- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Dat wist ik wel, hij was al jaren ziek zelfs, hij kon op het laatst zelfs niet meer praten, maar ging gewoon door met films kijken er over schrijven. Toch wel twee flinke filmnamen dood in de afgelopen dagen: Franco en Ebert.
En Ebert schreef trouwens het scenario voor Beyond the Valley of the Dolls (1970) .
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Was idd al jaren ziek en kon niet meer op natuurlijke wijze praten, maar na een periode van enig herstel was de kanker recentelijk teruggekeerd lees ik oa hier: Filmcriticus Roger Ebert (70) overleden - film - VK - volkskrant.nl
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
Toch wel twee flinke filmnamen dood in de afgelopen dagen: Franco en Ebert.
Wat mij betreft al drie...
R.I.P. Richard Griffiths !!!
Ken hem niet van Harry Potter (nog nooit ook maar één film van gezien).
Ken hem vooral van "Venus", "The History Boys" (geweldige rol) en "Sleepy Hollow", maar ook "Ballet Shoes" heb ik gezien.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8149 votes
R.I.P. Roger Ebert, een begrip in de filmwereld. 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
RIP Ebert.
Toch iemand die de Japanse animatie een serieuze dienst heeft bewezen door als één van de eersten openlijk reclame te maken voor Hotaru no Haka.
Lennert
-
- 2412 messages
- 1400 votes
Zonde inderdaad, een man met schrijftalent en een gezond gevoel voor humor.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Lees het nu pas.
Toch een van de weinige critici waar ik echt regelmatig en graag reviews van las. Postte ook vaak interessante artikelen op Facebook, dus ga zijn reviews en posts erg missen. 
Rust zacht.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3124 votes
Rip Roger Ebert.
Op 2 april schreef hij nog dit artikel waarin hij nog grootse plannen had voor de toekomst.
A Leave of Presence - Roger Ebert's Journal - blogs.suntimes.com
ASman
-
- 1715 messages
- 929 votes
RIP Roger Ebert.
Was het niet altijd eens met zijn kritiek, maar hij zal altijd een van de meest vooraanstaande filmcritici blijven.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Roger Ebert is door, daar wordt ik wel even stil van. De dood van iemand die ik niet persoonlijk kent heeft nooit een grote impact op je, zelfs al was ik fan van zijn of haar werk. Voor Roger Ebert geldt hetzelfde. Het zou zwaar overdreven zijn als ik hier zou schrijven dat ik er een traan om moest laten. Maar het is wel voor het eerst dat iemand sterft die ik nooit ontmoet heb, maar waarvan ik wel het gevoel heb dat hij een zekere invloed op me had.
Nee, daarmee bedoel ik absoluut niet dat ik mijn oordeel over een film liet afhangen van die van hem. Wat ik bedoel is dat geen ander persoon zoveel invloed heeft gehad op hoe ik denk over film, en ik heb verdomme filmwetenschappen gestudeerd (waarin Ebert geen enkele rol speelde). Het is niet de visie op specifieke films die mij inspireerde, maar wel de openheid waarmee hij films leek te bekijken. Ik ken niemand die altijd zo eerlijk leek in zijn oordelen en bij wie je altijd het gevoel had dat hij open naar een nieuwe film ging, hoe slecht hij het vorige werk van de makers ook vond, of hoe weinig het onderwerp hem ook aansprak.
Daar komt nog eens bij dat zijn liefde voor het medium duidelijk groot was. Filmcritici worden er nogal eens van beschuldigt zuurpruimen te zijn die zich vaak verheven voelen boven de films waarover ze schrijven, maar niemand kon denk ik dit verwijt maken naar Ebert. Hij hield van alle soorten films: van zware arthouse via grote blockbusters tot pure pulp. Ook was hij er niet vies van om bepaalde onderbelichte films proberen in de schijnwerpers te krijgen, zoals Hoop Dreams of Grave of the Fireflies (zoals Onderhond al aangaf). Hij had zelfs zijn eigen filmfestival met een nadruk op te weinig bekeken werk. Die had ik stiekem graag eens bezocht. Als bonus was hij ook gewoon een erg goede schrijver die goed met woorden kan omgaan en bijzonder entertainend schrijft. Vandaar waarschijnlijk die Pulitzer Prize.
Natuurlijk was ik het lang niet altijd met hem eens. Daarvoor hoef ik alleen maar te verwijzen naar zijn recensies voor Once Upon a Time in the West, A Clockwork Orange en Blue Velvet te verwijzen. Maar ik lees geen filmkritieken om het met de schrijvers eens te zijn. Het belangrijkste zijn de argumenten en die waren echt heel zelden zijn bij Ebert (The Curious Case of Benjamin Button staat me bij als een recensie die de plank nogal mis sloeg, ondanks dat ik die nota bene hetzelfde eindoordeel gaf).
Ik ontdekte zijn site ergens begin 2006 en ben als het ware altijd blijven hangen. Ik las iedere week zijn recensies en bij iedere film die ik zag zocht ik even Eberts artikel op, als die er was. Maar boven alles hoopte ik stiekem dat ik hier op MovieMeter recensies zou schrijven met dezelfde open benadering en enthousiasme als Roger Ebert. Ik heb het gevoel dat ik gefaald heb.
Rust in vrede, Roger Ebert. Ik hoorde dat zijn laatste recensie die voor Terrence Malicks To the Wonder zal zijn. Lijkt me toepasselijk.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Hij schreef o.a. mijn favoriet Maboroshi een warm hart toe. RIP Ebert..
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
En één van mijn favorieten; "Spoorloos".
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Mooi stuk, Rob. Ik wist niet dat Ebert zo'n brede smaak had en zo breed films aanprees. Dat ie erg bekend was, was me wel bekend. Ik heb misschien ooit één recensie van hem bekeken, meer toch niet. Toch eens meer proberen dan.
En r.i.p. Ebert, vanzelfsprekend.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Regisseur Bigas Luna overleden
Bigas Luna op Moviemeter
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Na een lang ziekbed zie ik, zijn laatste film is nog niet op MovieMeter toegevoegd: Di Di Hollywood (2010) - IMDb
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Nooit iets gezien van Bigas Luna, maar ben wel benieuwd. R.I.P.
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
R.I.P Bigas Luna !!!
Alleen "Jamón, Jamón" gezien. En "Las Edades de Lulú" heb ik op DVD en moet ik nog zien...
jipt
-
- 3461 messages
- 3471 votes
R.I.P Thatcher, sterke standvastige vrouw. Positief en negatief een belangrijk politicus.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.