• 178.038 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.645 votes
Profile

Twin Peaks

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Gisternacht seizoen een afgezien en ik moet zeggen dat die korte zeven afleveringen dat het duurde het me behoorlijk heeft weten de intrigeren. De aparte sfeer, combinatie tussen humor en spanning, de soms wat vage personages, de kippenvel opwekkende score, de verhaaliijnen en plottwisten worden echt geweldig gecombineerd maar goed wat wil je met niemand minder dan David Lynch aan het roer. Ik kan nu al niet wachten tot ik aan seizoen twee kan beginnen, ben zo benieuwd hoe hoe het nou verder gaat. Er is in ieder geval niets teveel gezegt over deze serie, echt enorm sterk. Petje af.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Zo straks maar eens aan seizoen twee beginnen, ben benieuwd hoe het verder gaat.

(verwijderd)

• 1010 messages
  • 0 votes

Jammer dat de hand van Lynch hier en daar node gemist werd. Het einde maakt heel veel goed. Gelukkig. Al is dat niet het juist woord. De prijs die Dale Cooper betaalt om zijn geliefde uit het schimmenrijk te halen, is wel erg hoog. En laat de kijker met een verscheurd gevoel achter. Het deed me denken aan een variatie op de mythe van Orpheus en Eurydice.. Toch zou je kunnen zeggen dat in zekere zin Coop succesvoller was dan zijn mythische evenknie ...

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Heb tot nu toe pas vier afleveringen kunnen kijken van het tweede seizoen en ik moet zeggen dat ik het nog steeds erg sterk vind, volgens een hoop mensen (ook in dit topic) schijnt het wat af te zwakken in het tweede seizoen maar ik heb tot nu toe enkel sterke afleveringen gezien, de nadruk ligt wat meer op de bizarre scenes en de zwartgallige humor. Toch blijft ik het een bijzondere serie vinden, de indruk die hij op me maakt is moeilijk te omschrijven. Hoop dat het op dit niveau blijft.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik heb eergisteren toch maar seizoen 1 aangeschaft. Voor 10 Euro bij de Timco nu (als je geluk hebt). Die hebben helaas maar 10 filialen in Nederland.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Gister weer vier afleveringen verslind, ik moet zeggen dat het echt zwaar verslavend is, je wordt steeds verder opgezogen in de sfeer van de serie en de gebeurtenissen worden steeds boeiender, en natuurlijk ook de sfeer in combinatie met de zwarte humor en de bizarre ondertoon maken het enkel boeiender. Ik weet niet hoe het mogenlijk is maar die Laura Palmer theme van Badalamenti bezorgt me iedere keer dat ik het hoor weer volop kippenvel. En BOB.... durf ik nu al te noemen als een van de meest creepy film/serie personages brrr... wat een engerd. Verder gister een behoorlijk leuk bijroletje van Lynch zelf als dove FBI baas voorbij zien komen. Kan niet wachten tot ik vanavond(nacht) verder kan kijken.

david duchovny al langs zien komen???geweldig!!

ja de tune bezorgd mij ook nog steeds kippenvel en Bob is het engste personage ooit!!

had ook niet anders verwacht als dat je het goed zou vinden...

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Wist niet dat Duchovny uit The X Files erin zat (zal wel een bijrolletje zijn), ben benieuwd. Keek echt al zeker 3/4 jaar uit naar de serie en ben dan ook erg blij dat ik het eindelijk kan zien en dat al het wachten niet voor niets was geweest. Verder ben ik altijd wel te strikken voor een goede serie en dat is dit zeker.

bij welke aflevering ben je nu?

duchovny heeft er een klein rolletje in ja,maar het kan je in ieder geval niet ontgaan....

twin peaks blijft voor mij de beste serie en de serie de meeste indruk op me heeft gemaakt....destijds moest ik het gewoon op tv volgen 1 aflevering per keer...een ware marteling haha,maar het had ook wel iets..hele week uitkijken naar het vervolg...ik had nog geen internet dus kon geen spoilers lezen..en alles was dan een grote verrassing of shock!

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Gister gebleven bij aflevering 7 van het tweede seizoen waar Bob op het einde Maddie aanvalt .

