• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.987 votes
Profile

Strips

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Vorige week heb ik op een rommelmarkt 18 perfecte eerste drukken Asterix albums jaren '60 / '70 gekocht voor 15 euro.

De vrouw van wie ik ze kocht had er duidelijk moeite mee: "Daar gaat mijn jeugd" zei ze zuchtend. Uit angst dat ze zich zou bedenken liep ik snel weg, met een tas vol en mijn dag was goed.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ik heb alle Dirkjan strips. Absoluut geniaal, koop elk jaar de nieuwe zodra ie te verkrijgen is.

Nicolage Rico

• 20219 messages
  • 2363 votes

Hannibal wrote:

Uit angst dat ze zich zou bedenken liep ik snel weg, met een tas vol en mijn dag was goed .

Ik heb wel spijt van sommige dingen die ik vroeger op de rommelmarkt heb verkocht...

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

En ik heb spijt van al die uitgeleende - en nooit meer teruggekregen- strips

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

En ik van de verkoop van 8 boekenplanken vol strips voor maar 1500 gulden. (lang geleden) Later zag ik op een markt de handelaar staan, met MIJN stripboeken (zo voelde dat tenminste) en ook hij vroeg astronomische bedragen.

Er zaten per ongeluk albums bij waar de tekenaar iets persoonlijks in had geschreven op de stripbeurs in Den Bosch. Don Lawrence, Theo van den Boogaart, Mannetje en Mannetje (Hanco Kolk en Peter de Wit) e.v.a.

Waarom? Ze stonden in de weg, het waren er zoveel, ik ging verhuizen, had geld nodig... tsja. Ik wist dat ik er spijt van zou krijgen, bij deze schrijf ik het van me af, voor het eerst.

Hé opluchting!

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

De wondersloffen van Sjakie!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Hannibal wrote:

En ik van de verkoop van 8 boekenplanken vol strips

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Kent er iemand trouwens De Familie Fortuin?

Stond altijd in de Sjors en Sjimmie weekbladen en later kwamen ze ook uit als losse albums. Daar heb ik er ook een paar van en de rest heb ik wel los gelezen. Was een familie zoals die familie Flopper. Pa zoop, ma was een dik wijf en de kinderen waren allemaal crimineel. En je had nog de sexy au-pair Isabelle.

(afbeelding)

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Kwam de Sjors & Sjimmie niet voort uit de Eppo? Sinds het de S&S ging heten tot het einde ben ik geabonneerd geweest op dat blad. De nieuwe Eppo heeft alleen vervolgverhalen toch?

Kent er iemand trouwens De Familie Fortuin

Leuke strip, al had het zo zijn mindere periodes, toen pa ineens netjes werd bijvoorbeeld. Het meeste van Peter de Wit is wel de moeite waard.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Eppo was de opvolger van de weekbladen 'Sjors' en 'Pep' (v.a. 1975)

In 1988 werd ' Eppo' dan 'Sjors & Sjimmie'.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ben zelf tegenwoordig begonnen met de Bakelandt reeks. Vroeger wat van gelezen maar omdat ik te klein was nooit veel aan gevonden maar nu ben ik er werkelijk verslaafd aan geraakt. Heb op een kleine 2 maanden meer dan de helft verzameld waarvan het meeste eerste drukken zijn (als je iets verzamelt dan doe je het ineens maar goed ) Jammer dat Hec Leemans zijn reeks heeft stopgezet en is voortgegaan met FC De Kampioenen... Wel leuk om in de latere strips te zien dat Claus Scholz heeft meegewerkt, die is nu bezig met De Rode Ridder en heb een tijd geleden nog een Rode Ridder laten signeren.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Brix wrote:

Eppo was de opvolger van de weekbladen 'Sjors' en 'Pep' (v.a. 1975)

In 1988 werd ' Eppo' dan 'Sjors & Sjimmie'.

Kan me ook nog Sjors en Sjimmie stripblad herinneren en SjoSji, later in de jaren 90 dacht ik.

