Cannes
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Slecht commentaar vanuit Cannes zegt vanuit ervaring eigenlijk vrijwel niets. Daar lijken ze elke regisseur na een paar films een keer negatief aan te pakken.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat klopt, Knisper. Veel films die in Cannes afgebrand worden krijgen bij hun release ineens veel waardering. Dat was vooral opvallend bij Inglourious Basterds twee jaar geleden. Maar ik betwijfel of dat ook zo is bij de nieuwe Van Sant en Ki-Duk. Het klinken ook echt als mindere films.
Malick daarentegen... Tree of Life is bijzonder wisselvallig ontvangen. Sommige prezen de film, maar er wordt vooral verslag gedaan van het vele boegeroep. Veel critici haten hem. Dit zag ik eerlijk gezegd aankomen. Ik heb de film noch de trailer gezien, maar wat ik er van las leek het me al bij voorbaat een film die sterke reacties van zowel voorstanders als tegenstanders zou uitlokken. Wellicht dat we bij de release andere berichten horen, maar dit is vooral een film die ik op me af laat komen. Ik heb er nog geen echte verwachtingen over, maar ik ben wel zeer benieuwd.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Het boe-geroep bij Tree of Life duurde maar heel kort en wordt schromelijk breed uitgemeten hoorde ik vanochtend. Da's weer de andere kant van Cannes natuurlijk: de pers draagt haar steentje ook bij dit soort mini hype-jes rondom films.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Cannes bant von Trier na 'mislukte grappen'.
Het bestuur van het filmfestival van Cannes heeft de Deense regisseur Lars von Trier tot persona non grata verklaard na diens opmerkingen over Adolf Hitler. Hij is zondag niet welkom bij de uitreiking van de Gouden Palmen. Zijn film 'Melancholia' - met Kirsten Dunst en Charlotte Gainsbourg - blijft wel meedingen naar de Gouden Palm. De regisseur legt zich neer bij de sanctie. "Zijn grappen zijn niet goed aangekomen", luidt het in het kamp van de filmmaker.
De aanleiding voor het besluit zijn de opmerkingen die Von Trier gisterenavond tegenover de pers over Adolf Hitler maakte. Hij vertelde dat hij lange tijd dacht Joods te zijn en dat hij daar gelukkig mee was. Tot hij ontdekte dat hij eigenlijk Duitse roots had: "Ik ben te weten gekomen dat ik eigenlijk een nazi ben. Mijn familie was Duits en dat stemde me eigenlijk wel gelukkig. Wat kan ik zeggen? Hitler heeft veel misdaan, maar ik denk dat ik de man begrijp. Hij is geen good guy, maar ik begrijp hem en ik sympathiseer zelfs een beetje met hem."
Lars von Trier voegde er wel meteen aan toe dat hij daarom nog geen voorstander was van de Tweede Wereldoorlog en dat hij niet tegen de Joden is. "Ik ben zelfs een grote voorstander. Van alle Joden. Well, Israel is a pain in the ass."
"De Raad van Bestuur veroordeelt sterk de opmerkingen van de regisseur en verklaart hem met onmiddellijke ingang tot persona non grata op het Filmfestival van Cannes", deelde de directie mee. De sanctie sluit de deelname van de cineast aan de officiële competitie voor de Gouden Palm niet uit. Thierry Frémeaux, , de algemeen afgevaardigde van het festival, verklaarde dat het festival een "man gestraft heeft, en niet het oeuvre van die man."
"Het Festival van Cannes biedt artiesten van de hele wereld een platform om hun werk voor te stellen en verdedigt de vrijheid van uitdrukking en creatie. Het festival betreurt ten sterkste dat dat platform door Lars Von Trier gebruikt werd om onaanvaardbare, ontoelaatbare opmerkingen te maken, die tegen de idealen van de menselijkheid en vrijgevigheid indruisen", aldus de directie.
Het is de eerste keer zijn dat iemand persona non grata wordt in Cannes. Von Trier viel er in 2000 nog in de prijzen met zijn 'Dancer in the Dark'.
