• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.292 votes
Profile

Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Ramon K wrote:

Ja. En dan? Ik ga er verder geen missie van maken om andere mensen te overtuigen wat ze met hun persoonlijke vrijheid willen doen. Moeten ze allemaal zelf weten. Eigen verantwoordelijkhied.

Zou dom zijn als je dat wel deed.
Querelle wrote:

@ Legan Ik snap nu je fanatisme, maar andere mensen mee sleuren in je destructivisme heeft ook met instelling te maken.

Een ieder mag doen wat hij/zij wil en daar geloof ik heilig in. Maar een uitgesproken mening heb ik zeker. Maar wat zeggen de rokers hier dan? Ik rook en wat dan nog? Zegt toch een hoop zo'n instelling.
Querelle wrote:

De gevallen waar jij het over hebt vind ik een vorm van ziekte en dat soort mensen hebben juist hulp nodig.

En hoe weet jij onder welke groep je valt? Want toegeven zal niemand doen. Of is het de bekende slogan 'ik kan stoppen wanneer ik wil'? (wat de meesten ook kunnen imo Madecineman )
Querelle wrote:

Terwijl jij het hun leven juist nog moeilijker wil maken, als ik je eerdere berichten mag geloven.

Niet zozeer moeilijker, maar wel dat je weet wat de consequenties zijn en zo tegelijkertijd mensen 'stimuleren' om toch maar eens te stoppen met roken. En daar gaat het denk ik om.

De meeste rokers hebben een 'dwingende' stimulans nodig hebben om te stoppen aangezien een 'aai over de bol' aanpak al is gebleken grotendeels ineffectief te zijn. Een wat drastischere aanpak (waar ik dus voorbeelden van opnoem) zal een duidelijkere scheidingslijn creëren tussen de echte verslaafde rokers en diegenen die vallen onder de categorie 'gelegenheidsverslaafden' (waar de meeste mensen onder vallen). Naast het feit dat dit zal schelen in de kosten en het ongemak voor anderen, kan je zo veel meer middelen aanwenden voor diegenen die het echt nodig hebben.

Toch vind ik niet dat ik nu rare dingen heb gezegd. Neem nu bijvoorbeeld de rookpauzes. Een prachtige privilege die je krijgt als je rookt. Dat is toch van je zotte Maar als ik (als niet-roker) elke dag een uurtje eerder weg ga als 'tegencompensatie', dan komen de rokers in opstand.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Querelle wrote:

Hoezo? Hij heeft toch gelijk? De topic titel is sigaren, sigaretten en andere rookwaar. Is er geen topic waar antirokers aan hun trekken komen?

Neen, geen gelijk. De titel verwijst naar zowel voor- als tegenstanders van het roken om hun zegje te doen.

Barfly wrote:

Niet gek, maar ik word helemaal niet goed van mensen die meningen, standpunten op willen dringen aan anderen die daar geen behoefte aan hebben.

Waarom geef je dan ook je standpunt of mening weer als je er 'verdomd niet goed van wordt'? Als je er geen behoefte aan hebt, sla dit topic dan over. Of ben je bang dat je iets zal missen?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Nomak wrote:

-Openbaar vervoer (gelukkig niet vaak meegemaakt)

Je zou het eigelijk niet mogen meemaken. In België is het al verschillende jaren verboden om te roken op het openbaar vervoier hoor.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Barfly wrote:

Niet gek, maar ik word helemaal niet goed van mensen die meningen, standpunten op willen dringen aan anderen die daar geen behoefte aan hebben.

Dat is anders wel normaal op een forum: meningen en standpunten weergeven. Dat je daarbij je mening verdedigd is niet meer dan normaal denk ik toch.

Er zijn veel problemen in de maatschappij: roken, verkeer, drank, drugs, geweld, ... Op dat laatste na, moet iedereen volgens mij maar weten wat hij of zij doet, ieder zijn vrijheid. Dat men iets wil doen aan de lijn die overschreden wordt, waarbij jouw vrijheid de vrijheid van anderen in gedrang brengt. En zoals ik al zei vraagt elk 'probleem' een andere aanpak.

Van mij mag iedereen roken, maar ik zou gek zijn om als niet-roker het huidig rookbeleid aan te vechten. Er is ook geen kruistocht tegen rokers zoals de drooglegging in Amerika tegen alcohol.

