• 178.145 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.196 actors
  • 9.373.663 votes
Profile

Ik zoek... hulp bij computerproblemen (/computertips)

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Ik gebruik al jaren Linux zonder problemen. Elke gebruiker is enthousiast, maar als het het iemand probeer aan te raden verzint men altijd wel een zwak excuus om er maar niet aan te beginnen. Ik heb dan vaak ook wel een gemeen soort van leedvermaak als ik hoor dat een pc van een vriend of buur, met Windows, alweer langzamer is geworden, of dat er weer foutmeldingen zijn die niet weg te krijgen zijn etc. etc.

Als ik hen dan Linux aanraad, dan kijken ze me raar aan alsof ik zelf niet normaal ben, terwijl ze zelf geen raad meer weten met hun eigen pc.

Bij deze dus de tip voor iedereen om Linux, welke versie dan ook (Mint is inderdaad makkelijk, met alle codecs voorgeïnstalleerd) te gaan gebruiken, en zodra het zover is kan dit topic dicht, of de naam kan aangepast worden in Computertips.

Probeer het desnoods eerst naast Windows. Je kunt het gewoon installeren zonder Windows te hoeven deïnstalleren. Bij het opstarten van de pc krijg je de keuze met welk besturingsprogramma je wil opstarten. Ik weet zeker dat je na een tijdje alsnog Windows eraf gaat gooien...

Note: Ik heb het alleen tegen pc gebruikers met Windows, op een Mac zou ik natuurlijk nooit iets anders zetten.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Ik ga een nieuwe pc kopen, wat zeggen jullie van deze set up?

Processor: AMD Phenom II X4 965

Moederbord: Asus M4A785TD-V EVO

Grafische kaart: Asus HD5770

Geheugen: GeIL 4 GB DDR3-1333 Kit

Harde schijf: Western Digital 1 TB, Caviar Blue, SATAII 7200 RPM 32 MB

Kast: Cooler Master Centurion 590

Koeler: Cooler Master Hyper TX 3

Voeding: Cooler Master Real Power M520

DVD Brander: Samsung Super-Write Master

Op- of aanmerkingen? Naar een beeldscherm moet ik nog kijken, maar ik gok dat het een 22" Samsung wordt. Ik denk dat ik de pc bij Mycom ga kopen. Internetwinkels zijn namelijk weinig goedkoper, dan bespaar je slechts 100 euro, en bij Mycom heb je standaard drie jaar garantie en sowieso een goede service.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wat ik begrepen heb, loopt AMD tegenwoordig behoorlijk achter op Intel.

Daarom is mij dit jaar bij de aanschaf van een nieuwe pc geadviseerd voor Intel te gaan.

Western Digital is goed merk. Weet niet of het nog bestaat, maar Seagate is bijvoorbeeld een slecht merk.

Asus grafische kaart heb ik ook.

MyCom is een goede zaak. Alleen als ik zou kunnen kiezen zou ik naar Paradigit gaan. Nog betere service.

Verder heb ik geen verstand van al die typenummers, dus daar kan ik je niet over adviseren.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Wat ik begrepen heb, loopt AMD tegenwoordig behoorlijk achter op Intel.

Intel maakt inderdaad betere processoren maar ze zijn ook veel en veel duurder. Ik wil ongeveer 1000 euro uit gaan geven.

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

BoordAppel wrote:

Op- of aanmerkingen? Naar een beeldscherm moet ik nog kijken, maar ik gok dat het een 22" Samsung wordt. Ik denk dat ik de pc bij Mycom ga kopen. Internetwinkels zijn namelijk weinig goedkoper, dan bespaar je slechts 100 euro, en bij Mycom heb je standaard drie jaar garantie en sowieso een goede service.

