• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.985 votes
Profile

Twin Peaks

Zidaan

• 127 messages
  • 225 votes

Peakers, ik wou jullie deze trailer voor een prequel serie voor een Xbox game niet onthouden.. Deed me erg aan Twin Peaks denken, zelfs de muziek!

Bright Falls

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Het stadje doet een beetje denken aan TP. Maar de muziek erg weinig. Is dit nou een serie gemaakt na een game. Net zoals Hitman bijvoorbeeld?

Zidaan

• 127 messages
  • 225 votes

Nee dat niet, het is een speciaal voor de game ontwikkelde prequel. Dus gewoon om de gamers een beetje warm te maken voor het spel zelf..Ook wel promotie

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Dat is onlangs toch ook gedaan bij Assasins Creed II of vergis ik me nou?

M.Goodkat

• 1290 messages
  • 1463 votes

Nee,dit is Alan Wake, een Xbox exclusive die door de makers van max payne is gemaakt. De verhaallijn gaat over een schrijver die writers block heeft je kunt het vergelijken met Secret Window en Twin Peaks

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

En ik heb de Gold Box sinds vandaag in m'n bezit, jeej

boombastic

• 75 messages
  • 1296 votes

Zeker niet onaardig dat Alan Wake en ondanks dat ik het begin van TP slechts heb gezien had het er wel wat van weg.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Ik heb het eerste seizoen er inmiddels opzitten: wat een cliffhanger! De pilot, de aflevering met de droomscène en deze laatste aflevering zijn tot nu toe de sterkste van de serie.

M.Goodkat

• 1290 messages
  • 1463 votes

Ik heb ook inmiddels de Gold Box Edition in bezit genomen =)

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Een uitstekende beslissing, M.Goodkat - ik spreek uit ervaring

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Ik ga hem ook een keer halen als de prijs iets minder word dan nu

En het tijd word voor een herziening. Zal dus wel een paar jaartjes duren

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Och, als je het omrekent hoeveel euro één aflevering je kost, dan valt het wel mee Ben doorgaans ook niet echt iemand die een box graag voor veel geld aanschaft, maar bij Twin Peaks kan ik niet zeggen dat ik er spijt van heb gehad. Zoals mijn vader zou zeggen: de kwaliteit blijft hangen, niet de prijs.

Verder staat het je natuurlijk helemaal vrij te wachten totdat 'ie in prijs is gehalveerd. Ik kan 't eigenlijk alleen maar verstandig noemen, tenzij je in de tussentijd overlijdt

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Dat had ik dan weer bij mijn Star Wars silver editon box.(oude trilogie). Ik douw hem nu al 4-5 jaar elke keer weer eens in de dvd speler en ik geniet er nog steeds van.

Ik mag hopen dat het laatstgenoemde niet gebeurd. Want ik moet nog zo veel mooie cinema zien

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Justinw wrote:

Ik ga hem ook een keer halen als de prijs iets minder word dan nu

En het tijd word voor een herziening. Zal dus wel een paar jaartjes duren

Die prijs zal niet echt dalen, ik heb hem voor 45 bij de Mediamarkt vandaan, toen was ie opeens weer 80 of zo en nu ligt ie er voor 59,99. Het schommelt wel heel erg, maar het zal niet meer voordeliger worden denk ik.

M.Goodkat

• 1290 messages
  • 1463 votes

Ik heb hem gehaald voor 65€ in de saturn, anyway, bijvoorbeeld 29€ zoals de x-files ik had wordt die nooit Anyway, zeer de moeite waard om te kopen =)

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Seizoen 1 bestaat bij mij uit pilot + episodes 1 t/m 7. 'Zit' ik veilig als ik met de pilot begin (niet het losse Europese einde bekijk) en verder ga met episode 1?

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Jup. De pilot sluit naadloos aan op de serie. Maar zoals je zelf al zegt: je moet ver uit de buurt blijven van dat Europese einde.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Die laatste aflevering Heerlijk vervreemdend en beklemmend, jammer dat Lynch niet álle afleveringen van de serie heeft geregisseerd, die van hem zijn duidelijk de beste.

