• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.991 actors
  • 9.370.972 votes
Profile

Treme

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Hernieuwd voor een vierde seizoen en daarna is het klaar met Treme.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Welke stad zullen ze hierna behandelen?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Erg benieuwd naar ja. Met Baltimore en New Orleans hebben ze al een deel van mijn top 5 favoriete U.S. steden aangedaan. Ik hoop op Fort Lauderdale, Minneapolis, Pittsburgh, Providence, Houston, Kansas City, Louisville, Milwaukee, Omaha, Buffalo of Fort Worth. Allemaal erg karakteristieke steden, die erg ondergewaardeerd zijn en die allemaal een bepaalde scene hebben waar weinig tegenhangers aan kunnen tippen. Zoals mijn voorkeuren aangeven, zal Texas een logisch uitstapje zijn.

Als ie maar niet aankomt met die overschatte toeristensteden als New York, LA, Washington, Miami, Las Vegas etc. Al is er geen enkele aanleidingen o mdat te verwachten van Simon.

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

Naomi Watts wrote:

Hernieuwd voor een vierde seizoen en daarna is het klaar met Treme.

Overigens heeft Simon tegenwoordig zo'n status bij HBO dat hij gewoon doormocht tot hij het verhaal verteld had. Stoppen na vier seizoenen is zijn keuze. Bij The Wire moest hij nog vechten na seizoen 3 om er nog twee te mogen maken.

Ik vraag me trouwens af of hij weer een stad gaat doen. Ik denk dat hij weleens voor iets anders zou kunnen kiezen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Klopt, vandaar dat ik het woord cancellation niet in de mond nam . Simon heeft veel krediet en heeft voor de show start alles al op papier van begin tot eind. Geen eindeloos rekken, gewoon een story/atmosphere arc uit spelen. Een man die weet hoe een serie hoort te werken. Het was op voorhand al duidelijk dat het zou stoppen na 4 seizoenen. Kijkcijfers vielen bij het tweede seizoen al tegen, dat Treme steeds hernieuwd werd zegt veel over Simon's krediet en de handelswijze van HBO.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Deadwood and Rome hebben ze wel voortijdig gecancelled. Daar zijn veel fans niet goed van geweest.

Treme is misschien veel goedkoper om te produceren? In ieder geval, als de kwaliteit aanblijft dan ben ik heel dankbaar voor die 4 seizoenen. Had na 5 minuten door dat dit geen voer is voor het grote publiek. Het leven zoals het is: Treme.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Inderdaad, ver van voor het grote publiek. Ook wel treffend met de thematiek; the world doesn't care about New Orleans. Wat wel vreemd is, geweldige stad maar is de afgelopen jaren wel gebleken.

Sergio

• 254 messages
  • 6291 votes

Jammer dat het (ingekorte) 4e seizoen het laatste is want Treme is een uitstekende serie en heeft een goede kritiek helaas wordt het matig bekeken.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

De overgrote meerderheid kijkt liever naar Castle, The Mentalist, NCIS Miami, Hunter, ...

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Dat zijn ook series op publieke zenders, voor HBO moet je dokken...

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Daar heb je wel een punt, maar toch, de ratings van die publieke series liggen onwaarschijnlijk hoog (vooral NCIS breekt vele records) dus zullen ze ongetwijfeld worden gesmaakt. Een serie als Treme gaat zelfs te ver voor het zogenaamde 'volwassen' HBO publiek.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

AC1 wrote:

Daar heb je wel een punt, maar toch, de ratings van die publieke series liggen onwaarschijnlijk hoog (vooral NCIS breekt vele records) dus zullen ze ongetwijfeld worden gesmaakt. Een serie als Treme gaat zelfs te ver voor het zogenaamde 'volwassen' HBO publiek.

NCIS is dan ook gewoon echt een goede serie met een eigen smoel en verhaallijnen die een als een rode draad door de villain of the week afleveringen heenlopen. Van de 5 crimeseries die ik via de televisie volg is dit toch wel de beste, al vind ik Criminal minds dan eigenlijk de leukste alleen geldt daarvoor wel; hoe zieker hoe beter.

