• 177.886 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.879 actors
  • 9.369.694 votes
Profile

Klassieke muziek

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

(op last van kappeuter weggehaald bij Amélie )

Nu we het toch over klassieke muziek hebben... Vaak hoor ik een prachtig stuk in (meestal) een film maar heb dan geen idee op wat voor naam ik moet zoeken om 't te downloaden. Ramon, en andere echtekenners ... Hebben jullie misschien wat tips voor me?

NERD

• 1718 messages
  • 1429 votes

met "normale" muziek kom ik er vaak achter door op IMDb bij de 'soundtrack listing' te kijken, vaak komt er wel een stuk uit het nummer bekend voor in de titels.

Weet niet hoe dat zit bij klassieke muziek. Niet echt mijn ding

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Kappeuter, een echte kenner, heeft een gouden tip voor je (/jullie).

http://www.allmusic.com

Zoek op album, en je vindt meestal wat je zoekt. Allmusic is zo'n beetje de imdb voor muziek.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

er zijn wel bepaalde sites die goed zijn:

via filmmuziek.pagina.nl zijn al veel goeie sites te vinden.

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

zo maar wat 'klassieke' muziek:

Alles van Wagner (geniaal).

Gorecki ook erg mooi. en Carl Orff's Carminu Burana kent ieder wel denk ik

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Ik ben en blijf een sucker voor Ravel's 'Bolero', 'Ein Sommernachtstraum' van Mendelssohn, de walsen van Strauss, Berlioz, de 'Pathétique' van Tschaikowsky, Beethovens 'Pastorale' (6th), enz. enz. enz.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Helemaal mee eens Yak en vergeet Beethovens Monats Sonate niet...

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Helemaal mee eens Yak en vergeet Beethovens Monats Sonate niet...

Ken ik, maar heb ik niet -- grrr!

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Bedankt mensen!! Hier kan ik even mee vooruit

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Ha, iets leuks gevonden (: Dat moet weer eens nieuw leven ingeblazen worden.

Zijn er nog meer klassieke muziekliefhebbers op MM? Ik weet niet of ik dat hier mag zeggen maar ik houd eigenlijk meer van klassieke muziek dan van films.... ben niet echt een kenner hoor, ik leer stukken voornamelijk kennen door ze te spelen met orkest. Favorieten van de afgelopen jaren:

- Beethoven: 9e symfonie

- Poulenc: La Voix Humaine

- Mahler: 4e symfonie

- Schoenberg: vioolconcert

- Beethoven: 6e symfonie

- Schoenberg: A survivor from Warsaw

- Bartok: Concert voor orkest

- Moessorgsky: Liederen en dansen van de dood

Niet gespeeld maar wel absoluut favoriet:

- Purcell: Dido and Aeneas

Ben me nu aan het verheugen op hopelijk Orfeo ed Euridice van Gluck volgend jaar.

Waar houden andere MM's zoal van? En zijn er nog meer MM'ers die iets spelen?

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Tabula Rasa van Arvo Pärt is niet puur klassiek, maar wel het mooiste werk dat ik ken. Mijn klassieke kennis is uiterst beperkt. Beethoven, Chopin en Satie kan ik erg waarderen. Mozart...ja minder Ik speel zelf klassiek en Spaans gitaar.

kos

• 46682 messages
  • 8842 votes

Redlop wrote:

Ik speel zelf klassiek en Spaans gitaar.

Ik vroeg me al af waar dat gejengel buiten vandaan kwam

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Ik denk dat ik mijn Ibanez 1200 watt versterker vannacht maar weer eens van zolder ga halen.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Chopin en Satie ken ik niet zo goed, ik ken maar weinig pianomuziek. Maar Mozart is echt goed hoor. Z'n opera's zijn toch betoverend!

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

Ik vind The 3rd Symphonie van Gorecki erg mooi. En Arvo Pärt. En Chopin, Mozart en al het andere standaardspul. Mahler ook nog. :-p

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Die stukken zijn voor mij vééééél te zwaar. Ik houd het bij het 'lichte' genre. Het liefst Johann Strauss zijn walsen. Gewoon heerlijk...

roda

• 1670 messages
  • 961 votes

Speedy je moet in Juli 2004 naar het Parstad Limburg Stadion gaan, daar geeft André Rieu een concert.

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Favorieten:

Alles van Bach (begin eindelijk zijn orgel-werken te waarderen) en Tsjaikovski (vooral zijn walsen zijn een verademing), veel van Chopin, Beethoven en bijna alles van Grieg. Het pianowerk van Debussy. Saint Saens, Beethoven (symphonien, pianowerk), Wagner (met de Ring des Nibelungen), Locatelli (adagio for strings) Samual Barber, Gershwin, Prokofjev, Arvo Pärt, Mahler, Shostakovich, Mousgorski, Händel , Mozart, Smetana (Moldau vinnik briljant) etc etc etc...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

roda wrote:

Speedy je moet in Juli 2004 naar het Parstad Limburg Stadion gaan, daar geeft André Rieu een concert.

Ik heb een tiental cd's van Rieu. Ik hoorde hem vroeger veel liever. Hij is hier een jaar of elf-twaalf geleden eens bij ons in het cultureel centrum geweest. Dat was toen nog met zijn vijfkoppig orkest (hoe noemt men dat, quintet?) bestaande uit vier strijkers en een pianist. Gewoon heerlijk. Hoe die man met zijn viool het publiek kan bespelen, ongelooflijk...

