• 177.886 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.835 votes
Profile

hiphop

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Sorry hoor, maar Dre is geniaal. Die hoort in het rijtje James Brown, Prince, George Clinton.

Absoluut Jos, Dre is één van de pioniers van de West-coast hip-hop, vooral in zijn N.W.A. tijd. Ik geef toe dat ook hij tegenwoordig meer met geld bezig is als creativiteit, maar wat ie met Eminem doet, is toch wel erg sterk.

Hip-Hop over één kam scheren slaat sowieso nergens op. Al die wannabee- gangsters die nu de top 40 bevuilen kan je echt niet vergelijken met labels als Rawkus en Def Jux die momenteel ook aan de weg timmeren.

Om hip-hop alleen maar grove, agressieve muziek te noemen gaat me ook te ver, want ik denk dat acts als Public Enemy en KRS-1

revolutionair en maatschappij-kritischer zijn dan alle artiesten sinds Dylan en co.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dre rulez. Een nieuwe Quincy Jones is het...

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

Om hip-hop alleen maar grove, agressieve muziek te noemen gaat me ook te ver, want ik denk dat acts als Public Enemy en KRS-1 revolutionair en maatschappij-kritischer zijn dan alle artiesten sinds Dylan en co.

nu ga je iets te kort door de bocht. Rage against the Machine en (op dit moment) system of a down zijn ook enorm kritisch

Jos2

• 1730 messages
  • 0 votes

Dre is één van de pioniers van de West-coast hip-hop, vooral in zijn N.W.A. tijd.

Daarna ook. The Chronic en Doggystyle zijn meesterwerken. Maar ook met Eminem bewees hij springlevend te zijn. Zelfs zo'n nummertje van Eve vind ik eigenlijk best aardig.

Ik geef toe dat ook hij tegenwoordig meer met geld bezig is als creativiteit

Och. Eminem is commercieel, maar veel meer dan dat alleen. Maar ook Clinton dacht aan verkoop. het gaat er om dat het met visie en talent gebeurt.

, maar wat ie met Eminem doet, is toch wel erg sterk.

P'cies.

Om hip-hop alleen maar grove, agressieve muziek te noemen gaat me ook te ver,

Alsof er geen Jungle Brothers of De La Soul bestaan heeft.

want ik denk dat acts als Public Enemy en KRS-1

revolutionair en maatschappij-kritischer zijn dan alle artiesten sinds Dylan en co.

Het zegt mij in ieder geval meer.

Jos2

• 1730 messages
  • 0 votes

Rage against the Machine en (op dit moment) system of a down zijn ook enorm kritisch

Maar RATM is eigenlijk een Urban Dance Squad clone.

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

ik vind de teksten van de la rocha veel beter dan die van rude boy (persoonlijk)

Jos2

• 1730 messages
  • 0 votes

ik vind de teksten van de la rocha veel beter dan die van rude boy (persoonlijk)

Beetje simplistisch zijn ze ook wel hoor. Maar goed, ik vind het soms ook aardig.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Daarna ook. The Chronic en Doggystyle zijn meesterwerken. Maar ook met Eminem bewees hij springlevend te zijn. Zelfs zo'n nummertje van Eve vind ik eigenlijk best aardig

Mee eens, behalve Eve, daar heb ik een hekel aan, Dat recente hitje van Truth Hurts wat ie geproduceerd heeft vind ik overigens wel geniaal. Dre doet eens wat in de R&B en het stijgt onmiddelijk boven de rest uit. Nog maar eens een bevestiging van 's mans talenten.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik vind het schandalig dat je Dre in een adem noemt met Prince en James Brown. Dre vult alleen maar zijn zakken met zijn "geniale" rotzooi/muziek. 'T zelfde geldt voor die Eminem; geen greintje talent. Natuurlijk moet ik ook toegeven dat ik een totale afkeer heb tegen Rap en R&B en dat ik dus geen expert ben. Maar het is tegenwoordig "in" om al die rotzooi te beluisteren en ik had de reacties van iedereen dan ook wel verwacht. Tja, wat wil je? Zodra je indruist tegen de stroom komt iedereen zijn zegje doen. Weet je waar Dre en kornuiten wel heel goed in zijn?.....in ondernemen en massaindoctrinatie! Maar ja, zo'n uitspraak zal wel weer massa's kritiek opleveren........

Jos2

• 1730 messages
  • 0 votes

Ik vind het schandalig dat je Dre in een adem noemt met Prince en James Brown. Dre vult alleen maar zijn zakken met zijn "geniale" rotzooi/muziek.

Je vat het gewoon niet. Hij is echt de logische voortzetteing van Brown-Clinton-Prince. Een volgende stap in De Funk. Dat gelul over zakken vullen zegt me weinig. Alsof die anderen aan liefdadigheid deden.

