Cannes
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Vond het ook niet echt verrassend. Weerasethakul is wel zo'n regisseur waarbij je een hele grote prijs voelde aankomen. Die of Kiarostami was mijn voorgevoel eigenlijk.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Discussie over Gouden Palm-winnaar.
CANNES - De internationale media kunnen het daags na de uitreiking van de prestigieuze Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes niet eens worden over de winnaar. Het surrealistische Thaise reïncarnatiedrama Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives van regisseur Apichatpong Weerasethakul won zondagavond de belangrijkste prijs op het festival.
Het Franse dagblad Le Figaro noemt de film die de jury onder leiding van regisseur Tim Burton bekroonde maandag „saai en onbegrijpelijk”. Concurrent Le Parisien noemt Uncle Boonmee echter „magisch en onrustbarend”.
Deze mening wordt in Groot-Brittannië gedeeld door The Times, die de film prijst als „een wonderlijke, maar fantastische ervaring”. Het Spaanse blad El Pais daarentegen maakt de keuze van de jury met de grond gelijk en stelt dat de winnaar „slaapverwekkend, absurd en grotesk is”.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Geniaal idee voor een trailer.
maar niet nieuw! Dusan Makavejev deed dat al voor zijn film Sweet Movie uit 1974!! Laatst nog hergezien, die trailer.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Vond het ook niet echt verrassend. Weerasethakul is wel zo'n regisseur waarbij je een hele grote prijs voelde aankomen. Die of Kiarostami was mijn voorgevoel eigenlijk.
Ik had de indruk dat Mike Leigh's film het meest geliefd was. Die heeft echter al een Palm in huis (voor Secrets & Lies), wat wellicht tegenwerkte. Wel benieuwd naar de uiteindelijke winnaar overigens. Een keuze die me alvast meer aanspreekt dan die van vorig jaar.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Die heeft echter al een Palm in huis (voor Secrets & Lies), wat wellicht tegenwerkte.
Dat gevoel had ik eigenlijk bij Kiarostami.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Het meest spijtig vind ik dat de "grote" regisseurs blijkbaar geen films hebben weten te maken die zouden kunnen behoren tot hun beste werk. De film van Inárritu is hier wellicht een uitzondering op.
Ook bij Weerasethakul heb ik het idee dat het meer een oeuvreprijs is, hoewel ik daar niet over kan oordelen, omdat ik nog geen enkele film van de man heb mogen zien.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het meest spijtig vind ik dat de "grote" regisseurs blijkbaar geen films hebben weten te maken die zouden kunnen behoren tot hun beste werk.
De film van Mike Leigh is anders flink geprezen en die van Kiarostami ook. De nieuwe Godard is verder ontvangen zoals alle Godards, met instense liefde door de ene helft en intense haat door de andere helft.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Arme Weerasethakul. Z'n film wordt volgens mij zonder pardon afgeslacht door meerwaardezoekers die als vliegen rond Cannes prijzen zwermen..
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ben ik ook bang voor. Het is bepaald niet ieders kopje thee en ik verwacht ook geen hoge gemiddeldes op MM. Zeer ontoegankelijk voor een Cannes-winnaar. Ik heb niet de indruk dat deze film ineens veel toegankelijker is in ieder geval.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Toch zal het allicht helpen om meer aandacht en meer publiek te genereren. Kranten kunnen het bijvoorbeeld door deze prijs niet maken de film weg te zetten met een klein stukje of bij 'ook uit', maar het is vrij tekenend dat nogal wat journalisten in Cannes de film niet eens hebben gezien. ANP en AD bijvoorbeeld. En ik begrijp dat cinema.nl op tv op twee na alle competitiefilms heeft gecoverd maar uitgerekend niet de winnaar.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Die vijf seconden op het Journaal zagen er wel fantastisch uit.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ben je in Frankrijk op vakantie - viel het niet mee om iets over Cannes te vinden. Verneem nu pas de Palme d'Or winnaar. Leuk!
