• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.069 votes
Profile

Mindhunter (David Fincher - Netflix)

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Nogmaals: ik probeer het niet zozeer te verdedigen; ik snap helemaal wat je bedoelt maar zo ervaarde ik het. Een serie kan mij - gelukkig - wel hooked krijgen, hoe zeldzaam de écht goede series ook zijn. Zoals ik bij Mindhunter het onderwerp, de dialogen, personages en de sfeer pakkend genoeg vond om dat voor elkaar te krijgen.

En alle respect daarvoor natuurlijk. Dit is enkel mijn persoonlijke visie op het medium. Ik ben de serie ook gaan kijken op aanraden van een goede vriend, die Mindhunter helemaal fantastisch vindt.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

remorz wrote:

wat vind je bijvoorbeeld van anthology-series als Black Mirror of iedere-aflevering-een-nieuw-verhaal (vaak comedy’s)?

Ik wou daarnet al iets zeggen over Black Mirror, als illustratie dat het toch méér dan enkel structuur moet zijn. De potentiële vrijheid van zo'n serie is enorm, maar het resultaat is er nog steeds niet naar.

Het zijn afleveringen die binnen de filmwereld zouden moeten vechten tussen de brake B-films, terwijl de regisseur daar toch meer zeggenschap lijkt te hebben. Eerder dan budget heeft het misschien ook wat te maken met beschikbare tijd? Geen idee hoe die twee zich tot elkaar verhouden, maar veel van die Black Mirror afleveringen voelden aan als tussendoortjes, regisseurs op automatische piloot die een plot eenvoudig vertalen naar beeld en geluid zonder al te veel persoonlijke toevoegingen.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Zou kunnen dat beschikbare tijd een factor is inderdaad. Zou wel verklaren waarom filmomnibussen bijvoorbeeld wel gewaardeerd worden.

Of misschien zijn er voor jullie nog niet de juiste makers opgestaan om het potentieel juist in te vullen. Lijkt me zo sterk dat speelduur en structuur het format bij voorbaat inferieur zouden maken.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En - voordat we misschien weer on-topic moeten - wat vind je bijvoorbeeld van anthology-series als Black Mirror of iedere-aflevering-een-nieuw-verhaal (vaak comedy’s)? En konden ook compacte series als True Detective of misschien The Knick je niet bekoren?

Black Mirror heb ik lukraak een aantal afleveringen van gezien en sommige waren best goed. Ik zal niet alle seizoenen gaan kijken, maar ik zal wel een keer uit gaan zoeken welke afleveringen volgens de critici het beste zijn en dan zo af en toe een aflevering kijken. Dat ligt mij wel iets beter ja..

Eerste gedeelte van het eerste seizoen van True Detective vind ik echt geweldig, voornamelijk vanwege de duistere filosfische bespiegelingen van het McConaughey karakter. Laatste paar afleveringen vond ik dan wel weer wat minder worden omdat het toen meer richting een simpeler catch-the-killer verhaaltje ging.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

remorz wrote:

Zou kunnen dat beschikbare tijd een factor is inderdaad. Zou wel verklaren waarom filmomnibussen bijvoorbeeld wel gewaardeerd worden.

Of misschien zijn er voor jullie nog niet de juiste makers opgestaan om het potentieel juist in te vullen. Lijkt me zo sterk dat speelduur en structuur het format bij voorbaat inferieur zouden maken.

Toch nog een keer benadrukken: ik vrees van wel. Ik zit in een slasher periode qua film de afgelopen maanden. Vorige maand was ik op Netflix aan het cruisen en kwam ik de serie Scream tegen en ik heb me daarna door seizoen 1 heengeworsteld.

In aflevering 1 doet een bepaalde personage een zelfreferentiele uitspraak over het slasher subgenre: 'slashers lenen zich niet voor het serie format'. En dat personage heeft gewoon gelijk.

In een slasher van 90 minuten heb je zo'n 10 minuten die besteed wordt aan de introductie van personages, zo'n 30 minuten aan geweld, achtervolgingen en tienersex/nudity, en dan heb je zo'n 50 minuten over die besteed worden aan lol en soap toestanden tussen de tieners onderling, en 2 minuten van die 50 minuten is bestemd voor slecht politiewerk (als dat er al is) en voor wat rouwverwerking (die vaak gewoon uitblijft).

