• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.495 votes
Profile

The Killing (AMC)

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

(afbeelding)

In Seattle, Washington vindt de moord van Rosie Larsen plaats. Terwijl rechercheurs Sarah Linden (Enos) en Stephen Holder (Kinnaman) de moord proberen op te lossen, volgen we ook het rouw van de Larsen familie (Forbes en Sexton) en de campagne van politicus Darren Richmond (Campbell) die, op een cruciaal moment in zijn gooi naar burgemeester van Seattle, een verdachte wordt in de moord op Rosie.

AMC begint langzaam maar zeker omhoog te klimmen naar 't gelijknamige productie niveau die HBO en Showtime al enige tijd afleveren, naast AMC's Mad Men en Breaking Bad mag ook deze hoogwaardige tv-productie zich rekenen tot de betiteling, 'kwaliteit-televisie.'

Grimmig sfeertje, uitstekende acteurs (Enos heeft veel weg van Julianne Moore, gaat ongetwijfeld ook erg groot worden) die stuk voor stuk fascinerende, goed-geschreven karakters vertolken. Mensen die Twin Peaks kunnen waarderen mogen dit wel een kans geven, alhoewel 't een stuk zwaardere kost is qua luchtigheid.

(mods: niet te vergissen met 't topic van de Deense versie)

Sibelius

• 23 messages
  • 2078 votes

Heeft iemand het origineel gezien en is ook deze versie aan het kijken? Welke vindt je het beste?

heb je de originele Forbrydelsen gezien ? dan deze echt niet gaan kijken dit is 1 op 1 copie zelfde verhaal zelfde plot , zelfs bijna de nagenoeg de zelfde kleding. Na 1 minuut gekeken te hebben kon ik net zo goed meteen de allerlaatste aflevering kan kijken en daar zou ik zien dat ....... het gedaan heeft.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

In een weekend het eerste seizoen er doorheen gejaagd, Forbrydelsen ook voor de helft gezien maar afgehaakt toen ik destijds hier de pilot van zag. Het is een 1 op 1 kopie maar de uitwerking van deze killing is zoveel beter. Betere cast, betere cinematografie, het toewerken naar de twists is beter, betere uitdieping maar vooral de magistrale sfeer is een enorme troef. Lynchiaans bijna.

Die sfeer maakt het zo verslavend, zo uniek, zo immersive. Na de afloop van een episode val je eruit en weet je niet hoe snel je de volgende episode moet opzetten. Ook erg blij dat je constant op het verkeerde been wordt gezet, voor velen zijn zoveel twists een zwaktebod maar voor mij is dat niet het geval. Op een gegeven moment dacht ik zeker dat de dader nu zo goed als vast stond maar wisten ze de twist weer goed te brengen.

De cast is ook grandioos. Enos vind ik een enorm talent en heeft inderdaad veel weg van Moore, een persoonlijke favoriet van mij. Dat werkt wel goed als protagoniste. Kinnaman valt zwaar uit de toon als cop maar weet wel zeer overtuigend te zijn en op een gegeven moment overtuigde ik mezelf dat ie helemaal niet zo uit de toon viel gelukkig kwam toen de seizoensfinale twist, erg sterk hoe de serie dat doet. Allman is aandoenlijk als stabiele kracht in de familie, Sexton is zeer indrukwekkend en overtuigend als vader van het slachtoffer, het fragiele personage van Sexton III geeft ook een fijne uitdieping en campbell blijft gewoon een geweldig acteur met een heerlijke presence. Forbes doet het niet verkeerd, vind haar alleen altijd zo vervelend, zo zeurderig maar goed. Give and take.

