- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Treme
Treme
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes
De nieuwe serie van The Wire-scenarist David Simon zou dit jaar uitgezond worden. Onderwerp: New Orleans na orkaan Katrina.
Ik ben in ieder geval benieuwd.
Bob Gray
-
- 1222 messages
- 2045 votes
Ja lijkt me fantastische serie, trailer ziet er in ieder geval al sfeervol uit!
En met Bunk en Lester 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Lijkt me ook geniaal worden. Na de Wire ook met Generation Kill begonnen nog 1 ep over, ook alweer van een buitengewoon niveau.
Michiel Huisman heeft overigens ook een rol in deze serie, volgens mij best een redelijk grote rol. Zie plaatjes op IMDb. En natuurlijk John Goodman 
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Tja, heb werkelijk geen idee wat ik er van moet verwachten. Waar gaat het over? Iets met New Orleans en Katrina, maar wat?
Bob Gray
-
- 1222 messages
- 2045 votes
De serie volgt een aantal muzikanten na Katrina, veel meer weet ik ook echt niet.
Maar de schrijver, acteurs en trailer beloven ontzettend veel goeds dat het mijn interesse wel wekt.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes

De nieuwe serie van meester David Simon en Eric Overmyer is sinds afgelopen zondag van start gegaan.
Beiden The Wire en, hoewel mini-series, Generation Kill staan bij mij vast als meesterwerkjes maar kan na het zien van de 80-minuten durende pilot nog niet echt zeggen dat ik hooked ben, maar ben absoluut bereid om dit minimaal nog een dik aantal afleveringen te geven.
Het plot volgt op een Altman-achtige manier verscheidene levens drie maanden na Hurricane Katrina in New Orleans. The Wire-regulars Wendell Pierce (Bunk) en Clarke Peters (Freamon) maken deel uit van de cast en tot mijn verbazing zat er tussen de openingcredits ook Michiel Huisman (?) tussengepropt, maar nog geen verschijning gemaakt in de pilot.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Zit er nu wel in na ep. 3. Dit is wellicht wel Simon's minst toegankelijke serie. Toch is het weer precies zijn stijl. Allemaal verhalen door elkaar heen die langzaam steeds boeiender worden. Michiel Huisman doet het trouwens wonderbaarlijk goed, petje af. Nog te vroeg om het daadwerkelijk te kronen als een geniale serie, maar het kan zeker weer het fantastische niveau van Generation Kill en The Wire halen.
Silvio Dante
-
- 2943 messages
- 2153 votes
En ook nog is met John Goodman en Kim Dickens (Joannie Stubbs uit Deadwood), dit kan gewoon niet slecht zijn. Kijk straks misschien de pilot eens.
Reijersen
-
- 520 messages
- 4226 votes
Klinkt erg interessant dit. Ga dit wel volgen.
OG Sportdrink
-
- 3 messages
- 30 votes
Klaar met het seizoen en het bevestigt voor mij maar weer dat David Simon één van de beste verhalenvertellers is van onze tijd.
Ben het met Macmanus eens dat het, vooral door het lage tempo, waarschijnlijk Simon's minst toegankelijke serie is, zeker voor mensen die weinig met muziek hebben. Verwacht geen crime-drama a la The Wire, maar eerder het verkennen van een cultuur, die van New Orleans. Kennismaken met mensen die, ondanks de ramp, met passie leven en van hun stad houden. Ook wisten de uitdagingen die deze mensen na de ramp tegenkwamen in hun alledaagse levens me genoeg te boeien. De geweldige muziek in elke aflevering kon natuurlijk ook weinig kwaad.
Simonfans zonder verkeerde verwachtingen zullen niet teleurgesteld worden.
Huisman heeft het idd puik gedaan, jammer alleen dat hij het meest vlakke, oninteressante en antipathieke personage van de serie moest vertolken. Weet iemand trouwens hoe hij is gecast?
notnotfun
-
- 617 messages
- 0 votes
Lijkt me een geweldige serie. Heerlijk broeierig sfeertje in New Orleans, waar de littekens van Katrina nog (altijd) vers zijn. Ik moet ook maar eens aan The Wire en (in mindere mate) Generation Kill beginnen !
notnotfun
-
- 617 messages
- 0 votes
Ja dit is echt geweldig.
