• 177.911 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.041 votes
Profile

Strips

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Regio Leiden: Stripwinkel Dumpie. Goede zaak. Heb daar al m'n Kuifjes gekocht.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

De Noorman in Arnhem

Die Lone Wolf series zijn super, alleen vind ik het het formaat zo jammer. Het had wel iets groter gemogen. Daarnaast probeer ik ook nog Samurai Executioner, ook van Koike en Kojima, compleet te krijgen.

Maar het comiclandschap is wel erg veranderd, sinds ik nog door de bakken snuffelde. Superhelden zijn echt suffer dan dat ze al waren.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

de-alchemist wrote:

Welke stripspeciaalzaken zijn aanraders?

Eppo- Eindhoven (ook on-line bestellingen) (groot assortiment)

Dick Bos - Rotterdam- Overschie (ook on-line bestellingen) (vriendelijke eigenaar)

Wonderland - Hasselt (B) (klein maar behoorlijke voorraad, en vriendelijke eigenaar)

Beo- Antwerpen

Mekanik Strip - Antwerpen

Atomic - Sittard (een van de weinige overgebleven stripspeciaalzaken in Limburg)

de-alchemist

• 167 messages
  • 87 votes

ToNe wrote:

De Noorman in Arnhem

Die Lone Wolf series zijn super, alleen vind ik het het formaat zo jammer. Het had wel iets groter gemogen. Daarnaast probeer ik ook nog Samurai Executioner, ook van Koike en Kojima, compleet te krijgen.

Maar het comiclandschap is wel erg veranderd, sinds ik nog door de bakken snuffelde. Superhelden zijn echt suffer dan dat ze al waren.

Daar heb je gelijk in, soms heb je een loep nodig bij wijze van spreken...Koike en Kojima hebben naast Lone Wolf en Samurai Executioner ook nog Path of the Assassin!

Ik volg weinig superhelden, maar ik moet zeggen die ik wel lees zijn echt goed. Je zult versteld staan van de kwaliteit, in principe zijn het gewoon steengoede crime verhalen. Ik heb het dan over een Daredevil, Batman, Spider-Man en tegenwoordig zelfs Captain America. Het ligt er aan welke verhalen, het is vooral belangrijk om naar de scenaristen en tekenaars te kijken. Met Brian Michael Bendis, Ed Brubaker, Frank Miller zit je eigenlijk bijna nooit fout. Maar mijn favoriete comic bestaat uit nul superhelden hoor, 100 Bullets is een keiharde gangster-epos.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Brix wrote:

Daarvoor geldt zo ongeveer hetzelfde, ietsje duurder misschien.

Tussen de € 1,50 en € 2,- per stuk.

Probeer anders eens bij Stripwinkel Beo in Antwerpen.

Daar heb ik er zelf nog aardig wat weten te vinden.

(Toen ik er bij Mekanik Strip, aan de St. Jacobsmarkt-Antwerpen, naar vroeg, had men er daar nog nooit van gehoord!)

http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/klassiek/nieuwsblad.php

Van Beo heb ik nog nooit gehoord, misschien wel eens opzoeken want Bakelandt is nog altijd niet compleet Tegenwoordig zit ik zelf redelijk veel in de Mekanik maar puur voor de comics. De strips staan maar wat gepropt in de winkel in tegenstelling tot de comics die mooi uitgestald staan. Leuk personeel ook, vaak erg behulpzaam en ze weten er ook erg veel van. Zelf ga ik trouwens ook altijd veel strips halen in Het Trefpunt. De straatnaam weet ik niet juist maar het is in dezelfde straat als de Western Shop (Brix zal deze sowieso wel kennen ) maar daar zijn ze in ieder geval goedkoop en in goede staat.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Jawadde Metalfist?! Je kent Beo niet?

Beo was voor mij altijd dé stripwinkel in Antwerpen, bestaat al 31 jaar inmiddels. (wel een keer verhuisd) Ligt aan de 'Vogeltjesmarkt' Zie hier voor info:

http://www.stripwinkelbeo.be/

(Die andere zaak 'Trefpunt' ken ik ook wel)

Walkure

• 1690 messages
  • 0 votes

Je hebt overigens ook nog een strip walhalla in Brugge, 'De Striep' in de Katelijnestraat. Geweldige zaak met een uitmuntend en zeer groot assortiment!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Brix wrote:

Jawadde Metalfist?! Je kent Beo niet?

