Run – Philippe Lacote
The Salt of the Earth – Wim Wenders and Juliano Ribeiro Salgado
Snow in Paradise – Andrew Hulme
Titli – Kanu Behl
Tourist – Ruben Ostlund
MIDNIGHT SCREENINGS
The Rover – David Michod
The Salvation – Kristian Levring
The Target – Yoon Hong-seung
SPECIAL SCREENINGS
The Bridges of Sarajevo – various directors
Eau argentee – Mohammed Ossama
Maidan – Sergei Loznitsa
Red Army – Polsky Gabe
Caricaturistes – Fantassins de la democratie – Stephanie Valloatto
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Erg blij met Assayas, Godard, Zvyagintsev, Kawase en Sissako in de hoofdcompetitie. Drie Canadezen lijkt me te veel eer. Wat die Dolan daartussen doet is me een raadsel. Hetzelfde geldt voor Bertrand Bonello en Michel Hazanavicius. Veels te veel eer. Van Bennett Miller nog niets gezien. Tommy Lee Jones komt met een western aanzetten. Altijd interessant. Fijn om een nieuwe Leigh + Loach te zien. En Dardenne natuurlijk. Maar dat was geen verrassing. Iemand bekend met de Argentijn Damián Szifron?
Rosales + Alonso in de Un Certain Regard. Fijn! Verder zoals gewoonlijk auteurs gewisseld met debutanten maar ik wordt niet heel erg opgewonden van deze sectie. Ferran, Hausner, Heer, Amalric, Argento, Wenders en Ostlund? Maar wellicht is dit werk nu radicaal anders ...
En Gabe Polsky komt met een nieuwe film. Zijn debuut The Motel Life - met zijn broer - is tot op heden onterecht genegeerd. Sergei Loznitsa lijkt met een nieuwe documentaire aan te komen zetten. En David Michôd natuurlijk. Een talent die zeker genoemd mag worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Welke films van Assayas heb je gezien dat je daar zo blij mee bent?
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Kawase weer eens een competitie. Laten we hopen dat dat betekent dat ze weer eens een Nederlandse release gaat krijgen. Dolan vervolgt de logische weg omhoog en zal waarschijnlijk nu met bijna elke film in competitie zitten (leuk om eens uit te zoeken wie de jongste regisseurs zijn die een competitiefilm in Cannes hadden, Dolan is immers pas net 25). Cinemien brengt het wel weer uit. Verder natuurlijk de usual suspects (Egoyan, Assayas, Godard, Loach, Zvyagintsev, Cronenberg, Leigh, Sissako, Gebroeders Dardenne, Ceylan). Allemaal uit de verwachte lijstjes. Het meeste hiervan gaat ook wel in Nederland draaien.
Dan een paar Engelstalige films die me niet zo trekken en ik misschien eerder in Toronto verwacht had (Miller, Jones). Hopen dat de western van Jones wat sterker is dan het erg matige en nogal overschatte The Three Burials... Dit keer maar een Franse regisseur die buiten Frankrijk en Cannes niet al te veel potten breekt (Bonello). De tweede poging van van Hazanavicius om een vervolg te geven aan zijn superhit The Artist. En dan de twee voor mij onbekendste regisseurs: Alice Rohrwachter en Damian Szifron. Die eerste blijkt een Italiaanse waarvan het debuut een paar jaar terug wel enige indruk maakte op de wereld (en bij Artificial Eye op DVD te krijgen is), de tweede is een voor mij totaal onbekende Argentijn.
En dus nog niet de nieuwe films van Roy Anderson en Terence Mallick. Afwachten maar of dat Venetie of 2015 gaat worden. En wanneer de nieuwe films van Hou en Khrzhanovskiy af zijn is een nog groter raadsel.
Niet het beste jaar zo lijkt het op het eerste gezicht, maar genoeg om naar uit te kijken.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
beetje een voorspelbaar lijstje inderdaad.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Hetzelfde geldt voor Bertrand Bonello en Michel Hazanavicius. Veels te veel eer.
Michel Hazanavicius is een cultfiguur in Frankrijk en wordt door de Franse filmwereld ( critici ) op handen gedragen .
Toch best bijzonder dat een film van Godard in de hoofdcompetitie terecht is gekomen . De laatste keer was dat inmiddels dertien jaar geleden met Éloge de l'Amour (2001) .
Verder juist een zeer sterk jaar . Een competitie met Godard is altijd sterk. Allemaal grote & gevestigde namen ( begrippen ) die in het verleden veel belangrijke prijzen hebben gewonnen ! Godard , Loach , Dardenne , Cronenberg etc. ; wat een namen !
P.S. Jammer van Mallick ...
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
OMG , ik kan niet geloven dat GODard na al die jaren een comeback maakt in de main competition ! De legende der legendes maakt nog steeds revolutionaire , grensverleggende en vernieuwende CINEMA .