- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- De Kijk van Koolhoven (VPRO)
De Kijk van Koolhoven (VPRO)
Bob Gray
-
- 1221 messages
- 2043 votes
Eens, enorm van genoten. Hoop dat er volgend jaar weer een serie van komt.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Gisternacht samen met vriendin elkaar alweer bang gemaakt met donald duck imitaties.

Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Mooie serie, waar ik met veel plezier naar gekeken heb!

Enthousiast en visueel mooi gebracht. En ook voor de doorgewinterde filmkenner leuk om te zien.
Wouter komt er een vervolg?
Iedereen wil, hangt op agenda's
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Was inderdaad erg leuk al waren de keuzes idd niet zo verrassend, maar dat is meer omdat wij die al 15 jaar hier lezen 
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Ook al zit je niet op MM dan blijven zijn keuzes nog steeds 'veilig'.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Beun de Haas BV
-
- 917 messages
- 518 votes
Heb nu bijna alle afleveringen gekeken, maar smaakt absoluut naar meer. Koolhoven lult makkelijk en in ook nog eens in begrijpelijke taal. Zit ook de nodige humor in en is allemaal lekker vlot gemonteerd. Maakt het allemaal zeer toegankelijk. Af en toe duikt Koolhoven bij bepaalde films iets meer de diepte in (goed voorbeeld van Jaws) zodat je er ook nog eens wat van opsteekt. Allemaal geen hogere wiskunde, gewoon een prima tussendoortje dat lekker wegkijkt.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Gewoon een screening met Enzo G. Castelllari op zo'n momenten baal je dat je in het zuiden woont.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
nee bedankt. van alle cult regisseurs kan ik nou net niet zijn werk waarderen itt tarantino en koolhoven.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Voor de liefhebber van vampieren en Koolhoven
De Keuze van Koolhoven: Night of the Vampires bij EYE Film in Amsterdam | Eye - eyefilm.nl
Bob Gray
-
- 1221 messages
- 2043 votes
Komt er nog een nieuw seizoen van de Kijk van Koolhoven?
Is een Podcast trouwens niet wat voor jou om bepaalde films/genres te bespreken? Of heb je daar uberhaupt helemaal geen tijd voor
?
BarryEgan
-
- 76 messages
- 2081 votes
Februari nieuwe afleveringen
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Leuke serie die me veel inspiratie heeft gegeven met Lost highway als hoogtepunt! Ik kijk uit naar seizoen 2!
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Nu ook in het theater:
Aan de hand van scènes uit legendarische speelfilms door de jaren heen, ‘klassiekers’, maakt Koolhoven het theaterpubliek deelgenoot van zijn liefde voor cinema; iedere filmenthousiasteling kan bij dit bijzondere theatercollege zijn hart ophalen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
In aflevering 1 heeft Koolhoven over het overgaan van het 'diëgetische' geluid naar de filmmuziek in Per qualche dollaro in più (1965) en dat Morricone en Leone dit trucje bij deze film voor het eerst hebben toegepast . Geen idee of dat echt zo is , maar L'Atalante (1934) is wel de oudste film die ik gezien heb waarin dit trucje ook is gebruikt .
BarryEgan
-
- 76 messages
- 2081 votes
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
Leuk dat het terug komt. Ook benieuwd welke films hij er bij kiest, zijn vaak toch films die anders niet vaak vertoond worden 
jordandejong
-
- 4772 messages
- 1431 votes
Ziet er qua films redelijk basic uit helaas. Vond de vorige serie wel erg tof, maar had gehoopt of thema's als kannibalen, zombies (een gigantische 'boom' uit Italië in de late 70's en de 80's), of de 70's horror int algemeen, waar een beetje weg werd gestapt van monsters etc en er realistischere thema's behandeld werden (Last House on the Left en Texas Chainsaw bijvoorbeeld).
Maar misschien betrek ik het nu wel HEEL erg op mijn eigen smaak en is het misschien ook wel iets TE niche..
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/DeKijkvanKoolhoven-seizoen2.jpg
Op de set van seizoen twee van De kijk van Koolhoven - vpro cinema - VPRO
Tweede reeks filmcolleges gaat a.s. vrijdag van start!
De zes nieuwe afleveringen van De kijk van Koolhoven zijn vanaf vrijdagavond 21 februari te zien op NPO 3, om 20.25 uur. De volgende onderwerpen/genres komen aan bod:
Sequels, remakes (21 februari)
Eurocrime (28 februari)
Aliens (6 maart)
American Gangster 1 (13 maart)
American Gangster 2 (20 maart)
Tijdreizen (27 maart)
Meer over De kijk van Koolhoven lees op je vpro.nl/dekijkvankoolhoven
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Als je meedoet aan de filmquiz op de site van het tv-programma kun je deze gesigneerde poster winnen:
https://files.qualifio.com/library/vpro_1/lots/2020/01/c154477e-9ec4-44df-804b8fb4a9de5d2d.png
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Was weer leuk. Mooie analyse van een scène uit "The Thing", al ben ik wel blij dat ik die film al had gezien.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Voor het eerst vannacht ook een aantal afleveringen bekeken, die van afgelopen vrijdag en nog een paar van de vorige reeks.
Kijkt lekker weg en Wouter/Koolhoven is een toffe peer, die ontzettend enthousiast is, maar er zit ook een grote "maar" aan,
want wat mij wat tegenvalt is dat hij telkens maar een paar films er uit kiest (wellicht rechtenkwestie, te hoge kosten?) en daar dan minuten lang een fragment van laat zien (wat dan ook nog eigenlijk altijd hele bekende scene's van nog bekendere films zijn) en vaak laat hij dan ook nog een belangrijke clou zien, die wanneer je de film nog niet zou kennen, het eigenlijk voor een groot deel al meteen bedorven is.
Wie wil bv. bij "For a few dollars more" weten wie de final duel aangaat en wint, of wat er in die kist zit bij Django, dat was toch juist één van de dingen, waar je als kijker benieuwd naar was.
Bij Spaghetti westerns sowieso niet eens Giuliano Gemma noemen, tja....
En zo is het eigenlijk bij alle uitzendingen, dus het is leuk, het kijkt lekker weg, maar toch is het voor mij op het eind telkens weer een teleurstelling. Het eindigt telkens ook heel abrupt, alsof plotseling de tijd om was.
Kortom: graag kortere fragmenten van meerdere, verschillende films en niet het einde van een scene verraden. Voor de rest gewoon een leuk programma!
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Leuke eerste aflevering van de tweede reeks, Koolhovens enthousiasme werkt aanstekelijk, en die anekdotes over de Turkse sequels van Star wars en Alien zijn hilarisch. Maar wat ik nou over sequels en remakes heb geleerd?
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Leuke eerste aflevering van de tweede reeks, Koolhovens enthousiasme werkt aanstekelijk, en die anekdotes over de Turkse sequels van Star wars en Alien zijn hilarisch. Maar wat ik nou over sequels en remakes heb geleerd?
Toch, de anekdote van dat aapje is heel grappig. Ik herinner me dat aapje ook als extreem naar, werkelijk fantastisch geregisseerd.