- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Battlestar Galactica (2004 tv series)
Battlestar Galactica (2004 tv series)
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Een schitterend vervolg op de oude serie met Lorne Green in de hoofdrol.
Nu is het Eward James Olmos.
Deze serie neemt de moeite het SF deel serieus aan te pakken in een redelijk geloofwaardige setting.
Wat mij echter het meeste aanspreekt is de filosofische aanpak van de serie. Door het een mensenras te laten zijn, maar niet WIJ op aarde kun je veel objectiever naar vraagstukken kijken waar wij ons zelf ook schuldig aan maken. Politiek, religie... alles waar we hier niet over mogen discussiëren, zeg maar 
Aanrader.
PS. Vanacht op televisie de pilot (afl. 1 en 2)
Duikeendje
-
- 2 messages
- 1 votes
Hallo,
Ik vroeg me af wie hier naar kijkt? Ik heb seizoen 1,2,3 en alles wat t/m nu is uitgezonden van 4 gezien en dit is echt dé beste sci-fi serie/reeks ooit. Goed geacteerd, veeeel spanning en een goed verhaal. Als je van spanning,actie en van (een beetje) sci-fi houdt is dit echt een aanrader.
PsychoBoyJack
-
- 244 messages
- 72 votes
Ik kijk er ook erg graag naar, en voor mij staat BG zonder moeite ergens bovenaan in het rijtje van andere populaire top series zoals 24 en Lost. Interessante personages en een geniaal uitgangspunt voor het verhaal als rode draad door de serie. Wat is waar van de 13 e kolonie? Waarom zeggen de cylons dat alles al een keer eerder is gebeurt en nog belangrijker wie is de laatste cylon?
Allemaal vragen die (als het goed is) in de komende maanden beantwoord gaan worden, nu de serie met zon 10 afleveringen nog te gaan, naar zn definitieve eind zal lopen.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Time Magazine heeft deze serie in z'n top tien van beste televisieseries van het afgelopen decennium.
This remake took a corny Star Wars knockoff from the '70s and turned it into a piercing look at morality, faith and what it means to be human. It also featured some of the most kick-ass, mind-blowing sci-fi on a small screen in the decade. As the remnants of humanity were chased by human-like Cylon robots, they didn't just explore the universe in their search for survival. They explored their own history, discovering the twists that led human and Cylon to develop as parallel and intertwined races. And BSG also %u2014 with its stories of hidden enemies and religious conflict %u2014 told a relevant story for the post-9/11 era that kept this space saga grippingly grounded.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Heb de miniserie alvast gepindakaasd. Benieuwd of dit wat voor mij is.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat een under exposure bij deze serie.
Vorig jaar aan begonnen maar was gestokt door wat persoonlijke omstandigheden. Nu weer begonnen en ben nu halverwege seizoen 1. Blijft een ijzersterke serie, en zonder twijfel de beste SF tv serie tot op heden.
Sterke character progression, geloofwaardige SF setting, de uitdieping van persoonlijke banden is erg sterk en de filosofische context maakt Battlestar gewoon enorm boeiend. Intense storyline en een geweldige cast ook. Helfer is voor mij het SF icoon. Geen Spock, geen Luke Skywalker, maar Number Six!
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
Helfer is voor mij het SF icoon. Geen Spock, geen Luke Skywalker, maar Number Six!

En Gaius Baltar vind ik ook erg cool, maar die president mogen ze van mij echt schieten. Met haar irritante-schaapachtig ogen.
Nog één seizoen dan heb ik er BSG opzitten, fantastische serie. 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
In het kader van goede recensies:
Battlestar got into my soul. No other show has reached into the core of my being and made me physically feel so much: Fear, nausea, anxiety, excitement, tension, exhilaration, joy. Sometimes I cried, other times -- as during much of the first hour of the finale -- it made me want to stand up and cheer. Throughout its four seasons, through the wobbles and the detours and the shocks and the amazing moments and the revelatory beauty, this show mixed action, philosophy, human emotion and compassion in a way I've never encountered before. And I fear that all this won't happen again. I'll miss the way this show moved me. I'll miss these people. I'll miss the great action and the space battles and the mordant humor and even the misfires, because as this show often pointed out, mistakes are what make us human.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Eerste uur van de miniserie is in ieder geval al zeer sterk. Olmos ken ik uit The West Wing en wat een dijk van een acteur. Sterk verhaal en sterk acteerwerk, spanning, dit lijkt me ook wel wat voor mij. Had ik toch niet verwacht.