Beo was voor mij altijd dé stripwinkel in Antwerpen, bestaat al 31 jaar inmiddels. (wel een keer verhuisd) Ligt aan de 'Vogeltjesmarkt' Zie hier voor info:

http://www.stripwinkelbeo.be/

(Die andere zaak 'Trefpunt' ken ik ook wel)

Volledige reeks Bakelandt te koop in eerste druk Had ik dat nu eerder geweten... Ach, dan is de lol van het verzamelen er ook af als je alles ineens koopt. Binnenkort eens naartoe gaan.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Walkure wrote:

Je hebt overigens ook nog een strip walhalla in Brugge, 'De Striep' in de Katelijnestraat. Geweldige zaak met een uitmuntend assortiment!

Dan zet ik er meteen de link naar die winkel bij.

Erg leuk om even te bekijken.

http://www.striepclub.be/

En hier een lijst met (bijna) alle zaken in België:

http://www.strips.be/diverse/koop/kopen.asp

en Nederland:

Alle Stripwinkels van Nederland met reacties en commentaren van klanten en bezoekers - strips-tekoop.nl

(Altijd even checken vooraf, want soms is de info niet meer actueel)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Vandaag een goede slag geslagen. Een eerste druk van Suske en Wiske nr 44: De Wilde Weldoener in ietwat beschadigde staat voor 1.25€! Ik wil al erg lang een strip van Suske en Wiske van voor nummer 67 maar ik had nooit gedacht dat ik er één voor zo weinig ging vinden. Heb ineens maar de verzameling van Suske en Wiske aangevuld want in de kringloopwinkel lagen ze er voor maximum 1 euro.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik was ook helemaal idolaat van Suske en Wiske.

Vaste prik voor het slapen gaan. Radiootje aan en lezen maar.

Ik geloof dat mijn verzameling nu in het vakantiehuisje van mijn ouders ligt.

Ik weet niet welke je nog zoekt eigenlijk Metalfist? Hoor het dan wel.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Goh nog redelijk veel eigenlijk. Alles van voor nummer 67 (buiten 44 dan ) maar ik heb de lijst hier op de pc staan, als je wilt kan ik ze wel eens via PM sturen maar het zijn er wel wat

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Moet 1e druk zijn en zo? Ben benieuwd, gooi ze maar op de pm of mail het naar me(zie email in mijn profiel).

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Moeten geen eerste drukken zijn hoor, bij Suske en Wiske hecht ik daar niet zo heel veel belang aan De lijst krijg je straks, eerst even up to date maken

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik had veel favorieten, maar deze staat me nu nog het meest bij.

(afbeelding)

Heb hem alleen niet meer in zulke goede staat, dat is jammer. Had eigenlijk net als jou verder moeten gaan met sparen, die dingen worden nog eens veel geld waard.

de-alchemist

• 167 messages
  • 87 votes

Heb zelf ook erg veel Suske en Wiske albums. Ik wil ze ook sparen, maar alleen alle boeken van Willy Vandersteen en veel van Paul Geerts. De albums van de latere schrijvers/tekenaars slaan nergens op naar mijn bescheiden mening.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

De S&W albums met de originele Vlaamse teksten blijven toch ongeëvenaard..

De beste albums daarvan zijn dan weer de nummers 1 t/m 40, hooguit tot nr. 50.

(En de 'blauwe reeks natuurlijk! Getekend voor het weekblad Kuifje)

Wat daarna komt is soms nog wel aardig, tenminste t/m de Geerts periode, maar haalt nooit meer het Vandersteen niveau.

Ik heb het nu vooral over de verhalen, niet over de tekenstijl.

Van de tegenwoordige tekenaars wil ik de albums nog niet eens meer gratis hebben.

'De Bokkerijders' is zo'n goude oude' , oorspronkelijk nummer 26 dacht ik, hoewel dat niet zeker is.