Von Trier aanvaardt de straf van de festivaldirectie. Dat heeft Meta Foldager, een van de producers van zijn film "Melancholia", verklaard. "Het is aan het festival om te beslissen wie goed voor het evenement is", zei ze.
Foldager werd telefonisch door Frémeaux van de straf op de hoogte gebracht. Daarop verwittigde ze de regisseur. "Hij probeerde grappen te maken, maar dat is dus niet overgekomen. Bij het verlaten van de persconferentie had niemand gedacht dat Von Trier tot "persona non grata" verklaard zou worden."
Foldager deelde ook nog mee dat de regisseur zijn film blijft promoten en daarvoor de buitenlandse pers in Mougins, vlakbij Cannes, ontmoet. (adb/anp/tw/hln.be)
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Zijn uitspreken sloegen echt nergens op, maar ik vond het stiekem wel droog
.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Wat een ongelofelijke idioot zeg.
Als een betrokkene bij de film wil je toch tijdens een persconferentie geen plaats hebben naast zo'n kneus van een figuur. Zijn film mag wat mij betreft ook uit de hoofdcompetitie.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Wat een ongelofelijke idioot zeg.
Als een betrokkene bij de film wil je toch tijdens een persconferentie geen plaats hebben naast zo'n kneus van een figuur. Zijn film mag wat mij betreft ook uit de hoofdcompetitie.

Wat heeft zijn film dan misdaan?
Men doet alsof Von Trier nu een of andere antichrist, of nota bene de reïncarnatie van Hitler is.
Ongelooflijk dat men hier zoveel tijd en media-aandacht in steekt. Het is gewoon weer een of andere stunt; Zijn naam en zijn film zijn nu direct de hele wereld rond geweest.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik vond het allemaal niet zo wereldschokkend wat hij zij. Was ook wel heel duidelijk als beeldspraak bedoeld. Beetje ongepast misschien, maar je moet het natuurlijk wel zien in de context van het feit dat het over een Apocalyptische film ging. Erg hypocriet van die Fransen. Blijkbaar een goedmakertje voor hun eigen Dreyfus affaire....
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Ongelooflijk hoe Von Trier zich steeds verder in de ellende kan praten. Hij probeert grapje op grapje te maken, maar dat mislukt hopeloos. Eigenlijk is hij de hele persconferentie zo bezig. Het is inderdaad onschuldig, maar ook zeer onhandig.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Er werd nochtans redelijk gelachen...
Las op een forum een aardige analyse, namelijk dat Amerikaanse media de humor van Von Trier totaal niet (willen) begrijpen, terwijl de Europeanen dat wel doen.
Zie ook het verschil in lichaamstaal van Kirsten Dunst en Charlotte Gainsbourg.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nee, zeker die Amerikanen snappen zoiets niet. Maar dat uitgerekend de Fransen m bannen vind ik toch bizar...
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Belgische film 'Les Géants' krijgt twee prijzen in Cannes.
De film 'Les Géants' van de Belgische regisseur en acteur Bouli Lanners (46) is tweemaal bekroond op de slotavond van de Quinzaine des Réalisateurs, een nevenprogramma van het Filmfestival in Cannes.
'Les Géants' kreeg de Prix SACD (Société des auteurs et compositeurs dramatiques), die een Franstalige film bekroont die door de Quinzaine des Réalisateurs geselecteerd werd. Vorig jaar werd de Belgisch-Luxemburgse-Franse film 'Illégal', van Olivier Masset-Depasse, onderscheiden met die prijs.
De film van Lanners won eveneens de Art Cinéma Award van de Confédération Internationale des Cinémas d'Art et d'Essai (CICAE). (belga/sps/hln.be)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Frans-Belgische coproductie 'L'exercice de l'Etat' wint Fipresci Prijs in Cannes.
'L'exercice de l'Etat' van de Franse cineast Pierre Schoeller heeft vanavond op het 64ste filmfestival van Cannes de Fipresci Prijs gewonnen. De prijs wordt uitgereikt door de Fédération internationale de la presse cinématographique.
