• 178.079 movies
  • 12.210 shows
  • 33.981 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.913 votes
Profile

Cannes

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

inderdaad geweldige titels.. heb alleen een beetje het idee dat dat het gewoon is, alle grote namen/titels van dit jaar bij elkaar in een artikel. Alles is natuurlijk in potentie Cannes-materiaal.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5071 votes

Dat is ook wel het karakter van Cannes, een competitie met hele grote namen (en één of twee kleinere pus een paar Fransen die in Frankrijk meer status hebben).

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Spielberg als jury voorzitter...?

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Klopt.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

weet niet of het klopt

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Volgens de media wel Spielberg juryvoorzitter in Cannes . Of het gevoelsmatig klopt, is weer een andere vraag, al is het volgens mij niet per definitie zo dat bekendere regisseurs ook bekendere films bekronen.

cordiacovens

• 1526 messages
  • 1447 votes

Raar gekozen openingsfilm, ja het trekt sterren maar de film is al 5 dagen eerder in première gegaan in Amerika en gaat in Frankrijk dezelfde dag draaien.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Wat mogen we verwachten van de Nederlandse film in Cannes?

- Nude Area (Urszula Antoniak) (KLIK)

- In Jouw Naam (Marco van Geffen)

- Borgman (Alex van Warmerdam)

Anton Corbijn noem ik bewust niet. Mis ik nog iets?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Yes!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

nice, Borgman geselecteerd voor de competitie!

verder weer veel interessante namen en titels uiteraard

... maar nog steeds niet de nieuwe van Ilya Khrjanovsky zo te zien... das wel jammer

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Aardige opsteker voor de NL film inderdaad. Erg benieuwd naar de film. Verder ook geen onaardige line up met, Miike, Koreeda, Refn en nog een hoop bekende namen. Geen slechte editie om in te zitten dus.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Opvallend dat genre-auteurs als Miike en Refn in de competitie zitten en Claire Denis en Lav Dias die je eerder aan Cannes zou verbinden, alleen in Un Certain Regard... zouden ze de competitie op Spielberg hebben aangepast?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

beavis wrote:

nice, Borgman geselecteerd voor de competitie!

En daarmee is alles wel gezegd over de hoofdcompetitie. Er lijkt wel geprogrammeerd te zijn naar de smaak van de juryvoorzitter op Kechiche, Hirokazu, Zhangke (!), Haroun (!), Farhadi, Escalante en Pallières (?) na dan. Erg fijn dat Cannes de nieuwe Zhangke geselecteerd heeft. Want in Nederland lijkt die wat in de vergetelheid geraakt te zijn. Verder helaas nauwelijks iets uit Latijns-Amerika en waar zijn de vrouwelijke regisseurs gebleven?!?

Grootste afwezigen: McQueen, Folman, Godard, Glazer, Antoniak, Khrzhanovsky, Ming-liang, Porumboiu, Wheatley, Serra, Aoyama en Kurosawa. Maar daar kunnen er ook al een paar zijn binnengehaald door Venetië.

Geef mij maar trouwens de Un Certain Regard. Met gewoon twee films uit de Filipijnen en één uit Cambodja. Wie zei nog eens dat er iets gaande is in de Filipijnen?!? Wel jammer dat Denis is gedegradeerd is tot de Un Certain Regard-competitie. Had makkelijk in de hoofdcompetitie kunnen staan naast al die mannen ...

Ben erg benieuwd wat Quinzaine des Réalisateurs nog gaat brengen. Lijkt een beetje het ondergeschoven kindje te zijn geworden. Maar komt de laatste jaren toch echt wel hele interessante WereldCinema vandaan.

beavis wrote:

Opvallend dat genre-auteurs als Miike en Refn in de competitie zitten en Claire Denis en Lav Dias die je eerder aan Cannes zou verbinden, alleen in Un Certain Regard... zouden ze de competitie op Spielberg hebben aangepast?