Ook bij Weerasethakul heb ik het idee dat het meer een oeuvreprijs is,
Dat idee heb ik helemaal niet. Gewoon een outsider als winnaar. Jaren gewaardeerd - maar nog niet zo'n groots werk dat hij nu als goedmakertje een oeuvreprijs zou moeten krijgen.
Er zijn jury's in Cannes die wars van naam voor een persoonlijke film kiezen. 4M, 3W, 2D was er ook zo eentje (in een heel sterk jaar).
Heb weinig van deze editie meegekregen, maar verneem graag van de aanwezigen hoe sterk de competitie was en hoe deze nieuwe film van "Joe" is.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Heb weinig van deze editie meegekregen, maar verneem graag van de aanwezigen hoe sterk de competitie was en hoe deze nieuwe film van "Joe" is.
Ik was niet aanwezig, maar volgens mij wordt het over het algemeen gezien als een van de zwakste competities ooit.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Opvallend stil rondom Malick's zijn nieuwste. Of bedoelde jullie (Wolfmanrene & starbright boy) Cannes 2011? 
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Volgens mij weet niemand wanneer een Malick af is behalve Malick zelf. Kan ineens volgende week gedaan zijn of nog een jaar bezig.
Ik bedoelde vooral dit eigenlijk... 
banshun
-
- 1 messages
- 0 votes
Apichatpong´s film is een meesterwerk, zijn beste tot nu toe. Hij weet zichzelf opnieuw te vernieuwen. En hoe. Mysterie, Jungle, Liefde, Vissen, De Nacht, Aapgeesten...
Kiarostami´s Copie Conforme vond ikzelf helaas een van zijn slechtste, haalt nergens het niveau van zijn beste Iraanse films, Close-Up, Waar is het huis..., Door de olijfbomen, etc.
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
Wat vonden we van Daphne trouwens?
Ik vond haar met de dag wel beter worden, in het begin was het nog wat onwennig en leek ze zich er nog niet helemaal thuis te voelen maar uiteindelijk heeft ze het best goed gedaan.
Viel me helemaal niet tegen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Woody Allen's MIDNIGHT IN PARIS opent Cannes Film Festival 2011
Als Woody Allen fan ben ik hier heel blij mee.
Eindelijk weer een Woody Allen film die in de spotlight staat op een groot festival. Laatste jaren draaiden zijn films met name in bijprogramma's. Ik kijk nu nog meer uit naar deze film.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Verwachting voor Cannes 2011 aldus funkimag.nl:
Film: De voorbeschouwing op Cannes - funkiblog.nl
De favorieten
Tot de regisseurs wiens film dit jaar kan gaan draaien zijn de volgende favoriet: Pedro Almodovar, Andrea Arnold, David Cronenberg, Jean-Pierre en Luc Dardenne, Bruno Dumont, Hirokazu Kore-eda, Terrence Malick, Brillante Mendoza, Alexander Payne, Lynne Ramsay, Paolo Sorrentino, Lars Von Trier en Gus Van San.
Bevestigd
Woody Allen - Midnight In Paris, Terrence Malick - The Tree Of Life
Mogelijke sterren op de rode loper
Viggo Mortensen, Keira Knightley, George Clooney, Woody Allen, Carla Bruni, Owen Wilson, Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Douglas, Antonio Banderas, Kirsten Dunst, Kiefer Sutherland, Charlotte Gainsbourg, Kristen Stewart, Steve Buscemi, Brad Pitt, Sean Penn en Madonna.
Mogelijke films op het festival
Hieronder vind je een uitwerking van de meest belangrijke films en regisseurs die kans maken op een plekje in de competitie. Alfabetisch, want dat is hip.
"Alps", geregisseerd door Giorgos Lanthimos (Griekenland). De man regisseerde al Dogtooth waarmee hij zich de filmhuiswereld binnenstortte. De film won in Cannes de Un Certain Regard prijs in 2009. Lanthimos belooft dat zijn nieuwe film donkerder en humoristischer is dan Dogooth.
