• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.980 votes
Profile

The X-Files

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

Ik ben maar eens begonnen aan seizoen 5. Van het weekend de DVD-box gekocht bij Van Leest in Leiden voor 19,95. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen.

Fox toch geen zelfmoord gepleegd. Dacht al wel dat ze een truc uithaalden, maar CSM heeft het snel in de gaten. Vraag me trouwens af of het ministerie van Defensie hier in Den Haag (ik werk er vlakbij) ook dat soort geheimen herbergt

Vanavond aflevering 2.

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Ik ben nu toe aan de laatste 4 afleveringen van seizoen 7. Volgend seizoen dus voor een flink deel zonder Mulder.
Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Wat vind ik die Cancerman trouwens een geweldig karakter. Heb eergisteren "En Ami" gezien. Was weer super, net als de hierboven genoemde "Musings of a Cigarette Smoking Man".

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Inmiddels ben ik aanbeland bij aflevering 17, seizoen 8.
En ik moet bekennen dat ik Jason Patrick aka John Doggett goed vind spelen.

Ik vreesde een tegenvallende acteerprestatie en een karakter dat in het verkeerde keelgat zou schieten, maar daar is tot op heden geen sprake van.

Wel vind ik, nu Mulder weer terug is, dat het te 'crowded' wordt. Dat zal maar tijdelijk zijn, want ik heb begrepen dat zowel Mulder als Scully in seizoen 9 bijna niet meer te zien zijn.

Hoe dan ook, net een paar goede afleveringen achter de rug met een goede Patrick en een overtuigende Anderson.

king16

• 141 messages
  • 1904 votes

Kan iemand mij vertellen wat de perfecte x-files ervaring is? Qua kijken.

Ik wil alles namelijk zien, en heb al gehoord dat X-Files the MOvie tussen seizoen 5 & 6 past, en dat de mini-serie The Lone Gunman voor seizoen 9 hoort. Zijn er verder nog meer dingen waar ik me van op de hoogte moet stellen?

Ik neem aan dat de volgorde zo zal zijn dan?

Seizoen 1 t/m 5

The Movie

Seizoen 6 t/m 8

The Lone Gunmen

Seizoen 9

I want to believe

??

ZOu iemand me hierover kunnen PMen? Thanks!

Verder: erg verslavende serie, veel beter en spannender dan ik in mijn herinnering had (was zelf pas jaar of 7-8 toen dit op tv uitgezonden werd), ben nu halverwege seizoen 3 en is erg goed!

M.Goodkat

• 1290 messages
  • 1463 votes

Heb uiteindelijk de eerste seizoen gekocht en superserie, kan zo de hele doos met de 9 seizoenen maar om 119€ voor neer te tellen =/

jester

• 806 messages
  • 1245 votes

Ik ben maar weer eens begonnen, min of meer willekeurig in seizoen 3. Fantastisch om ze weer te zien. Ongeëvenaarde combinatie van spanning, mysterie en droge humor.

heb ze pas allemaal weer gekeken, blijft leuk en heeft voor mij niets aan spanning ingeleverd, sommige afleveringen uiteraard wat minder maar over het algemeen blijft het 1 van mijn favorieten...en het viel mij op hoe leuk en goed ik eigenlijk de laatste 2 seizoenen met John Dogget vond, ik vond hem toch echt wel een toevoeging!

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Begin bij mij ook weer te jeuken om lekker overnieuw met de serie te beginnen. Inmiddels alweer 2 jaar geleden dat ik klaar was met de serie. Alleen heb nog zoveel films en series op mijn te zien lijstje staan

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Ben ook weer overnieuw begonnen. Gewoon vanaf seizoen 1. Momenteel ben ik bij seizoen 4. Laatst gekeken aflevering, jawel: Musings of A Cigarette Smoking Man. Die aflevering heeft voor mij een ongekend hoog niveau. Fantastisch! Vanavond maar eens verder met het tweeluik Tunguska/Terma en de terugkeer van Alex Krycek.

M.Goodkat

• 1290 messages
  • 1463 votes

Zelf zit ik nu bezig aan seizoen 3 net voorbij Tesos De Bechos...onlangs een actie gezien bij Saturn bij aankoop van 2 seizoenen X-files 30 euro ipv 50€...meteen 4-5 gekocht =)

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Bij de FRS kan je volgens mij ook elk seizoen voor 15 euro halen, alleen zitten ze in die nieuwe(lees: lelijke) hoesjes met die gekleurde letters.

DjPhantom

• 11 messages
  • 2 votes

In Overigen > Televisie > laastste 2 seizoenen X-Files?:

Ik ben al sinds jaren een X-Files fan en weet dat er heeeeeeel lang geleden deze laatste 2 seizoenen zijn uitgezonden op Veronica.

