- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- De Kijk van Koolhoven (VPRO)
De Kijk van Koolhoven (VPRO)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Is dit de moeite van het kijken waard of komen er vooral veel standaarddingen voorbij die mensen met iets meer dan gemiddelde filmkennis (wij op Moviemeter dus haha) al wel kennen? Ik vind Koolhoven altijd wel een goede indruk maken als hij op tv is.
Wij gaan hier weinig nieuwe informatie uithalen natuurlijk. Maar het programma is wel onderhoudend en ik ben uberhaupt blij dat er weer eens TV rondom cinema gemaakt wordt.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ook veel van hoe een scene is opgebouwd. Zoals de stranscene in jaws, met dat zwarte hondje 
Best leuk om the zien hoe (goede) cinema werkt. Zoals een audio commentaar op dvd’s.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8909 votes
Is dit de moeite van het kijken waard of komen er vooral veel standaarddingen voorbij die mensen met iets meer dan gemiddelde filmkennis (wij op Moviemeter dus haha) al wel kennen? Ik vind Koolhoven altijd wel een goede indruk maken als hij op tv is.
Ik heb nu de eerste aflevering gekeken en is vooral het enthousiasme waarmee Koolhoven vertelt over het vak van filmmaken, die dit erg leuk maakt. Leuke setting, wat humor en Koolhoven die je aan de hand van fragmenten uitleg waarom de films zo goed zijn. Koolhoven zeg nadat we een half uur de bekende films van Sergio Leone hebben gezien dat spaghettiwestern zoveel meer is, waarna we in een paar scenes door Django en Keoma vliegen om vervolgens weer terug te schakelen naar Sergio Leone. De aflevering mist helaas dat zoveel meer! Maar ik zeg; kijk een aflevering want met 40 minuten is het maar kort en je bent er dus maar weinig tijd aan kwijt.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Minder kijkers (147.000) dan de vorige aflevering helaas ... de eerste aflevering is nu 199.000 keer bekeken (inclusief online).
Bob Gray
-
- 1221 messages
- 2043 votes
Dit soort programma's is helaas voor een niche publiek dus veel meer zal het ook niet trekken. Daarom ben ik erg blij dat dit programma bestaat en kijk ik trouw iedere vrijdag.
Koolhoven praat vol passie en ik leer een hoop nieuwe dingen dus ik vind het erg amusant.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ook veel van hoe een scene is opgebouwd. Zoals de stranscene in jaws.
Ik vond dit helaas wel te veel van het goede. Het commentaar van Koolhoven over hoe deze scéne in elkaar steekt vond ik wat matjes. Het was meer vertellen wat er gebeurd terwijl we ook zien wat er gebeurt. Wat deze scéne zo krachtig maakt had ook in fragmenten gekund, in plaats van de complete scéne twee keer laten zien. Ik had dan liever meer diversiteit gezien, het voelde of de helft van de aflevering nu over één scene van Jaws ging.
Verder vind ik het wel een fantastisch initiatief en zijn Koolhoven's inzichten en enthousiasme over het algemeen zeker de moeite waard. Voornamelijk in de eerste aflevering, over de Spaghetti western, kwam de liefde sterk naar voren. Ik ben blij dat er op reguliere tv nog zulke programma's kunnen worden gemaakt. Cinema is belangrijk!
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Fijne aflevering, alleen weer veel te kort (en daardoor misschien wat veel Bava en Argento).
Bob Gray
-
- 1221 messages
- 2043 votes
Vond het jammer dat de French Wave uit de jaren '00 helemaal niet werd benoemd maar goed de aflevering duurt ook niet zo lang. Iets teveel Argento misschien.
Verder vind ik het echt top tv 
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
Leuke serie die ik vol enthousiasme kijk zo krijgen we het idee dat film toch nog leeft in Nederland. In de euro horror miste ik wel Srpski Film dat is echt 1 van de ziekte misselijk makende films uit Europa die ik heb gezien. Verder goeie serie kijk weer uit naar volgende week
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Vond het jammer dat de French Wave uit de jaren '00 helemaal niet werd benoemd maar goed de aflevering duurt ook niet zo lang. Iets teveel Argento misschien.