”Code Blue,” geregisseerd door Urszula Antoniak (Nederland). Echt waar, een Nederlandse film op Cannes? Het zou zomaar kunnen, want Antoniak (die half-Pools is) deed met haar eerste film Nothing Personal in 2009 een rondje Europese festivals en haalde vele prijzen binnen. Code Blue maakt de grootste kans om te worden opgenomen in een nevenprogramma.
”A Dangerous Method,” geregisseerd door David Cronenberg (Canada). Een film over Freud, Jung en de vrouw die tussen hen in komt te staan. Het lijkt een prachtig verhaal, en wanneer je leert dat Viggo Mortensen, Michael Fassbender en Keira Knightley de hoofdrollen spelen, kan er eigenlijk weinig misgaan. Behalve dan dat de film misschien niet op tijd af is.
”The Descendants,” geregisseerd door Alexander Payne (VS). Er komen zelden grote Amerikaanse regisseurs naar Cannes, maar het lijkt erop dat dit jaar een uitzondering gaat worden. Alexander Payne heeft vele harten doen smelten met Sideways en About Schmidt. Voor The Descendants heeft hij George Clooney weten te strikken voor de hoofdrol, en die zou er goed uitzien op de rode loper. Als deze film maar op tijd af is...
”The Grandmasters,” geregisseerd door Wong Kar Wai (Hong Kong). Elke film van Wong Kar Wai is de moeite waard, gezien zijn 2046, In The Mood For Love en My Blueberry Nights. Ditmaal met de grote Aziatische sterren Zhang Ziyi, Tonny Leung en Chang Chen gaat de film over Ip Man, de mentor van Bruce Lee.
”Haywire,” geregisseerd door Steven Soderbergh (VS). 22 jaar geleden won Soderbergh de Gouden Palm voor zijn debuut. Dit jaar komen er 2 films van hem uit, waarvan de eerste kans heeft op Cannes, al is het maar gezien de cast: Ewan McGregor, Michael Fassbender, Channing Tatum, Michael Douglas en Antonio Banderas.
”The Kid With The Bike,” geregisseerd door Jean-Pierre en Luc Dardenne (Frankrijk). De broers Dardenne hebben de Gouden Palm al tweemaal gewonnen (1999 en 2005) en zijn dus waarschijnlijk van harte welkom met hun nieuwste, al kan de filmhuis-voor-filmhuisliefhebbers-stijl niet iedereen bekoren.
”Melancholia,” geregisseerd door Lars Von Trier (Denemarken). Twee jaar na Antichrist wil Charlotte Gainsbourg zowaar nog met hem werken en daarnaast waren Kirsten Dunst, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling en Alexander Skarsgard bereid om deel te nemen aan de Deens visie op het einde van de wereld (met een gegarandeerd naar slot).
”On The Road, geregisseerd door Walter Salles (VS). De verfilming van het beroemde boek van Jack Kerouac over de trektocht van de Beatnik door de Verenigde Staten heeft een fijne cast: Sam Riley, Kristen Stewart, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Amy Adams, Garrett Hedlund en Steve Buscemi, en heeft dus genoeg kans op Cannes.
”Restless,” geregisseerd door Gus Van Sant (VS). De eerste film van Van Sant sinds Milk zal de Roisette waarschijnlijk Amerikaans doen kleuren, met het verhaal van twee tieners die een relatie hebben met de geest van een Japanse kamikazepiloot.
”The Skin I Live In,” geregisseerd door Pedro Almodóvar (Spanje). Elke film van Almodóvar is welkom en wanneer hij na ruim twee decennia weer samenwerkt met Antonio Banderas kan dat alleen maar veel goeds betekenen. De film heeft de keuze tussen Cannes of latere filmfestivals, dus niets is zeker.
”The Tree of Life,” geregisseerd door Terrence Malick (VS). Deze film is bevestigd, godzijdank. Een coming-of-age-verhaal met Brad Pitt en Sean Penn door 's werelds traagste filmmaker kan alleen maar waanzinnig worden. Zeker als alle beelden zo mooi zijn als de poster.