EDIT:

* 1. Pep (1962 - 1975)

* Pep een pittig weekblad

* Pep een pittig weekblad met Mickey en Kuifje

* Weekblad Pep

* Stripweekblad Pep

* 2. Eppo (1975 - 1985) (een combinatie van de "Sjors" met "Pep")

* 3. Eppo - Wordt Vervolgd (1985 - 1988)

* 4. Sjors en Sjimmie Stripblad (1988 - 1994)

* 5. Sjosji (1994 - 1998)

* 6. Striparazzi (1998 - 1999)

Bron:

Die laatste, Striparazzi, ken ik niet.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

@Metalfist:

De Rode Ridder reeks is voor mij pas weer interessant geworden toen Claus Scholz en Martin Lodewijk er aan gingen werken., vanaf album nummer 207.

Ik was liefhebber van die serie vanaf het allereerste deel, in de jaren vijftig, tot nummer 50.

Daarna werd het allemaal zo slecht dat ik ermee gestopt ben.

Tegenwoordig kijk ik steeds weer uit naar de nieuwe albums.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Shit, wordt De Rode Ridder nog steeds gemaakt? wow...

Wel goed om te horen dat de kwaliteit blijkbaar erg goed is. Dat kun je van bijvoorbeeld Suske en Wiske niet meer zeggen. Ik zal snel eens een nieuw album van de Rode Ridder aanschaffen, ik ben benieuwd!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Leg maar eens een van de albums van vóór nummer 207 naast een nieuwer deel.

Dan zie je een enorm verschil.

De reeks bestaat nu 51 jaar, en we zijn aan deel 226 gekomen.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Oh, dus eigenlijk is het nog niet zo heel erg lang van die goede kwaliteit? Met welke frequentie komen de albums uit? Waar moet ik op letten, de tekeningen, het scenario, beiden?

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Oei oei oei Brix, nu trap je toch op mijn tenen Ik heb zelf de hele reeks in mijn bezit, lang aan bezig geweest om eigenlijk alles te verzamelen want vroeger brachten ze niet alles terug opnieuw uit waardoor ik een groot deel blauwe edities heb maar de latere delen zijn toch zeker en vast niet slecht. Toegegeven, er zitten missers tussen zoals Oude Vijanden (nummer 200) maar een strip zoals de Riddershoeve vindt ik erg goed, al kan dat ook wel zijn omdat de Riddershoeve hier in Schoten ligt. Maar de nachtridders en Kerwyn en dergelijke vind ik wel erg te pruimen. Al kent de reeks inderdaad wel een heropleving dankzij Scholz en Lodewijk.

tsjidde

• 2112 messages
  • 4038 votes

Mijn meeste gelezen strips waren (in willekeurige volgorde):

* Buck Danny

* Casper & Hobbes

* Roodbaard

* Tangy en Laverdure

* Marsupilami

* Biggles (serie van Miklo)

* Astérix

* Lucky Luke

* Robert en Bertrand

* Kuifje

* Jan, Jans en de kinderen

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Metalfist wrote:

Oei oei oei Brix, nu trap je toch op mijn tenen

Haha, sorry dan hoor.

Jij bent wel een van de laatsten die ik op zijn tenen zou willen trappen

Maar ik vind het tekenwerk van de albums tussen nr. 50 (ongeveer) en 207 niet om te harden.

Er zit wel eens een betere tussen.

Over de verhalen wil ik zeker niet zo'n oordeel vellen.

Maar het tekenwerk kon daar doorgaans geen recht aan doen.

(Kerwijn was een goede aflevering, geef ik toe)

Je zag dat het tekenwerk studio productie was, en vooral gebaseerd op snel en nog sneller afwerken.

Hoeveel albums per jaar? Vier dacht ik?

De tekenaars konden nauwelijks een paard tekenen (daar is Claus ook nog niet echt sterk in, ondanks zijn tijd in de studio van de beste paardentekenaar van Vlaanderen: Frank Sels, maar wel al 100% beter dan zijn voorgangers) en heel veel werd regelrecht gekopiëerd van strips als Prins Valiant, of zelfs Blueberry (alleen met andere kleding)

Dan werd er ook nog meer en meer gebruik gemaakt van foto's, die gewoon werden 'overgetrokken'met de tekenpen.

Ik heb de hele reeks eens gekregen, in nieuwstaat, van een vriend.

Maar allemaal weer zo gauw mogelijk van de hand gedaan.