Haha ja dat heeft wel wat dat uitkijken naar maar ik moet wel zeggen dat ik liever een serie via een dvd box volg omdat het inderdaad ook wel een marteling kan zijn om te wachten als het echt spannend is. Of dit mijn favoriete serie wordt weet ik niet, Buffy staat al een jaar op eenzame hoogte en daarna The X Files, Angel en Dead Like Me ed maar ik weet nu al dat het in ieder geval tot een van mijn favoriete ga berekenen, wil als ik het zodadelijk helemaal gezien heb dus ook de film de hele boel nog eens herzien om de boel wat te verduidelijken. Moet overgens ook wel uitkijken met spoilers, ben veel aan het lezen over de serie en ook bij series die ik in het verleden volgde en aangezien ik nogal tot het nieuwschierige type behoor en echt in spanning zit voor ik verder kan kijken mocht ik wel eens een belangrijke spoiler lezen waarbij ik naderhand denk god had ik dat maar niet geweten dat had het meer als verrasing gekomen.

Maar goed ga zodadelijk verder kijken en je hoort morgen wel weer hoe het bevallen is.

Van Nunen

• 791 messages
  • 0 votes

Ik vond het maar middelmatig allemaal. Deze serie heeft me niet echt weten te pakken, zoals sommige andere series dat wél doen.

Ik had bij geen enkele aflevering het idee dat ik snel de volgende moest zien. En juist dat is bij mij de maatstaf voor het waarderen van een serie.

Ik vond het niet echt denderend geacteerd, dat is waar ik het vooral vond misgaan.

Verder vond ik die steeds terugkerende muziekjes op een gegeven moment erg irritant worden.

De meeste verhaallijntjes spraken me ook niet zo aan, en het einde al helemaal niet.

Helaas, want dit had ik bepaald niet verwacht. Ik vind Lynch erg goed en daarnaast spreekt iedereen met lof over deze serie, dus dit zou eigenlijk niet moeten misgaan...

Ach ja, je kunt niet altijd tevreden gesteld worden

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Dat kan, niet iedereen heeft de zelfde smaak natuurlijk.

xenne

• 903 messages
  • 1369 votes

ben de serie nog aan 't volgen op Canvas, moet zeggen dat ik de 2 Pilot's tot nu toe het sterkst vond. jammer genoeg ken ik de dader al met dank aan een spoiler bij Bleu Velvet

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Ik wist het ook al jammer genoeg maar dat neemt de impact die het op me maakte niet weg. Gister weer een paar zeer sterke afleveringen gezien, was echter wel verbaast dat de moord nu al opgelost is en niet later in het seizoen maar we zullen zien hoe het hierna verder gaat. Verder een paar zeer emotionele en spannende scenes langs zien komen.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

niethie wrote:
Gister gebleven bij aflevering 7 van het tweede seizoen waar Bob op het einde Maddie aanvalt .

It's happening again, gruwelijk hoort bij de beste afleveringen van TW.

INSTITUT777

• 105 messages
  • 535 votes

vanaf vrijdag 12 september weer op tv te zien op Canvas 23:00 uur tot 23:50 uur

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

sara-pezzini wrote:

duchovny heeft er een klein rolletje in ja,maar het kan je in ieder geval niet ontgaan....

Gister langs zien komen en het was me bijna ontgaan, herkende hem eerst totaal niet, misschien was ik te moe of suf en lette ik daarom niet goed op ofzo of hij was gewoon goed verkleed . Anyway een erg leuk bijrolletje in ieder geval, heb er erg om kunnen lachen.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

In de tussentijd weer wat afleveringen gezien en ik moet zeggen dat ondanks dat de hele Laura Palmer zaak al een tal afleveringen gesloten is ik wel had verwacht dat het hierna wat zou afzwakken maar het blijft ongefeijk sterk, de nadruk ligt ditmaal wat meer op de vage gebeurtenissen en zwartgallige humor, moet echter wel zeggen dat het me af en toe iets te over de top is allemaal, neem bijvoorbeeld super Nadine in highschool of die Leo die opeens veranderd lijkt te zijn in een of ander robot . Maar verder kijk ik er nog steeds met veel plezier naar en vind ik het net als bij een hoop andere series die ik in het verleden zag een heel verdrietige gedachte dat het dadelijk afgelopen is, heb (voor alle duidelijkheid) nog vijf afleveringen te gaan, plus de Europese versie van de pilot en de film (Fire Walk With Me) waar ik gelukkig nog wel even zoet mee ben.

ben erg benieuwd hoe je het einde gaat vinden!!

ik was het met je eens dat ik de serie nooit echt heel erg vond inzakken,het bleef me toen mateloos boeien...

ook de ontwikkeling van sommige karakters zoals Audrey Horne,vond ik leuk om te zien....

denk dat ik de serie maar eens opnieuw ga kijken!!!

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Ben ook erg benieuwd naar het einde, hoop dat het een beetje een waardige afsluiter wordt. karakter ontwikkelingen is inderdaad erg goed, er waren eerst personages die me niet konden boeien maar naarmate de serie voorderde steeds interessanter werden.

