• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.282 votes
Profile

Twin Peaks

synec

• 752 messages
  • 439 votes

Een bijzonder surreëel moment om gisterennacht met een tas koffie één van mijn favoriete filmmakers David Lynch na 11 jaar nog eens aan het werk te zien. En als massive Twin Peaks fan kon ik het geluk niet benadrukken.. maar ik heb vaak met een grijns zitten kijken. Hij is terug, en hoe! De stijl kun je op geen enkele andere manier beschrijven dan gewoon lekker 'lynchiaans'. Erg fijn om te zien dat Lynch hier duidelijk ook gewoon volledige vrijheid heeft gekregen. Maar toch heb ik in zijn eerste twee uur wat gemengde gevoelens.

Eerst en vooral vind ik de vreemde digitale look maar goedkoop. De originele Twin Peaks was steeds zo mooi en levendig in kleur. Cinematisch wilde het hier nergens worden. Ik had gehoopt dat ze terug op pellicule gingen draaien maar dat zal te duur zijn geweest. Over budget gesproken vraag ik me af wat er aan de hand was met die erg crappy vfx. Anno 2017 kan dat toch niet meer? Was dat omwille van budgettaire redenen of een artistieke keuze? Als iemand anders dan David Lynch zijn naam hier opstond, zou ik het denk ik lachwekkend gevonden hebben. Maar aan de andere kant zou Twin Peaks niet compleet zijn zonder cheesy vfx? (Dat zwevend hoofd ?) Nou goed, nergens heeft dit me echt de pret bederft.

Maar ondanks dat dit Twin Peaks was heb ik nergens echt de warme sfeer die de cultserie zo bijzonder uitstraalt (tot dusver toch) mogen proeven. Het mist iets (misschien dat 'soap-achtige' waar de serie zijn grootste charme uithaalt) dat het nog niet helemaal als Twin Peaks doet aanvoelen. Vooral de afwezigheid van de bekende muziek is wat teleurstellend en doet het wat leeg en als een vreemde eend aanvoelen. Het leunt veel eerder naar een FWWM en Inland Empire, in zijn koelheid en afstandelijkheid. Een soort arthouse experiment.

Dat brengt me bij het volgende. Het lijkt voorlopig echt iets voor en enkel Lynch fans gemaakt. Daar waar de originele Twin Peaks prachtig begon met een soort 'hook' en een masker draagt van verschillende toegankelijk genres, dat zwaartekracht biedt aan logica/realiteit en relatable characters heeft, is dat hier nog niet echt het geval. Je wordt als het ware gewoon meteen gedropt in zijn krankzinnige surreële wereld met een naar mijn smaak net iets te serieuze ondertoon. Kan me wel inbeelden dat het hier meer dan ooit niet voor iedereen is weggelegd.

Maar als Lynch fan is dat voor mij voorlopig geen probleem. Ik heb met fascinatie van begin tot einde zitten kijken en het blijft eindeloos boeiend om te zien wat de man op het scherm toont.. zelfs de keuze van sommige camera standpunten en montage keuzes kon me intrigeren omdat je weet dat Lynch dat steeds met een precieze motivatie heeft gedaan.

