Cannes
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
2x geloof ik maar (waaronder gisteren voor het eerst dacht ik)
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Die jurk van Cheryl Cole op de rode loper ziet er wel vet uit!
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Van wat ik zo lees zijn Amour (2012) en Jagten (2012) tot nu toe het beste ontvangen. Dark horse is echter Holy Motors (2012) , dat een echte hate it or love it-film lijkt te zijn.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Buiten die drie zijn er volgens deze site nog wel meer pareltjes te vinden:
- A Perdre la Raison (Joachim Lafosse)
- Dupa Dealuri / Beyond the Hills (Cristian Mungiu)
- Despues de Lucia (Michel Franco)
- Ai Weiwei: Never Sorry (Alison Klayman)
- Paradies: Liebe (Ulrich Seidl)
- No (Pablo Larrain)
- Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)
- Laurence Anyways (Xavier Dolan)
- De Rouille et d'Os (Jacques Audiard)
- Baad el Mawkeaa / After the Battle (Yousry Nasrallah)
De nieuwe van Lou Ye (Mystery) en Apichatpong Weerasethakul (Mekong Hotel) vielen wat tegen. En deze zijn slecht ontvangen Confession of a Child of the Century (Sylvie Verheyde), La Playa (Juan Andrés Arango Garcia), Vous N'avez Encore Rien Vu / You Haven't Seen Anything Yet (Alain Resnais) en Lawless (John Hillcoat).
En nu maar wachten op de eerste screening van Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas) en Sergei Loznitsa (In the Fog). 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas) krijgt - zoals verwacht - het ene fluitconcert naar de andere. Maar het is dan ook zijn meest persoonlijke en daardoor meest extreme (c.q. abstracte) film geworden. Ik wacht nog even wat individuele mensen af die ik hoger heb zitten dan massa's journalisten en critici die ik niet ken. Of in de woorden van mijn goede vriend te spreken: K.U.T.
Zoals verwacht komen de eerste ***** - recensies voor Post Tenebras Lux binnen :
Distributeur Wild Bunch had de film voor Cannes al aangekocht - is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld - maar ik vraag me af of ze het aandurven om de film uit te brengen. Sowiezo essentieel kijkvoer voor IFFR 2013! 
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Het maakt me des te nieuwsgieriger naar de nieuwe van Reygadas.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Reydagas is inmiddels toch wel een gevestigde naam? Maar klinkt toch best interessant vind ik zo.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Niet heel veel gelezen en ook weinig spontane reuring. Begreep van Dana Linssen dat zij Haneke veruit op kop zet als beste film. De film wijkt qua toon volledig af van eerder werk. Humaan ipv belerend. Misschien toch nog maar eens proberen. Zij zou ook Trintignant de beste acteur gunnen, maar verwacht toch Schoenaerts. Andere kanshebbers Seidl (maar te confronterend) zeker de actrices daarin en Holy Motors (maar te excentriek). De competie was sterker dan andere jaren, zelfs de mindere films waren nog erg goed, omdat de topper zo goed waren.
Mijn toevoeging: vergeet niet dat Nanni Moretti de jury voorzitter is. Als je de persoonlijke dagboek films van Moretti kent (Caro Diario, Aprile en die korte Close Up-premiere film) dan wete je dat hij totaal niet houdt van ongemakkelijke cinema, dus in dat licht bezien lijken prijzen voor Seidl en Carax mij dan ook onmogelijk. Dus dan krijgt Haneke of Audiard de hoofdprijs en Seidl of Carax de Grote Jury Prijs.
En ik ben vast dingen uit het oog verloren, maar dat kwam omdat Linssen zei dat de Europese cinema qua kwaliteit zo superieur was aan de Amerikaanse en Aziatische. Over Matteo Garrone heb ik haar niet gehoord. Mungiu was ook goed, maar niet zo overrompelend als 4M, 3W, 2D.
Gek genoeg geen woord over Reygadas.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Alle Cannes winnaars op een rijtje:
Palme d’Or:
"Amour"
Grand Prix:
"Reality"
Prix de la Mise en Scene (best director):
Carlos Reygadas, "Post Tenebras Lux"
Prix du Scenario (best screenplay):
"Beyond The Hills"
Camera d’Or (best first feature):
"Beasts of the Southern Wild"
Prix du Jury (jury prize):
"The Angel's Share"
Prix d’interpretation feminine (best actress):
Cosmina Stratan and Christina Flutor, "Beyond The Hills"
Prix d’interpretation masculine (best actor):
Mads Mikkelsen, "The Hunt"
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Je bent er vlot bij!
