- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P. #2
R.I.P. #2
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Zeker een grote meneer. Terecht een hoofdstuk in de geschiedenis van de cinema.
Toch kom ik ondanks mijn respect niet verder dan drie schamele 4* waarderingen van de 14 films op MM die ik zag, en vond ik Adieu au Langage (2014) echt flut, en dat is bepaald niet de enige. Als ik heel eerlijk ben, dan heb ik echter meer moeite met dat beeld van Varda die voor die dichte deur van JLG staat, terwijl ze haar vriend een laatste keer wil zien. Misschien was er een reden voor, maar die tranen steken nog steeds.
Hoe dan ook een legendarisch stukje filmgeschiedenis dat is heengegaan, met deze man. Er is veel te herinneren, en mijn keuze is cliché tot en met. Maar het blijft mijn favoriet:
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Wanneer men denkt aan een stereotiepe Franse film, zal je meteen iets Godard-dig voor de geest halen, zelfs al heb je nog nooit een film van Godard gezien. Alleen al daarvoor een onvergetelijke stempel op de Franse cultuur.
Onvergetelijk is de lange appartementscene in Le Mépris, met Bardot die de trap snel afdaalt en kil zegt:Je te méprise. Voila la sentiment que j'ai pour toi... RIP.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Nog even dus over de overleden Koningin van Engeland. Ze zat zeventig jaar op de troon, een immense tijd, die me af en toe beter imponeert dan anders.
Vandaag bedacht ik me welke grote Tourwinnaars er waren tijdens haar periode als Koningin.
En dan kom je van Fausto Coppi tot Tadej Pogacar en alles daar tussen in. Dat imponeert me echt heel erg.
Coppi, Bobet, Anguetil, Merckx, Hinault, LeMond, Indurain, Armstrong, Contador, Froome, Pogacar.... allemaal tijdens Queen Elizabeth.
Flauw? Nee, dit is iets dat voor me leeft, en wat me echt een beeld geeft over de lengte van de tijd.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Roland Reber overleden.
Een beetje de Anton Heyboer van de Duitse film. Was een aardige man die ik veel in Cannes gesproken heb.
https://iv1.lisimg.com/image/16409956/601full-roland-reber.jpg
R.I.P.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Roland Reber overleden.
Een beetje de Anton Heyboer van de Duitse film. Was een aardige man die ik veel in Cannes gesproken heb.
(afbeelding)
R.I.P.
RIP Roland Reber.
In welk opzicht was hij te vergelijken met Anton Heyboer? Geen kwaadaardige opmerking, zo niet opvatten, maar gewoon een vraag.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Hij had een groep vrouwen om zich heen verzameld waarbij een commune-sfeer duidelijk aanwezig was.
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Godard heb ik ten dele dankzij deze website leren kennen. Bekend is z'n antwoord op de vraag "Moet een film een begin, een midden en een einde hebben?" "Ja, maar niet noodzakelijk in die volgorde."
Z'n vroege periode was z'n beste. Hij wierp conventies overboord. Hij onderging invloed van misdaadfilms uit Hollywood, maar stak er tegelijk de draak mee. In Pierrot le Fou zitten er scènes die overduidelijk nep zijn, om illusie bij de toeschouwer te doorbreken. Z'n latere films zijn soms een lastige zit, maar hij was onmiskenbaar een baanbrekende figuur.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Hij had een groep vrouwen om zich heen verzameld waarbij een commune-sfeer duidelijk aanwezig was.
Der unabhängige Filmemacher Roland Reber ist tot
Iets meer info voor je Graaf Machine
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Der unabhängige Filmemacher Roland Reber ist tot
Iets meer info voor je Graaf Machine
Ja bedankt, maar ik was vooral benieuwd waarom je hem met Anton Heyboer vergeleek. Gelukkig ging het niet om de onbegrijpelijkheid van zijn films, in tegenstelling tot de totaal ontoegankelijke kunst van Heyboer. 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Nee, de wat onoogelijke oudere kunstenaar die zich omringt met een groep bereidwillige vrouwen. Heyboer is toch vooral door dát in herinnering gebleven.