Mobo: Asrock 870 extreme3. Goedkoop, héél veel features (usb 3, sata 6gbps)

Graka: evt. GTX460 als veel games speelt

HD: Samsung spinpoint F3 1TB (domweg de beste 1TB schijf van het moment)

Voeding: Seasonic M12II 520W (modulair, stabiel, weinig ripple, stil)

AjaxRulezzz

• 2085 messages
  • 569 votes

BoordAppel wrote:

Als ik jouw was zal ik gewoon van een webwinkel kopen. Daar heb je op elk onderdeel garantie. Als je bijvoorbeeld op azerty dit systeem koopt komt het er zo uit te zien:

AMD Phenom II X4 965 - 3 jaar garantie

Asus M4A785TD-V EVO - 2 jaar garantie

Asus HD5770 - 3 jaar garantie

GeIL 4gb DDR3-1333-Kit - Levenslange beperkte garantie

Western Digital 1 TB, Cavia... - 3 jaar garantie

Cooler Master Centurion 590 - 2 jaar garantie

Cooler Master Hyper TX 3 - 2 jaar garantie

Cooler Master Real Power M520 - 3 jaar garantie

Samsung Super-Write Master - 2 jaar garantie

Totaal: € 719,69

Daarnaast zou ik voor een Intel-systeem kiezen, maar dat is jouw keuze Ik zou ook deze geheugen nemen: Corsair Xms3 Geheugen 4 Gb :: Azerty Iets duurder, maar simpelweg sneller. Bij je videokaart zou ik dan eerder deze nemen: Club 3d Hd5770 Grafische Ada :: Azerty Goedkoper en qua prestaties hetzelfde. En bij de voeding zou ik gaan voor de M620 i.p.v de M520. Waarom? Omdat de M620 goedkoper is en meer energie levert. Voor de rest zit er eigenlijk geen verschil tussen die twee.

EDIT: Zoals FlyLo al heeft gezegd zou ik ook nog voor de Samsung Spinpoint gaan

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

AjaxRulezzz wrote:

Daarnaast zou ik voor een Intel-systeem kiezen, maar dat is jouw keuze

Een vergelijkbaar Intel systeem is alleen veel duurder gok ik? Welke processor zou ik dan moeten kiezen? En werken Intel processoren niet beter samen met NVidia grafische kaarten of maakt dat niets uit?

Naar die spinpoint heb ik ook nog gekeken maar het schijnt dat die dingen lang niet zo betrouwbaar zijn als WD schijven.

En bij de voeding zou ik gaan voor de M620 i.p.v de M520. Waarom? Omdat de M620 goedkoper is en meer energie levert. Voor de rest zit er eigenlijk geen verschil tussen die twee.

Die M620 zal dan wel meer herrie maken en duurder zijn in het gebruik?

Leuk dat iedereen wat anders zegt trouwens . Maar ik waardeer het meedenken zeer!

GrimReaper

• 128 messages
  • 0 votes

Kijk gewoon op de Best Buy Guide van Tweakers, daar kun je kiezen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding per budget.

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

BoordAppel wrote:

(quote)

Een vergelijkbaar Intel systeem is alleen veel duurder gok ik? Welke processor zou ik dan moeten kiezen? En werken Intel processoren niet beter samen met NVidia grafische kaarten of maakt dat niets uit?

Een stuk duurder ja, vooral qua platform-kosten (voor een vergelijkbaar MoBo met Intel betaal je al snel 150+).

Processor zou dan de i760 zijn.

Dat van dat samenwerken is redelijke onzin, tenzij je het hebt over SLI & CF (meerdere grafische kaarten). SLI=Intel+nVidia, CF=AMD+ATI.

Naar die spinpoint heb ik ook nog gekeken maar het schijnt dat die dingen lang niet zo betrouwbaar zijn als WD schijven.

Onzin..

(quote)

Die M620 zal dan wel meer herrie maken en duurder zijn in het gebruik?

Leuk dat iedereen wat anders zegt trouwens . Maar ik waardeer het meedenken zeer!

Een M620 is zwaar overkill tenzij je van plan bent om later twee grafische kaarten te gebruiken. Zelfs de M520 kan 2x5770 aan.

GrimReaper

• 128 messages
  • 0 votes

Ik heb ook een Samsung Spinpoint gehad, maar die moest ik terugsturen na een tijd door bad sectors op de schijf.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Mij werd verteld dat de spinpoints razendsnel zijn en in principe hele goede schijven maar dat ze sneller kapot gaan juist omdat ze zo snel zijn. Dat vind jij dus onzin, FlyLo?