Heb nu ep.1 (pilot, lijkt me) erop zitten. Vanaf de opening is meteen duidelijk dat muziek centraal staat, muzikanten, zang, dans, nachtclubs, bars, begrafenissen, radiostations, broke-ass trombone spelers, veel muzikale referenties etc.etc. (de muziek is werkelijk overal) maar eigenlijk het hele sfeertje in New Orleans is ontzettend sterk in beeld gebracht. Des te meer doet het me pijn dat zo'n (en het is een beetje ego) prachtige stad in puin ligt. De nasleep van Katrina leent zich natuurlijk ook uitermate voor maatschappelijke kwesties.
Grappig stukje met Elvis Costello ook
.
LOL en die white boy draait Mystikal lekker aso
.
notnotfun
-
- 617 messages
- 0 votes
Ondertussen al bij ep7. Damn dit is goed.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Ik heb vanavond een kwartier van de eerste aflevering gezien en het spreekt mij meteen aan. Ik houd wel van de trage gang, het langzame vertellen van verhalen van en over 'normale' mensen. The Wire staat ook heel hoog in mijn waardering, Treme ademt dezelfde sfeer.
Nu laat ik hem nog even op de plank liggen, aangezien ik genoeg te kijken heb. Maar deze komt zeker aan nog de beurt!
notnotfun
-
- 617 messages
- 0 votes
Massive respect !
.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1429 votes
Geweldige serie weer van David Simon. Compleet unieke setting natuurlijk, daar in New Orleans. Maar toch sluit de toon van Treme wat mij betreft heel dicht aan bij The Wire. De authenticiteit, het tempo, de humor...
Deze serie wordt uiteraard wel niet gedreven door een politieonderzoek, de rode draad lijkt hier eerder de charme van New Orleans. Want hoewel Katrina de stad verwoest heeft, houdt de cultuur zich trots staande. Dat vind ik zo knap aan Treme: hoe Simon de ramp laat meespelen in de levens van de vele personages. Het gaat niet 'over' Katrina, maar toch speelt ze een grote rol in het hele gebeuren.
Ook hier is er weer plaats voor een aantal geweldige personages. Die Davis (een heerlijke Steve Zahn) belichaamt het New Orleansgevoel waarschijnlijk het best: soms op het vervelende af arrogant, maar uiteindelijk enorm innemend. En Kim Dickens (zijn vriendin Janette) blijft er op haar 45ste wel erg ravissant uitzien. De show wordt voor mij echter gestolen door Wendell 'The Bunk' Pierce. Wat een charisma heeft die figuur.
Lijkt voor mij qua beleving heel goed op The Wire en daarom misschien net wat minder verrassend dan destijds, maar wel weer grootse televisie waar Simon mee op de proppen komt.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1429 votes
Nu ook het tweede seizoen achter de rug. Erg knappe televisie weer, die ons toch wel een unieke inkijk biedt op New Orleans en haar cultuur. Een stad die muziek ademt uit al haar poriën. Voor sommigen zal het misschien iets te veel van het goede zijn, met al die muziek. Maar het is allemaal zo spontaan en geïnspireerd dat het bij mij ontzettend aanstekelijk werkt.
Sociologisch gezien snijdt Treme misschien wat minder diep dan The Wire, maar niettemin benadert het voor mij toch het niveau van Simons meesterstuk.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Gister aan begonnen en wat een enorm sterke serie. Toch zonder twijfel één van de best bewaarde geheimen van serieland (in ieder geval hier op MM). Simon doet het weer en qua drama is dit toch weer uitmuntend.
Blijft een geweldige karakteristieke stad en dan plus Katrina heb je een hele interessante setting. Ik ben ook een groot jazz fan, en bij Treme kom je gewoon goed aan je trekken. Weer heeft Simon zijn huiswerk gedaan en weet een stad met succes de hoofdrol te geven. Magistrale cast ook trouwens. Goodman, Dickens, Morse, Peters, Pierce en personal favorite Leo. Magistrale actrice is het toch. Ik wist niet dat de cast zo sterk was.