Maar seizoen 3 is begonnen, heel fijn, nu nog een keer de afleveringen binnen halen en wachten op seizoen 4.

Wel schokkend is dat Treme op imdb ruim een half punt lager wordt gewaardeerd dan Fringe, dat moet toch wel een serie zijn voor het debielenvolk als je ziet hoeveel mensen daar nu nog positief over zijn.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Na het intense Breaking Bad S4 had ik wat moeite om terug in de vibe van Treme (S2) te komen. Maar gisteren heb ik aflevering 3 gezien (die ex van de trombonespeler wordt verkracht op de zaak - het einde is zo goed) en ik ben weer volledig verknocht aan de serie.

@Willie: Persoonlijk heb ik het niet zo op NCIS. Alle series van CBS zijn eigenlijk niet aan mij besteed.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Seizoen 2 sloeg me toch wat tegen (en wat heb ik toch een probleem met die violiste!). Ik weet niet of ik verder ga met de serie. Dat gevoel had ik helemaal niet met The Wire.

HannesB

• 15 messages
  • 1 votes

Net het eerste seizoen van The Wire uitgekeken en heb hier thuis het eerste seizoen van Treme liggen. Ga het eens wagen om dit te kijken. The Wire vond ik enorm goed, ondanks dat voor mij de eerste aflevering wat moeilijk was om in te komen. Het onderwerp op zich spreekt me niet enorm aan om Treme te kijken. Het zijn vooral de positieve reacties die me overtuigen om het een kans te geven. Na The Wire ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik wel hou van de meer verhalende series van Simon

(Willie) wrote:

Wel schokkend is dat Treme op imdb ruim een half punt lager wordt gewaardeerd dan Fringe, dat moet toch wel een serie zijn voor het debielenvolk als je ziet hoeveel mensen daar nu nog positief over zijn.

Zelf ben ik een enorme fan van Fringe. Ik zal m'n tijd wel niet verspillen om u te proberen te overtuigen waarom dat zo is. Ik kan alleen zeggen dat ik me allesbehalve als een debiel beschouw (en ik heb ook geen enkele reden om dit ooit te doen). Een dergelijke reactie zegt misschien meer iets over u dan over de gemiddelde Fringe-kijker.

Lucaij

• 472 messages
  • 1861 votes

Treme heb ik helemaal gekeken, maar ik vind toch dat het iets miste t.o.v. The Wire. Het is natuurlijk niet eerlijk, om welke serie dan ook te vergelijken met The Wire, maar toch doe ik dit stiekem (beide David Simon). Het acteerwerk en de muziek is echt in orde, maar ik denk dat ik een bepaalde spanning en diepgang miste die wel in The Wire zat.

Ik denk dat als je fan bent van jazzmuziek en sowieso muziek uit New Orleans dat je deze serie dan een stuk meer waardeert. Ik ken uiteraard wel Fats Domino, maar het meerdendeel waar ze het over hadden in Treme herkende ik helaas niet.

Albert Lambreaux, Antoine Batiste (beide spelen ook in The Wire) en Sonny (Michiel Huisman) vond ik de meest interessante personages.

Hoogtepunt elk seizoen vond ik toch wel als het weer carnaval was (Mardi Grass) en dat de Big Chief (Albert) schitterend flaneert over de straten van New Orleans. Deze scenes zullen me altijd bijblijven. Je ziet echt dat Albert leeft hiervoor. Een paar uur per jaar hijst hij zich in dit prachtige indianenkostuum, waar hij maanden voor werkt. Als hij dit pak aandoet wordt hij echt een ander mens. Of ik kan beter zeggen zijn persoonlijkheid wordt dan alleen maar vergroot. Hij buigt al voor niemand, maar als hij Big Chief is laat hij zich door niets stoppen.

Antoine is een jolige trombonespeler die constant de eindjes aan elkaar moet knopen. Hij verdient zijn kost op verschillende manieren, maar uiteindelijk vind hij stabiliteit in een, voor hem, burgelijk baantje, namelijk muziekleraar op een school. Hij heeft gespeeld bij veel bands en hij heeft zelfs een eigen band gehad. Je ziet via hem dat het muzikantenleven in New Orleans niet gemakkelijk is.