Er is met die nummering nogal wat gerommeld bij de uitgever.

En die ze tellen gewoon dóór bij herdrukken.

Kent iemand nog de reeks 'De Familie Snoek', een gag-stripreeks,ook van Vandersteen?

Personages uit die serie duiken af en toe ook in de Suske & Wiske reeks op.

Grandioos gewoon, en een van mijn favorieten.

(afbeelding)

(afbeelding)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Van de Familie Snoek heb ik hier ook nog wel wat liggen. Mijn moeder heeft een lange tijd geleden haar exemplaren van haar jeugd teruggevonden (zitten een paar erg oude stuks tussen want het verhaal gaat dat mijn grootmoeder de strips heeft gekregen als klein meisje om zich bezig te houden tijdens Wereldoorlog II). De strips zijn van mijn grootmoeder naar haar dochter overgegaan, mijn moeder dus, en zij heeft ze dan weer op haar beurt aan mij doorgegeven. Zo heb ik ook nog een oude Blauwe Lotus van Kuifje uit de jeugd van mijn vader. Snoek is trouwens wel erg leuk, doet me vaak denken aan Piet Fluwijn en Bolleke.

Brix, ik ga trouwens morgen eens naar Beo kijken

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Aaaah, ik sla op tilt

Oude Snoeks!!!

Waardevolle boekskes , op meer dan één manier

Mooi dat je die nog hebt.

Nooit wegdoen zou ik zeggen.

Ik heb die zelf ook nog, en ook de luxe herdrukken.

En je hebt gelijk, doet sterk aan de Marc Sleen gag-strip Piet Fluwijn en Bolleke denken.

Dat is een van mijn andere lievelings stripreeksen.

De serie verschijnt momenteel eindelijk in herdruk (maar wel in kleine oplage)

Er komen zo'n 20 albums in totaal uit.

Succes bij Beo!

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

catalogus van alle Suskes en Wiskes. Wel handig

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Schitterend die alternatieve titels als : 'Het taterende testament' en 'De zonnige zageman'

Bedankt mmk!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Een van de stripgenres die ik verzamel is de western.

In de jaren vijftig en zestig (van de vorige eeuw) puilden de de boeken en bladenwinkels uit van de vele western stripboekjes.

Populaire series waren o.a. Kit Carson, Fred Penner (een illegale versie van de Amerikaanse Roy Rogers strip) De Onbekende Stille (Nederlandse deels-illegale versie van The Lone Ranger) Kid Colt, en nog een hele rits andere titels. Deze verschenen maandelijks in goedkope stripboekjes vorm.

Maar er waren ook duurdere uitgaven, in albumvorm.

Red Ryder, Ringo, Comanche, Bessy, Lucky luke natuurlijk, en allen vooraan: Jerry Spring, van tekenaar Joseph Gillain, of kortweg Jijé.

Gillain kon zo'n beetje alles tekenen, en werkte aan vele stripseries, o.a. Robbedoes.

Maar zijn hart lag toch bij het Amerikaanse Westen.

Daar trok hij ook naartoe, om met eigen ogen indrukken op te doen.

Gillain was de mentor van vele, later bekende, striptekenaars.

Een van zijn leerlingen en medewerkers was Jean Giraud.

Geheel in stijl van Gillain begon Giraud met een eigen westernstrip, die een van de populairste en beste ooit zou worden: 'Blueberry'.

In de loop der jaren zou hij een meer eigen stijl ontwikkelen..

Maar in de paarden die Giraud tekent herken je ook nu nog steeds de meesterlijke stijl van Jijé.

(Geen enkele striptekenaar heeft ooit beter paarden kunnen tekenen dan Jijé)

Inmiddels is de Blueberry serie zó populair geworden, dat Giraud de navraag al lang niet meer kan bijbenen, en de hulp van andere tekenaars heeft ingeroepen.

Die hebben ieder hun eigen Blueberry serie 'Marshal Blueberry', en 'De Jonge Jaren van Blueberry'.

Het merkwaardige van die laatste serie is dat de tekenaar daarvan, Michel Blanc-Dumont, Giraud zelfs nog overtreft...

Blanc-Dumont had aanvankelijk zelf ook een fantastische western strip, 'Jonathan Cartland'.

Maar die liet hij helaas vallen voor het werk aan 'Blueberry'.

Hij kon het slechter getroffen hebben natuurlijk.

Hier een kleine ode in beeld, aan de westernsstrips van Joseph Gillain/Jijé, Giraud en Blanc-Dumont:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Een prachtige tekening van Giraud, maar met een paar kleine detailfoutjes.

De achtersingel (buikriem) van het zadel mag nooit zóver naar achteren zitten, want dat veroorzaakt 'bokken' van het paard.

Ook de sporen van Blueberry drukken zo te zien tegen de buik van het paard.

Niet raadzaam met die afgrond voor je, die op de tekening te zien is.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Om af te sluiten nog een andere populaire hedendaagse westernstrip, 'Durango', van de Belgische tekenaar Yves Swolfs.

Het mag duidelijk zijn dat deze de Spaghettiwesterns als voorbeeld nam.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

@brix : Vroeger was ik altijd meer een liefhebber van avonturenstrips dan van het komische werk.

Wat de western-strips betreft : eerst Bessy (af en toe prachtig, maar soms ook iets te moralistisch), later Ringo (William Vance: goede tekenaar, niet altijd een even goed scenario), Comanche, Blueberry, Jonathan Cartland (misschien onderschat, prachtige verhalen) en Durango met die prachtige Mauser M-94 (geloof ik), die ook gebruikt werd door Corto Maltese.

Misschien vond ik dit soort strips stiekem zelfs wel mooier dan westerns.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

@cinema.rex:

(afbeelding)

Wat leuk die gelijke voorkeuren.

Bij Bessy kon je bovendien nog wat opsteken over de dierenwereld.

Daar zaten altijd wel wetenswaardigheden in.

Ik heb er nog altijd grote spijt van dat ik die hele serie ooit verkocht heb, uit chronisch geldgebrek weliswaar, haha.

Ik heb nu nog alleen de herdrukken van de eerste delen, en wat losse albums.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Brix wrote:

Succes bij Beo!

Het was inderdaad een, prijzig, succes. Leuke winkel, erg groot, en ze hebben ook wel heel veel maar het is allemaal wel redelijk duur. Langs de andere kant heb ik wel de meest zeldzame Bakelandts op de kop kunnen tikken.

Bedankt voor de tip!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Gefeliciteerd Metalfist (ondanks de pijn in de beurs, haha)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ach, dan weten we ineens waarom ik een maand mijn nikkel heb afgedraaid in de Carrefour Heb wel een klantenkaart gekregen die ik nog 8x moet vol krijgen en dan krijg ik 10% van het gehele bedrag op de kaart vrij te spenderen. Ik zit nu al aan 100 euro dus eens de kaart vol is zal ik wel iets leuks kunnen kopen.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

de-alchemist

• 167 messages
  • 87 votes

Brix, bedankt voor je uitgebreide stuk over westerns. Ik ben een grote liefhebber van westerns van Sergio Leone (spaghettiwesterns), maar om de een of andere reden heb ik nooit de western strip gelezen. Nou ja, behalve Lucky Luke. Een realistische western strip niet. Na de tekeningen gezien te hebben wil ik zeker Blueberry en Durango gaan lezen! Weet je toevallig of Comanche ook de moeite waard is?

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Erg fijn om te horen dat iemand iets heeft aan mijn 'getikker'.

Ik kan je die beide strips van harte aanbevelen, en ook 'Jonathan Cartland'(een wat mysterieuzere serie)

'Comanche' is ook een goede serie, maar ik ben er zelf wat minder gek op, wellicht door de tekenstijl, of omdat het personage Red Dust mij niet zo ligt?

(afbeelding)

Ik denk dat 'Durango' het meest aansluit bij je voorkeur voor spaghettiwesterns.

Ook een hele goede westernstripserie is 'Mac Coy', van tekenaar Palacios.

Het kleurgebruik, in combinatie met de tekenstijl van Palacios, werkt wat onrustig.

Maar verder een prima serie.

(afbeelding)

Ik hoop dat je plezier aan het e.e.a. mag beleven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.