”W.E.,” geregisseerd door Madonna (Verenigd Koninkrijk). Goed, los van het feit dat de film waarschijnlijk niet om aan te zien is, zal Cannes blij zijn met het verwelkomen van Madonna op de rode loper. Dat brengt geld in het laatje, dus heeft de film zomaar kans.
”Wuthering Heights,” geregisseerd door Andrea Arnold (Verenigd Koninkrijk). De verfilming van het beroemde boek van Emily Brontë met slechts onbekende acteurs kan wel wat worden. Arnold heeft met Red Road en Fish Tank al laten zien een uitstekend regisseuse te zijn en wat vrouwen op Cannes zal het beroep goed doen.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
De kans dat A Dangerous Method en The Grandmasters te zien zijn is minimaal. Dit lijkt mij een nogal gedateerde voorbeschouwing.
Trouwens interessant om te lezen dat de première van The Tree of Life niet gaat plaatsvinden tijdens het festival van Cannes:
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
ok, hier dan een minder gedateerde, Co. Vandaag op cineuropa.org
Suspense reigns ahead of press conference
Suspense will reign until the Paris press conference on April 14 at which the Palme d’Or contenders for the 64th Cannes Film Festival (May 11-22, 2011) will be unveiled. Indeed, according to our sources, things are far from decided, with several films still to be viewed by Thierry Frémaux and his team.
However, several European directors are now almost certain to be selected in competition. These include Denmark’s Lars von Trier with Melancholia (already surrounded by a positive buzz); Belgium’s Jean-Pierre and Luc Dardenne with The Kid With a Bike; Italy’s Nanni Moretti with We Have a Pope fellow Italian director Paolo Sorrentino with This Must Be the Place; Finland’s Aki Kaurismäki with Le Havre; and Scotland’s Lynne Ramsay with We Need To Talk About Kevin.
They will apparently be joined by US directors Gus Van Sant with Restless and Terrence Malick with Tree of Life (which is still wavering between competition and out-of-competition); Philippine director Brillante Mendoza with Captured; and Mexico’s Carlos Reygadas with Post Tenebras Lux. Also in with a good chance of selection are Russia’s Andrei Zvyagintsev with Elena and Turkey’s Nuri Bilge Ceylan with Once Upon a Time in Anatolia.
Among the main outside favourites are Upside Down by Argentina’s Juan Solanas, Alps by Greece’s Yorgos Lanthimos, Tatsumi by Singapore’s Eric Khoo, Play by Sweden’s Ruben Ostlund, Paradise by Austria’s Ulrich Seidl, Almayer’s Folly by Belgium’s Chantal Akerman, and even The Source by Romania’s Radu Mihaileanu.
Meanwhile, a competition selection is looking increasingly less likely for Faust by Russia’s Alexander Sokurov, Miracle by Japan’s Hirokazu Kore-Eda and Love and Bruises by China’s Lou Ye. The same applies for Korean director Hong-jin Na’s The Yellow Sea, which may nonetheless be showcased in the Official Selection; and Eran Kolirin’s The Exchange, which may screen in the Directors’ Fortnight.
There is even greater uncertainty surrounding the French films with five favourites (most of which have apparently not yet been viewed) for three places: Dominik Moll’s The Monk, Marjane Satrapi and Vincent Paronnaud’s Chicken with Plums, Christophe Honoré’s The Beloved, Bruno Dumont’s Hors Satan (formerly known as L'Empire) and Mathieu Kassovitz’s Rebellion. They will battle it out for selection, with Pierre Schoeller’s The Exercise of State and Mia Hansen Love’s Goodbye First Love also waiting in the wings.
Finally, in a non-exhaustive list, here are some of the many titles well-placed for an appearance on the Croisette: The Woman in the Fifth by Poland’s Pawel Pawlikowski, Alois Nebel by the Czech Republic’s Tomas Lunak, Thanator by Palestine’s Tawfik Abu Wael, Where Do We Go Now? by Lebanon’s Nadine Labaki, Beirut Hotel by fellow Lebanese director Danielle Arbid, Michael by Austria’s Markus Schleinzer, Polisse by France’s Maïwen, Pater by Alain Cavalier, L'Apollinide by Bertrand Bonello, Giants [making of] by Belgium’s Bouli Lanners, Sponsoring by Poland’s Malgorzata Szumowka, Halt Auf Freier Strecke by Germany’s Andreas Dresen , The Loneliest Planet by Russian-American director Julia Loktev and The Bullet by Mexico’s Luis Hernández Navarro.