Sonny is een Nederlander die al een paar jaar in New Orleans woont. Of hij een held was tijdens Katrina of niet wordt op een mooie manier een tijdje in het midden gelaten. Hij is straatmuzikant samen met zijn vriendin Annie. Ook voor hem is het muzikantenleven geen florissant leven. Hij raakt aan lager wal en zit op een gegeven moment flink aan de drugs. Hij gooit zijn leven weg, maar gelukkig is er nog een iemand die om de een of andere manier hem toch nog wil helpen. De strijd van Sonny tegen drugs maakt hem een interessant personage en zorgt voor leuke scenes.

John Goodman en DJ Davis (Steve Zahn) mogen niet vergeten worden uiteraard. Zij zorgen voor de inbreng van een stukje humor. Vooral de momenten tussen de zenderbaas en Davis over de muziekkeuze zijn om te gieren. Alle personages zijn zeer uitlopend en dat maakt de serie weer leuk. Van louche aannemer, violiste, advocate tot vrouwelijke chefkok. Helaas boeide niet elke rol mij evenveel. Bv. de violiste, advocate en de trompetist waren een beetje saai en hadden mijn inziens meer weggelaten mogen worden.

Maar de show in deze serie wordt echt gestolen door de stad New Orleans en de muziek van New Orleans. Ik heb meer geleerd in deze serie over New Orleans dan dat ik in de rest van mijn leven heb gedaan. Leuk dat ze daar ook carnaval hebben, dat het echt de muziekstad is van de V.S. (vooral in het verleden en op het gebied van jazz), dat het een van de culinairste steden is van de V.S. en dat de sfeer van de stad zo je huiskamer inloopt. Door de bourgondische sfeer en het carnaval is New Orleans het Limburg van de Verenigde Staten. Het is onderdeel van de V.S, maar toch erg onderscheidend met een eigen identeit en het zet zich toch een beetje af van de rest.

De serie steek boven het gros uit, maar er gebeurt niet veel spannends en het is vooral interessant voor de echte jazzliefhebbers en insiders. Ik denk dat de serie interessanter was geworden als ze iets meer lieten zien van de groeiende criminaliteit in de stad na Katrina. Je ziet hier fracties van, maar je ziet helaas nooit de verhalen achter deze personen.

'Here comes the big chief'

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Hier nog niet zo'n grote review, maar seizoen 1 loopt ten einde hier.

Heerlijk ontspannen serie, waar best wat positieve energie vanuit gaat, ondanks het feit dat bijna iedereen in de serie een erg moeilijke tijd beleeft. Verhalen worden dikwijls op een mooie manier aan elkaar gelinkt, maar staan ook stevig op zichzelf. De sfeer is prachtig, vaak somber, maar toch ook zomers en ontspannen. Het tempo is vrij laag, maar doordat de sfeer en feel zo dik aanwezig is voelt dat nooit als een bezwaar.

Elk karakter heeft wel zijn sterke punten, die zijn of haar personage op een mooie manier vooruit helpen. Het cynische gemopper van Creighton, de tragische zoektocht van Ladonna, de relaxte houding van Antoine Batiste, het slackerleven van Davis Mcalary, hard werken en financiele problemen van Janette Desautel en de trots van the big chief. Enkel het plot van Michiel Huisman's karakter vind ik niet altijd even boeiend. Het voelt als een zijplotje, dat niet echt relevant is op de rest van the big picture.

Mooi en rustig geschoten, heerlijke muziek, fijne sfeer en op de juiste momenten nietsontziend drama. Wat deze serie vooral goed doet is eindigen wanneer het moet. Elke aflevering verteld wat het moet en vervolgens komt dat perfecte laatste shot, wat ervoor zorgt dat je gauw weer door wilt met de volgende aflevering. Af en toe kijk ik er 3 op een avond, ongemerkt zit je dan toch aan 3 uur Treme, maar het vliegt voorbij.

Top serie

Edit: Godver aflevering 9 hint naar een logische, maar toch trieste gebeurtenis. Jammer hoor!