Opvallend? Miike en Refn was verwacht. En Lav Diaz in Cannes? Eerder Venetië. Dit is voor Lav Diaz de eerste keer hoor.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Vind ik wel een klein beetje een reactie van zichzelf iets te serieus nemende filmliefhebbers, Verhoeven Volgens mij selecteerd Cannes in het hoofdprogramma al een tijdje een mengeling van arthouse en wat mainstreamere arthouse + altijd wel wat Frans natuurlijk.

Blijf me toch altijd verbazen over Miike. Hij is niet nieuw op Cannes maar hoe hij zich tussen onzinnige (leuke) kitch, horror en nogal wat maffe dingen toch haast probleemloos meedoet op dit hoge podium. Kun je van weinig regisseurs zeggen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Vraag me trouwens af wat er nog aangekocht kan worden. Mis er een aantal maar dit is wel een redelijk compleet lijstje:

Cinéart:

- Borgman (Alex van Warmerdam)

- Jeune et Jolie (François Ozon)

- Le Passé (Asghar Farhadi)

- Only God Forives (Nicolas Winding Refn)

- La Vie D'adele (Abdellatif Kechiche)

- Grand Central (Rebecca Zlotowski)

A-Film:

- Fruitvale (Ryan Coogler)

- Inside Llewyn Davis (Ethan en Joel Coen)

- The Bling Ring (Sofia Coppola)

eOne Benelux:

- Venus in Fur (Roman Polanski)

- As I Lay Dying (James Franco)

Cinemien:

- La Grande Bellezza (Paolo Sorrentino)

Paradiso Films:

- The Immigrant (James Gray)

Lumiere:

- Jimmy P. (Arnaud Desplechin)

- Blood Ties (Guillaume Canet)

Hoop dat de nieuwe van Escalante, Denis, Haroun, Hirokazu en Zhangke de juiste distributeur vindt.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Kennelijk is Borgman de eerste Nederlandse film die genomineerd is voor de Gouden Palm sinds 1975 (Mariken van Nieumeghen). Erg gaaf! Wel een sterke competitie, lijkt me.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Macmanus wrote:

Vind ik wel een klein beetje een reactie van zichzelf iets te serieus nemende filmliefhebbers, Verhoeven

Misschien heb je wel gelijk!

Criticus Peter Bradshaw over de line-up van Cannes:

What a fascinating festival lineup, and as ever the best stuff will almost certainly be the unheralded movies that we don't even realise are there. I can't wait.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ook de Semaine de la Critique is bekendgemaakt:

- Salvo (Fabio Grassadonia & Antonio Piazza) (IMDB)

- The Lunchbox / Dabba (Ritesh Batra) (IMDB)

- For Those in Peril (Paul Wright) (IMDB)

- Le Démantèlement / The Dismantlement (Sébastien Pilote)

- Nos Héros sont Morts ce Soir ( David Perrault)

- Los Dueños (Agustin Toscano & Ezequiel Radusky)

- The Major (Yury Bykov) (IMDB)

Ongeveer 1 / 2 titel(s) per jaar worden hiervan aangekocht. Vorig jaar geen enkele ...

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

En de Quinzaine....