Verder vind ik het echt top tv
Mee eens. Ik miste in dat opzicht vooral Martyrs.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Je mag dat programma alleen snachts zien (na 22.00) op npo, super vervelend. Goed te horen dat de french wave niet ter sprake is gekomen. Ik vind dat qua cultuurtje, bepaalde esthetiek en historie lang niet zo interessant als de Italiaanse horrorflick. Dat laatste is ook een vergeten type film in nl. Er is niemand die ik ken die het begrip giallo kent.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Het programma heet niet voor niets de ' KIJK ' van Koolhoven . Persoonlijk vind ik de filmsmaak ( keuzes ) van Koolhoven niet echt boeiend , al ben ik het wel regelmatig met hem eens ...
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Dat is ook zo: iedereen moet gewoon het oeuvre van fulci kennen
En dan die fulci footage daaroverheen. erg geestig.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
iedereen moet gewoon het oeuvre van fulci kennen

Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
Laatste aflevering was zowaar de eerste die ik keek. Vond het toch wel erg interessant. Volgende aflevering ook maar meepakken.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Die lach van Koolhoven als hij het heeft over de Donald Duck stem in The New York Ripper

Pure liefhebber!
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
MDMA in de bioscoop !! 
Leuk programma toch wel. Door zijn manier van vertellen en enthousiasme doe ik toch wel leuke kijkideeën op.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Veruit de interessantste aflevering tot nu toe .
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Een leuke serie die de NPO echt nodig heeft wat mij betreft. Ik wilde de overige afleveringen bekijken, maar daar laat de publieke omroep zich weer van de meest betuttelende kant zien:
Iemand een idee waar je de oude afleveringen legaal kan zien, zonder de rest van de dag te hoeven wachten?
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Iemand een idee waar je de oude afleveringen legaal kan zien, zonder de rest van de dag te hoeven wachten?
Dat je 16+-programma's niet overdag kunt terugkijken via NPO Start heeft overigens met een wettelijke bepaling te maken, is niet zozeer de keuze van de NPO.
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Ik heb geen ziggo, maar mijn provider laat me tot tien dagen terugkijken. Probleem is dat er soms flinke gaten zitten. Net de laatste episode valt er zodoende buiten.
Uiteindelijk maar na 22.00 alles gekeken. Dat van die wettelijke bepaling geloof ik eerlijk gezegd niet. Het programma komt om 21.20 op tv en zodra je NPO start plus kiest, kan je het wel overdag zien. Lijkt me niet dat als je betaalt, de wet even omgebogen wordt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik heb geen ziggo, maar mijn provider laat me tot tien dagen terugkijken. Probleem is dat er soms flinke gaten zitten. Net de laatste episode valt er zodoende buiten.
Uiteindelijk maar na 22.00 alles gekeken. Dat van die wettelijke bepaling geloof ik eerlijk gezegd niet. Het programma komt om 21.20 op tv en zodra je NPO start plus kiest, kan je het wel overdag zien. Lijkt me niet dat als je betaalt, de wet even omgebogen wordt.
Nicam heeft dispensatie gegeven voor tv, niet voor online.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Leuke aflevering gisteravond, met ook verrassend veel nadruk op Notorious. Het enthousiasme van Koolhoven blijft aanstekelijk, en dat hij veel ongenoemd laat (waaronder mijn eigen favoriete ultieme noir Out of the past / Build my gallows high) vind ik geen probleem, maar hoe hij het genre kan bespreken zonder de naam Bogart te laten vallen begrijp ik niet.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Niemand kan zo begeisterd praten over cinema als Koolhoven, alleen 'verrassen' zijn filmkeuzes niet echt.
Arri
-
- 913 messages
- 347 votes
Wat een ontzettend leuk programma! Goede production value ook, genieten!
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Ik wil meer! Ik hoop echt dat deze serie een vervolg krijgt. Er blijven genoeg film thema's / onderwerpen / genres over om een klein uur mee te vullen.