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Seizoen 2 af, die is net zo sterk als de 1e, misschien wel sterker. Alle losse verhalen zijn iets pakkender en dat vormt een mooi geheel samen. Ook in dit seizoen weer een verhaal/karakter waar ik weinig mee had en die eer gaat dit keer naar het irritante zakenmannetje met zn "Cuz Cuz" geroep. Erg irritant.

Dit seizoen vond ik het Annie verhaal erg mooi om te volgen, dat een aantal onverwachtse wendingen kreeg. Sonny zit nu ook veel beter op zijn plek. Het verhaal van Janet blijft ook altijd erg sympathiek. Zomaar wat highlights, want eigenlijk werkt alles wel erg goed.

Het ziet er nog steeds prachtig uit, de muziek is fijn en het trage tempo in het plot ook. Snel door naar seizoen 3!

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

24 dagen doen over een seizoen. Knap hoor, hier was ik er na twee weken al volledig doorheen .

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Wat sneller deze keer, ook seizoen 3 af. Wat blijft het toch sterk. Sfeervol, soms luchtig, soms dramatisch en overall realistisch en erg menselijk.
Nelson vind ik nog steeds irritant, L.P. Everett een goede toevoeging. Weer leuke gastrollen, voor mij persoonlijke hoogtepuntjes met Fats Domino en Isabella Rosselini ook al deed die niet zoveel.

De verhaallijnen werken dit seizoen iets meer naar een climax toe en de hoofdpersonen lijken een duidelijker pad te bewandelen, met uitzondering van Ladonna misschien. De route die Annnie bwandelt vind ik een beetje jammer, het komt een beetje sellout over terwijl ik haar plot vorig seizoen juist erg fijn vond. De finale aflevering vond ik helaas wat afgeraffeld trouwens.

Behalve wat duidelijkere, meer dramatische ontwikkelingen is er naar mijn mening niet zoveel verschil met de andere seizoenen, maar dat hoeft ook niet. Heerlijk constante kwaliteitsserie, jammer dat er nog maar 5 afleveringen volgen. Echter als deze op hetzelfde hoge niveau blijven, wandelt deze serie met gemak mijn top 10 van beste series ooit binnen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Ik heb ruim anderhalve maand over het eerste seizoen gedaan, maar ik ben niet minder enthousiast. Geweldige stad, geweldige serie, geweldig eerste seizoen, en vooral een geweldige laatste aflevering. Ik kan me nu een kleine week later eigenlijk een ding voor de geest halen dat ik niet zo geweldig vond en dat is de cliffhanger aan het eind van de voorlaatste aflevering. Heeft de serie niet nodig.

Ik ben net aan seizoen twee begonnen en dat was even slikken. "November 1". Hebben ze nou serieus de maanden maart t/m oktober overgeslagen? Ik verheugde me juist op zomer in New Orleans, zeker nu het zo lekker broeierig is in eigen land.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ze slaan wel vaker veel over ja, soms gaat het om enkele maanden, maar ik geloof ook wel eens om meerdere jaren. Maar je bedoelde het jaargetijde, ja snap je wel. Alleen niet gevreesd, zo'n heerlijke Mardi Gras aflevering zit er in elk seizoen in hoor, dus gewoon wat sneller doorkijken.

Alleygator

• 108 messages
  • 92 votes

Geweldige serie met o.a. Michiel Huisman. De serie valt te vergelijken met A'dam E.v.a.

Lucaij

• 472 messages
  • 1861 votes

Gaat deze serie nu nog door? Het einde ben ik helaas alweer vergeten, maar de sfeer niet. Dit is voor mij dus ook het sterkste punt van de serie.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Volgend seizoen (vierde) is de laatste.

Lucaij

• 472 messages
  • 1861 votes

Oke, maar die is maar 5 afleveringen? Klopt dat? Zou wel beetje kort zijn. Financieel misschien niet aantrekkelijk genoeg.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Nee, gewoon 10.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Nee hoor, het zullen er toch echt slechts 5 zijn.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Verrek. Geen seizoen te noemen dan (ging er vanuit dat het episode overzicht zoals zovaak zo voor premiere onvolledig was). Iig genoeg ruimte voor een slot maar vreemde order van HBO.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.