Erg genoten na tal van episodes van het kastje naar de muur te zijn gestuurd. Zeer aangename en grimmige detective, die zowel het politieke, het huisdrama als het detective perspectief in beeld brengt. Erg fijne wisselwerk. De grimmige sfeer is de grootste troef wat dit zo'n boeiende serie maakt. Geweldige season finale ook en echt een finale die je zo laat hunkeren naar het volgende seizoen. Gelukkig is Darren niet de dader, was wel erg makkelijk geweest. Ook benieuwd bij wie Holder in de auto stapte, Adams zou kunnen maar lijkt me te makkelijk. Ik denk Gwen (misschien is zij Liz?).
AMC flikt het gewoon weer! Ik heb zelfs een lichte voorkeur voor AMC boven het altijd magistrale HBO.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Schandalige afsluiter, bleef echt - na 12 afleveringen doorspekt met red herrings - met een vieze nasmaak achter. De schrijvers waren zo druk bezig met het misleiden van de kijker (dat prima werkte, overigens) dat ze tegen het einde aan zelf niet meer wisten wie de dader was/moest zijn. En zo onstond er een brug voor seizoen twee...

Volgens mij had de voorzitter van AMC zelf nog 'onofficieel' zijn excuses aangeboden voor het belabberde einde in een persbericht van hun aankomende uitzendschema.

Wellicht dat je profiteerde van de ononderbroken kijkplezier, NW, gezien dertien afleveringen verspreid over dertien weken pijnlijker te doorzitten is in pauzes dan in één zitting met dit soort series.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Showtime? AMC denk ik?

Ik vind het bruggetje dan helemaal niet zo storend, al wordt je wel helemaal murw gebeukt aan twists ja maar vond het einde juist zeer goed te doen. Deed me denken aan veel film noirs.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

AMC, idd. Is aangepast.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Heerlijk begin van het tweede seizoen. Mensen die de serie hebben afgeschreven na de 24 achtige season finale pik dit weer op. Genoeg veelbelovendel ijnen weer uitgezet, Seattle blijft een top setting maar qua weersomstandigheden is het nu al wat waarheidsgetrouwer en wat is de sfeer toch subliem en visueel ook heerlijk. Ik ken weinig sfeervollere series op dit moment. Erg benieuwd waar dit heen gaat. Gelukkig is The Killing terug.

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Sluit me helemaal aan bij Naomi Watts. Vond vandaag de Game of Thrones opening van S2 weinig opwindend. De 2 aflevering durende opening van S2 echter wel. Tempo is erg hoog en er gebeurd heel veel. Mensen die zijn afgehaakt na het einde van S1 raad ik dan ook aan om zeker weer in te schakelen. De serie springt soms wat van de hak op de tak aangaande de verdachten in de zaak. Maar dat moet misschien ook wel als ze het interessant willen houden voor meerdere seizoenen.

Ben overigens pas net begonnen binnen 3 avonden het eerste seizoen erdoorheen geknald. En tot mijn verrassing werd diezelfde avond in Amerika de S2 Première al uitgezonden.

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Volgt iemand het nog hier, ik had even 3 episodes opgespaard. 7,8 en 9. Het lijkt er nu op dat we toch defenitief de weg naar de echte moordenaar zijn ingeslagen hoop niet dat ze er nu nog talloze twisten erin gaan gooien betreft killer. 2 seizoenen zou nu ook perfect zijn voor deze serie.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Compleet overbodig seizoen, tot dusver. Zelden zo'n amateuristische blunder meegemaakt dat Sud op dit moment aan het uitvoeren is met de serie, waar is ze in hemelsnaam mee bezig? 't Momentum is na negen maanden kompleet verdwenen, af en toe moet ik mezelf eraan herinneren waar de serie überhaupt nog over gaat.

Da's waar ook, "Who killed Rosie Larssen?"

En nu dat gezever met dat Indianen reservaat, een opvolging van verdachten dat ooit begon met politicussen (Richmond), leraren (wat is er ooit met Ahmed gebeurd?), schoolvrienden, Moslims, hoerenpraktijken, pooiers enz. enz.

Leg de blaam maar bij Lee Harvey Oswald neer en we noemen het quitte.