En verplaats dat eens naar een serie van 6 uur: geen sex en tieten (want de film was al PG13 en laat je tieten zien, dan kunnen de jonge tieners niet kijken), 1 uur aan moord en achtervolgingen en dan rest er 5 uur (!!!!) voor tienersoaptoestanden, een heel slecht politiekorps waar je je nu als kijker wel aan stoort, en een klein beetje rouw. Poeh!

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Ik stoor me iets minder aan het format (hoewel ik absoluut ook liever korter werk zie), wel aan het gebrek van een persoonlijke/unieke stempel. Ik baseer me dan vooral op een aantal anime series die ik absoluut wél weet te appreciëren. Maar daar voel ik dan wel de hand van een regisseur die z'n eigen stijl naar voren weet te brengen.

Ik volg Ramon ook wel in z'n tijdsduur verhaal, maar bingen lukt mij sowieso niet. Ik doe ongeveer 3-4 maand over een serie van 12 afleveringen, dus dan loop je iets minder tegen dat soort problemen aan.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Ik stoor me iets minder aan het format (hoewel ik absoluut ook liever korter werk zie), wel aan het gebrek van een persoonlijke/unieke stempel. Ik baseer me dan vooral op een aantal anime series die ik absoluut wél weet te appreciëren. Maar daar voel ik dan wel de hand van een regisseur die z'n eigen stijl naar voren weet te brengen.

Ik volg Ramon ook wel in z'n tijdsduur verhaal, maar bingen lukt mij sowieso niet. Ik doe ongeveer 3-4 maand over een serie van 12 afleveringen, dus dan loop je iets minder tegen dat soort problemen aan.

Welke series zijn dat?

Ik heb een paar jaar geleden het eerste seizoen van Twin Peaks teruggekeken (Lynch, auteur, eigen stempel), maar dan krijg je de echte Lynch ook maar in 3 afleveringen te zien (surreeel, vreemde vormgeving), Andere afleveringen zijn dan ook best moeilijk om uit te zitten op een sureeel of droogkomisch momentje na.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Recentelijk heb ik Bakamonogatari gezien, naar aanleiding van de Kizumonogatari films (de eerste had je gezien dacht ik?). One Punch Man ook gezien, maar die was dan net wat te gewoontjes. Devilman van Masaaki Yuasa staat als volgende klaar. Panty & Stocking with Garterbelt en Kill la Kill waren ook vermakelijk, van de regisseur van Dead Leaves. Allemaal korte series.

Maar als het gaat om de echte goeie moet ik toch ook teruggrijpen naar series van een jaar of 15 geleden. De klassieke namen die toen rondgingen (Lain, Texhnolyze, reikaKino no Tabi, Soul Taker). Dat soort zaken zie je toch niet in live-action series.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Recentelijk heb ik Bakamonogatari gezien, naar aanleiding van de Kizumonogatari films (de eerste had je gezien dacht ik?). One Punch Man ook gezien, maar die was dan net wat te gewoontjes. Devilman van Masaaki Yuasa staat als volgende klaar. Panty & Stocking with Garterbelt en Kill la Kill waren ook vermakelijk, van de regisseur van Dead Leaves. Allemaal korte series.

Maar als het gaat om de echte goeie moet ik toch ook teruggrijpen naar series van een jaar of 15 geleden. De klassieke namen die toen rondgingen (Lain, Texhnolyze, reikaKino no Tabi, Soul Taker). Dat soort zaken zie je toch niet in live-action series.

Fijn! Tips! Dank je. Van Kuzumonogatari heb ik enkel deel 3 nog te gaan. Die zal ik eerst maar eens gaan kijken, maar ik ga de rest van je tips wel even uitpluizen.

SilverGun

• 1151 messages
  • 818 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Welke series zijn dat?

Ik heb een paar jaar geleden het eerste seizoen van Twin Peaks teruggekeken (Lynch, auteur, eigen stempel), maar dan krijg je de echte Lynch ook maar in 3 afleveringen te zien (surreeel, vreemde vormgeving), Andere afleveringen zijn dan ook best moeilijk om uit te zitten op een sureeel of droogkomisch momentje na.