deft0nes
-
- 1071 messages
- 1456 votes
In het kader van goede recensies:
Wow, zijn recensie klopt ook helemaal voor mij! Ik had dat ook bij de finale, dat ik op wilde gaan staan en juichen
En dat deed ik ook
En ik mis het ook
Maar gelukkig heeft ze een zusterserie die binnenkort weer verdergaat.
deft0nes
-
- 1071 messages
- 1456 votes
Sluit me ook aan bij die recensie, mooi omschreven.
Met die zusterserie doel je op Caprica? Pilot aflvering een tjjd geleden gezien, verwachtte weinig maar beviel me best goed.
Ja, ik bedoelde Caprica. Ik verwachtte wel wat en dat werd imho redelijk ingelost. Een totaal andere serie, maar een interessant plot.
mrdig
-
- 499 messages
- 2687 votes
Zeker, ben ook zeer benieuwd naar de serie. Begin februari kunnen we los als ik het goed heb.
aryan
-
- 986 messages
- 1752 votes
Ik ben vorig jaar juni gestart met deze serie en ik het verhaal in combinatie met de special effects maakt deze serie echt geweldig. Ik heb gisteren de season finale van seizoen 3 gezien en ben echt nog steeds in shock
. Vanavond ga ik een start maken met seizoen 4, ik ben benieuwd of ze de Aarde gaan vinden.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik snap er werkelijk weinig van dat het zo stil is in dit topic. Standaard series als Prison Break en 24 hebben shitloads aan post en een geweldige serie als Battlestar Galactica moet het hier mee doen? Vreemd..
.
Ik ben halverwege seizoen 2 maar nadat ik gister episodes 209 tot 212 gezien heb moet ik toch even kwijt dat deze serie echt geniaal is. Wat een geweldige character progression dit seizoen. Number Eight/Boomer steelt toch wel de show dit seizoen maar ook die scene met de gevangen genomen Gina, wat is die intens en ontroerend. Helfer en Park maken zich in één klap onsterfelijk bij mij. Het moet wel heel raar gaan lopen wil dit niet één van mijn favoriete series worden.
dulcinea
-
- 923 messages
- 818 votes
Ik heb de serie al een tijdje achter de rug nu, maar heb vorige maand de hele box op Blu Ray gekocht, kan ik ze nog ns in echt goeie kwaliteit bekijken 
Eén van de beste sci fi series van de afgelopen jaren en waarschijnlijk aller tijden. Prachtige mix tussen actie en drama, goeie uitwerking van personages en vooral één groot sterk verhaal dat gewoon alles heeft. Een absolute must voor de sci fi liefhebbers!
deft0nes
-
- 1071 messages
- 1456 votes
Een absolute must voor de sci fi liefhebbers!
Persoonlijk vind ik dit veel meer dan sci fi. Zo zit er ook een hoop mythologie en theologie in.
Werkelijk geniaal hoe ze dit verhaal hebben geschreven.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Eerste aflevering gezien en de sterke lijn van de miniserie werd voortgezet. Sterke score weer die de spanning hoog weet te houden. Vind die Gaius Baltar wel een vreselijke douche, en snap nog steeds niet wat Naomi Watts in Six ziet, maar oke. Dan zie ik liever 7 of 9 als we dan toch in de getallen moeten blijven. Uiteraard smaakt deze 101 wel naar meer want je zit er meteen helemaal in.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Number 8 kicks ass too. Ik vond Number Six al vanaf moment 1 erg cool maar misschien dat het nog komt bij jou (komen nog genoeg versies voorbij). Het is even geleden hoor maar number 9? Er zijn toch maar 8 basic models?
mrdig
-
- 499 messages
- 2687 votes
Ik snap er werkelijk weinig van dat het zo stil is in dit topic. Standaard series als Prison Break en 24 hebben shitloads aan post en een geweldige serie als Battlestar Galactica moet het hier mee doen? Vreemd..