'T zelfde geldt voor die Eminem; geen greintje talent. Natuurlijk moet ik ook toegeven dat ik een totale afkeer heb tegen Rap en R&B en dat ik dus geen expert ben.

Zoveel is duidelijk. Het maakt je er niet geloofwaardiger op. Als je een hele muzieklichting (die al zo'n 25 jaar floreert) die zowel commercieel als artistiek erkenning gekregen heeft afdoet als rotzooi kan ik je niet serieus nemen als je een paar exponenten ervan dan de grond in boort. Overigens houden Brown Clinton en Prince zelf wel van hip hop en hebben met meerdere rappers gewerkt.

Maar het is tegenwoordig "in" om al die rotzooi te beluisteren

Jeetje man. Het is er al jaaaaren.

Weet je waar Dre en kornuiten wel heel goed in zijn?.....in ondernemen en massaindoctrinatie!

Dre doet niks wat Brown, Clinton en Prince niet voor hem deden. Ik noem die namen niet voor niets. Het zijn funkgoden die een imperium van talent om zich heen bouwden. Allen hadden op een bepaald moment in de geschiedenis een neus voor wat hot was; kwamen met spinn off bandjes en 'lekkere wijven' acts. De muziek stond, dat wel.

Maar ja, zo'n uitspraak zal wel weer massa's kritiek opleveren........

Zeg die Tears for Fears van jou? Was dat een obscuur bandje dat niemand kende? Hadden The Doors geen hits?

Je leidt gewoon aan het 'vroeger was alles beter' syndroom. Over 15 jaar loopt er net zo'n ventje als jij hetzelfde over Dre te roepen.

pjotr

• 2672 messages
  • 2781 votes

Tja ,ik vind Prince dan weer akelig slecht - die heeft in al geen 15 jaar iets noemenswaardigs afgeleverd. Maar ja dit zal dan wel weer in een zinloze discussie uitmonden want dit gaat weer over smaak.....:D

Jos2

• 1730 messages
  • 0 votes

Tja ,ik vind Prince dan weer akelig slecht - die heeft in al geen 15 jaar iets noemenswaardigs afgeleverd. Maar ja dit zal dan wel weer in een zinloze discussie uitmonden want dit gaat weer over smaak.....:D

Nog even en er komt een revival en comeback.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Fu fu fuck tha police!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Je vat het gewoon niet. Hij is echt de logische voortzetteing van Brown-Clinton-Prince. Een volgende stap in De Funk.

Dat is JOUW mening en geen geconstateerd feit. Dre heeft naar mijn mening geen fuck te maken met een muzikaal genie als Prince! Alweer zo'n domme dwingende en loze uitspraak van jou waar je geen zak mee kunt. Dre is geen funk maar toxic waste!

Dat gelul over zakken vullen zegt me weinig. Alsof die anderen aan liefdadigheid deden.

Had ook niet verwacht dat je het zou begrijpen Jos en je trekt weer een verkeerde conclusie; ik ben niet tegen commercie, maar tegen mensen die die commercie gebruiken om de massa hun nietszeggende trash op te leggen en daar ook nog eens een boel geld voor krijgen!

Zoveel is duidelijk. Het maakt je er niet geloofwaardiger op. Als je een hele muzieklichting (die al zo'n 25 jaar floreert) die zowel commercieel als artistiek erkenning gekregen heeft afdoet als rotzooi kan ik je niet serieus nemen als je een paar exponenten ervan dan de grond in boort. Overigens houden Brown Clinton en Prince zelf wel van hip hop en hebben met meerdere rappers gewerkt

Ik doe geen lichting van 25 jaar af, slechts de afgelopen 10 jaar vind ik zware onzin, een paar uitzonderingen daargelaten. Ik vind een groep als Arrested Development juist heel goed en ook van een klassieke song als Rappers Delight van Sugarhill Gang kan ik intens genieten.

Jeetje man. Het is er al jaaaaaren

Uhhhhhh neeeee! Er wordt al heel lang "volgmuziek" gemaakt, maar de afgelopen 10 jaar was die muziek kwalitatief te belabberd voor woorden (Britney, Dre, Eminem). En dan met name de rap/hiphop afdeling. Met standaard kreten als 'ahaaa, ahaaaaa", "WestSide", het promoten van hun eigen naam "Dre is in da house", het dissen van anderen-----Eminem/ Aguilera verhaal, en een paar schuddende bipsen, pimpkleren, en veel etalage van rijkdom wordt de massa verleid in de zak te tasten. Lijkt wel een fabriek, die "muziek" die jij zo leuk vind.

Dre doet niks wat Brown, Clinton en Prince niet voor hem deden.