>>> FEATURE FILMS

* Film competiting for the « Caméra d’Or » Prize

A Strange Course of Events by Raphaël Nadjari

World premiere

Les Apaches* by Thierry de Peretti

World premiere

Ate ver a luz* by Basil Da Cunha

World premiere

Blue Ruin by Jeremy Saulnier

World premiere

The Congress by Ari Folman

La danza de la realidad by Alejandro Jodorowsky

World premiere

L’Escale* by Kaveh Bakhtiari

World premiere

La Fille du 14 Juillet* by Antonin Peretjatko

World premiere

Henri by Yolande Moreau

World premiere

Ilo Ilo* by Anthony Chen

World premiere

Jodorowsky’s Dune* by Franck Pavich

World premiere

Last Days on Mars* by Ruairi Robinson

World premiere

Les Garçons et Guillaume, à table !* by Guillaume Gallienne

World premiere

Magic Magic by Sebastian Silva

International premiere

On the Job by Erik Matti

World premiere

The Selfish Giant by Clio Barnard

World premiere

Tip Top by Serge Bozon

World premiere

Ugly by Anurag Kashyap

World premiere

Un voyageur by Marcel Ophuls

World premiere

El verano de los peces voladores by Marcela Said

World premiere

We Are What We Are by Jim Mickle

International premiere

>>> SHORT FILMS

Gambozinos by João Nicolau

World premiere

Lágy Eső by Dénes Nagy

World premiere

LE QUEPA SUR LA VILNI ! by Yann Le Quellec

World premiere

Man kann nicht alles auf einmal tun, aber man kann alles auf einmal lassen by Marie-Elsa Sgualdo

Première internationale

O umbra de nor by Radu Jude

World premiere

Pouco mais de um mês by André Novais Oliveira

International premiere

Que je tombe tout le temps by Eduardo Williams

World premiere

Solecito by Oscar Ruiz Navia

World premiere

Swimmer by Lynne Ramsay

International premiere

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zo te zien wordt Jodorowsky in het zonnetje gezet. Dit lijkt me heel interessant.

Het meest benieuwd ben ik naar nieuw werk van Sebastián Silva, Marcel Ophuls (!), Clio Barnard en de Filipijn Erik Matti. De nieuwe film van Jim Mickle heeft distributeur Cinéart trouwens.

• 22403 messages
  • 5071 votes

Wow, een nieuwe Jodorowsky, daar wordt ik erg blij van.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Hier de official selection met speelduur: Festival de Cannes - From 15th to 26th May 2013 - festival-cannes.fr

Het lijkt wel op de gemiddelde speelduur weer wat langer is geworden. De Kechiche in competitie duurt 187 minuten en Lav Diaz duurt zelfs 4 uur. Dat worden lange daagjes...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Dit is bijna surrealistisch:

It is a sparkling Jury that will be presided over by American director and producer Steven Spielberg. Eight international movie personalities of very high level will help him award the prizes. They are all engaged and active in several creation spheres: Vidya Balan, Naomi Kawase, Nicole Kidman, Lynne Ramsay, Daniel Auteuil, Ang Lee, Cristian Mungiu en Christoph Waltz.

Dit zal leiden tot verschillende kampen ...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

vind het wel een leuke mix eigenlijk!

... jammer van die voorzitter...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen ( Spielberg als voorzitter ) waarom de nieuwste film van Godard niet in Cannes te zien zal zijn ...

• 22403 messages
  • 5071 votes

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die jury erin slaagt om een film te kiezen, maar wel een tof lijstje. Heb ook niet per see een probleem met de voorzitter. Geen fan (al heeft-ie een paar prima films gemaakt), maar ik heb niet de indruk dat hij totaal geen smaak zal hebben of de palm al meteen aan de makkelijkste film gaat geven ofzo.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Zo bedoel ik het niet . In het verleden heeft Godad zich nogal negatief uitgelaten m.b.t. het werk van Spielberg . Met als hoogtepunt zijn felle kritiek in Éloge de l'Amour (2001) . Volgens mij haat Godard hem echt !

Ik ben van mening dat Godard veel te trots is om zijn film te laten beoordelen door iemand als Spielberg . Of dat hij zijn werk niet wil laten zien op een filmfestival waar Spielberg juryvoorzitter van is , om gezichtsverlies te voorkomen . Heel zijn leven lang heeft Godard een strijd geleverd tegen in principe alles wat Spielberg vertegenwoordigt . Zo heeft JLG een paar jaar geleden zijn ere-Oscar niet in Hollywood opgehaald .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.