Toch Garrone dus ook in de prijzen. FIPRESCI trouwens voor V Tumane van Loznitsa.
Mads Smikkelsen
-
- 525 messages
- 2977 votes
Yeah, Mads Mikkelsen heeft Gouden Palm gewonnen voor beste acteur in de film The Hunt, Mads gefeliciteerd!!! Zie YouTube
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cannes top 10 Jan Pieter Ekker:
jpekker » Blog Archive » Cannes top-10
(schrijft voor Het Parool, Cinema.nl en De Filmkrant)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
De competie was sterker dan andere jaren, zelfs de mindere films waren nog erg goed, omdat de topper zo goed waren.
Heb ook veel minder gelezen dan voorgaande jaren, maar ik had juist sterk de indruk dat het gezien werd als een van de matigste Cannescompetities ooit, met Haneke echt als uitschieter en Carax als de grote verdeler. Samem met Amour en vooral Beasts of the Southern Wild (buiten competitie nota bene) is er geloof ik weinig met echt groot enthousiasme ontvangen. Of ik moet net de verkeerde mensen gelezen hebben (waaronder niet Dana Linssen overigens).
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ik vind het vooral opvallend dat veel recensenten het met elkaar eens zijn. Ik zie steeds dezelfde filmnamen terugkomen (Mungiu, Beasts of the Southern Wild, Amour, Carax, Reydagas).
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Heb ook veel minder gelezen dan voorgaande jaren, maar ik had juist sterk de indruk dat het gezien werd als een van de matigste Cannescompetities ooit,
Het was inderdaad geen topjaar. Veel mooie films, maar weinig echte uitschieters naar boven en ook een flink aantal teleurstellingen. Maar een van de zwakste competities ooit? Dat heb ik niemand horen beweren. Qua weer, ja dan was het een van de slechtste festival ooit.. (zeiden ook de mensen die er al 30 festivals op hadden zitten)
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ik vind het vooral opvallend dat veel recensenten het met elkaar eens zijn. Ik zie steeds dezelfde filmnamen terugkomen (Mungiu, Beasts of the Southern Wild, Amour, Carax, Reydagas).
De reacties op de Reygadas waren vooral negatief hoor. En voor Holy Motors zeer uiteenlopend.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Mungiu was toch ook niet unaniem geprezen. Of misschien beter gezegd: de reacties waren gematigd enthousiast. En dat is de indruk die ik van het hele festival kreeg: gematigd enthousiasme. Inderdaad misschien niet één van de slechtste edities, maar niets om lang over door te praten lijkt het. Holy Motors uitgezonderd.
Niettemin, dit is wel een Haneke die mijn aandacht trekt, dat is al heel wat. Al lijkt Holy Motors mij gewoon het interessantst, samen met Beasts of the Southern Wild.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5825 votes
Wat een aanfluiting dat programma op de VPRO zeg. Misschien klink ik een beetje als een snob, maar kunnen ze geen presentatoren nemen die ook maar iets van film weten? Als er nu een vraag gesteld wordt als 'door wie werd je geinspireerd?' (en op dit soort standaard inspiratieloze vragen leken ze patent te hebben), kunnen ze geen gevolg geven aan het anwoord, aangezien ze de gegeven naam overduidelijk toch niet kennen. Iemand anders hier ook last van?
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
dutch filmworks heeft out of the furnace aangekocht zo te zien, dat word geloof ik echt een topper
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De prijzen zijn nog niet goed en wel uitgedeeld in Berlijn of de eerste speculaties over het programma in Cannes doen zich al de ronde. Wat een namen! 
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Inderdaad als de helft van die titels er draait zou ik er veel voor over hebben er heen te mogen
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat een namen inderdaad. Dan zit je al grotendeels geramd qua prima vooruitzichten en dan worden die vooruitzichten ook nog eens aanzienlijk verlengd
.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Wat een namen!
Zeg dat wel...