Thomas83

• 4024 messages
  • 3630 votes

Sfeer kun je wel overlaten aan Lynch. Twin Peaks wordt vaak genoemd als een van de beste tv-series ooit gemaakt, en aan sfeer ontbreekt het niet. Dromerig, hypnotiserend, surrealistisch, rustgevend, dreigend, ik vind het allemaal wel in de serie terug.. Twin Peaks is ook op prachtige locaties (vakkundig) geschoten en de muziek (die vaak erg aanwezig is) is ook zeer de moeite waard, met veel personages die hun eigen thema hebben, direct heel herkenbaar allemaal. De intromuziek zet misschien nog wel het beste de sfeer neer en is ook zeer bekend natuurlijk. Het wekte al een bepaald gevoel bij me op lang voordat ik de serie zag.

Toch vind ik Twin Peaks zeker niet zo goed als velen beweren, aardig overschat durf ik zelfs te stellen. De bovengenoemde sterke elementen zijn allemaal aanwezig ja, maar eigenlijk vind ik Twin Peaks ook verdacht veel van een soap weg hebben. De acteerprestaties zijn ook van wisselend niveau, al draagt dat op een of andere manier nog wel iets bij aan de serie.
De mystiek in het plot, vooral in de verhaallijn, is het sterkste aan de serie. Ik ben ook gek op mystiek in films en series, dus dat beviel me allemaal goed. Maar op een gegeven moment wordt het toch al wat minder allemaal, vooral nadat de belangrijkste verhaallijn is afgesloten.

Sommige personages zijn wel erg leuk in de serie. Vooral special Agent Dale Cooper is zo gaaf. Hij brengt echt humor in de serie, die een stuk meer aanwezig is dan ik had verwacht overigens. Maar terug naar Cooper. Ik vind hem simpelweg een van de leukste personages ooit in een serie. Zijn maniertjes en manier van praten en wat hij allemaal uitkraamt, geweldig gewoon! Elke keer als zijn muziekje te horen is ga ik er alweer helemaal voor zitten. Hij is ook echt een levensgenieter, en een grote koffieliefhebber. Elke keer als hij ergens koffie drinkt en het eerste slokje neemt is geweldig, zijn reactie.

Twin Peaks heeft zo meer van die vaste leuke dingetjes, zoals de cherry pie en de Black Lodge-taal, of zeer bizarre personages zoals de Log Lady en special agent Bryson. Dat was trouwens een hilarische rol van David Duvochny. Een bepaalde grapje in de serie, iedereen weet wel wat ik bedoel denk ik, kreeg me echt in een deuk. Er zitten overigens nog veel meer cameo's in Twin Peaks. Kiefer Sutherland, David Bowie, Heather Graham, Lynch zelf, erg leuk. Aurdey Horne is dan weer het stuk van de serie wat mij betreft. Ze is echt prachtig en een elegante femme fatale-achtige verschijning. De kracht ban Twin Peaks zit hem vooral in zijn personages wat mij betreft.

Seizoen 2 is nog aparter dan seizoen 1, vanaf het begin al. Hier zitten er verder ook wat meer interessante subplotjes in en cliffhangers spelen hier meer een rol, maar het bloedt allemaal wel wat sneller dood. Toch zitten er zeker de nodige hoogtepunten in.
Dat die ene Japanse investeerder Catherine blijkt te zijn is niet verrassend. Sowieso was het overduidelijk dat het iemand in vermomming was. Wel dacht ik er pas aan vlak voordat ze zich aan Pete bekend maakte. Het leek echt een vent te zijn. Heel overtuigend gespeeld, super!

Een andere, en voor de serie cruciale, twist is dat Bob Leland bezeten blijkt te zijn en in feite zijn eigen dochter heeft vermoord. Dat zag ik dan weer totaal niet aankomen, terwijl ik dat in elk geval wat betreft de bezetenheid van Leland eigenlijk wel had moeten doen vind ik. Dat zijn vaak ook de sterkste twists: degene met een bepaalde logica erin omdat ze zichzelf al duidelijk aankondigen.
Die aflevering, Lonely Souls, is sowieso echt geweldig. Dat einde met die twee twists en zo droevig die laatste paar minuten na het verontrustende stukje waarin Madeleine wordt vermoord. Heel intens en akelig om naar te kijken. De dood van Leland is ook een erg sterk moment in de serie. Heel krachtig en emotioneel en spiritueel zelfs op het einde.
Zo sterk pieken niet veel series.