De eerste delen verschilden ook enorm van tekenkwaliteit, maar de sfeer maakte dat allemaal goed.

Toen ze begonnen met ruimteschepen, en dat overdadige gedoe met fee Galaxa etc. hoefde het voor mij allemaal echt niet meer.

Ik hoop dat Claus en Lodewijk dat zo min mogelijk gaan gebruiken in hun versie.

Hier een overzicht van de diverse tekenstijlen in de reeks:

http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/RodeRidder/Tijdslijn.htm

@ Hannibal: je vraag is hiermee ook beantwoordt denk ik?

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

BoordAppel wrote:

Kwam de Sjors & Sjimmie niet voort uit de Eppo? Sinds het de S&S ging heten tot het einde ben ik geabonneerd geweest op dat blad. De nieuwe Eppo heeft alleen vervolgverhalen toch?

(quote)

Leuke strip, al had het zo zijn mindere periodes, toen pa ineens netjes werd bijvoorbeeld. Het meeste van Peter de Wit is wel de moeite waard.

Dat blad wisselde een paar keer van naam. Ik heb de Sjosji nog een tijdje gelezen net als Stripparazzi.

Peter de Wit is altijd leuk ja. Net als Hanko Kolk.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Brix wrote:

@ Hannibal: je vraag is hiermee ook beantwoordt denk ik?

Ja, bedankt. Ik zal binnenkort mijn mening hierover ook eens laten weten, zodra ik de vergelijking heb gemaakt.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Brix wrote:

Je zag dat het tekenwerk studio productie was, en vooral gebaseerd op snel en nog sneller afwerken.

Hoeveel albums per jaar? Vier dacht ik?

De tekenaars konden nauwelijks een paard tekenen (daar is Claus ook nog niet echt sterk in, ondanks zijn tijd in de studio van de beste paardentekenaar van Vlaanderen: Frank Sels, maar wel al 100% beter dan zijn voorgangers) en heel veel werd regelrecht gekopiëerd van strips als Prins Valiant, of zelfs Blueberry (alleen met andere kleding)

Dan werd er ook nog meer en meer gebruik gemaakt van foto's, die gewoon werden 'overgetrokken'met de tekenpen.

Ik heb de hele reeks eens gekregen, in nieuwstaat, van een vriend.

Maar allemaal weer zo gauw mogelijk van de hand gedaan.

De eerste delen verschilden ook enorm van tekenkwaliteit, maar de sfeer maakte dat allemaal goed.

Toen ze begonnen met ruimteschepen, en dat overdadige gedoe met fee Galaxa etc. hoefde het voor mij allemaal echt niet meer.

Ik hoop dat Claus en Lodewijk dat zo min mogelijk gaan gebruiken in hun versie.

Hier een overzicht van de diverse tekenstijlen in de reeks:

http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/RodeRidder/Tijdslijn.htm

Goh, zover ben ik eigenlijk nooit gaan zoeken. Heb ook nooit Valiant of Blueberry gelezen maar dat er foto's werden overgetrokken wist ik ook niet. Leuke informatie in ieder geval! Met de ruimteschepen geef ik je gelijk, die behoren ook tot mijn minst favoriete verhalen maar Galaxa vond ik wel een erg waardevolle toevoeging. Scholz en Lodewijk vinden dit volgens mij ook wel want maken ze ergens niet een verwijzing dat Johan zijn hart aan de andere kant zit omdat hij in het eerste Galaxa verhaal door haar spiegel stapte? Zou ze eigenlijk eens moeten herlezen. Die tijdslijn is fantastisch, bedankt voor de link!

edit: heb je trouwens de boeken van Leopold Vermeiren al eens geprobeerd? Die zijn ook erg interessant.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Ik ben er dan ook al erg lang mee bezig.

Herinner mij nog goed dat de eerste 2 delen gelijktijdig in de stripwinkel-etalage hingen, in 1959.

Zie het nog zó voor me.

De prijs was 1 gulden per stuk.

Niet duur voor een heel stripalbum.

Dat was weliswaar op goedkoop papier gedrukt, maar wát een sfeer bracht dat ook met zich mee.

Enkele jaren terug bracht de krant Het Nieuwsblad die eerste niet-ingekleurde delen weer opnieuw uit, als goedkope bijlage.