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Een kleine greep uit mijn favoriete componisten:

Beethoven, Stravinsky, Dvorak, Grieg, Vivaldi, Mozart, Bach, Strauss [Richard], Wagner, Schubert, Tschaikowski, etc.

Klassieke muziek is geweldig! Alle emoties vind je erin terug .

Kwalijk is wel dat men geneigd is om de moderne filmcomponisten onder klassiek in te delen.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Dionysos wrote:

Kwalijk is wel dat men geneigd is om de moderne filmcomponisten onder klassiek in te delen.

Toch wel in het sub-genre Modern Klassiek he ?

Later moet inderdaad blijken of het echt een klassiek werk wordt (beetje vergelijkbaar met klassiekers bij films)

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

Als ik iets een stomme term vind is het wel "Modern Klassiek"

Da's net zoiets als "Groot Klein"

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Is het niet zo dat met 'klassiek' wordt bedoeld: gespeeld met klassieke instrumentatie ?

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

FisherKing wrote:

Toch wel in het sub-genre Modern Klassiek he ?

Later moet inderdaad blijken of het echt een klassiek werk wordt (beetje vergelijkbaar met klassiekers bij films)

Nee.

Ten eerste, om eventuele misverstanden te voorkomen: met filmmuziek bedoel ik muziek die speciaal voor een film gecomponeerd is, niet bv. Beethoven's Negende in A Clockwork Orange.

Zie, filmmuziek wordt gecomponeerd met een specifiek doel voor ogen, namelijk datgene wat op het scherm geprojecteerd wordt te ondersteunen en versterken. Effectbejag dus. Zonder het visuele valt de kracht van de muziek weg en zal het niet hetzelfde overkomen dan wanneer je de beelden erbij ziet.

Echte klassieke muziek staat echter compleet op zichzelf, straalt dat ook uit en laat de individuele fantasie van de luisteraar aan het werk. Bij deze stukken kan je immers zelf bedenken wat de componist ermee bedoeld heeft, waarvoor hij het heeft gecomponeerd.

Dit maakt het grote verschil, filmmuziek heeft een duidelijke functie, zonder verdere bijbedoelingen. Het is door die functie op zichzelf vrij leeg. De wereld eromheen is al geschapen.

Als je klassiek luistert gaan er juist onbekende werelden voor je open!

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ik zie nu pas het woordje "film" ervoor staan. Mijn reactie sloeg op Moderne Componisten dan. Je hebt gelijk wat betreft de Filmcomponisten.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Aardig betoog Dionysos, toch gaat het niet helemaal op. Close Encounters of the third kind bijvoorbeeld is gecomponeerd nog voor de film gedraaid was. In my humble opinion behoort dat werk tot "klasieke muziek".

Hetzelfde geldt voor meer muziek. Je zegt: als je de beelden weghaald valt de muziek ineen. Ik ken voldoende werk waarbij dat niet zo is. Basic Instinct bijvoorbeeld. Chinatown. Willow.

Eigenlijk onderscheiden zich in het Filmmuziek-genre ook een beperkt aantal componisten door op zeer hoog niveau, klassiek geschoold en "blijvende" muziek te maken.

Overigens... klassieke muziek is ook veelal "in opdracht" gemaakt, zonder verdere bijbedoelingen. Kijk uit dat je de "klassieke muziek" niet zaken toedicht die ze op voorhand niet hebben gehad.

Watermusic van Händel bijvoorbeeld is zo gecomponeerd dat het bij het spelen op het water bepaalde effecten gaf. Schubert schreef puur om zijn rekeningen te betalen. Van Mozart is dat ook bekend. Dat ze daar virtuoos in waren staat buiten kijf, maar er zullen vast stukken zijn waaraan Woolfie zelf een broertje dood had.

De film Titus nooit gezien maar wat een krachtige soundtrack... unbelievable!

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Titus is dan ook een van de weinige juweeltjes van Goldenthal. IK ben groot liefhebber van filmcomponisten muziek en ik denk dat 9 van de 10 scores zelf zonder de beelden even goed blijft. Voor de normale mens als het ware zijn er slechts een kleine selectie denk ik die even krachtig blijft zonder de beelden erbij. En jammer genoeg zijn dit meestal de dingen die nogal populair zijn. Je hoort het alledaagse mens niet zeggen: ''sjonge die Preisner, wat heeft die met Fairy Tale toch een sfeervolle score afgeleverd''.

titan

• 1609 messages
  • 4411 votes

Ik hou niet zo van klassieke muziek, misschien ben ik er (nog) wel te jong voor. Slechts Wagner kan me echt boeien. Lekker bombastisch en dik aangezet.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

titan wrote:

Ik hou niet zo van klassieke muziek, misschien ben ik er (nog) wel te jong voor. Slechts Wagner kan me echt boeien. Lekker bombastisch en dik aangezet.

Als je van bombastisch houdt, raad ik je zeker Beethoven, Stravinsky, Dvorak en Bartok aan!

Veel klassiek moet je vaken leren waarderen, voor niets gaat de zon op. Gewoon een kwestie van veel luisteren.

Oh en Stephan, je hebt nog een reply van me tegoed, maar ik moet er nog even op broeden .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.