Nu heb ik reeds getracht via Fox Entertainment contact op te nemen d.m.v. diverse mails, maar tot op heden krijg ik geen antwoord hierop.

Nu zou ik heel graag mijn X-Files verzameling compleet maken met deze laatste 2 seizoenen, daar ik al in het bezit ben van seizoen 1 t/m 9.

Helaas zijn deze nog steeds niet verkrijgbaar op dvd en ik zoek er al jaren naar.

Is het mogelijk om deze laatste 2 seizoenen met Robert Patrick (John Dogget) en Annabeth Gish (Monica Reyes) te verkrijgen op dvd?

Eventueel mag het ook op VHS, want ik heb nog steeds een VHS recorder...

Met vriendelijke groet,

H.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

8 en 9 zijn de laatste seizoenen.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Raar, volgens mij zijn meer mensen de fout in gegaan met deze details. Maar Naomi Watts heeft gelijk. Naast seizoen 1 t/m 7 met Mulder& Scully en 8+9 waar Dogget en Reyes ook in de hoofdrol spelen heb je ook nog 2 films.

Wikipedia pagina is overigens ook vrij duidelijk lijkt me.

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

herman78 wrote:
Ik ben maar eens begonnen aan seizoen 5. Van het weekend de DVD-box gekocht bij Van Leest in Leiden voor 19,95. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen.

Fox toch geen zelfmoord gepleegd. Dacht al wel dat ze een truc uithaalden, maar CSM heeft het snel in de gaten. Vraag me trouwens af of het ministerie van Defensie hier in Den Haag (ik werk er vlakbij) ook dat soort geheimen herbergt

Vanavond aflevering 2.

Alle 9 seizoenen kan je voor 100 euro krijgen in een speciale X-Files box.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Je kan ze ook wel voor een tientje of 15 euro kopen in de FRS e.d.

DjPhantom

• 11 messages
  • 2 votes

rep_robert wrote:

Raar, volgens mij zijn meer mensen de fout in gegaan met deze details. Maar Naomi Watts heeft gelijk. Naast seizoen 1 t/m 7 met Mulder& Scully en 8+9 waar Dogget en Reyes ook in de hoofdrol spelen heb je ook nog 2 films.

Wikipedia pagina is overigens ook vrij duidelijk lijkt me.

hmmmzzz.... en waarom is het dan zo dat ik bijvoorbeeld nog vanuit mijn geheugen weet dat de baby van scully wordt ontvoerd enz...

lijkt mij voor de hand liggend dat na seizoen 9 er nog 2 seizoenen zijn bijgemaakt, maar om de één of andere redenen de kijkcijfers niet haalde en heeft men de beroemde plug uit het contact gehaald....

Zoiet staat mij nog voor de geest... en tja ..als fan wil je natuurlijk alles...dus ook deze laatste 2 seizoenen.... en Naomi... ik heb reeds seizoen 1 t/m 9

Helaas is er niet veel over weer te vinden...

maar goed.... eens hoop ik dat deze laatste 2 seizoenen ooit worden uitgebracht....

Met vriendelijke groeten naar alle X-Files Fans...

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

Er zijn gewoon 9 seizoenen op dvd hoor.

DjPhantom

• 11 messages
  • 2 votes

weet ik... maar zoals je hebt kunnen lezen ben ik op zoek naar de ontbrekende delen en weet dat ze destijds wel zijn uitgezonden door veronica.

in ieder geval dank voor alle info...

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Die zijn er niet, dus ik weet niet wat je probeert te bereiken. En Veronica zal ze zeker niet hebben uitgezonden, zo vergevorderd is onze commerciële televisie niet met haar 3312344123 herhalingen.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

DjPhantom wrote:

(quote)

hmmmzzz.... en waarom is het dan zo dat ik bijvoorbeeld nog vanuit mijn geheugen weet dat de baby van scully wordt ontvoerd enz...

lijkt mij voor de hand liggend dat na seizoen 9 er nog 2 seizoenen zijn bijgemaakt, maar om de één of andere redenen de kijkcijfers niet haalde en heeft men de beroemde plug uit het contact gehaald....

Zoiet staat mij nog voor de geest... en tja ..als fan wil je natuurlijk alles...dus ook deze laatste 2 seizoenen.... en Naomi... ik heb reeds seizoen 1 t/m 9

Helaas is er niet veel over weer te vinden...

maar goed.... eens hoop ik dat deze laatste 2 seizoenen ooit worden uitgebracht....

Met vriendelijke groeten naar alle X-Files Fans...