Veel plezier met het herkijken verder, en houd ons in het topic een beetje op de hoogte.

zal ik doen......jij ook veel plezier en ben erg benieuwd naar je laatste recensies!!!!!

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Gister afgekeken, kijk vanacht eerst nog even de Europese versie van de pilot voor ik een stukje schrijf.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Zo dat was Twin Peaks, gisteren heel de boel afgerond plus de film en ik moet wel zeggen dat ik het bijzonder jammer vind dat ik niet verder kan genieten van deze geweldige serie. Het begon allemaal zo'n drie jaar geleden toen ik als grote filmfan van verschillende mensen te horen kreeg dat ik Twin Peaks eens moest gaan kijken, heb me toen een beetje ingelezen en het leek me inderdaad wel wat maar aangezien in die tijd enkel het eerste seizoen uitwas en die destijds (voor mij) niet te betalen was heb ik maar afgewacht, wel een videoband met de pilot erop gevonden en gezien maar die vond ik toen behoorlijk vaag en ik kon er eigenlijk niets mee, toen ben ik de serie een beetje uit het oog verloren tot ik tot een paar weken geleden toevallig weer eens iets las en direct weer opzoek ben gegaan en toen voor een leuk prijsje het eerste seizoen op de kop heb getikt, heb het juiste moment afewacht en ben toen gaan kijken en ik moet zeggen dat het me wel een paar afleveringen koste om erin te komen en toen ik er eenmaal inzat had ik wisselende gedachte, aan de ene kant vond ik het maar vaag allemaal en kon ik er niet zo heel veel mee maar aan de ander kant was er wel iets wat me enorm wist te intrigeren en gaf me ook het idee dat ik naar iets bijzonders aan het kijken was en dit ging zo een paar afleveringen door tot ik er helemaal inzat.

De eerste zeven afleveringen plus de pilot van de serie (en tevens het eerste seizoen) waren een heerlijke introductie. De bizarre personages, de aparte sfeer, de zwarte humor, ik heb al meerdere Lynch films gezien maar iedere keer blijf ik er weer van opkijken. Het was echter pas in het tweede seizoen (dat ik een paar weken later aanschafte) waar de serie pas echt geweldig werd, de door mij hierboven genoemde punten in combinatie met de intrige, emotie, stijlvolle editing (Lynch's handelsmerk) de soap achtige vertelwijze, de geloofwaardige acteerprestaties en de adembenemend mooie score van Badalamenti die iedere keer op het juiste moment ingezet wordt en vaak voor kippenvel zorgt die de serie van begin tot het einde boeiend hielden. Daarnaast zijn de personages ontzettend leuk gecreeerd en deed iedere acteur het op zijn eigen manier wel goed maar het was vooral MacLachlan die als de uiterst sympathieke, slimme maar bizarre Agent Cooper een van de meest overtuigende rollen ooit neerzet (naar mijn mening), maar ook de andere acteurs, Wise, Nance, Laurie, Beymer, Fenn om er maar een paar te noemen speelde zeer overtuigend. Verder komen er ook genoeg leuke bijroletjes voorbij, vooral Duckovny, Lynch zelf en Ferrer waren hilarisch als vreemde figuren.

Het verhaal zelf bouwt zich langzaam maar zeker op en heeft hier en daar zijn ups en downs, ik vond die hele Laura Palmer case ontzettend interessant en vond het dan ook jammer toen hij uiteindelijk opgelost was en had dan ook wel het idee dat het hierna zou afzwakken en minder zou worden maar dit was gelukkig niet het geval en het bleef tot aan het einde boeiend, het hele bovennatuurlijke plotje, de vage spelletjes van Windom Earle, de zoektocht naar Bob en uiteraard het achterhalen van het geheimzinnge The Black Lodge wisten me de laatste paar afleveringen ontzettend te intrigeren en zorgde ervoor dat ik steeds meer en meer wou zien. De laatste aflevering en het uiteidelijke einde was erg sterk alhoewel ik eerlijk moet tegeven dat ik niet alles gesnapt heb wat zich afspeelde in die rode kamer (de black lodge) maar werd wel van mijn stoel geblazen van het uiteindelijke eind shot met een bezeten agent cooper dat waarschijnlijk voor eeuwig op mijn netvlies gebrand staat.