Je kan nooit goed doen voor iedereen. Ofwel krijg je rokers tegen die overal een sigaret willen opsteken, ofwel heb je niet-rokers die zelfs in openlucht tegen sigaretten zijn. Met het huidige rookbeleid is er ruimte voor iedereen denk ik toch.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Nee, maar mijn verwachting bij het aanklikken van dit topic was misschien verkeerd. Ik had gedacht ervaringen van rokers te lezen en eventueel een nieuw merk sigaar te kunnen uitproberen.

Het is net als een topic-titel lezen genaamd "welk soort vlees vind jij het lekkerst bij de je aardappeltjes". Om vervolgens te lezen dat dieren gevoel hebben en dat je een moordenaar bent.

Ik was dus een beetje teleurgesteld dat dit topic ook gebruikt werd door anti-rokers, hetgeen prima is omdat de topic-titel neutraal is.

Aan de andere kant vind ik anti-rokers veelal zeikerds. Los het op met de rokers waar je last van hebt, maar scheer mij niet over één kam met hen. Leef en laat leven. Of in het geval van anti-rokers: Live and let die.

Ik ga ook geen verbale strijd aan met iemand die veel snoep eet en daardoor vaker bij de tandarts komt en mij mede op kosten jaagt vanwege zijn vullingen, protheses en wat dies meer zij. Zo ook de sportende mens die met zijn gescheurde kruisbanden zijn/haar werkgever in verlegenheid brengt.

Niet-rokers vind ik prima en ik val ze niet lastig met mijn gerook (behalve als ze bij mij thuis op visite komen). Alleen als ik op kinderen moet passen thuis, dan rook ik niet.

Van anti-rokers (of anti-wat dan ook) word ik altijd een beetje recalcitrant en reageer ik nogal fel. Maar dat is mijn gevoel dan ook echt: zout op met je corrigerende, moraliserende gedrag.

Hoe dat overkomt bij de ander interesseert me dan niet zo, je mag me een gek of een eikel vinden.

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

Legan wrote:

Alhoewel, laat het antwoord maar zitten want die ken ik al. Ik praat wel met je als:

- je buurman slokdarmkanker heeft door het roken, stopt met roken, na een half jaartje weer eens een peukie opsteekt onder het mom 'ach het is er maar eentje' en nu weer rookt als een ketter...

- een kameraad van je longkanker krijgt, maar gewoon door blijft roken en binnen het jaar overlijdt...

- nog een kameraad schizofreen wordt door drugsgebruik en een ander daaraan sterft...

- een vriend die jarenlang van de alcohol af is, gelukkig getrouwd met kinderen en dan ineens een glas wijn neemt onder het motto 'ik ben niet verslaafd en alleen maar om te proeven' en jijzelf bij dat moment aanwezig bent. Vooral dit laatste is enorm schokkend als je dan zelf bij dat moment aanwezig bent en je de impact kan voelen die het heeft op jezelf, zijn kinderen en zijn vrouw.; de afloop moge duidelijk zijn voor eenieder...

Dat is niet leuk allemaal, maar bovengenoemde situaties zijn meer allemaal individuele problemen. Op deze manier lijkt het me niet eenvoudig voor jou om objectief naar het ''rokersprobleem'' te kijken.

En wijn en drugs hebben natuurlijk niks met roken te maken.

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

In het stadion. . Als je dat al erg vindt is inderdaad het einde zoek. Dan wordt het binnenkort ook verboden op het terras.

Niet-rokers beginnen zich vooral steeds meer bewust en actief te storen aan roken, dat is meer het probleem. Vroeger hadden ze zoiets van 'ach ja, rook, whatever' .

Nu worden ze meteen helemaal hysterisch.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Barfly wrote:

Ik was dus een beetje teleurgesteld dat dit topic ook gebruikt werd door anti-rokers, hetgeen prima is omdat de topic-titel neutraal is.

Dit topic is ontstaan als gevolg van het feit dat Appie Klink vorig jaar het rookverbod in de horeca heeft afgekondigd en als anti-rokers dit topic niet zouden gebruiken, dan zou dit een heel saai topic worden. Er zou absoluut niet meer gediscussieerd en gekankerd worden.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Ik stoor me in een stadion meer aan vervuilend woordgebruik. Maar ik pas wel lekker op om daar wat van te zeggen, zo dapper ben ik niet.

Edit: Wibro bedankt, ik snap het.

Dan als aanvulling: prima, dat rookverbod.

Rokers mogen roken, mits ze anderen niet laten meeroken. Zo vind ik rookverboden in algemene ruimten een goede zaak.

Al vind ik wel dat er de mogelijkheid gegeven moet worden aan horeca-ondernemers om rookcafé's te starten voor de verstokte fan van rook en verschraald bier.