Het is eventjes geleden, maar volgens mij gebeurt dat in seizoen 9 hoor. Daarnaast, als die seizoenen er zouden zijn had je zoiets toch wel op het internet kunnen vinden? De Engelse X-Files wikipedia is extreem uitgebreid en daar staat ook niks over die seizoenen in. En als laatste punt is laatste aflevering van seizoen 9 toch ook echt de afsluiter waarin iedereen nog een keer terugkomt.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Gebeurd idd in seizoen 9.

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

In seizoen 9 zitten ze achter Scully's kind aan. Reyes probeert haar en haar kind te verstoppen in één of ander verlaten dorpje in de wildernis.

In seizoen 5 (denk ik) wordt Scully's ongeboren kind genetisch gemanipuleerd.

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

als je alle 9 seizoenen al op dvd hebt dan heb je ook die delen waar Scully's kind ontvoerd wordt, meer als 9 seizoenen en 2 films zijn er niet en ik ben een mega grote fan en heb alles en alle bladen en info die er toen over was en had destijds ALLES opgenomen op video wat veronica uitzond...er zijn GEEN ontbrekende seizoenen....seizoen 8 en 9 was met doggett en Reyes.....zoek maar op..

Sasja

• 1338 messages
  • 120 votes

rep_robert wrote:

Je kan ze ook wel voor een tientje of 15 euro kopen in de FRS e.d.

eh, bij FRS zijn ze 3 tientjes

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Dan word je daar bij jou opgelicht. Zie nu de hele tijd die lelijke nieuwe versies met die kleurtjes en dat opstapel dinkie in het hoesje voor de dvd's liggen voor een tientje of vijftien euro, zoiets. Die ouderen die ik had met de gezichten van Mulder en Scully op de zijkant heb ik een paar jaar geleden ook al voor twee tientjes gehaald per seizoen.

Sasja

• 1338 messages
  • 120 votes

nou, ik ben sinds een tijdje ook bezig met deze serie en af en toe koop ik dan een seizoen als ik em voor een mooie prijs tegenkom, maar bij FRS hier ligt helemaal niks van X-files, ik had het dan ook over de versies die via hun site te bestellen zijn en die zijn €29,99

http://www.freerecordshop.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/FreeRecordShop-FRS_B2C_NL-Site/nl_NL/-/EUR/ViewFas-SearchResult;pgid=WO2qw491gihSR0EmC8GVFvAL0000dzHlK7bi?fh_Params=query_origin%3Dhost_frs-app03.frs.local_code_FasSearchAll%26method%3DgetAll%26omitxmldecl%3Dyes%26fh_refview%3Dsearch%26fh_reffacet%3Dcategories%26fh_refpath%3Dfacet_87662203%26fh_location%3D%252f%252ffrs%252fnl_NL%252fsite%253e%257bfreerecordshop%257d%252f%2524s%253dx%255cu002dfiles%252fcategories%253c%257bfrs_02%257d%26fh_eds%3D%25c3%259f&SubCat=02

Ik had toevallig het geluk dat op mediamarkt.nl seizoen 4 (7,50) 6 en 8(Beide 10,00) een paarweken geleden goed geprijsd waren. Maar ja nu zit ik met 2 verschillende versies: seizoen 5 is een box en 4, 6 en 8 is zoals ik had begrepen een m-lock

Thomas83

• 4024 messages
  • 3630 votes

Pure jaren negentig-nostalgie deze serie. Ik was al vrij jong een echte liefhebber van horror en ook wel geïnteresseerd in geesten en dat soort dingen, puur omdat het wel eng en spannend is. The X-Files raakte dus gelijk een beetje de juiste snaar bij mij. Ik weet nog goed hoe het op een voor mijn leeftijd eigenlijk net te laat tijdstip werd uitgezonden, waardoor ik dan altijd stiekem naar boven ging om het bij mijn broer te kijken. En als je jong bent lijkt de serie ook net wat enger en spannender dan hij is, ook al door de zeer creepy en geweldige intro, de beste die ik ooit heb gezien in een televisieserie.

Mulder en Scully zijn voor mij wel echt hét duo van alle series en films, en de drijvende kracht achter The X-Files. Ongelofelijk hoeveel chemie Duchovny en Anderson hadden, in de eerste paar seizoenen dan in elk geval. Het zijn ook twee prachtige tegenpolen natuurlijk, en Fox Mulder vind ik tot Duchovny er volgens mij minder zin in begon te krijgen zo sympathiek en charismatisch overkomen. Hij heeft ook altijd van die geweldige milde humor, en zijn persoonlijke kruistocht om te zoeken naar zijn verdwenen zusje Samantha is lange tijd zo ongelofelijk meeslepend.