.. Snap er ook weinig van, van alle series die ik de laatste jaren heb gevolgd of nog volg staat deze toch wel bovenaan. Denk dat de meesten het als pure sci-fi zien en daarom links laten liggen. Maar zoals deft0nes al terecht zegt is het veel meer dan dat.
Er zijn toch maar 8 basic models?
Jep er zijn inderdaad 8 basis modellen. Maar ff in spoiler tags want ik weet niet meer precies wanneer welk model wordt onthuld:
- Number One: Brother Cavil / John
- Number Two: Leoben Conoy
- Number Three: D'Anna Biers
- Number Four: Simon
- Number Five: Aaron Doral
- Number Six: Shelly, Gina, Caprica, Natalie, Lida, Sonja
- Number Seven: Daniel (model defunct)
- Number Eight: Sharon Valerii (Boomer, Athena)
Wil eigenlijk nog wat melden over de modellen, maar ik houd nu maar op
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Number 8 kicks ass too. Ik vond Number Six al vanaf moment 1 erg cool maar misschien dat het nog komt bij jou (komen nog genoeg versies voorbij). Het is even geleden hoor maar number 9? Er zijn toch maar 8 basic models?
Seven of Nine - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Oh, het ging om een andere SF serie
.
Gister de S2 finale gezien, en wat een geweldig seizoen was dit. Enorm sterke finale, waar er weer zoveel gebeurd en eindelijk een serie die een finale voorschoteld die een uur lang duurt. Shitload aan nieuwe vragen ook weer. Benieuwd wat de schrijvers gaan doen met de 2 Heroes of Caprica en de Final Five.
Dit is na Chuck mijn alltime favourite in serieland, wat een dijk van een serie is dit. Helaas zal ik door het voetbal wat oponthoud krijgen met de serie maar ik verwacht dat ik S3 donderdag wel klaar heb.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Mooi einde van 105 met Starbuck die een Cylon Raider aan de praat weet te krijgen en dan boven Apollo gaat vliegen. Kippenvel bij die uitzinnige reacties.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Weet niet of het aan mij ligt, maar waarom zegt Baltar tegen Boomer dat de Cylon-test, maar een paar minuten duurt, en dat ie een aflevering later een aantal uur duurt. En het is vreemd dat die flight deck monteur die door de gevangene werd neergeschoten sneller hersteld lijkt te zijn dan de knie van Starbuck
Heb ik iets gemist of zo?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Weet niet of het aan mij ligt, maar waarom zegt Baltar tegen Boomer dat de Cylon-test, maar een paar minuten duurt, en dat ie een aflevering later een aantal uur duurt.
Valt wat voor te zeggen maar aan de andere kant weten we niet hoeveel tijd er overheen is gegaan. Bovendien is de tijdlijn in BSG variabel en niet real-time.
Same here. Ook hier weet je niets van de tijdlijn en de aard van de wond.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Valt wat voor te zeggen maar aan de andere kant weten we niet hoeveel tijd er overheen is gegaan. Bovendien is de tijdlijn in BSG variabel en niet real-time.
Same here. Ook hier weet je niets van de tijdlijn en de aard van de wond.
Over dat eerste kan ik het wel eens worden, maar toch, bij Helo worden de dagen op Caprica wel geteld en het lijkt me dat je in een paar dagen niet zo snel van een schotwond geneest. Maar ach, dat maakt de serie er niet minder sterk om, hoor.
Het is wat je zegt: beter dan 24 en Prison Break.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik stuit soms ook nog wel eens op wat rough edges maar dat vind ik niet zo storend als bij 24, die een real time tijdslijn pretendeert. Ik heb het ook wel een beetje gehad met die simpele actieseries, vooral na het zien van dit. Heerlijke thema's, een flinke lading aan maatschappijkritiek, sterke character progression, sterk verhaal en goede acteerprestaties.
Seizoen 3 is ook erg sterk tot nu toe. Weer een totaal andere setting en wat een ontwikkelingen ook weer. Ook tof om Lucy Lawless zonder Xena kostuum te zien
. Seizoen 1 was erg goed, maar vergeleken bij S2 en nu het begin van 3 toch wel een lelijke kale man.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Dat belooft nog wat voor mij. Ik hoorde van een collega dat 1 en 4 juist de sterkste zijn. Ik ga het allemaal nog wel zien. Ik ben nu bij 110.