- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Ik ben tegenwoordig beter met mijn Jommeke collectie weer volledig te maken (moet er nu maar één hebben). Ik was er mee gestopt om dat ik het niet meer las maar nu met het overlijden van Jef Nys voel ik me wat verplicht.
Jommekes -tekenaarJef Nys heb ik ooit nog ontmoet tijdens een 'Jommekesdag' in het openluchtmuseum van Bokrijk.
Zal in de tweede helft van de jaren negentig geweest zijn.
Ik werkte destijds nog als presentator en regisseur bij een Belgisch circus.
Wij gaven die dag speciale 'Jommekes' voorstellingen, met alle personages uit die strips erbij (acteurs)
Zeven vertoningen achter elkaar, want er waren ontzettend veel stripfans in het park toen, naar schatting tussen de 8- á 10.000; en wij konden al die mensen niet bergen)
Jef Nys zat in de loge, en was natuurlijk eregast.
Een vriendelijke man.
de-alchemist
-
- 167 messages
- 87 votes
Onder mijn favoriete strips vallen vooral de Franco-Belgische klassiekers:
-Suske en Wiske (vaker gezegd, maar geldt ook voor mij: vooral de oudere, Willy Vandersteen verzon verhalen waarbij je na 100 keer lezen nog steeds de magie voelt. Paul Geerts heeft ook mooie verhalen gemaakt)
-Kuifje (valt er nog wat toe te zeggen over Kuifje? Qua invloed op eenzame hoogte denk ik)
-Asterix (fantastisch, grappig, avontuurlijk, historisch verantwoord. Al vind ik wel dat Albert Uderzo niet alleen verder had moeten gaan nadat Rene Goscinny helaas veel te jong overleed. Na nr 24 zijn het zwakke aftreksels geworden)
-Guust flater (hilarisch, humor!)
-Blake & Mortimer (spannende, thriller/detective/science-fiction achtige verhalen die ik niet los kan laten als ik eenmaal aan het lezen ben)
-Lucky Luke (humoristisch, leuke wilde westen taferelen. De verhalen geschreven door Rene Goscinny vind ik ver boven de andere verhalen)
-Verhalen van Olivier Bommel. Ik ben een grote bewonderaar van Marten Toonder: Fantasie, creativiteit, woordenkunstenaar!
Zoals men ziet lees ik vooral oude, klassieke strips. Heeft er iemand tips voor mij wat nieuwere strips betreft? Ik wil Largo Winch en XIII proberen aangezien Jean van Hamme een gerespecteerde scenarist is.
Dit waren trouwens de strips die ik sinds kinds af aan lees en nog steeds met veel plezier lees! Maar inmiddels hou ik ook van manga's.
Vooral die van Naoki Urasawa: Monster en 20th century boys zijn geniaal! Death note is reuzespannend.
Bone van Jeff Smith is een fantastische Amerikaanse strip/comic.
Zo zijn er nog veel interessante comics en Manga's!
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Vertigo Titels:
- The Sandman
- 100 Bullets
- Transmetropolitan
- Watchmen
- V for Vendetta
En nog wat Batman dingen:
- Year One
- The Dark Knight Returns
- The Killing Joke
- The Long Halloween
stuk voor stuk klassiekers! 
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
^ Eindelijk iemand die er verstand van heeft
Vooral Sandman is een goede keus.
Reservoir Dogs
-
- 1393 messages
- 819 votes
^ Eindelijk iemand die er verstand van heeft
Vooral Sandman is een goede keus.
Nu alleen nog wat aan zijn top 10 doen..
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Voornamelijk kinderfilms, neem aan dat hij ook nog een kind is? Zou een beetje raar zijn als het een kerel van 30 was in ieder geval.
Anyway, ben ooit begonnen met deze strips, en toen ik er eenmaal een paar had wou ik ze ook allemaal.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Moet ik toch eens bekijken die strips van 'De Kampioenen'.
Nog nooit gedaan eigenlijk, hoewel ik de TV serie vanaf het begin altijd heb gevolgd.
Ik ken de tekenaar (Leemans)wel van andere strips.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ze zijn echt vreselijk flauw, geen verhaal, maar als je er een paar leest laat je de rest ook niet liggen. Ook vind ik de personages goed lijken en zeer herkenbaar als je de serie ook kent.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Thanks Eline, ik bekijk het eens wanneer ik weer in een boeken- of stripwinkel binnenstap.
