- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Gisteren nog even een van mijn favoriete bieren gedronken:
BON SECOURS
![]()
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Geef eens een smaakomschrijving? 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Ik schijn een hele moeilijke vraag te stellen want nog steeds geen antwoord.. 
Maar goed, ook ik heb weer een paar biertjes meegenomen.
(Het etiket is tegenwoordig anders, meer op 1 lijn met de La en de Mc Chouffe.)

Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Krijg je horens van hoor, al dat gebok.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Krijg je horens van hoor, al dat gebok.

AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Hoe smaken ze?
Grootste nadeel bij de wolf is dat z'n smaak nogal snel weg is. De smaak wordt maar kortstondig waargenomen. Fruitig is het niet. Eerder een klein beetje bitter.
Al bij al een zacht biertje. Geen echte hoogvlieger.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Grootste nadeel bij de wolf is dat z'n smaak nogal snel weg is. De smaak wordt maar kortstondig waargenomen. Fruitig is het niet. Eerder een klein beetje bitter.
Al bij al een zacht biertje. Geen echte hoogvlieger.
Dat is dan best jammer ja, klinkt wel als een goed speciaalbiertje voor iemand die nog maar net de wereld van het speciaalbier aan het ontdekken is. 
Hoe smaakt de BON SECOURS? Heb gezien dat ze suiker toevoegen, is die niet heel zoetig?
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Voor de mensen die zich voor een eerste keer aan een bockbiertje willen wagen raad ik La Trappe aan, een zacht bockbiertje die niet echt een grote uitgesproken smaak heeft maar als beginnende bock ontdekker is het de moeite waard.
Zelf vond ik het wel aardig maar nee, er zijn wel degelijk betere zoals Gulpener.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes

In 2012 werd het Antwerpse Seefbier opnieuw gebrouwen in de Antwerpse brouwerij Roman (Ename, Sloeber, Gentse Strop, ...) naar een oud bekend recept. In de 19e eeuw was het Seefbier een veel gedronken bier. Seef verwijst naar de Seefhoek, een bekende wijk in het hart van Antwerpen. Met de opkomst van pilsbieren Jupiler en Stella Artois verdween het Seefbier. Sinds 2012 is het terug op de markt verkrijgbaar en wordt het in vele Antwerpse cafés ook op de kaart gezet. En chauvinistisch als de Antwerpenaren zijn, is het snel populair geworden.
Deze week werd bekend gemaakt dat het Seefbier goud op de World Beer Awards in de categorie Speciaalbier van Belgische type. Het won eerder al goud op de World Beer Awards in San Diego.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Seefbier!
Heerlijk biertje inderdaad! Heeft kenmerken van een witbier maar dan zonder de kruiden ofcourse! 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik ben geen liefhebber van witbier, maar deze blonde Seefbier gaat er wel goed in. Zit qua smaak tussen pilsbier en abdijbier met een volle frisse smaak. Een aanrader!
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Abdijbier? ja misschien een vleugje maar drinkt inderdaad weg als of het een pils is.
Schenk jij ook de gist mee? dat geeft de Seef een witbier tint mee.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dat doe ik ja, al smaakt een Seef nog altijd beter dan het witbier. Het is moeilijk om de Seef snel te vergelijken met een ander bier. Een Corsendonk misschien?
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Heb nog nooit een Corsendonk gedronken..
schaam schaam.. 
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Waar kopen jullie je bieren trouwens? En dan richt ik mij voornamelijk op den Ollanders, aangezien ik wel geloof dat die Vlamen gewoon een speciaalbiertje om de hoek kunnen halen.
Is www.mitra.nl een goede shop hiervoor?
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Bij een goeie, grote supermarkt kom je al een heel eind. Bij C1000 haal ik veel trapisten; Chimay, Rochefort, Karmeliet, Chouffe en ook een Duveltje of een Guinness (juist de Special Export Stout speciaal gebrouwen voor Nederland/Belgie op 8% ABV is aan te raden).. Albert Heijn heeft meer weizen, zoals Ayinger, Weihenstaphaner, Franziskaner.
Echt speciale dingen is een beetje beter zoeken. Je hebt in Utrecht Bert's Bierhuis in de Twijnstraat bijvoorbeeld en in Leiden zit een grote drankhandel, die ook achter http://speciaalbierpakket.nl/ zit, betrouwbaar en veel keus. Zo zullen er nog wel meer opties zijn.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
in Leiden zit een grote drankhandel, die ook achter http://speciaalbierpakket.nl/ zit, betrouwbaar en veel keus.
Zeer aan te raden inderdaad, de pakketjes worden binnen 24 uur verzonden en erg veel keuze.
Hier koop ik de biertjes die ik inderdaad niet in 1 van de supermarkten kan krijgen. 
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
O laat ik nou net vlakbij Leiden wonen... Wie weet zelfs heel binnenkort in Leiden.
Thanks!
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
O laat ik nou net vlakbij Leiden wonen... Wie weet zelfs heel binnenkort in Leiden.
Thanks!
Bofbips! 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
las ook in een artikel dat rochefort in de problemen zit. de trappist wordt gebrouwen met water van een bepaalde bron, en de eigenaars van het domein waarop die bron staat, willen in de bron gaan graven (ofzo).
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Dat vind ik nog veel erger, Rochefort 8 is een van mijn favoriete bieren. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
las ook in een artikel dat rochefort in de problemen zit. de trappist wordt gebrouwen met water van een bepaalde bron, en de eigenaars van het domein waarop die bron staat, willen in de bron gaan graven (ofzo).
Dat vind ik nog veel erger, Rochefort 8 is een van mijn favoriete bieren.
Het zit zo:
Vlakbij de bron van Rochefort ligt een steengroeve. Die jongens hebben van de Waalse regering een vergunning gekregen om veel dieper te gaan graven.
Een gevolg daarvan kan zijn dat de bron zou opdrogen. Geen probleem, zeggen de steengroevenaars: We zullen de brouwerij gratis van water voorzien. (Ander water dan uit hun bron).
Maar dat is voor de bierliefhebber heiligschennis.
En het doet denken aan het verhaal van enkele jaren terug: Toen wou InBev de productie van het witbier in Hoegaarden stopzetten, en de productie van naar Jupille verhuizen. Men slaagde er in Jupille echter niet in om de smaak van Hoegaarden te benaderen (naar 't schijnt omdat het water 'anders' is) ... en daarom bleef de productie in Hoegaarden gebeuren.
Intussen hebben de paters een proces aangespannen, om de vergunning van de steengroeve te laten vernietigen. "Dit betekent een aanslag op het Waals erfgoed. De Tridainebron is een natuurlijke bron, men kan die niet door een industreel systeem vervangen", luidt het in de abdij.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Denk inderdaad dat de smaak van het water heel erg het bier beïnvloedt. Ben benieuwd of ze er uit gaan komen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Water is zeer van belang (net als de fabriek, zie Grolsch na de verhuizing). Ooit was ik eens bij Hertog Jan, daar kregen we ook eerst het water te proeven. Zacht dat dat was, en de man hoefde niet meer uit te leggen wat het belang van goed water is op bier.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Grolsch is verbeterd of verslechterd? Hier spreekt niet bepaald een liefhebber van Grolsch pils...op dit moment dan.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Verslechterd, volgens velen, maar het is in de directe omgeving vooral mijn vader die de Kanon een stuk minder vindt dan vroeger. Ikzelf heb weinig last aangezien ik toentertijd Grolsch nog niet lekker vond (en ook nog niet na de verhuizing), maar ik ken de verhalen wel.