Een verordening in de zin van: tegenover elk rookvrij café mag ook een rookcafé bestaan.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

kos wrote:

In het stadion. . Als je dat al erg vindt is inderdaad het einde zoek. Dan wordt het binnenkort ook verboden op het terras.

Niet-rokers beginnen zich vooral steeds meer bewust en actief te storen aan roken, dat is meer het probleem. Vroeger hadden ze zoiets van 'ach ja, rook, whatever' .

Sommige niet-rokers zouden idd in eigen boezem mogen kijken. Ik heb enkel een probleem met roken, maar van mij mag iedereen doen wat hij wil. Dat je binnen het roken aan banden legt vind ik ok, maar je moet niet onozel doen om dat te verbieden in openlucht (bushaltes, terrassen, festivals, stadions, ...) Je moet geven en nemen.

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

Barfly wrote:

Een verordening in de zin van: tegenover elk rookvrij café mag ook een rookcafé bestaan.

en waar zal iedereen dan zitten?

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Barfly wrote:

Dit zou inderdaad een mooi alternatief zijn, maar of het in de praktijk zal werken is maar de vraag. Ik denk dat als een eigenaar besloten heeft zijn café rookvrij te houden en hij ziet dat zijn klanditie of omzet afneemt hij toch weer gauw geneigd zal zijn de asbakken weer op tafel te zetten.

Het probleem is eigenlijk dat wij Nederlanders alles zo serieus nemen. Alles moet volgens wetten en regeltjes worden nageleefd. Wij zijn wat dat betreft zo calvinistisch als maar zijn kan. Wij zouden iets moeten hebben van de Spanjaard, de Griek of de Portugees, die meer de instelling hebben van; wetten zijn er om overtreden te worden. Daar wordt ook rustig doorgepaft, of het nu volgens de wet verboden is of niet.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Al vind ik wel dat er de mogelijkheid gegeven moet worden aan horeca-ondernemers om rookcafé's te starten voor de verstokte fan van rook en verschraald bier.

Helemaal mee eens!

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

werkt niet!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

kos wrote:

Bullshit, nu krijgen ze gewoon steeds meer gehoor. Vroeger hadden ze ook al zoiets van "Bah" maar was er niemand die naar hen luisterde.

Blijft natuurlijk wel dat het steeds één grotere aanstellerige boel wordt aan beide kanten.

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Onderhond wrote:

Bullshit, nu krijgen ze gewoon steeds meer gehoor. Vroeger hadden ze ook al zoiets van "Bah" maar was er niemand die naar hen luisterde.

.

Hm... dat idee heb ik toch niet, alleen vanuit overheidswege en autoriteit misschien. Daar is het uiteraard wel in veranderd.

Maar ik bedoel meer gewoon in het dagelijks leven, de laatste 2 jaar zitten mensen echt te klagen en te mekkeren op tijden en plekken waar je normaal gesproken zoiets had van 'mens, waar heb je het over'.

Zoals bijvoorbeeld op een terras of zo.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Zoals bijvoorbeeld op een terras of zo.

Omdat je dus nu zoiets kan zeggen zonder uitgemaakt te worden als complete idioot.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Niets op tegen. Toch blijf ik het roken op een terras een moeilijk punt vinden. Aan de ene kant gun ik het die mensen best want je moet eenieder in zijn waarde laten, maar als er dan zo'n sigarenwalm heel de tijd naar je toekomt, dan denk ik ook 'moet dan nou'... (zwakjes uitgedrukt)

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Omdat je dus nu zoiets kan zeggen zonder uitgemaakt te worden als complete idioot.

dus je geeft ergens toe dat het idioot is alleen word je er nu niet voor uitgemaakt!

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Legan wrote:

dan denk ik ook 'moet dan nou'... (zwakjes uitgedrukt)

En dat is het nu juist!. Ik denk zo vaak 'goh, dit is niet helemaal waar ik op zit te wachten', of het nu rook, parfumlucht, frietlucht, vervelende mensen, kinderen, honden of weet ik veel wat dan ook is.

Maar daar ga ik dan ook niet enorm over zitten zeiken, laat die mensen dan. Please, iedereen moet zonodig zitten zeiken als iets niet helemaal is zoals ze willen, en erger nog, dat er door drukken via regeltjes ongeacht wat die ander er van denkt,, stel je toch niet zo aan zeg.

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

hehehehe

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

combi wrote:

dus je geeft ergens toe dat het idioot is alleen word je er nu niet voor uitgemaakt!