De grappen in de TV serie zijn ook niet allemaal even sterk, maar flauw doet het ook wanneer je er 'in zit', zoals je zelf ook al aangeeft.
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Voornamelijk kinderfilms, neem aan dat hij ook nog een kind is?
Ja doei, het was toch overduidelijk dat die top10 een grapje was. 
En welk kind leest er nou graphic novels van Alan Moore?
de-alchemist
-
- 167 messages
- 87 votes
Vertigo Titels:
- The Sandman
- 100 Bullets
- Transmetropolitan
- Watchmen
- V for Vendetta
En nog wat Batman dingen:
- Year One
- The Dark Knight Returns
- The Killing Joke
- The Long Halloween
stuk voor stuk klassiekers!
Dit zijn zeker klassiekers! Dark VIctory zou ik ook scharen onder de Batman klassiekers en misschien ook Arkham Asylum.
De Daredevil comics van Frank Miller raad ik je ook aan.
Ben erg benieuwd naar The Sandman!
movie acteurs
-
- 3086 messages
- 3244 votes
Kuifje.
Dirkjan.
Lucky Luke.
Suske & Wiske.
Donald Duck.
Zijn meestal wel grappige strips en ze zijn erg vermakelijk.
movie acteurs
-
- 3086 messages
- 3244 votes
Kuifje.
Dirkjan.
Lucky Luke.
Suske & Wiske.
Donald Duck.
Zijn meestal wel grappige strips en ze zijn erg vermakelijk.
De Smurfen horen er ook wel bij.
Mattson
-
- 848 messages
- 1276 votes
Heb de hele XIII reeks, en gelezen. Ook een aanrader.
Heb ook de comic van Watchmen, Zo'n 250 paginas lang in het engels, pareltje!
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Eerder 'n tot in alle details, perfect geslepen diamant.
The League of Extraordinary Gentlemen en From Hell (beiden van Alan Moore) schijnen ook erg goed te zijn.
Le Edzel
-
- 879 messages
- 2624 votes
In mijn kinder/jeugdjaren waren er toch 3 strips/comics die de boventoon voerden:
- Kiekeboe
- Sjors & Sjimmie
- Spawn (!!)
EDIT
Hoe kon ik bijna Kuifje vergeten!
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Judge dredd comics met name die van Ron Smith
En Ranx!
En ik heb de bijbelstrip van Robert Crumb gekocht. Ik vind hem een getalenteerd tekenaar maar wel heel kitcherig.. toch was ik erg benieuwd.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2285 votes
Heeft iemand trouwens al de nieuwe Blake & Mortimer (De Vloek van de Dertig Zilverlingen) kunnen lezen? Sinds het verschrikkelijke "Het Heiligdom van Gondwana" ben ik een beetje achterdochtig met het kopen van die post-Jacobs strips?
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
@Pieter Montana:

Het verhaal is (naar mijn mening) minder slecht dan dat van 'Gondwana' (inderdaad een echt dieptepunt in de serie)
Maar het tekenwerk is niet even sterk over de hele ('klare')lijn genomen.
De oorspronkelijke tekenaar van ' Zilverlingen', René Sterne, is helaas overleden voordat hij het album kon voltooien.
Het is verder afgewerkt door zijn partner Chantal De Spiegeleer.
Niet slecht, maar ik zie toch verschillen.
Overigens is dit pas de helft van het verhaal.
Ik kan alleen maar hopen dat het tweede deel door een betere tekenaar getekend zal worden.
Het is wel mooi dat de serie, ook na de dood van de meester (Jacobs) voort leeft.
Maar het niveau van zijn Blake & Mortimer albums is toch nog altijd niet geëvenaard als je 't mij vraagt.
Waar ik mij ook aan stoor is het feit dat professor Mortimer in die post-Jacobs albums slanker en groter is geworden.
Ik vond de wat gezette Mortimer veel leuker eigenlijk.
En...van Olrik heb ik inmiddels ook wel mijn neus vol.
Die mag van mij wel weg, of in ieder geval een aantal albums afwezig zijn.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2285 votes
Oké, dank je wel. In kranten heb ik wel een aantal positieve recensies gelezen, maar toch fijn om het ook eens te horen van een echte B & M- fan. En Olrik opdoeken? NOOIT! 