En dan die vertrouwde vaste elementen, zoals het beeld van beiden met zaklampen gehuld in lange jassen, of als ze zich routineus hun FBI-badge tonen. Mulder die een zaak begint met een briefing met diaprojector, Scully die een autopsie verricht en, aan het begin van de serie, de voice-over van Scully die de conclusie van haar rapport voorleest. De standaard overdreven slecht verlichte (maar daardoor juist vaak zo sfeervolle) ruimtes, boodschappen die onder de deur door worden geschoven, geheime ontmoetingen in parkeergarages en trappenhuizen, afluisteringen, huurmoordenaars, black ops elitesoldaten, verborgen laboratoria, politieke spelletjes op hoog niveau, dubbelrollen, enzovoort.

Aanstekelijk ook zijn die door de serie beroemd geworden catchphrases als “I want to believe” en “the truth is out there”. Door dat enthousiasme is mijn interesse voor allerlei paranormale zaken best wel aangewakkerd. Meer vanuit de wetenschappelijke invalshoek bekeken welteverstaan, maar toch. The X-Files lijkt ook haast elk veelbesproken paranormaal onderwerp wel te hebben behandeld. De samenzweringskant van de serie is in de rode draad van het verhaal, de alien mythology-lijn, eigenlijk nog belangrijker. Dat interesseerde me al wat minder, maar wist me aanvankelijk ook erg te boeien.

Seizoen 1 vind ik gelijk een van de beste seizoenen van de serie. Het eerste wat me opvalt is dat de boel helemaal niet zo gedateerd is. Je merkt het alleen aan van die grappige dingen als de immens grote mobiele telefoons, de mode, en die wat foute soundtracks met drums op de spannende momenten. Veel budget voor special-effects zal er nog niet zijn geweest, maar over het algemeen vind ik het er allemaal juist vrij goed uitzien in de vroege seizoenen. Eigenlijk een stuk beter dan later met de computereffecten, op een enkele miskleun na. Af en toe oogt het allemaal nog wel wat amateuristisch qua uitwerking.

Natuurlijk worden er een hoop van de belangrijkste personages geïntroduceerd, ook zo'n punt waarin de serie uit wist te blinken. Heerlijke personages als natuurlijk Mulder en Scully, maar ook assistant director Skinner, The Smoking Man, Deep Throat en natuurlijk The Lone Gunmen. De pilot is af en toe nog wat houterig, maar eindigt fantastisch met The Smoking Man in die kamer in het Pentagon met een eindeloze rij archiefkasten. Andere favorieten zijn Deep Throat, Conduit, Eve, Beyond the Sea, E.B.E., Darkness Falls en natuurlijk seizoensfinale The Erlenmeyer Flask. Een seizoen met vele hoogtepunten en maar weinig matige episodes..

Seizoen 2 verhoogt de standaard van de serie alleen maar. De opener en flashback naar Samantha's verdwijning is direct erg interessant, en heel belangrijk is de enorm pakkende verhaallijn van Scully's ontvoering, die wordt ingezet vanaf de geweldige aflevering Duane Barry. Leuk dat CCH Pounder, die ik vooral vanuit The Shield ken, hier nog een rolletje heeft. Dit is niet alleen een bijzonder spannende en voor de mythology-lijn onthullende aflevering, er wordt ook erg goed gespeeld met het geloven versus niet geloven. Mulder is meer bezeten dan ooit. Erg overtuigend spel van Duchovny.

Andere favoriete afleveringen naast Duane Barry en Ascension zijn Little Green Men, One Breath, Red Museum, Colony, End Game, Humbug, Our Town en Anasazi. Vooral de rode draad van de alien mythology beviel me dit seizoen dus erg. Anasazi is een subliem slot van het seizoen, misschien wel het beste van allemaal. Vanaf het begin een razend tempo ook. Tussen de rode draad-afleveringen door zitten wederom geen echte fillers en bijna alleen leuke losse afleveringen. Sommigen bewust grappig, anderen onbewust. Humbug is lekker vreemd en eigenlijk de eerste waarin de serie het heel anders aanpakt. Ik vind hem eigenlijk een stuk leuker dan veel van dat soort latere uitzendingen, die door fans meestal als de besten worden genoemd.