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

Ja. Er zijn gewoon belachelijk veel mensen die deze schijf hebben, daarom lees je er misschien vaker berichten over (zelf heb ik daar eigenlijk nog nooit van gehoord). Procentueel hebben ze waarschijnlijk ongeveer dezelfde faalkans als iedere andere harde schijf. Sowieso moet een harde schijf goed onderhouden worden (automatisch laten defragmenteren met bv. SmartDefrag, zorgen voor genoeg airflow..)

Als je nog ruimte hebt in je budget moet je ook zeker een SSD overwegen. Bv. de Crucial C300.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Nog een vraagje: wat maakt die Asrock 870 Extreme3 trouwens beter dan de Asus M4A785TD-V EVO?

Heb je ook nog opmerkingen over welk merk 3dkaart ik het beste kan nemen of maakt dat niet zo gek veel uit?

Als je nog ruimte hebt in je budget moet je ook zeker een SSD overwegen. Bv. de Crucial C300.

Ongeveer 1000 euro. Dit is dus geen optie.

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

BoordAppel wrote:

Nog een vraagje: wat maakt die Asrock 870 Extreme3 trouwens beter dan de Asus M4A785TD-V EVO?

Nieuwere chipset, Sata6GBps, USB3, betere geluidschip. En het prijsverschil bedraagt ongeveer 5 euro denk ik?

Ik daag je uit om een negatieve review te vinden over dit Asrock Mobo.

Heb je ook nog opmerkingen over welk merk 3dkaart ik het beste kan nemen of maakt dat niet zo gek veel uit?

Hangt ervan af of je je kaart gaat overklokken en hoeveel belang je hecht aan geluidsproductie.

Gigabyte GV-N460OC-1GI is een aanrader maar bij eender welk merk heb je dezelfde kaart, alleen een andere koeling (en een standaard overklok in sommige gevallen)

GrimReaper

• 128 messages
  • 0 votes

FlyLo wrote:

Sowieso moet een harde schijf goed onderhouden worden (automatisch laten defragmenteren met bv. SmartDefrag, zorgen voor genoeg airflow..)

Defragmenteren is toch alleen bevorderlijk voor snelheid? Gefragmenteerde data wordt weer bij elkaar gezet, maar dat betekent toch dat de schijf alleen maar meer beschreven wordt?

Het enige dat kan falen door gefragmenteerde bestanden is software volgens mij.

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

GrimReaper wrote:

(quote)
Het enige dat kan falen door gefragmenteerde bestanden is software volgens mij.

Klopt, maar als mensen zeggen dat "de harde schijf kapot is" bedoelen ze 90% exact dat en geen effectieve mechanische failure.

Ik vind nog steeds geen betrouwbare berichten over een hoge failure rate bij de Spinpoint-reeks. Ze worden niet voor niets aangeraden door iedere website en fanaat die er te vinden is.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Grafische kaart doet de laatste weken vreemd.

Ik heb nu de NVIDIA GeForce 6200 SE. Oud dus(denk ik)

Wat raden jullie me aan? (beetje betaalbaar, want speel geen spelletjes en zo).

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Drivers up to date?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Yes net van de site daar afgehaald. Hij blijft het moeilijk hebben.

Zou hem nog eens even goed schoon kunnen maken, maar wil sowieso wel een nieuwe denk ik.

GrimReaper

• 128 messages
  • 0 votes

Kun je wat concreter zijn? Wat bedoel je met vreemd doen en hoe weet je dat het de videokaart is? Wanneer treden de problemen op? Sinds wanneer?

Heb je al in je eventviewer gekeken naar foutmeldingen of naar de performance van CPU/intern geheugen

Kijk als je een nieuwe videokaart wilt kopen gewoon op de pricewatch van www.tweakers.net voor betaalbare videokaarten van goeie kwaliteit.

Of kijk in de best buy guide van deze maand, daar vind jet 4 door tweakers samengestelde systemen (per budget) die het beste zouden moeten zijn qua prijs/kwaliteit.

Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2010 | Inleiding | Core | Tweakers.net

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

Even terug over de betrouwbaarheid van die Spinpoint F3-serie. Ik heb dit toevallig vandaag gelezen:

Report: eight 2 TB hard drives roundup! (page 9: Conclusion) - BeHardware

Laatste alinea:

When you're going to put 2 TB of data on a single drive however, the most important feature has to be reliability. This is however impossible for us to test, but we do have access to the stats from a large French e-tailer. From these stats the least reliable drive is the Hitachi 7K2000, with a 6.2% returns rate on drives sold in the first half of this year, followed by the Caviar Black at 5.8% and the Barracuda LP at 4.1%. We don't have any figures on the Barracuda XT, as sales have been too low. The WD20EADS has a returns rate of 3.4%, against 2.1% for the WD20EARS and 1.3% for the Samsung SpinPoint F3.

moviemafketel wrote:

Grafische kaart doet de laatste weken vreemd.