Verder ben ik wel niet helemaal negatief over die post-Jacobs strips. "Het Voronov Complot" en "De Zaak Francis Blake" kan gerust naast "S.o.S meteoren" of "Het halssnoer van de koningin" staan. "Het Gele Teken" blijft uiteraard het beste album.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik las altijd:
Suske&Wiske
Donald Duck
Garfield
Kuifje
en FC Knudde natuurlijk, droge humor

Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
@ Pieter Montana:
Haha, Olrik hoeft niet dood hoor.
Het was per slot tekenaar Edgar P.Jacobs zélf die model stond voor het uiterlijk van dit personage.
Maar hij mag eens op vakantie.
Het is nu te voorspelbaar wanneer hij telkens weer opduikt.
'De zaak Francis Blake' vond ik zelf ook een van de beste post-Jacobs albums.
'S.O.S meteoren' is een van mijn lievelingsalbums, en 'Het Gele Teken' ook voor mij nummer één.
Ik hoop dat de verfilming er toch nog ooit eens komt.
De plannen daarvoor zijn al heel dikwijls gemaakt, en weer in de ijskast gestopt.
Maar die sfeer die Jacobs wist te scheppen in zijn strips...dat kon alleen hij zo goed.
Maar hij was dan ook iemand met een totaal andere achtergrond dan de huidige tekenaars.
De dramatiek in de poses van zijn personages stamt regelrecht uit zijn toneel en opera ervaringen.
Ach..hier kunnen we het nog lang over hebben.
Maar de albums spreken voor zichzelf eigenlijk.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Ik las altijd:
FC Knudde natuurlijk, droge humor
(afbeelding)
Aha, dat is dus de vruchtbare 'bakermat' geweest voor de humoristische kwinkslagen die wij hier op MM regelmatig te verwerken krijgen 
de-alchemist
-
- 167 messages
- 87 votes
Zijn er Eppo lezers aanwezig?
Ik ben hartstikke blij met de comeback van de Eppo! Op deze manier leeft de strip toch wat meer dan de afgelopen jaren. In mijn jeugd was er veel meer een stripcultuur in Nederland, althans dat gevoel heb ik.
Agent 327 is nog niet besproken, toch wel een topper van een Nederlandse legende op het gebied van strips: Martin Lodewijk (o.a. schrijver van Storm). Gilles de geus is ook een favoriet van me. Ik blijf hopen op een nieuw verhaal van de heren Hanco Kolk en Peter de Wit.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Je hebt zeker gelijk met die opmerking over de stripcultuur vroeger.
Er verschijnt nog wel veel tegenwoordig, maar het animo is toch stukken minder dan vroeger.
Ik ben zelf geen Eppo lezer (vroeger wel) maar verzamel wel nog steeds diverse stripseries.
Maar dat staat op een heel laag pitje t.o.v. vroeger.
Het meeste dat mij interesseert heb ik inmiddels wel al in mijn collectie.
Voor Martin Lodewijk heb ik vooral bewondering als scenarist.
Door de kwaliteit van zijn verhalen heeft hij bijvoorbeeld de lang lopende serie 'De Rode Ridder' nieuw leven ingeblazen.
Die verzamel ik pas weer sinds hij er aan is gaan werken.
Daarvóór was het maar slappe koffie, jarenlang.
ace leader
-
- 3343 messages
- 0 votes
Donald Duck
De Wondersloffen van Sjakie
X-Men
Spider-Man
Wolverine
Noortje 
Lucky Luke
Le Edzel
-
- 879 messages
- 2624 votes
In mijn kinder/jeugdjaren waren er toch 3 strips/comics die de boventoon voerden:
- Kiekeboe
- Sjors & Sjimmie
- Spawn (!!)
EDIT
Hoe kon ik bijna Kuifje vergeten!
En toen had ik het zelfs niet over De Wondersloffen van Sjakie.
Ik kwam ze gisteren weer tegen, bij het opruimen.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Sjakie en de Wondersloffen las ik vroeger ook veel, samen met Suske & Wiske, De Blauwbloezen, Asterix en Obelix.
Nu vooral Scott Pilgrim, Star Wars-comics, Buffy, Batman, Iron Man, Spider-Man.
Nicolage Rico
-
- 20219 messages
- 2363 votes
Vroeger heb ik alle Sjakies wel gelezen. Ook veel Suske & Wiskes. Verder niet zo'n stripfan. Hoewel ik de korte strips van Dirkjan geweldig vind. Pas nog een strip van gekocht.