Ik beschouw dit seizoen toch een beetje als het seizoen waarin de serie echt tot wasdom komt. Het amateurisme is er wel vanaf, je ziet dat een hoger budget beschikbaar is en de verhaallijn komt echt los. Er wordt ook meer effectief beeldend verteld, het duistere en soms haast dromerige sfeertje van paranoia komt goed tot zijn recht en er worden weer wat nieuwe vaste personages toegevoegd. De lekker manipulatieve en mysterieuze Krycek komt er een stuk eerder bij dan in mijn herinnering, en er wordt leuk gespeeld met waar Skinners loyaliteit ligt. Zijn rol wordt ook alleen maar groter.
Wat ik voor de meeslependheid en het mysterie wel jammer vind is dat Scully al vrij snel weer opduikt en bijkomt na haar ontvoering, en Samantha Mulder had ik liever nog geen gezicht zien krijgen, als volwassen vrouw.

Seizoen 3 begint gelijk op topniveau, want de eerste twee afleveringen vormen een drieluik met het spectaculaire slot van het vorige seizoen. Weer worden er wat stappen vooruit gezet wat betreft de productie. Het amateuristische is er nu eigenlijk wel uit, en de luchtige toon is er ook niet meer zo (al blijft het een vrij kenmerkend onderdeel van de serie).

Eigenlijk alle mythologyafleveringen zijn erg sterk, vooral The Blessing Way, Paper Clip, Nisei, 731 en Talitha Cumi hebben mijn voorkeur. Ik moet wel zeggen dat ik gemengde gevoelens heb over het “black oil” alienvirus, al kan dat komen doordat het wat dit betreft in latere seizoenen een stuk minder wordt. Daarom zie ik de introductie ervan misschien wel als een eerste stap verkeerde kant op voor de alien mythology-lijn.

Daartegenover staat dat wat van de losse afleveringen wel eens het beste in hun soort van heel de serie kunnen zijn. Clyde Bruckman's Final Repose en Jose Chung's From Outer Space worden door fans en recensenten vaak als beste afleveringen uit heel de serie genoemd. Ik vind ze zelf ook goed, maar echte favorieten zijn het nu ook weer niet. Allereerst al omdat ik, hoewel ik de goede afleveringen met een verfrissende aanpak wel echt kan waarderen, meer ben van de serieuze benadering. En verder vind ik afleveringen als Oubliette, War of the Coprophages en Pusher eigenlijk nog leuker.

Seizoen 4 is nog vrij goed en heeft ook nog wel een aardige rode draad tussen de losse afleveringen door, maar hier bespeur ik zeker al de eerste tekenen dat het minder wordt allemaal. De verhaallijn rondom Scully's kanker en hoe ze er aan is gekomen grijpt aan, maar ook hiervoor al begon ik de wel erg vele ziekenhuisbezoekjes al wat beu te worden. Voor mijn gevoel begint het qua drama en sentiment ook wat minder subtiel te worden allemaal. Wel een aardig moment is als informant X eraan gaat. Hij was toch een goed bijpersonage. Zijn opvolger Marita Covarrubias vind ik wel een heel stuk minder. Ook wel jammer is hoe Skinner op een gegeven moment wel erg vaak veldwerk loopt te doen. Die trend is misschien zelfs al ingezet in het tweede of derde seizoen.

De betere afleveringen zijn bijna alle die deel uitmaken van de grote verhaallijn, Herrenvolk, Tunguska, Terma, Memento Mori, Tempus Fugit, Max en Gethsemane. Die laatste is (minus die te expliciete autopsie)ook een goede seizoensfinale met een behoorlijke cliffhanger. Zero Sum vond ik als mythologyaflevering wat minder. Van de losse heb ik het meest met Home (als enige aflevering geweerd van herhalingen op Fox), Musings of a Cigarette Smoking Man (met de focus op het al dan niet waargebeurde verleden van een van de meest intrigerende tv-bad guys ooit), Paper Hearts, El Mundo Gira, Leonard Betts, Small Potatoes. Elegy (alleen al door die fantastische dialoog tussen Mulder en Scully op het einde) en Demons. Veel van deze losse afleveringen zijn vaak lekker spannend of juist grappig. Daar tegenover staan wel een aantal mindere episodes.

Seizoen 5 voelt al niet helemaal meer als de vertrouwde X-Files. Dat begint al met voor het eerst aan het begin een terugblik, iets waar ik sowieso nooit zo van hou. Ook lijkt de muziek wat harder en bombastischer geworden. Voor mij is het weer een stap achteruit, hoewel het nog altijd heel aardig en vermakelijk is en het seizoen door recensenten etc. volgens mij het best gewaardeerd wordt zo'n beetje. Het is ook een seizoen met in vergelijking met de voorgaande drie seizoenen erg weinig alien mythology-afleveringen, en het trekt juist de aandacht met zijn losse afleveringen, waarin weer volop wordt geëxperimenteerd.