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Ja, de serie drijft af. En lijkt haast van "Who Killed" naar een gezins drama te gaan. Alleen wil ik nog steeds graag weten hoe het afloopt. Even doorbijten dus.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

jacobine_rodijk wrote:

Compleet overbodig seizoen, tot dusver. Zelden zo'n amateuristische blunder meegemaakt dat Sud op dit moment aan het uitvoeren is met de serie, waar is ze in hemelsnaam mee bezig? 't Momentum is na negen maanden kompleet verdwenen, af en toe moet ik mezelf eraan herinneren waar de serie überhaupt nog over gaat.

Da's waar ook, "Who killed Rosie Larssen?"

En nu dat gezever met dat Indianen reservaat, een opvolging van verdachten dat ooit begon met politicussen (Richmond), leraren (wat is er ooit met Ahmed gebeurd?), schoolvrienden, Moslims, hoerenpraktijken, pooiers enz. enz.

Leg de blaam maar bij Lee Harvey Oswald neer en we noemen het quitte.

Uberhaupt wel een beetje opgelet?

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Serie ten einde, had de laatste episodes opgespaard. En ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld. Hetgeen waar we uiteindelijk naar toe werken is teleurstellend (imo). Ook de detectives brengen in de laatste episode weinig leuke stof naar de tafel.

De serie mond dus uiteindelijk uit in een teleurstelling vooral het tweede seizoen was bij vlagen saai. De eerste helft van S1 is erg goed maar daarna word het steeds minder.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

(Willie) wrote:

Ja.

Prima als je een one-liner wilt laten vallen maar laat 'm dan gelden; volgens mij neem ik vrij goed door wie er tot dusver aansprakelijk is gehouden voor Larsen's moord.

't Is er geen van allen, overigens.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Prima einde. Hoewel ik Justinw wel snap. Jacobine een stuk minder. Vond de verlenging naar de Indianen vrij logisch. Daar lag een gat in het onderzoek dat in seizoen 1 al duidelijk werd. De moord is de rode draad van de serie maar niet waar de serie alleen over gaat. Het gaat ook heel erg over de familie van Larsen die er mee probeert te handelen. En over hoe het het leven van een verdachte op hun kop kan zetten. Ahmed kwam overigens nog gewoon even terug hoor, maar de verdachte die geen verdachte meer zijn verdwijnen altijd naar de achtergrond omdat het verhaal vanuit Politie-Politiek-Larsen wordt verteld.

Maar in dit opzicht snap ik Justinw wel, de bang was op het einde niet overweldigend. En waar ik de serie echt krachtig vond bij de Larsen familie en hun verdriet, miste ik dat een beetje bij de laatste episode.

Maar visueel en qua acteerwerk een top notch serie. En hulde dat ze niet nog 3 seizoenen het gaan uitmelken. Ook al had het origineel ook maar 2 seizoenen.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

jacobine_rodijk wrote:
(quote)

Ja.

Prima als je een one-liner wilt laten vallen maar laat 'm dan gelden; volgens mij neem ik vrij goed door wie er tot dusver aansprakelijk is gehouden voor Larsen's moord.

't Is er geen van allen, overigens.

U ziet veel, daar heeft u gelijk in, maar vervolgens bakt u weinig van de conclusie, vandaar.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

(Willie) wrote:

(Willie) wrote:

U ziet veel, daar heeft u gelijk in, maar vervolgens bakt u weinig van de conclusie, vandaar.

Ga je nog eens daadwerkelijk ergens op in of blijf je alleen dit soort wijsheden posten, Gandalf?

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

(quote)

Ga je nog eens daadwerkelijk ergens op in of blijf je alleen dit soort wijsheden posten, Gandalf?

Willie is het, geen Gandalf, dat staat er toch duidelijk.

Maar het was meer een aansporing richting uw kant om eens te bedenken wat er allemaal is gebeurd in de serie, hoe de lijnen lopen, hoe het verhaal nu in elkaar steekt en dat het zich allemaal in 4 weken afspeelt.