Na het oplossen van de moord gaat de serie nog erg lang door eigenlijk. Misschien kun je wel zeggen dat hij is opgerekt, want seizoen 2 duurt een heel stuk langer dan seizoen 1. Al zie je dat wel vaker bij series. Op een gegeven moment wordt het wel wat saaier allemaal. De gek geworden Ben Horne werd al snel vervelend bijvoorbeeld. Wel interessant is het mysterie in de bossen. Daar hadden ze wel meer mee mogen doen. Op een gegeve moment vergeet Twin Peaks zijn mystieke inslag een beetje en gaat het meer om Days of Our Lives-achtige verwikkelingen in de relatiesfeer etc. Om de boel nog wat leven in te blazen gooien ze er nog een paar nieuwe personages in de laatste afleveringen, maar daar vond ik weinig aan, en dat hielp de de boel niet weer op gang, integendeel.

De laatste 5 afleveringen zijn dan wel weer aardig, een sterke comeback zelfs na een hoop saai gebrei. Wel vond ik het verdomd ongeloofwaardig dat Shelly Leo's handschrift niet herkent, en dat Major Briggs na wat er eerder is gebeurd in zijn eentje gaat wandelen in het bos. Als je gezond verstand gebruikt is dat misschien wel het laatste wat je zou doen in die situatie.
Het verhaal over de opeens oersterke Nadine (moest die echt voor 35 doorgaan?) wordt later wel echt hilarisch. Het hele idee al van die scheidingstherapie met z'n vieren, en dan Nadine die zegt: "It all started when I noticed Mikes buns in the hall at school", geweldig. Ook dan weer die blik van Ed (een van mijn favorieten), die zo geweldig verward kan kijken, fantastisch!

Andere kant is het wel wat ongeloofwaardig hoe vrij plotseling en makkelijk de puzzel deels wordt opgelost. Wel ingenieus hoe bepaalde details in het plot op het einde terugkomen, zoals de geur van verbrande motorolie. De laatste aflevering is een waar slotspektakel, met een hele hoop interessante gebeurtenissen.
Dat stukje in de Black Lodge is lekker absurd en vervreemdend. Bovendien zien we hier, na dat geintje met de kruisboog, weer een gevalletje van extreem knullige special-effects. Jammer, want die vond ik in de serie vaak nog overtuigend op een of andere manier.
Het einde is nogal verrassend uiteindelijk, en er blijven nog een hoop vragen onbeantwoord. Eigenlijk ook wel aardig. Maar ik heb het idee dat Lynch nog wel verder wilde gaan met de serie, aangezien de verhaallijnen van Leo en Nadine bijvoorbeeld wel erg raar worden afgekapt. Weet wel dat de film Fire Walk With Me een hoop uitlegt, maar die moet ik nog eens zien.

Al met al echt een goede serie, maar dus wel aardig overschat in mijn ogen. Zo goed als het begin werd het niet meer, en het tweede seizoen is zelfs voor een groot deel vrij matig. Na een nog goed begin kakt het in om pas de laatste paar afleveringen weer goed en interessant te worden. Bovendien oogt de serie ook in de goede gedeeltes af en toe wat amateuristisch soms. Daar tegenover staat dan wel dat de pieken ook échte pieken zijn, tv-geschiedenis. Maar termen als "het beste ooit gemaakt", dat gaat er bij mij niet in. En als zelfs de heel soap-achtigr cliffhanger aan het einde van seizoen 1 al briljant wordt genoemd dan laten mensen zich wel wat meeslepen denk ik. In soaps zijn dit soort cliffhangers vrij gebruikelijk, en soms zelfs misschien nog wel beter gedaan ook. Al is het wel zo dat Lynch je goed hier op meerdere gedachtes laat hinken, wat hij wel vaker doet, maar ik was verre van verbluft of zo.
Waarschijnlijk had ik de serie meer gewaardeerd als ik hem destijds had gekeken en slechts 1 aflevering per keer. Veel wat vroeger werd gemaakt is beter in mijn ogen, maar voor tv-series vind ik dat nou juist net niet gelden, en dat is denk ik een van de redenen dat ik Twin Peaks minder waardeer dan mensen die het destijds al volgden.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Destijds jarenlang gewacht op seizoen 2 maar nu begonnen met een herziening en toch wel fijn dat ik het nu in één rits kan kijken. In die tijd ook een home cinema set gekocht en wow, wat is dat een meerwaarde bij Twin peaks. Voornamelijk door de surreële, dromerige en hallucinante theme van Badalamenti en de muziek van Jablonsky. Qua sfeer ook erg briljant, leuke personages en ondanks de luchtige insteek weet de serie op momenten enorm bevreemdend uit de hoek te komen. Dan besef je pas hoe briljant dit is, en hoe groot wonder het was dat we zo'n briljante serie hebben mogen aanschouwen. Want zo vaak schieten dit soort series, van een ongekend hoog niveau niet uit de grond.