Leuke nieuwe introductie in de mysterieuze wereld van Twin Peaks, maar minder nostalgisch dan ik had gehoopt en misschien wat teleurstellend vergeleken met het hedendaagse tv-landschap. Het lijkt alsof Lynch de tv revolutie de voorbije jaren heeft gemist. Een soort 'stuck in the 90's' gevoel maar tegelijk probeert het zich daar bewust van te distantiëren (door het 'soap-achtige' te dumpen en het zich wat serieus te houden), wat voorlopig voor mij nog niet echt werkt. Uniek is het zeker allemaal, maar had toch een beetje een 'been there, done that' gevoel als je Lynch kent en dat het niet echt ergens heeft weten te verrassen.. De black lodge scenes waren me eerder gewoon raar dan fascinerend. Er zijn best wel erg absurde geniale momenten met die typische humor dat alleen lijkt te werken in een Lynch film en enkele taferelen dat een serieuze 'wtf' doet zeggen. Dat stuk met de glazen kubus was ook best goed.. maar verder mag het toch wat boeiender en vooral vernieuwender. Achja de verwachtingen waren dan ook zo onwaarschijnlijk hoog. De laatste aflevering van The Leftovers diezelfde nacht deed me veel meer.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Dat klinkt niet als waar ik op hoopte. Ik hou van de mafheid van Lynch, maar wel tot een bepaalde hoogte. In de serie werkte dat perfect in combinatie met het 'soap'-achtige. De film vond ik eigenlijk al te schreeuwerig en inhoudsloos, hopelijk gaat Twin Peaks 2017 dit niet achterna. Ook jammer dat één van mijn favorieten, Donna, niet terugkeert. Wat loopt die Flynn Boyle er bij tegenwoordig, eeuwig zonde.

Gelukkig zijn ze op IMDb toch wel een beetje positief... met een 9,8.

Ik wacht trouwens ook tot ik kan bingewatchen, daar zal ik Videoland zeker niet voor laten liggen.

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1832 votes

Vanavond wordt het voor mij ook tijd om te beginnen. Wel even wachten totdat het donker wordt buiten voor de optimale ervaring, bij gebrek aan verduisterende gordijnen. Overigens klinkt het verhaal van synec precies als waar ik op hoopte. Een behoorlijke vrije Lynch die niet teveel toegeeft aan het grote publiek. Wel jammer van de muziek...

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Tis meer een mengelmoes van twin peaks: fire walk with me, lost highway en het latere werk van Lynch dan de brave luchtige tv-serie. Mij hoor je niet klagen. Darkness rules !

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Yep. Alweer, geweldig.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

synec wrote:

Een bijzonder surreëel moment om gisterennacht met een tas koffie één van mijn favoriete filmmakers David Lynch na 11 jaar nog eens aan het werk te zien.

Ik denk dat je er teveel melk ingegoten hebt. Ice/Irish coffee maybe? enfin ieders beleving en verwachtingen zijn anders. Het was een voltreffer voor mij. Die scene met de glazen kist was ijzingwekkend, het startschot van dit nieuwe seizoen neigt alvast meer naar de serieuzere horror zijde.

Trouwens, het is wel meer filmisch ingeblikt dan de oorspronkelijke serie.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Zojuist de eerste 4 afleveringen achter elkaar gekeken. Briljant! Seizoen 1 & 2 waren voor mij echt zwoegen om doorheen te komen vanwege de soap-elementen, maar in dit seizoen is er volgens mij veel meer ruimte voor het surrealisme wat we kennen van Lynch met als hoogtepunt de eerste helft van aflevering 3. Verder ook erg genoten van de kenmerkende absurde humor al hoop ik wel dat Cooper snel weer de oude wordt.

En Michael Cera als de zoon van Andy en Lucy. Ik had het niet beter kunnen bedenken.

synec

• 752 messages
  • 439 votes

kevin_vp wrote:
Die scene met de glazen kist was ijzingwekkend, het startschot van dit nieuwe seizoen neigt alvast meer naar de serieuzere horror zijde.

Is wat ik bedoel met graag een beetje vernieuwend uit de hoek komen. Dat was bijzonder creepy en intrigerend inderdaad! Had totaal geen idee wat er stond te gebeuren. Dat stuk was dan ook verruit het hoogtepunt voor mij. Ik hoop dat we meer van deze nieuwe soort gekke Lynch dingen gaan zien in plaats van meer van hetzelfde, zoals de black lodge hier wat me niet veel deed of die moord in dat appartement.

BTW, die duistere figuur in de gevangenis.. was dat 'the man behind Winkies?