Ik zou dat namelijk zelf uit willen vogelen, maar u wil het voorgekauwd zien, prima, maar dat laat ik aan iemand anders, 1 iemand heeft al deels aangegeven hoe het met Achmed zit, ik vond het van uw kant geen slimme opmerking, vandaar dat ik mij af vroeg of u daadwerkelijk heeft opgelet.

Maar u heeft al geconcludeerd dat Sud een amateuristische blunder maakt, vervolgens bent u kwijt waar de serie over ging, dan valt er weinig meer te redden.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Justinw wrote:
Serie ten einde, had de laatste episodes opgespaard. En ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld. Hetgeen waar we uiteindelijk naar toe werken is teleurstellend (imo). Ook de detectives brengen in de laatste episode weinig leuke stof naar de tafel.

Maar dat de zus uiteindelijk degene blijkt te zijn die Rosie heeft omgebracht en verder alles is ontstaan vanuit een stommiteit van Jamie vond ik wel sterk uitgewerkt, nee het was niet spectaculair zoals ze in CSI binnen 2 minuten opeens een compleet complot ontrafelen zonder daar de overige 39 minuten ook maar enige aanwijzing voor te hebben gehad, maar dat past m.i. ook niet bij de rest van de serie en een serie als The Wire wordt er juist om geprezen dat het oplossen van zaken niet altijd loopt zoals men wil en soms met veel minder genoegen moet nemen

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

(Willie) wrote:
Maar het was meer een aansporing richting uw kant om eens te bedenken wat er allemaal is gebeurd in de serie, hoe de lijnen lopen, hoe het verhaal nu in elkaar steekt en dat het zich allemaal in 4 weken afspeelt.

't Heeft allemaal geen nut; de onthulling dat Jamie (of Terry) verantwoordelijk was voor Rosie's moord begon pas tegen het einde aan van seizoen twee vorm te nemen. Er waren zovéél red herrings klaargelegd dat de schrijvers praktisch carté blanche hadden om iedere verdachte als de uiteindelijke moordenaar te onthullen. Als je als kijker totaal geen controle hebt over zoiets dan is bijna alle lol ervanaf; urenlang speculeren voelt compleet nutteloos aan als je alle mogelijkheden, een anderhalf seizoen lang, in de lucht open laat hangen.

(Willie) wrote:
Ik zou dat namelijk zelf uit willen vogelen, maar u wil het voorgekauwd zien, prima, maar dat laat ik aan iemand anders, 1 iemand heeft al deels aangegeven hoe het met Achmed zit, ik vond het van uw kant geen slimme opmerking, vandaar dat ik mij af vroeg of u daadwerkelijk heeft opgelet.

Zit helemaal niet te vragen om een voorgekauwd verhaal; ik wil een samenhangend verhaal; puzzelstukjes die één voor één klaargelegd worden om uiteindelijk een logisch geheel te vormen, iets dat Sud naar mijn mening niet gelukt is met seizoen één in 't achterhoofd.

Overigens mag je m.b.t. mijn berichten ook wel naar de datums kijken; ten tijde van plaatsing was de aflevering waar Ahmed een verschijning in maakt nog niet uitgezonden. Scherper lezen svp.

(Willie) wrote:
Maar u heeft al geconcludeerd dat Sud een amateuristische blunder maakt, vervolgens bent u kwijt waar de serie over ging, dan valt er weinig meer te redden.

Zie vorige paragraaf; verdachten worden links en rechts vandaan gehaald in de serie wat overwelmend voor de kijker is; helemaal als een verdachte nooit echt als onschuldig verklaard word door de protagonisten. Ik ben de serie dan niet kwijt; de serie is mij kwijt omdat ik door alle verdachten de bomen door het bos niet meer kan zien.