De eerste twee afleveringen zijn spannend, maar maken wel een beetje gebruik van trucjes ten koste van de geloofwaardigheid. Sowieso begint de alien mythology-lijn hier ongeloofwaardig te worden met dat domme gedoe rondom alienkolonisatie en aliens in oorlog met elkaar. De dubbelafleveringen zijn niet meer zode krenten in de pap. Gibson Praise is wel een leuk nieuw personage op zich, al draagt hij alleen maar bij aan de ongeloofwaardigheid. Diana Fowley is een onzinnig personage dat totaal niks toevoegt. Als je Covarrubias niet meetelt zou je haar als eerste in een reeks kunnen zien. Jeffrey Spender is wel weer redelijk en zijn moeder Cassandra zelfs een duidelijke toevoeging.

Het opzichtig toewerken naar een romance tussen Mulder en Scully geeft me ook dubbele gevoelens. De klik tussen beiden is altijd al duidelijk geweest, maar weet niet of het nou per se een romantische was, of dat er nou echt iets meer moest gebeuren. Dit is in elk geval een voorspelbare keuze. Het doet ook wat geforceerd aan hoe Mulder tijdelijk opeens een grote scepticus is, terwijl Scully juist meer een gelover wordt. Al is dat dan nog wel ergens logisch, gezien de duidelijke link die ze altijd al met haar geloof had, en omdat ze nu eenmaal ook veel heeft gezien.

De losse afleveringen (waarin wel belangrijke gebeurtenissen zitten, zoals dat het seizoen ervoor al een beetje is ingezet, in Leonard Betts geloof ik) verdienen meer de aandacht dan de ontspoorde rode draad in het verhaal, die nog wel eindigt in een aardige cliffhanger met Mulders kantoortje dat in brand staat.. Van de losstaande episodes is mijn grote favoriet zonder twijfel The Post-Modern Prometheus. Een pracht van een ode aan de oude Frankensteinfilms met een geweldig feelgood-einde dat ik totaal niet aan zag komen. Ook de moeite waard zijn Kitsunegari, Kill Switch, Bad Blood en Folie a Deux. Qua dialogen en humor zijn de losse afleveringen vaak erg leuk.

Seizoen 6 pikt de draad op waar de eerste film na seizoen 5 was gebleven. Helaas is die aliensoort ook weer van de partij. Voelt totaal misplaatst aan. Niet een tot de verbeelding sprekende intelligente levensvorm maar gewoon een dom bloeddorstig monster zoals in de film Alien. Gelukkig verdwijnt hij op een gegeven moment weer uit beeld. De verhaallijn loopt intussen verder, en er wordt weer weinig van mythologyafleveringen gebruikgemaakt. Dubbelaflevering Two Fathers/One Sone voelt ouderwets aan en is spannend, maar lijdt ook onder een al te sterk plot.Op een of andere manier blijken de X-Files niet verloren te zijn gegaan in de brand. Met assistent director Kersh is er een nieuw personage dat weinig toevoegt. Helaas zou zijn rol later groter worden. Opvallend ook wel hoe wel steeds vaker oude personages een rentree mogen maken.

Het voelt allemaal weer niet al te vertrouwd aan. Vanaf dit seizoen is ook in Los Angeles gefilmd in plaats van in Vancouver. De paranormale zaken zijn vaak weer wat vergezocht en met een knipoog. Toch zijn het weer die losse en vaak wat luchtige afleveringen die het seizoen nog een beetje interessant maken. Drive is bijvoorbeeld erg tof door de prominente bijrol van Bryan Cranston, een persoonlijk favoriet. Dreamland (I) en II hebben een erg vermakelijk eigen sfeertje en voelen bijna als een film op zich aan. Leuke rol van McKean. Terms of Endearment, The Rain King, Arcadia, The Unnatural (een prachtige en oprechte ode aan basketbal en het einde is is aandoenlijk) en Field Trip zijn ook echt leuk.

Seizoen 7 gaat weer verder met de doorgeslagen plot. Er wordt zelfs nog wel een schepje bovenop gedaan en het wordt echt warrig en belachelijk allemaal. Van Mulder zien we al wat minder, omdat hij ziek is en in de spannende afsluiter (die een beetje als een reünie voelt) wordt ontvoerd.Duvochny weet Mulder ook lang niet meer zo sympathiek te maken in de latere seizoenen. Zal wel komen doordat hij er niet meer zo'n zin in had. Wel een redelijk speciaal moment als Mulder en Scully in de aflevering Millennium (een erg matige aflevering en poging de lang niet zo succesvolle serie Millennium een zetje te geven) voor het eerst zoenen. Ook best leuk om bekende gezichten als Octavia Spencer, Willie Garson en Anthony Heald voorbij te zien komen.