'L'exercice de l'Etat' is een coproductie met Les Films du Fleuve, de productiemaatschappij van de broers Dardenne. De film was geselecteerd in de officiële selectie. (belga/adv/hln.be)
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Misschien wel interessant om te zien welk cijfer dit panel van critici aan de films in competitie geeft:
Max: 4 sterren
Minimum: 0 sterren
Op basis van deze quoteringen lijkt het dus te gaan tussen:
La Piel Que Habito: 3.1
Le Gamin au Vélo: 2.9
Melancholia: 2.9
Le Havre: 2.9
The Three of Life: 2.8
Drive: 2.8
We Need to Talk about Kevin: 2.7
Ligt allemaal behoorlijk dicht bij elkaar en uiteraard zijn het maar de meningen van een beperkt aantal mensen, maar vond het wel interessant om de verschillen in quoteringen te zien.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Uit dit rijtje is mijn gut feeling dat The Tree Of Life, We Need To Talk About Kevin en vooral Le Havre het meest kansrijk zijn.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Let er ook op dat The Artist later nog aan de competitie toegevoegd is. Die film gooide hoge ogen en zou een verrassingswinnaar kunnen zijn. Dat is overigens de film uit de competitie waar ik nu het meest naar uit kijk, na The Tree of Life.
Ik heb niet alles meegekregen van Cannes (geen idee bijvoorbeeld hoe de Miike of Sorrentino ontvangen is), maar ik heb de indruk dat de meeste films goed ontvangen zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tree of Life 
kan niet wachten. Mooi dat Malick gewonnen heeft.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
En The Tree of Life krijgt uiteraard de Gouden Palm.
Toen ik het nieuws hoorde begon ik spontaan te huilen van blijdschap.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Leuk voor Malick! Hoge verwachtingen worden alleen maar hoger.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ik zag het ja. Beeldschoon.
Zie hier voor toelichting van het festival: Festival de Cannes - From 16 to 27 may 2012 - festival-cannes.com
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Mooie poster inderdaad, maar wat opvalt is weer een zekere hang naar nostalgie, net als bij de Oscars. Benieuwd naar de competitie.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Cannes kiest er vaak voor om in hun posters de filmgeschiedenis te eren. Vorig jaar bijvoorbeeld Faye Dunaway en in 2009 Antonioni: 64 ans d'affiches du Festival de Cannes - L'EXPRESS - lexpress.fr
Maar goed... de zegetocht van The Artist begon vorig jaar in de competitie in Cannes 
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
En qua speculaties over de competitie: zelfs al is maar een willekeurig kwart van deze lijst te zien, dan nog is het een selectie om reikhalzend naar uit te zien:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Vooral benieuwd naar de nieuwe van Cristian Mungiu, Walter Salles, Olivier Assayas, Jacques Audiard, Ken Loach, Terrence Malick, Derek Cianfrance, Leos Carax, Ramin Bahrani, Abbas Kiarostami, Kim Ki-duk, Andrew Dominik, Wong Kar Wai, Ari Folman, Laurent Cantet, Paul Thomas Anderson, John Hillcoat en Christopher Nolan. Wat Koekebakker zegt. 
Heeft Carlos Reygadas onderhand niet een nieuwe? En het valt me op dat ik nog een heleboel titels van vorig jaar moet zien. Once Upon a Time in Anatolia, Polisse, The Artist, Footnote, Hanezu no Tsuki, Michael, Sleeping Beauty, Loverboy, Halt auf freier Strecke, Restless, Oslo, August 31st, Tatsumi, Yellow Sea, et cetera.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Indrukwekkend lijst inderdaad. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal bij komt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Heeft Carlos Reygadas onderhand niet een nieuwe?
Jazeker:
Post Tenebras Lux (2012) - IMDb
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Dat is dus de film waar ik het meest naar uitkijk.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Is de competitie al uitgelekt? CANNES 2012 : Exclu Liste des films en compétition du 65e Festival | BLOG DU FESTIVAL DE CANNES 2012 (16 au 27 mai) - blogdufestivaldecannes.com
Op deze lijst geen Reygadas, Haneke, Salles en Cantet. Maar wel Paul Thomas Anderson, Malick, Mungiu en Roy Andersson.