Fabien Lemercier
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Bedankt René 
Dat zijn zeker grote namen die worden genoemd. Met nieuwe films van Von Trier, Sorrentino, Malick, Van Sant en Zvyagintsev, kan 2010 een mooi jaar worden. Al is het afwachten wanneer de films voor ons te zien zijn.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Zullen ook nog wel een handvol onbekendere namen aan toegevoegd worden neem ik aan.
Paalhaas
-
- 1582 messages
- 2569 votes
Von Trier, Dardenne, Sorrentino, Kaurismäki, Malick, Zvyagintsev, Ceylan, Akerman, Kore-eda, Cronenburg, Allen, Salles, Almodóvar, Wong... 
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Ik zou niet te snel watertanden. Naar ik hier en daar heb gelezen staan de selecties van Cronenberg, Salles, Almodóvar en Wong lang nog niet vast. Die laatste is nog niet eens klaar met filmen, dus lijkt me sterk dat-ie geselecteerd wordt....
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Of het nu de competitie haalt of niet: Wat is er weer veel boeiends in aantocht. Chantal Akerman die een boek van Joseph Conrad verfilmd heeft (van o.a. Hearts Of Darkness, de basis van Apocalypse Now), Koreeda die weer met een familiedrama komt, de come back van Lynne Ramsey, Lou Ye die gewoon doorgaat met filmen (ondanks het filmverbod van de Chinese regering), die geweldig ambitieuze en nieuwsgierigmakende film van Terence Malick, Corlos Reygadas die het schitterende Stellet Licht gaat opvolgen met een naar eigen zeggen behoorlijk experimentele film. Regisseurs die altijd minstens interessant zijn als Sokurov en Van Sant. En regisseurs waarvan ik nooit wat zag, maar waar ik inmddels razend benieuwd naar ben als Brilliante Mendoza (heb één DVD klaarliggen op "de stapel")
En dan nog veel meer.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Competitie bekend:
Opening Film: Woody ALLEN - MIDNIGHT IN PARIS
Out of Comp.1h40
Pedro ALMODÓVAR - LA PIEL QUE HABITO (THE SKIN I LIVE IN) 2h
Bertrand BONELLO - L'APOLLONIDE - SOUVENIRS DE LA MAISON CLOSE
(HOUSE OF TOLERANCE) 2h02
Alain CAVALIER - PATER 1h45
Joseph CEDAR - HEARAT SHULAYIM (FOOTNOTE) 1h45
Nuri Bilge CEYLAN - BIR ZAMANLAR ANADOLU'DA (ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA) 2h30
Jean-Pierre et Luc DARDENNE - LE GAMIN AU VÉLO (BOY WITH A BIKE) 1h27
Aki KAURISMÄKI - LE HAVRE 1h43
Naomi KAWASE - HANEZU NO TSUKI 1h31
Julia LEIGH - SLEEPING BEAUTY 1st film 1h44
MAÏWENN -POLISSE 2h14
Terrence MALICK - THE TREE OF LIFE 2h18
Radu MIHAILEANU - LA SOURCE DES FEMMES (THE SOURCE) 2h15
Takashi MIIKE - ICHIMEI (HARA-KIRI: DEATH OF A SAMURAI) 2h06
Nanni MORETTI - HABEMUS PAPAM 1h42
Lynne RAMSAY - WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN 1h50
Markus SCHLEINZER - MICHAEL 1st film 1h34
Paolo SORRENTINO - THIS MUST BE THE PLACE 1h58
Lars VON TRIER - MELANCHOLIA 2h10
Nicolas WINDING REFN - DRIVE 1h35
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2823 votes
Kunnen er ook nog titels in de competitie bijkomen? Want mis McQueen's Shame en vooral Zvyagintsev's Elena