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Huh? Is het al begonnen?! Damn, ik moet echt een manier vinden om het te kunnen zien.

Is het hele seizoen tegelijk uitgebracht?

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1832 votes

Potverdikkie, die eerste twee afleveringen waren echt geniaal. Een jaar geleden had ik nooit verwacht dat Lynch er zo'n experimenteel werkje van zou maken. Tuurlijk, de Twin peaks-elementen zijn aanwezig, maar voor mij gaat deze serie toch wel een aantal stappen verder. Ongelofelijk. Dat Lynch geen bal heeft begrepen van het moderne tv-serieklimaat (volgens het NRC) kan me niet echt veel schelen. Wat een held. Het verschil met de eerste twee seizoenen is gigantisch, maar rouwig ben ik daar zeker niet om.

En wat voor een jaar is het dan geworden met de finales van Rectify en The Leftovers. En dan komt deze er ook nog bij.

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Zwolle84Neen, de eerste twee episodes werden back-to-back uitgezonden vannacht (Nederlandse tijd). De afleveringen drie en vier zijn door Showtime online gedeeld. Vermoedelijk om de kijker meer houvast, een referentiekader als het ware, te geven. Kennelijk omdat de opening nogal bizar en vervreemdend zou zijn (goh, die trend zou je niet verwachten afgaande op de lijn die Lynch na Twin Peaks is ingezet: Inland Empire was al krankjorum). Zelf hoop ik morgenavond een begin te maken.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Toch maar eens een maandje Videoland nemen dan, zodra alles erop staat. Mag alleen hopen dat ze inmiddels wél HD aanbieden...

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Ik wacht ook tot alles in één keer uitgebracht wordt. Lekker bingen.

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Zwolle84 wrote:

Toch maar eens een maandje Videoland nemen dan, zodra alles erop staat. Mag alleen hopen dat ze inmiddels wél HD aanbieden...

Twin Peaks staat op Videoland zowel in de 'gewone' als de HD versie.

Lavrot

• 900 messages
  • 0 votes

Zojuist aflevering 1 t/m 3 afgerond. Eigenlijk iets teveel Lynch op 1 dag. Zware kost, maar heb alles keurig binnen gehouden ; - ) Nu begint het verteren. Ergens in het onderbewuste liggen de beelden opgeslagen en gaan geheel op eigen gezag aan de haal met het hele brein.

Alles bij mekaar zet Lynch ons unieke TV voor. En zelfs ik, zei de gek, die alles van Lynch van A tot Z heeft gezien, en gezien en weer eens gezien, is verrast. Blij verrast. Van de week ga ik me aan aflevering 4 wagen. Totaal 18 uur film, waarvan nog 15 uur onontdekt. Het mysterie zal zich als een olievlek verspreiden en hopelijk nooit helemaal ontrafeld worden ...

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Ik besef me ook nog niet helemaal dat ik vandaag 4 uur aan nieuw Lynch materiaal heb mogen aanschouwen.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Gisteren de eerste twee afleveringen gezien. Eén ding is duidelijk, dit is op en top Lynch en heel wat minder op en top Twin Peaks. Ik heb gepoogd een recensie van deze bizarre ervaring te schrijven.

Twin Peaks: seizoen 3 - aflevering 1-2 - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

kevin_vp wrote:

Tis meer een mengelmoes van twin peaks: fire walk with me, lost highway en het latere werk van Lynch dan de brave luchtige tv-serie.

Op basis van de eerste twee afleveringen ben ik het daar mee eens. Hoewel ik ook verwacht dat dit een beetje bijgestuurd zal worden via de plots met de oude karakters.

Mysterieus en indrukwekkend was het, maar wel erg beklemmend zonder die luchtige elementen.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Cikx wrote:

Ik besef me ook nog niet helemaal dat ik vandaag 4 uur aan nieuw Lynch materiaal heb mogen aanschouwen.