Al met al Twin peaks is een eigenaardige serie die zeker niet aan iedereen besteed zal zijn, het duurde even voor ik er in zat maar toen dit eenmaal het geval was was ik ook wel echt zwaar hooked, eigenlijk kent de serie weinig minpunten, de personages, acteerprestaties, humor, bizarriteiten, plotontwikkelingen, sfeer, orginaliteit, scenario, score en nog een hele waslijst zijn allemaal dik in orde en zorgen ervoor dat dit 29 afleveringen lang een kwaliteitserie bleef. Zal de serie in mijn top drie zetten want dat heeft hij dubbel en dwars verdien. En voor de mensen die er benieuwd naar zijn, fans van Lynch of heb je er gewoon goede dingen over gehoord, gaat het zeker kijken (ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld) maar neem maar van mij aan dat het zeer de moeite waard is.

(1) Twin peaks seizoen (1): 4,5 sterren
(2) Twin Peaks seizoen (2): 5 sterren
Twin peaks: Fire walk with Me: 4 sterren (stukje bij film zelf)

ik zat al op je recensie te wachten!
blij dat je het zo'n gave serie vond,dat had ik ook wel verwacht....
het einde is mij na al die jaren nog steeds bij gebleven...
zo mooi en tegelijk zo erg HOW'S ANNIE??
briljant gewoon....ik was destijds helemaal in shock door dat einde en draagt voor mij zeker bij aan het briljante van deze serie.....
ik heb daarna meerdere series gezien,vele zelfs en er zaten zeer goede bij maar nooit meer heeft een serie zo veel indruk op me gemaakt als destijds twin peaks....
en ja duchovny was grappig he?
ik kende hem toen uiteraard nog niet,maar volgde na twin peaks alles waarin maar een acteur uit de serie zat..en om hem toen dus als mulder in the x-files te zien,was erg grappig...hij was toen voor mij de reden om naar the x-files te gaan kijken en daar heb ik nog geen spijt van gehad,want dat werd mijn volgende verslaving.....

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Haha bedankt voor je compliment. The X Files is ook briljant als heb ik daar nog maar vier seizoenen plus de twee films van gezien maar ben wel van plan zeer binnenkort ook de rest aan te schaffen, het was overgens voor mij het rolletje van Lynch wat me is bijgeleven (echt hilarisch)

http://nl.youtube.com/watch?v=X6Eh7CJamGE

En het einde was inderdaad magistraal en zal ook mij nog lang bijblijven. Heb je de film overgens gezien. ?

ja die vond ik minder als de serie,is me ook niet zo bijgebleven..

ik heb hem uiteraard wel als echte fan zijnde....

maar vond een beetje de magie van de serie ontbreken...

the x-files zul je zeker ook de volgende seizoenen geweldig vinden!

en ook lost,weet niet of je dat al volgt maar dat is ook zeker een serie die jou zal bevallen..naar mijn mening benadert die serie voor mij twin peaks....

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Het eerste seizoen van Twin Peaks....

Totaal overrated wat mij betreft. Ja, 't kijkt weg en daar is zowat alles mee gezegd. Dale Cooper is best een leuk personage, af en toe wat humor die bevalt en een soundtrack die heel wat sfeer met zich meebrengt. Maar voor de rest is het erg soapie en oppervlakkig. Geen enkele relatie tussen een man en een vrouw in deze serie is ook maar een beetje invoelbaar of geloofwaardig. En helemaal teleurstellend was het gebrek aan spanning en surrealisme. Welgeteld 1 enkele scene in het hele seizoen is echt goed tot meesterlijk en dat is de scene in de Rode Kamer/droom van Cooper en voor de rest is het enkel gebeurtenisjes kijken en af en toe genieten van wat zwarte humor.

Teleurstellend. Wil het tweede seizoen nog wel ooit aanschaffen maar het heeft nog geen haast. 2,5*

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Het tweede seizoen zal je denk ik beter bevallen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

niethie wrote:

Het tweede seizoen zal je denk ik beter bevallen.

Als dat zich wat meer richt op onderhuidse spanning en surrealisme (zoals in de films van Lynch) dan wel. Nu heb ik even een kater. Al jaren is Twin Peaks een begrip (ik zag de serie destijds niet) en het valt me echt enorm tegen.

niethie

• 7319 messages
  • 7243 votes

Als dat zich wat meer richt op onderhuidse spanning en surrealisme (zoals in de films van Lynch) dan wel.

Dat zit wel goed dan. Personages groeien nog en naarmate het seizoen vordert wordt het allemaal steeds vager, ingewikkelder en interessanter.

Nu heb ik even een kater. Al jaren is Twin Peaks een begrip (ik zag de serie destijds niet) en het valt me echt enorm tegen.

Ach ja dat kan natuurlijk altijd dat iets waar je zoveel goede dingen over hebt gehoord en door iedereen de hemel in geprezen wordt je tegen valt, niets aan te doen ieder zijn eigen mening/smaak.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.