(Willie) wrote:
Maar dat de zus uiteindelijk degene blijkt te zijn die Rosie heeft omgebracht en verder alles is ontstaan vanuit een stommiteit van Jamie vond ik wel sterk uitgewerkt, nee het was niet spectaculair zoals ze in CSI binnen 2 minuten opeens een compleet complot ontrafelen zonder daar de overige 39 minuten ook maar enige aanwijzing voor te hebben gehad, maar dat past m.i. ook niet bij de rest van de serie en een serie als The Wire wordt er juist om geprezen dat het oplossen van zaken niet altijd loopt zoals men wil en soms met veel minder genoegen moet nemen

Tja, da's lekker praktisch discussiëren; achteraf een vraag aan de haak stellen die ik medio seizoen twee heb gevraagd/geplaatst met de conclusie nu achter de rug. Als ik de krant van morgen had kan ik vandaag idd. ook nog even snel de jackpot binnenhalen...

Waarom je plots ervanuit gaat dat ik ongeduldig ben en de snelheid van een procedural ala CSI verwacht ontgaat mij even. Toen ik dit topic aanmaakte wist ik precies wat de dertien afleveringen van deze AMC serie (o.a. verantwoordelijk voor geweldige slow burners als Mad Men en Breaking Bad) gingen omvatten; de spannende zoektocht naar de moordenaar van Rosie Larsen. Dat dat uiteindelijk zou leiden naar twee seizoenen doorspekt met klungelig schrijfwerk...

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Mijn laatste reactie was niet aan u, alle conclusies die u op uzelf betrekt zijn dan ook voor uw rekening (en daarnaast trek ik ook daarin voor de ander niet de conclusie die u nu op u zelf betrekt), dat u nog midden in het tweede seizoen zat heb ik inderdaad gemist, niet handig van mij, maar u komt er verder ook niet op terug, e.e.a. had ondertussen wel helder moeten zijn.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

jacobine_rodijk wrote:
Overigens mag je m.b.t. mijn berichten ook wel naar de datums kijken; ten tijde van plaatsing was de aflevering waar Ahmed een verschijning in maakt nog niet uitgezonden. Scherper lezen svp.

Zie vorige paragraaf; verdachten worden links en rechts vandaan gehaald in de serie wat overwelmend voor de kijker is; helemaal als een verdachte nooit echt als onschuldig verklaard word door de protagonisten. Ik ben de serie dan niet kwijt; de serie is mij kwijt omdat ik door alle verdachten de bomen door het bos niet meer kan zien.

Overigens was in het eerste seizoen de Achmed cyclus al afgehandeld, enig nieuwtje is dat hij nog leeft en dit gevolg heeft voor meneer Larsen.

Tevens is het dus juist niet zo dat verdachten maar her en der onverwachts vandaan geplukt worden, die brieven, de chatroom, de auto, de tattoo, elke verdachte heeft een aanknopingspunt, vandaar dat ik mij oprecht af vroeg of u wel echt op heeft gelet, of ik de datum goed gezien heb of niet is daarin niet eens relevant.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

En verrassing. Renewed voor een derde seizoen. Sud, Enos en Kinnamon keren terug en zal zich afspelen rond een nieuwe "case".

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

En de critici zijn best positief, en de negatieve reviews zijn geintrigeerd maar zijn wat 'gereserveerd' door de dallen die de serie kende. Serie maar weer oppakken als ik een gaatje heb. Zondagnacht de season premiere.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Voor de tweede keer gecancelled door AMC.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Jammer, maar te verwachten. Kan ik het nu wel weer oppikken. Amy Seimetz in seizoen 3 .

Nierika

• 39 messages
  • 262 votes

Iemand die weet of en wanneer seizoen 2 ooit nog op DVD verschijnt?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Nierika wrote:

Iemand die weet of en wanneer seizoen 2 ooit nog op DVD verschijnt?

Dat is de vraag, enorm drama die distributie. Seizoen 2 had normaal gezien al uitgebracht moeten zijn maar is buiten de VS niet gebeurd. Zie het ook niet meer gebeuren. Misschien bij een release van het laatste en derde seizoen maar ook die kans is vrij nihil.

Nierika

• 39 messages
  • 262 votes

Het derde seizoen was dus toch het laatste niet...

‘The Killing’ Lives: Netflix Orders Six Final Episodes - imdb.com

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.