Het verraste me wel dat er een eind wordt gebreid aan de zaak-Samantha Mulder. De wat vergaande spirituele draai die er aan wordt gegeven is gewaagd, maar de scène wist me mede door goed spel van Duchovny nog echt te ontroeren. Vanaf dit seizoen krijgt de serie ook echt een (niet altijd even subtiele) spirituele ondertoon. De leukste losse afleveringen zijn Hungry, X-Cops (een geweldige parodie van COPS, inclusief intro) en de door respectievelijk Anderson en Duchovny geschreven en geregisseerde all things en Hollywood A.D. Eerstgenoemde is zweverig en spiritueel op een niet storende manier (al zijn de meningen daar verdeeld over), de ander is erg grappig en zit vol zelfspot. Sowieso al wel kenmerkend voor de serie op een gegeven moment.

Seizoen 8 is voor mij vooral het seizoen waarin we Mulder nog een stuk minder te zien krijgen en John Doggett zijn rol van mannelijk hoofdpersonage en partner van Scully een beetje overneemt. Dat is natuurlijk een groot gemis, maar het moet gezegd dat Doggett een leuk personage is, dat goed wordt neergezet door Robert Patrick. Interessant ook zo'n enorme scepticus die zich op de X-Files stort. Scully verbleekt erbij, en het is wel grappig en verfrissend dat zij tegen deze tijd inmiddels de rol van Mulder als “believer” over heeft genomen. Wel is het een beetje storend hoe Doggett tijdens de zaken altijd weer paranormale dingen ziet en verbluft lijkt, om het de volgende zaak praktisch weer vergeten te zijn. Bij Scully vond ik dat vaak al wat flauw.

Monica Reyes wordt ook geïntroduceerd als (overbodig) personage, en qua plot is het allemaal weer tamelijk onzinnig dit seizoen, met Mulders schijndood en onzin rondom Scully's paranormale Jezusbaby en supersoldaten, wat wel uit Terminator of zo lijkt te komen, alsof Patricks verschijning de schrijvers inspireerde. Er zijn meer alien mythology-afleveringen dan ooit, maar door het achterlijke verhaal zijn het eigenlijk de minste van het seizoen. Kersh is nu echt de grote bureaucratische bad guy. Ook zien we voor het eerst Knowle Rohrer en Leyla Harrison, een misplaatste hysterische fangirl die gelukkig geen vast personage blijkt.

Na zeven seizoenen is er een nieuwe intro, die wel dicht bij het origineel blijft. Had er daardoor niet eens zulke problemen mee, ook al is het origineel heilig. De losse afleveringen zijn ook niet al te interessant, maar Badlaa is best creepy, hoewel ook wat komisch. Dat geldt onbedoeld ook voor de sterfscène van Krycek. Veel te gedramatiseerd, en dan ook nog eens die soort bullet-time erbij, haha. Wel een mooi moment is Mulders kraamvisite bij Scully en haar baby. Maar dit is een van de weinige hoogtepunten in wat ondanks Doggett bijna het slechtste seizoen van de serie is.

Seizoen 9 is een beetje doorbijten. Doggett was ik halverwege het seizoen ook wel wat zat, en zijn partner Reyes, waar hij natuurlijk aan gekoppeld moet worden, heeft in dit seizoen inmiddels echt een hoofdrol. Dat is afzien, want Gish speelt soms matig en haar hele personage is voor een hoofdpersoon gewoon bizar slecht uitgewerkt. Bovendien ontbreekt Mulder eigenlijk heel het seizoen (waar wel een erg goedkoop excuus voor wordt bedacht), is Scully een wat al te gevoelig en schreeuwerig persoon geworden, en de alien mythology-lijn is nog steeds zwak, terwijl deze wel weer veel afleveringen in beslag neemt. Assistant director Brad Follmer is weer een nieuw erbij gesleept personage.

De losse afleveringen hebben weinig te bieden dit seizoen. Bij Improbable dacht ik dat Mulder wel veel plezier in de zaak zou hebben gehad en goed zou zijn geweest voor wat leuke oneliners, en die aflevering is ook wel grappig door de bijrol van Burt Reynolds. Aaron Paul maakt Lord of the Flies nog wel leuk, David Faustino zit in Sunshine Days en Jump the Shark is net als eerder Millennium duidelijk een aflevering om de voortijdig gestopte spin-off rondom The Lone Gunmen af te sluiten. Beetje jammer ook dat deze er zelf aan moeten..Release heeft ook nog wel wat. Dat is geen slechte aflevering en het sluit de zaak van Doggetts vermoorde zoon af. De soundtrack is weer bombastisch en soms wat belachelijk met enge geluidjes op “schokkende momenten”. Er wordt opeens ook een beetje geteased met net-niet bloot.