4 afleveringen? Ben je lynch zijn huisgenoot? ;p

Maakt videoland in nl direct alle afleveringen beschikbaar want hier in belgie moeten we elke week wachten op een volgende afl.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

kevin_vp wrote:

(quote)

4 afleveringen? Ben je lynch zijn huisgenoot? ;p

Maakt videoland in nl direct alle afleveringen beschikbaar want hier in belgie moeten we elke week wachten op een volgende afl.

Was het maar waar! In Amerika hebben ze de eerste 4 afleveringen al vrijgegeven (voor Showtime abonnees als ik me niet vergis?). Maar dus ook te vinden via "andere" kanalen.

Edit: Sky Atlantic in de UK blijkbaar.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Wordt weer een slapeloze nacht. Can't wait

synec

• 752 messages
  • 439 votes

Die opening van episode 3.. wauw, dat moet één van de vetste dingen zijn die Lynch ooit heeft gedaan!

Deze 3 & 4 bevielen me alvast veel beter. De meer aanwezige jazz muziek en eindelijk zelfs de terugkeer van de bekende Laura Palmer tune deed het hem wel, en was misschien precies wat de eerste twee afleverigen miste voor mij.

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

De algehele samenhang is nog moeilijk te vinden, ook al zijn we nog aan het begin. Ik vind vooral de scènes op zichzelf vaak interessant. Ik ben toch wel bang dat de veelheid aan personages, locaties en sferen zo'n beetje het tegenovergestelde gaat zijn van het vertrouwde soapritme uit de eerste seizoenen.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Waarom bang zijn? Het is veel beter als je vertrouwd bent met Lynch latere werk.

Afl. 5: "Cause of death: it took me awhile but I think someone cuts this man's head off. Here's the headline. Ow sorry, I just did.

Genius

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

David . Heerlijk om hem op deze manier bezig te zien. De eerste vijf afleveringen horen bij het aller-, allerbeste van de reeks en de film.

En die gekke computereffecten zijn echt heerlijk. Ook de geluidsband, door hemzelf gedaan... Intens!

Alles met de Black Lodge blijft enorm fascinerend.

Nooit gezien dat Kyle McLaughlin zo'n goede acteur was. Geniale performance. Hoe hij van helemaal slapstick gaat in het Mr Jackpots / Dougie verhaal, naar angstaanjagend als Mr C. Hoed af.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

dougie/retard cooper-storyline lijkt een soort van 80's comedy, Big (1988) ofzo. hoe krijgt ie dat toch ook weer overtuigend voor mekaar?!

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

kevin_vp wrote:

Tis meer een mengelmoes van twin peaks: fire walk with me, lost highway en het latere werk van Lynch dan de brave luchtige tv-serie. Mij hoor je niet klagen. Darkness rules !

Ja, maar ook weer bijna Eraserhead-achtige toestanden qua animaties en absurdisme. Herkende ook weer wat Blue Velvet in de Bang Bang Bar. Je krijgt echt haast alle smaken Lynch voorgeschoteld.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Dr. Amp's Golden Shit digging Shovel Ok, de serie was al behoorlijk raar dit seizoen, maar hiermee is het toch echt een soort parodie geworden. Blijf nog steeds kijken uiteraard en er zaten wat geslaagde momenten in de verhaallijn, maar krijg toch echt de indruk dat Lynch maar wat loopt te experimenteren.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

baspls wrote:

Dr. Amp's Golden Shit digging Shovel Ok, de serie was al behoorlijk raar dit seizoen, maar hiermee is het toch echt een soort parodie

Buikpijn van het lachen.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

baspls wrote:

maar krijg toch echt de indruk dat Lynch maar wat loopt te experimenteren.

En godzijdank, dat het Twin Peaks-fenomeen hem dit nog toelaat ook! David Lynch wil helemaal geen TWIN PEAKS 2 of whatever maken, nee, David Lynch wil gewoon een David Lynch film maken. (18uur lang).

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.