Het was alsof de tijd terug gedraaid was.

Die hele sfeer van toen kwam weer even langs.

Ik heb die albums voor een deel opnieuw gekocht toen.

Moet ze nog kompleet zien te krijgen.

Maar zo lastig is dat niet.

(Het Nieuwsblad deed hetzelfde met de eerste Suske & Wiske's, met behoud van de originele Vlaamse teksten van toen. Daar kan geen nieuwe luxe uitgave tegenop)

Ja, de boeken van Leopold Vermeiren, de bedenker van de Rode Ridder kende ik daarvóór al, via de bibliotheek.

Daar heb ik er ook wel een aantal van.

Ook korte verhalen van de RR, uit het Vlaamse tijdschrift 'De Kleine Zondagsvriend' heb ik nog.

Maar er is wel een duidelijk verschil tussen de boeken en de stripverhalen.

In de boeken heeft Johan (die eigenlijk Jo heet) een schildknaap (en vriend) Koenraad. En ook een hond, Jago.

Ook is hij niet van adel- of 'edele' afkomst, maar een gewone lijfeigene, die wegliep van zijn heer, na een ruzie.

Daarna gaat hij optreden als de Rode Ridder, een roofridder die steelt van de rijken, en armen helpt.

Een ander verschil is ook zijn haarkleur, die is zwart, en niet blond, zoals in de stripverhalen.

Maar wellicht weet je dat zelf ook allemaal al lang, tenminste wanneer je deel één van de boeken van L. Vermeiren gelezen hebt.

Na al die jaren lees ik ze af en toe nog eens opnieuw.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Leuk verhaal Jammer dat ik nooit heb gezien dat het Nieuwsblad die actie deed van die Suske en Wiske, die had ik ook wel willen hebben. Ik zit zelf ergens in boek 5 dus de verschillen heb ik ook al opgemerkt Heb ooit in De Slegte de eerste 10 delen op de kop kunnen tikken maar moet toch eens achter de rest gaan. Het blijven wel vermakelijke boeken.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Op Ebay, of Belgische veilingsites zijn ze wel te vinden die heruitgaven.

Of op rommelmarkten.

Gemiddelde prijs € 1,-

http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/ridder/nieuwsblad.php

http://www.depoort.com/acties_nieuw/drr.asp

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

De Rode Ridders moet ik niet meer hebben, die heb ik allemaal origineel maar het waren die Suske en Wiske strips met behoud van de originele Vlaamse teksten van toen die me interesseren.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Daarvoor geldt zo ongeveer hetzelfde, ietsje duurder misschien.

Tussen de € 1,50 en € 2,- per stuk.

Probeer anders eens bij Stripwinkel Beo in Antwerpen.

Daar heb ik er zelf nog aardig wat weten te vinden.

(Toen ik er bij Mekanik Strip, aan de St. Jacobsmarkt-Antwerpen, naar vroeg, had men er daar nog nooit van gehoord!)

http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/klassiek/nieuwsblad.php

Chr.s

• 3671 messages
  • 1703 votes

Lees erg weinig comics. De enige reeks die ik in bezit heb is die van akira.

Een vriend is in bezit van o.a de Buddha reeks van Tezuka, deze wil ik nog wel een keer lenen.

de-alchemist

• 167 messages
  • 87 votes

Welke stripspeciaalzaken zijn aanraders?

Ik koop vooral bij Blunder (Utrecht) en Nou Moe?!? (Amsterdam). Af en toe kijk ik bij Lambiek vanwege de historie, maar Nou Moe vind ik echt prettig, de eigenaar kan uren deskundig advies geven met alle plezier van de wereld. Het is er vooral gericht op strips, weinig manga en comics.

Blunder heeft een ruime assortiment wat comics betreft, ik koop er zowat al mijn comics, anders bij cheap-comics.com,

Ook kun je er veel (tweedehands) strips kopen. Wat mij betreft de beste manga heb ik op advies van de jongeman in de kelder gekocht, Lone Wolf and Cub: Super!

Walkure

• 1690 messages
  • 0 votes

Lambiek is voor mij het einde. Lekker ruim aanbod, sympathiek personeel met goede kennis. Ik kom er graag eens in de zoveel tijd snuffelen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.