Erg blij dat ik er eindelijk aan begonnen ben, is zonder twijfel één van de beste dingen die momenteel te vinden is en kan met gemak mee met het beste werk van HBO. Ongelofelijk hoe HBO maar dit soort kwalitatieve series op de proppen weet te komen, vooral als je ziet hoe matig de meeste series zijn. Hulde
.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Ook door seizoen 2 heen, tijd voor een derde, want wat een prachtige serie, vooral het tweede seizoen heeft een prettige flow (sorry voor het gebruik van dit kutwoord) en daar was ik in 1 ruk doorheen.
Ik hou wel van series zonder echt hoofdpersonen, zo krijgen alle karakters hun eigen uitdieping, ook de toevoeging van bekende muzikanten zoals Micarelli en vooral Steve Earle(!).
En blij dat het weer goed gaat met Sonny
"you got Halloween in Holland, right?"
"no, we don't"
"How about Mardi gras?"
"well, that's catholic and in Holland we ain't all catholics"
"We, got queensday, where everybody is dressed in orange"
"Sounds like fucking halloween to me"
vrij uit het hoofd, maar viel bijna van de bank van het lachen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Na eindelijk de BD binnen gehad te hebben kon ik eindelijk weer verder. Maar wat is dit briljant zeg. Ik wil zelfs heel ver gaan voor mijn appreciatie van Treme en dat is Treme Simon's magnum opus noemen. De cast is werkelijk grandioos (en in Leo zelfs één van mijn all time favorites), briljant geschreven, sterke characters en development maar de grootste troef is toch wel New Orleans. Wat een stad, en erg knap hoe Simon weer een stad totaal de hoofdrol weet laten op te eisen. Na Baltimore, het prachtige intens voelbare New Orleans, Katrina kan daar niets aan veranderen. Zo mooi, dat ik kan janken. Ik durf zelfs te stellen dat Mad Men serieuze concurrentie heeft gekregen voor de titel van mijn favoriete serie. Vanavond weer verder genieten.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1429 votes
Inderdaad een serie van de allerbovenste plank.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Nice, valt me helemaal reuze mee in Treme.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
En mooi dat Simon dus ook risico's durft te nemen met de cast, Steve Earle en Lucia Micarelli zijn goed als muzikant, dan is het afwachten hoe dat uitpakt, maar vooral Lucia Micarelli vind ik heel sterk, vond Simon schijnbaar ook, want als we een hoofdrolspeler in seizoen 2 moeten aanwijzen dan is zij wel degene met de meeste screentime volgens mij.
Ook mooi dat zij in deze hoedanigheid gevraag zijn voor een goed doel album met daarop alleen maar Dylan covers
YouTube - Steve Earle & Lucia Micarelli - One More Cup of Coffee (Valley Below)
AC1
-
- 5775 messages
- 909 votes
Geniaal! Alleen de makers van The Wire kunnen een serie maken waarin er zo goed als niks gebeurd. Is ook niet nodig want Treme is gewoonweg goed geschreven en het zit boordevol met heerlijke karakters. De muzikanten/acteurs in de serie zijn dan ook nog eens echte muzikanten. Als ze op hun instrument spelen is dat niet gefaked. Heel veel aandacht gaat dan ook naar muziek. Ik kan haast niet geloven dat deze show niet meteen gecanceled is geweest.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Over twee weken begint het weer
. Eén van de beste actieve series dit moment en ook één van de beste ooit. Pijnlijk om te zien dat veel modale series zoveel kijkers hebben hier op MM en dat Treme door bijna niemand bekeken wordt. Veel zweren bij The Wire maar weigeren dat andere meesterwerk van Simon een kans te geven. Onaangenaam opvallend. The curse of the big easy, nobody cares. Beste drama ooit. Momenteel opnieuw bezig dus zal wat later inhaken
.