Dre maakt 1 fout; hij gooit trash in de massa, en dat doet Prince niet.

Zeg die Tears for Fears van jou? Was dat een obscuur bandje dat niemand kende? Hadden The Doors geen hits?

Je leidt gewoon aan het 'vroeger was alles beter' syndroom. Over 15 jaar loopt er net zo'n ventje als jij hetzelfde over Dre te roepen.

Natuurlijk hadden ze hits; poezie en klanken in een perfekt geheel, geen lopende band shit zoals een Eminem en een Dre.

En ik leid alleen aan het 'ik-haat-de-laatste-10-jaar-hiphop'-syndroom, getuige mijn muzikale voorkeuren in de vorm van Radiohead, St Germain, Air, The Prodigy etc etc etc.

Waarschijnlijk leidt jij aan t ik-ben-dom-dwingend-en-volgzaam-syndroom. En dat haal ik niet alleen uit je berichten betreffende muziek.......

narva77 (crew films)

• 12722 messages
  • 6540 votes

Hoe een discussie na vier maanden weer opgerakeld wordt...

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

ja wat Jos zegt

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik hou erg van hiphop, maar die Tupac heeft me zelden kunnen boeien.

ben ook niet de grootste fan, maar op All Eyez On Me staan toch dingen die zich met het Chronic/Doggystyle-werk kunnen meten

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Def Jux

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

eh chronic, geen idee waar je het over hebt

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ik had deze discussie nooit eerder gezien

dus ben me er maar in gaan mengen.

Om terug te komen op Dre, Ik ben bang dat Ramon de plank een beetje mis slaat wat betreft de funk-ideologie. Dre is niet alleen het logische vervolg zoals Jos al terecht opmerkte, maar zelfs degene die het hele genre nieuw leven heeft ingeblazen, met de typische funkgrooves, maffe hoge geluidjes en (vergeet dit niet) een playa style. Ramon, jij neemt waarschijnlijk de hip-hop in die aspecten trash, omdat het geweld verheerlijkt, vrouwonvriendelijk e.d. is, maar dat is precies wat die funk-grootheden ook allemaal deden. Het is allemaal te herleiden tot de blackxploitation-periode. Wat nog belangrijker is, is dat je dit niet zo serieus moet nemen, maar meer als een overdreven strip moet lezen (if you catch my drift). Ik moet er wel bij zeggen dat ik al 15 jaar intens veel naar hip-hop heb geluisterd en errug veel mensen niet heb kunnen overtuigen, wat ook eigenlijk mijn doel niet is. Als je de cultuur wat beter kent weet je bijvoorbeeld dat 'dissen' vanaf het begin af aan (eind 70s) juist een eigenschap was van hip-hop, als onderdeel van het battling tgenover andere crews. (om maar een voorbeeld te noemen.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Dat recente hitje van Truth Hurts wat ie geproduceerd heeft

hij was daar executive producer (de beat was al af, gemaakt door iemand anders, hij is met Rakim de studio ingedoken -- waar ze toch al zaten samen met Premier, oh wat kijk ik uit naa die cd --- en gooide er een rap overheen

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

eh chronic, geen idee waar je het over hebt

Rolling Stone magazine plaatste de cd in hun top 10 van meest invloedrijke albums ooit (samen met Sgt. Pepper enzo)

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

hij was daar executive producer (de beat was al af, gemaakt door iemand anders, hij is met Rakim de studio ingedoken -- waar ze toch al zaten samen met Premier, oh wat kijk ik uit naa die cd --- en gooide er een rap overheen

Vertel Vertel..!!

Premier is mijn absolute favoriet. Album met Rakim?, oh..the joy

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Rakim is een cd aan het maken die geproduceerd wordt door Premier en Dre

(deze hele discussie balanceert trouwens op het randje van off-topic-heid maar ach laten we maar eens soepel zijn )

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Wat een gezeik over Dr. Dre zeg. Iemand die zo lang al een naam van betekenis is in de hiphop wereld moet je niet gaan dissen. En dat ie trash muziek maakt is ook dikke vette onzin. Cronic 2001 was een commerciel succes maar werd door de critics ook heel positief ontvangen. En met NWA heeft ie dikke ish gemaakt. En van Eminem kun je ook zeggen wat je wilt maar rappen kan ie. Als je respect krijgt van mensen als Mos Def, Dj Premier en Talib Kweli dan ben je een hele grote.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Yep, Boordappel, my nigga, vat het uitstekend samen

Brooklyn

• 1144 messages
  • 1402 votes

Mensen, ga toch gewoon naar techno luisteren

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Correct!

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Ik sluit me mooi bij de laatste twee posts aan. (hoewel in het 'Chronic'-album best oké vond)

Vyvre

• 422 messages
  • 185 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.