Ik heb nu de NVIDIA GeForce 6200 SE. Oud dus(denk ik)

Wat raden jullie me aan? (beetje betaalbaar, want speel geen spelletjes en zo).

Wat is "vreemd doen"? Artifacts op je scherm (rare gekleurde lijnen e.d.)?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Hardware-versnelling op geen gezet en de nieuwste driver gedownload,maar het scherm of de kaart blijven soms even zwart hangen en dan komt het beeld weer terug(geluid blijft dan ook net zolang hangen).

Voor de nieuwste driver ging de pc zelfs opnieuw opstarten, dat doet die nu niet meer. Tijd voor een nieuwe kaart of tijd voor nieuw beeldscherm?

Soms zie je de tabbladen ook heel lelijk en lijkt het alsof de inkt helemaal uitschiet bij wijze van. Dat is vaak het begin van de tijdelijke vastloper.

FlyLo

• 1070 messages
  • 745 votes

Lijkt me tijd voor een nieuwe PC of op zijn minst een clean install (formatteren en Windows opnieuw installeren) als ook je geluid vastloopt. Of gebruik je toevallig de speakers in je scherm?

Want lelijke kleuren e.d. zijn geen klassieke graka-problemen, wel klassieke monitor-problemen.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Mooi, ik heb mijn pc vandaag besteld met een spinpoint . Zal een dezer dagen wel verschijnen hier, al weet ik niet hoe snel ze gemiddeld bij Azerty zijn.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Ok, dit probleem is zo simpel dat het debiel is, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar en sta op het punt mijn laptop uit het raam te gooien.

Wat ik wil: in Excel als date geformatte datums converteren naar als text geformatte datums.

Ik heb een cel met als waarde/functie 3/12/2004, geformat als Engelse datum (MM/DD/YYYY). Nu wil ik dit omzetten naar 12-03-2004, geformat als text. Dus wat je zou krijgen als je gewoon 12-03-2004 als functie in zou vullen in een als text geformatteerde cel.

Niets meer, niets minder.

Mijn eerste strategie was gewoon: cel selecteren > formatting wijzigen van 'date' naar 'text'. Dat levert echter een Julian date op.

Mijn tweede strategie was eerste de getoonde waarde aan te passen naar 12-03-2004 door het "custom" te formatten als dd-mm-yyyy. Dit lukte. En ik was trots. Vervolgens dacht ik simpelweg alleen de waarde - niet de functie, die is nog steeds 3/12/2004 - naar een naastgelegen cel te kopieren die als text is geformat, zodat de custom formatting verloren gaat en de waarde intact blijft. Echter ook dan wordt de waarde omgezet naar een Julian date .

Ik heb nog steeds geen workaround gevonden. Wat ik ook doe, ik blijf opgescheept zitten met óf een Julian date óf 12-03-2004 maar dan geformatteerd als custom in plaats van als text. En aan Google-resultaten te zien ben ik de enige die van dates naar text gaat ipv andersom, dus bij deze...:

Help!

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Hoge komma deed wonderen, dan wordt het als tekst gezien.

Dus ' en dan doe je maar wat je wil.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

In welke stap moet ik dat toepassen?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

'12-03-2004 en dan enter.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Het gaat er om dat ik voor één cel een stappenplan heb dat ik op een hele kolom kan toepassen.

Dus van...

3/12/2004

3/26/2004

1/2/2004

Etc.

...geformatteerd als datum, naar...

12-03-2004

26-03-2004

02-01-2004

Etc.

...geformatteerd als text.

Overal handmatig apostrof+de waarde die ik wil invoeren lijkt me een beetje omslachtig. Dan kan ik net zo goed alles over typen .

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ja ik doe dan rechter-muisknop op de kolom, dan celeigenschappen en dan bij datum zoek ik uit hoe ik het in beeld wil hebben.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.