Rotterdam@1
-
- 881 messages
- 426 votes
Terecht wordt hier aandacht gevraagd voor een zeer grote actrice: Irene Papas.
Zij speelde meer dan zeventig jaar in grote films ( o.a. the guns of Navarone) meer dan vijftig films, dus teveel om op te noemen. Met de groten der aarde, want dat was ze zelf ook. En werd zelfs 96 jaar in dit leven, zij het de laatste jaren met gezondheidsklachten. Speelde ook de klassieke werken als Elektra, Antigone o.a.
Tijdens het beruchte kolonelsregime, de junta, '60-er en 70'-er jaren uitgeweken naar Italië en New-York en in 1974 weer teruggekomen in haar moederland Griekenland. Korinthe, de mooie streek met groene heuvels en schaapskuddes, ik ben er geweest. Een vrouw die deed wat ze wilde doen, sprak wat ze wilde zeggen, daar houd ik van en ze was in haar tijd vrijer en opener en temperamentvoller dan menige vrouw vroeger en nu. Marlon Brando was vele jaren haar geheime minnaar.
Heb haar altijd een mooie, indrukwekkende vrouw gevonden, die ook nog prachtig kon zingen: Vangelis, Mikis Theodorakis en anderen. Wanneer komt er hier een korte biografie over haar zoals voor veel mannen die veel minder hebben gepresteerd op het filmvlak? Of is dat nog in de maak voor deze onconventionele grootheid?
Ziehier mijn voorzet....
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Amerikaanse acteur Henry Silva is overleden op 95 jarige leeftijd.
Toch wel één van mijn favoriete filmschurken in films als Sharky's Machine met Burt Reynolds, Le Marginal met Belmondo en in Code of Silence met Chuck Norris. Of onherkenbaar in Dick Tracy (zoals bijna alle acteurs, die daarin als schurk te zien zijn).
Heb het altijd zonde gevonden dat ze hem nooit voor een James Bond film hebben gevraagd, hij zou een goede Bondschurk, of henchman geweest zijn.
R.I.P. Henry Silva.
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
R.I.P. Henry Silva, nooit een ster, altijd herkenbaar en uniek. Ik herinner me hem vooral in The bravados (verrassend sympathieke rol), de oorspronkelijke Manchurian candidate en de originele Ocean's 11 (en een minuscule cameo in de moderne remake).
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Ik ken hem van The Tall T, zat ook al te zoeken of ie nog in een Bond film had gespeeld. 
Mooie leeftijd gehaald wel.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
In Memoriam: Irene Papas (ook naar mijn mening een grote actrice)
Henry Silva, een herkenbare acteur, o.a. vaak in westerns.
KenroKuen72
-
- 42 messages
- 18 votes
Actrice Louise Fletcher is op 88-jarige leeftijd overleden.
Vooral bekend door haar vertolking van Nurse Ratched, de akelige verpleegster uit de film One Flew over the Cuckoo's Nest uit 1975 waarvoor ze ook een Oscar won
Zelf ken ik haar van haar rol als Kai Winn in Star Trek: Deep Space Nine
R.I.P. Louise Fletcher
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
R.I.P. Fletcher, was geweldig in One Flew Over the Cuckoo's Nest. Toen terecht in de prijzen gevallen.
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
Toevallig een paar weken geleden nog Cuckoo's nest herzien. Weinig acteurs zullen zó om slechts één filmrol herinnerd worden, maar dit was dan ook wel een heel knappe. R.I.P. Louise Fletcher.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Iconische rol.
Ik heb al een tijdje in mijn hoofd dat ik de film eens opnieuw moet zien, na die prequelserie die 1 of 2 jaar terug verscheen. Moet er nu toch maar eens van komen.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Vergeet Brainstorm niet. Prima rol van d'r.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ja, daar is ook dit forum natuurlijk nog voor:
Ben vrij onbekend in de rap-wereld, maar Coolio had ik wel van gehoord. Ik wist echter niet dat hij al zo oud was.
Treurig. Hopelijk gewoon een natuurlijke dood, dat is altijd maar het beste denk ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes