• 178.038 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.645 votes
Profile

Allemaal Film

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Net gezien en vond het erg interesant. Het ging precies over de periode van de nederlandse film 1958-1970 waarin de meest interessante films zijn gemaakt en de makers het meest experimenteel waren, het was inderdaad wat rommelig maar de fragmenten van de films waar ik al erg lang naar benieuwt ben oa minder gelukkige t.v.j.k.n.h.l.v.r van verstappen, paranoia van ditvoorst, het gangstermeisje van weisz en fragmenten van de vroegere films van verhoeven, goh wat hoop ik dat nog eens een keer te mogen aanschouwen, aangezien ik een bescheiden fan ben van de nederlandse cinema. Ga volgende week zeker weer kijken.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

gotti wrote:

Gemist. Morgen maar even via i-net kijken.

Hoop dat jij probleemloos kan kijken. Sinds ze enkel nog maar streamen voor wmp lukt het mij niet goed te kijken. Veel programma's kappen er spontaan halverwege mee op uitzendinggemist.nl

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

De vorige aflevering ook zo bekeken met geen enkele problemen. Maar zit je op een Mac, dat je die WMP dingen niet af kan spelen?

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Het kan aan mij liggen hoor maar waarom praatte jan de bont engels tegen jeroen krabe, is hij het nederlands verleert ofzo ??

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Hij kan natuurlijk nog wel Nederlands praten. De interviews zijn allemaal op een hele comfortabele manier afgenomen, en blijkbaar voelt de Bont zich (logischerwijs na jaren in het buitenland) meer op zijn gemak door Engels te spreken.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Oh zit dat zo, vond het alleen een beetje vreemd maar goed.

Quentin

• 10202 messages
  • 8540 votes

Geloof er niks van, heb De Bont altijd al iemand met wat veel eigendunk gevonden.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Nou ja, het leek mij de meest voor de hand liggende reden.

Ik ben trouwens wel benieuwd van wanneer tot wanneer ze materiaal hebben geschoten voor deze serie. Iemand die daar iets over las?

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Waar ik nog meer benieuwt naar ben is of ze die films uiteindelijk ook nog op dvd uit gaan brengen en wanneer de release is.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Veel is wel op dvd.

Zie Adriaan Ditvoorst box, Bert Haanstra box (net uit). Sterren Stralen Overal is op dvd.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

En alles van Fons Rademakers is op DVD. En ze zijn bezig met wat Verstappen/de la Parra films toch? Maar ook daar waren er al een paar van op DVD.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Van Frans Weisz daarentegen is van zijn betere werk vrijwel niks op dvd.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Weet dat er al wat boxen uitzien maar wat ik hinderlijk vind is dat ze die dvd's niet gewoon los verkopen, ik weet dat het voor een hoop mensen leuk is als collectors item en geef toe dat ik het zelf ook prachtig vind om te hebben, maar die boxen zijn zo abnormaal duur en bij sommige bozen bv de theo van gogh box was de helft al van uit en als je dan net naar een film zoekt die net in die box zit (in dit geval luger en charley, heb hem inmiddels wel) dan is dat nogal lastig om die los te krijgen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

De films van Rademakers, Verstappen en De la Parra die reeds zijn uitgebracht zijn ook allemaal los te koop. Enkel de films van Ditvoorst en (een deel van) Van Gogh zijn exclusief in box-verband te koop.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Dat weet ik, maar ik had het ook specefiek over de van gogh box en de aankomende verstappen, de la parra plus de haanstra box, en trouwens de films van alex van warmerdam en jos stelling zijn dacht ik ook niet allemaal los te krijgen.

• 22403 messages
  • 5070 votes

Ook van de Haanstra-box gaan de films trouwens los uitkomen lees ik net. Volgende maand.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Let op; deze week wordt Allemaal Film op zaterdag uitgezonden ipv op zondag! Vanavond dus!

Ned. 2: 22.45-23.40 uur

Aflevering 3: De gouden jaren.

In de jaren 70 professionaliseert de Nederlandse film.Producenten bedenken uitgekiende strategieën,de eerste echte filmsterren worden gekweekt.Vooral de expliciete bloot- en seksscènes,die de Nederlandse speelfilm een tijdlang kenmerken,lijken een onderdeel van een veronderstelde succesformule.