Ben afgelopen zondag begonnen aan twin peaks en damn wat een verhaal. Het dorpje, de pesonages, het sfeertje. Je wil door blijven kijken. In het begin de je wtf waar gaat dit over, maar als je er eenmaal in zit blijf je kijken. dit is waarschinlijk 1 van de eerste series die ik op pauze zet als ik de kamer uit moet.

Wie heeft het gedaan, wat hebben alle mensen met elkaar te maken en die f%^&cking cliffhanger. Ik moet nu wachten op s2 en ik wil graag verder kijken!!! En what's op with invetation to love? Dat hele dorpje kijkt die serie.

Hoop dat ik snel s2 binnen heb, dan kan ik me weer een dagje vermaken. Dit word weer zo'n series die je over and over blijft kijken

Had niet verwacht dat dit zo'n goeie serie zou zijn.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Naomi Watts wrote:

...en de muziek van Jablonsky.

Als in Steve Jablonsky? Of bedoel je David Slusser, die samen met Badalamenti de muziek deed?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Ik zie het nu pas . Bedankt voor de corrigerende tik . Ik bedoelde inderdaad Slusser, ik keek tegelijkertijd ook Desperate Housewives en daar doet Jablonsky de muziek. Ik was even i nde war .

ben de serie voor de zoveelste keer aan het herbekijken, blijft geweldig, dat hele sfeertje en de muziek, krijg nog altijd kippenvel bij de titelsong...

maar na de zoveelste keer en toch wel heel wat meer gewend dan in 1991, wat blijft BOB ontzettend eng!!! kreeg vroeger echt nachtmerries van hem en zelfs nu, nu je weet dat hij in het echt dood is, als hij in beeld komt krijg ik nog steeds dat onbehaaglijke gevoel, 1 van de best gecaste creeps all time!! en lang leve dvd's, mijn videobanden waren op een gegeven moment versleten...

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

na de zoveelste herbekijking valt me toch wel op dat de serie in seizoen 2 mijn aandacht verliest, vond het de eerste keer allemaal geweldig maar nu vind ik seizoen 2 toch vaak heel erg saai en absurde, nutteloze verhaallijnen...en ik erger me enorm aan de domheid van Andy en Lucy, die in het begin wel aandoenlijk waren maar naarmate de serie vordert, nog dommer gemaakt lijken te zijn....hun verhaallijn vind ik dan ook compleet overbodig...

seizoen 1 en gedeelte van 2 tot op het moment dat de moord wordt opgelost, blijven onvermindert sterk, maar daarna zakt het in......had meer in gezeten denk ik als Lynch aan het roer was gebleven.....ik moet nu alleen de laatste aflevering nog maar kan me steeds minder tot het kijken zetten, dus maar een paar jaar wachten voor ik hem weer bekijk....Cooper en Audrey blijven wel onverandert mijn favoriete personages...

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

Thomas83 wrote:

Het verhaal over de opeens oersterke Nadine (moest die echt voor 35 doorgaan?) wordt later wel echt hilarisch..

Wendy Robie was ten tijde van Twin Peaks 37, dus zo vergezocht is het niet dat ze een 35 jarige vrouw speelde....

vond je review verder leuk om te lezen!

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Het is al bijna weer een jaar geleden dat ik de serie voor de 1e keer bekeek. Toen niet verder gegaan na de onthulling in S2. Nu zien we wel of ik ook heel seizoen 2 ga bekijken.

Ik ga nu overigens gewoon weer beginnen bij de pilot. Kamer lekker donker. Toch wel de meest intense serie die ik heb gezien en die door je hoofd blijft spoken zelfs na het afzetten.

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Pilot weer gezien, de pilot zelf is al een voorproefje en enger dan een horror film. De sfeer gaat onder je huid zitten. En als je op het einde van de pilot iemand met een zaklamp door het pik donkere bos ziet lopen, en een hand iets ziet oppakken. Dan krijg je echt de kippenvel.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

De eerste keer dat ik die scène zag (midden in de nacht op een of andere Belgische tv-zender) zat ik ook bijna te schreeuwen van spanning, heerlijk! Het tweede seizoen is na de onthulling overigens wel echt 'n stuk minder. Maar het is wel de moeite waard om door te kijken, want de laatste aflevering is ouderwets fantastisch en doet je de matigheid die eraan vooraf ging wel een beetje vergeven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.