Wat een domme conclusie

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

kos wrote:

En dat is het nu juist!. Ik denk zo vaak 'goh, dit is niet helemaal waar ik op zit te wachten', of het nu rook, parfumlucht, frietlucht, vervelende mensen, kinderen, honden of weet ik veel wat dan ook is.

Al die dingen die je opnoemt zouden dan ook verboden moeten worden .

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Wat een domme conclusie

je haalt de woorden uit me mond!

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

kos wrote:

(quote)

Maar daar ga ik dan ook niet enorm over zitten zeiken, laat die mensen dan. Please, iedereen moet zonodig zitten zeiken als iets niet helemaal is zoals ze willen, en erger nog, dat er door drukken via regeltjes ongeacht wat die ander er van denkt,, stel je toch niet zo aan zeg.

Maar op een serieuzere toon. Het verschil in de dingen die jij noemt is dat je een ander serieuze schade kan berokkenen met het roken. En dat is niet het geval met 'parfumlucht, frietlucht, vervelende mensen, kinderen, honden of weet ik veel wat dan ook'.

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Als er iets overschat is, is het wel de schade van meeroken, maar dat wil kennelijk toch nooit iemand geloven.

Er is niemand die meerookt en er een maand of 2 minder van zal leven hoor.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

kos wrote:

Als er iets overschat is, is het wel de schade van meeroken, maar dat wil kennelijk toch nooit iemand geloven. Er is niemand die meerookt en er een maand of 2 minder van zal leven hoor.

Het kan best zijn dat het overdreven wordt, maar het punt is toch dat het schadelijk is voor een ander. En daar draait het in principe om, niet om de hoeveelheid schade die je iemand berokkent. Tolerantie maar ook wat meer betrokkenheid richting een ander (zowel roker als niet-roker) mag best.

Voorbeeld: als iemand op het terras een sigaartje aan het roken is, en naast hem is een plek vrij, dan ga ik daar niet zitten maar op zoek naar een andere plek. En als die er niet is ga ik gewoon weg. Die persoon was er eerder dan ik en als ik er toch ga zitten, dan moet ik niet zeuren. Maar hetzelfde geldt viceversa. Als ik daar eerder was en een persoon komt die een peukie opsteekt waarbij de rook lekker in mijn gezicht komt, dan zeg ik daar zeerzeker iets van. Dit heb ik altijd gedaan en is geen modetrend door het rookverbod. En ik zie hier ook niets verkeerds in. Of denkt iedereen eigenlijk zo?

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

kos wrote:

Als er iets overschat is, is het wel de schade van meeroken, maar dat wil kennelijk toch nooit iemand geloven.

Hoe weet jij dat dat? Heb je daar bewijs van?

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Het lijkt mee eerder dat je moet bewijzen dat het WEL schadelijk is.

Maar goed, er zijn er zoveel: hier staan al een aantal bronnen:

Vorige week presenteerde de Gezondheidsraad een rapport waarin wordt gesteld dat meeroken voor maar liefst duizenden doden per jaar zorgt door hartaandoeningen, honderden door longkanker en tientallen door wiegendood. Anders dan de stellige conclusies van de raad doen vermoeden, wijzen veel onderzoeken er juist op dat er geen mensen sterven aan meeroken. Zo wijst 81 procent van de 177 resultaten uit dertig onderzoeken (voornamelijk op het gebied van longkanker) niet op een statistisch significante correlatie tussen passief roken en gezondheidsschade. Dertien procent wijst op een positieve correlatie en zes procent wijst op een negatieve correlatie (dat wil zeggen dat meeroken juist gezond zou zijn). (Bronnen: Online Library of Drug Policy, BMJ, WHO.) Zelfs een grootschalig onderzoek in 1998 door de Wereldgezondheidsorganisatie, die fanatiek tegen roken is, kon geen verband vinden tussen meeroken en longkanker. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft vervolgens geprobeerd dat onderzoek in de doofpot te stoppen. (Bron: The Economist, 12 maart 1998.) Overigens, zelfs wanneer er een statistisch significante correlatie tussen passief roken en gezondheidsschade wordt gevonden is dat nog geen goed bewijs voor de stelling dat passief roken slecht is voor de gezondheid. Maar daarover later meer.

is allemaal niet bepaald nieuw overigens hoor.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Er bestaan net zoveel sites en onderzoeken die bewijzen aanhalen dat het wel schadelijk is.

Ik neem het zekere voor het onzekere.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.