En dan is er nog The Truth, de grote slotaflevering. Helaas valt die vies tegen. De rentree van Mulder is sowieso erg gaaf, gewoon omdat het Mulder is, maar de aflevering is wel heel erg een soort terugblik geworden. Een halve compilatie bijna. De truc met de “geesten” van wat vermoorde personages is wel erg onzinnig. Vooral omdat ze intussen wel een actieve rol hebben. Het hele proces van Mulder vond ik wel wat toepasselijks hebben, maar het is al een beetje raar dat Skinner als zijn advocaat optreedt, en als bad guy Kersh opeens op het allerlaatste moment Mulder helpt en The Smoking Man toch weer blijkt te leven wordt het allemaal wat al te sterk. Het proces zelf is ook niet echt goed uitgewerkt. Vond die laatste scène in een motelkamer in, hoe toepasselijk, Roswell, wel erg aardig omdat beiden helemaal aan het begin van The X-Files ook zo'n motelkamergesprek hadden.

Achteraf bekeken moet ik zeggen dat er echt zoveel meer in had gezeten. De intro is bijvoorbeeld gelijk al het engste van de serie helaas, en ik wilde juist graag die creepy afleveringen zien. De serie legt toch te vaak de nadruk op humor of een luchtige aanpak en de plot verloopt vaak wel wat afgezaagd qua opbouw. Op het einde is het bijna altijd zo dat iemand in levensgevaar komt en gered moet worden, soms ook Mulder of Scully zelf, en Mulder komt nogal vaak eigenlijk totaal uit het niets op het juiste spoor. En dan de eindeloze keren dat er iemand in het ziekenhuis terechtkomt.

Later wordt The X-Files ook wat minder subtiel en geloofwaardig in de uitwerking. De serie gaat steeds verder met gedramatiseerde momenten (onder andere door tegen het einde praktisch elk belangrijk bijpersonage het loodje te laten leggen), bombastische muziek, slechte CGI, net niet-bloot en meer gore. Personages worden door de humor zelfs wat karikaturaal, zoals The Smoking Man die door dat gat in zijn keel rookt en samen met Kryeck wel erg veel van kamp naar kamp beweegt.

Het gevoel dat een of andere samenzwering of een paranormaal verhaal de werkelijkheid zou kunnen zijn verdwijnt ook, terwijl dat juist een van de sterke punten was in veel van de afleveringen. Wat ook wel beter had gekund is de strijd tussen de wetenschappelijke en paranormale verklaring. In de meeste afleveringen twijfel je niet welk standpunt je in moet nemen en kies je al direct Mulders kant. Daar had veel meer gespeeld mee kunnen worden.

Wat betreft de losse “monster of the week”-afleveringen heeft The X-Files tot en met seizoen 7 in elk geval vaak nog wel wat leuks te bieden, ook al gaat de nadruk al wat teveel op de knipoog liggen naar mijn smaak. Daarna gaat het op dit vlak ook bergafwaarts, waar dat wat betreft de alien mythology-lijn al veel langer te zeggen was. Eigenlijk vind ik het al beduidend minder worden als de black oil in beeld komt, maar na de eerste film en verhuizing naar Los Angeles wordt het pas echt minder en gaat het elk seizoen eigenlijk (naar de standaard gezet in de eerste seizoenen) van kwaad tot erger, ondanks dat Doggett de serie nog een kleine impuls geeft. Achteraf hadden ze misschien beter de eerste film (in een heel andere uitwerking) kunnen gebruiken om de serie groots af te sluiten. Nu is de boel toch een beetje doodgebloed, en dat verdient een cultserie en icoon van de jaren negentig niet.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Tijd om deze reeks nog eens opnieuw te bekijken. Benieuwd of de cultstatus van weleer nog rechtop blijft staan naar de normen van de 21e eeuw. Eerste aflevering valt al best mee. Benieuwd of er trouwens ooit een 3e X-Files film komt. Vooral de cast (waaronder zowel Mulder als Scully) zijn alvast geïnteresseerd. Er is dus nog hoop!

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik ga proberen hier bij elke aflevering een korte resume te geven. Zet maar gerust over tvmeter.nl als die er ooit zou komen.

1x1 - Pilot

Kennismaking met de hoofdpersonages. Serie begon in september 1993. 8 jaar voor 9/11 en uiteraard toen al volop mikkend op complottheorieën. Opvallend wel hoe Mulder en Scully best al goed overkomen van aflevering 1. En dat zal enkel nog groeien. Nog bekende figuren zijn de Smoking man, Scott Blevin (één van de geheime ploeg) en Billy Miles.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.