Het levert in ieder geval een aantal van de grootste succesfilms uit de Nederlandse filmhistorie op.

“Uitverkocht, daar wordt je totaal verslaafd aan, aan dat woord”. Deze woorden van Frans Weisz typeren de jaren '70. Na de wat moeizame jaren ‘60, beginnen de jaren ’70 met ongekende successen. Rijen mensen staan voor de bioscoop om films als Wat Zien Ik, Blue Movie en Turks Fruit te zien.

Het lijkt ineens alsof alle Nederlandse films kassuccessen worden. Producenten als Rob Houwer en Rob Dumee bedenken uitgekiende strategieën. Zij weten als geen ander sterren te kweken en media-aandacht voor hun films te genereren. Wat maakt Turks Fruit tot het grote succes? Paul Verhoeven, Monique van de Ven en Jan de Bont vertellen over de soms controversiële keuzes tijdens de productiefase.

Wat was het geheim van de Nederlandse film in de jaren '70? Vooral de expliciete bloot- en seksscènes, die de Nederlandse speelfilm een tijdlang kenmerken, lijken een onderdeel van een veronderstelde succesformule. Het levert in ieder geval een aantal van de grootste succesfilms uit de Nederlandse filmhistorie op.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Hopelijk plaatst men dat naakt nu eens in zijn oorspronkelijke context en laat men duidelijk zien dat het een Europees verschijnsel is ipv een 'typisch Nederlands'.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Ik heb erg zin in deze aflevering, voor mij Nederland in z'n gloriejaren.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Inderdaad ik ga ook zeker kijken dadelijk.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Laatst al de documentaire aflevering (nr. 6 geloof ik) gezien, tijdens een discussie avond op de NFTA. Hierna kwamen Jos de Putter, Hedy Honigman en Jiska Rickels. Ondanks het wollige geneuzel van Honigman niet oninteressant. Het verviel wel al vrij snel in "wat mag nou wel en wat mag nou niet in een documentaire", op het gebied van ingrijpen van de regisseur.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Zeer interessante aflevering met boeiende anekdoktes en buitengewone backstage beelden van: Turks Fruit, Blue Movie, Dakota, Mira en Soldaat van Oranje.

• 22403 messages
  • 5070 votes

Opvallend pittige statements zo op het einde. Van Van Der Ven over Pim en Wim en van Verhoeven over Houwer. Wederom veel leuke fragmenten. Vind het een leuke serie.

Morgen al aflevering 4 trouwens!

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Mooi is dat. Ben er helemaal op gefocust dat het enkel op zondag is. Dat wordt weer online bekijken en dan maar hopen dat de speler niet halverwege weer niet verder wilt...

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Interesante aflevering inderdaad, veel achtergrond info over films als turks fruit en blue movie enzo best leuk om te weten (waarom stoppen ze dat soort belangrijke info in gods nou niet op de dvd, daar zijn ze zeker te lui voor).

Kan niet wachten tot de volgende aflevering

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Aflevering 4: Verander de wereld

Zondag 23 september, 20:20 uur

Het engagement van de jaren 70 dringt langzaam door in de filmgelederen.

Na de – vaak als vrouwonvriendelijk bestempelde - publieksfilms uit de jaren '70, willen jonge filmmakers geen 'goedkope' films meer maken, maar juist kritisch en betrokken zijn bij de veranderende samenleving. Maar heeft een filmmaker nog wel de vrijheid om zijn eigen film maken als hij moet werken binnen het kader van het linkse collectief? En wat gebeurt er als de filmmaker zich daarvan losmaakt?`

De herhaling vindt plaats op zaterdag 29 september 2007, 15.40 uur, Ned. 1

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Begint tien minuten eerder: 20:10!

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

starbright boy wrote:

Opvallend pittige statements zo op het einde. Van Van Der Ven over Pim en Wim en van Verhoeven over Houwer. Wederom veel leuke fragmenten. Vind het een leuke serie.

Morgen al aflevering 4 trouwens!

wist niet dat de rol van Olga eerst naar Willeke zou gaan...

Quentin

• 10202 messages
  • 8540 votes

Veruit de beste aflevering tot nu toe, bijzonder interessant thema wat eigenlijk niet eerder mbt. de Nederlandse film werd aangesneden.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Die muziek van Vrienten voor de reeks is trouwens nog best te pruimen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.