Seizoen 3 is absoluut de moeite. Dat is 18 episodes lang uitsluitend Lynch. Doet interessante dingen met het medium ook, voegt bijvoorbeeld scenes in die verder geen enkele resolutie krijgen verderop maar sferisch wel ijzersterk zijn. Rekt bepaalde scenes bewust uit tot het onuitstaanbare (discussie tussen twee personages van zo’n 20 minuten die het maar niet eens worden of ze wel of niet naar een bepaalde lokatie moeten gaan). Of even een drie minuten lang aanhoudend shot waarin iemand zorgvuldig de vloer schoonveegt met een bezem, terwijl je met smart op de uitkomst van de Cooper-verhaallijn zit te wachten.

Andere serie die iets unieks doet met de het medium en niet gewoon een plotje uitrekt, is The Wire. Groots epos over het politiewerk, de drugshandel, politiek en het onderwijs in Baltimore. Elke seizoen een eigen thema, personages het ene seizoen meer op de voorgrond dan in het andere, geen consessies voor kijkers die het jargon of de vele personages moeilijk kunnen bijhouden.

Anthologieën werken vaak ook goed. Geen verplichting om dingen aan elkaar te knopen maar gewoon ideeën uitwerken zonder meteen speelfilmlengte te hoeven vulle. De originele Twilight Zone had meerdere meesterwerkjes van afleveringen en had audiovisueel ook echt wat te bieden.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

‘Mindhunter’ Season 2: Charlize Theron Says August Debut

Blijkbaar komt seizoen twee in augustus uit en kent deze acht afleveringen.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Hopelijk wordt het net zo goed als S1.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Seizoen 2 te zien vanaf 16 augustus!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Ik zit al klaar!

MINDHUNTER | Season 2 | Official Trailer - YouTube

Hopelijk heeft hij hetzelfde team van schrijvers kunnen bemachtigen.

jmadejoode2008

• 132 messages
  • 826 votes

Afgelopen weekend het gehele tweede seizoen gekeken en baal nu al dat ik lang zal moeten wachten op seizoen drie...

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

Erg sterk tweede seizoen. Genoten van haast elke dialoog.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Mindhunter wordt niet meer verlengd. Te veel werk en te duur voor de hoeveelheid kijkers die de serie aantrekt. En daarmee is Mindhunter waarschijnlijk de laatste stuiptrekking van de Golden Age of TV.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Gaat Mindhunter nog wel gewoon door?

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Gecorrigeerd!

Xeeno

• 170 messages
  • 165 votes

Jammer, vond dit echt een supervette serie.

Simon Smith (crew films)

• 1374 messages
  • 4512 votes

AC1 wrote:

En daarmee is Mindhunter waarschijnlijk de laatste stuiptrekking van de Golden Age of TV.

Hoe bedoel je dit precies?

Bob Gray

• 1221 messages
  • 2043 votes

Helaas, mijn favoriete serie van de laatste jaren .

Nu resten enkel nog het laatste seizoen van Better Call Saul en Fargo nog om naar uit te kijken op televisie gebied.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Simon Smith wrote:

Hoe bedoel je dit precies?

Met de komst van betaaltelevisie (HBO, ...) hebben series zoals o.a. The Sopranos, Six Feet Under, The Wire en Deadwood televisie op een ongekende hoogte gebracht en bracht het bij kijkers een zekere voldoening die ze zelf in film niet konden terugvinden. Deze periode wordt dikwijls 'The Golden Age of Television' genoemd. Terwijl er nog andere reeksen volgden (Breaking Bad, Mad Men, Game Of Thrones,...) bestaat de twijfel of deze gouden periode niet voorbij is. Vandaar mijn uitspraak dat Mindhunter waarschijnlijk de laatste stuiptrekking is van The Golden Age Of Television.

Let wel, mensen die deze series maar niks vinden en de voorkeur geven aan bv. The Mentalist of CSI Miami vinden bijgevolg die hele gouden eeuw theorie maar BS.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.