• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Formaat dvd

Hallo allen,

Ik wil een bepaalde DVD kopen.

Nu kom ik in winkels twee formaten tegen:

- widescreen

- beeldvullend

Nu wil ik weten of je een widescreen DVD op een normale TV kunt afspelen en andersom.

Wat zijn in beide situaties de voor-/nadelen

Alvast bedankt...

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

-widescreen heb je op een normale tv grote zwarte balken boven en onder de film. met een breedbeeld heb je daar geen last van.

-beeldvullend (4:3) is dus het hele scherm, maar je ziet weet ik hoeveel procent minder van het oorspronkelijke beeld omdat ze ''stukken'' aan de zijkant eraf knippen.

mijn tip is om widescreen dvd's te kopen omdat je dan wel een iets kleiner beeld hebt, maar wel de film in zijn orginele staat ziet.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Dvd spelers hebben volgens mij altijd wel een optie, waarbij je breedbeeld films full screen te zien krijgt.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

hmm die van mij niet dacht ik.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Nee, dat is bij mij ook de grootste teleurstelling bij DVD's. Dan hebben ze een apparaat ontwikkeld waarbij je films in perfecte kwaliteit kunt zien, en dan zit ik constant naar 2 zwarte balken te kijken. Wat is dat voor een waanzin!!

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

ja mensen met een breedbeeld tv zal je niet horen klagen

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

neo wrote:

ja mensen met een breedbeeld tv zal je niet horen klagen

Dat begrijp ik, maar hoe moeilijk kan het nu zijn om bij het ontwikkelen van een DVD de mogelijkheid te scheppen om die krengen ook op een normale TV fatsoenlijk af te kunnen laten spelen?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zoals ik al zei, dat moet je in kunnen stellen op je dvd speler.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ze willen je gewoon dwingen een breedbeeld-tv te kopen.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

De mogelijkheid om een film full-screen te bekijken is niet eigen aan de dvd-speler, maar aan de dvd, die die optie moet verschaffen. Wel is het waar dat sommige dvd-spelers een functie hebben om te wisselen tussen met en zonder zijkanten, maar uitsluitend als de dvd dat ondersteunt.

Een aparte mogelijkheid om een breedbeeld-dvd fullscreen te bekijken is wel de zoom-knop (op een 4x3-tv mis je van een 2.35:1-film met 2x-zoom in verticale richting niet zoveel), maar je moet dan zelf naar links en rechts bijsturen om alle relevante informatie in beeld te houden; bij een geknipte uitzending op tv doet men in ieder geval nog een poging om het meest relevante stuk uit te zoeken. (geloof het of niet, maar de mogelijkheid van zelf zoomen wordt door Disney, als vanouds anti-widescreen, aanbevolen bij widescreen-dvd's)

Maar de echte vraag is natuurlijk hoe gestoord je moet zijn om vrijwillig naar een versie zonder zijkanten te gaan kijken, als je de versie met zijkanten hebt. Neem dus altijd de widescreen-versie (mits de film in widescreen is tenminste).

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Wel is het waar dat sommige dvd-spelers een functie hebben om te wisselen tussen met en zonder zijkanten, maar uitsluitend als de dvd dat ondersteunt.

niet per se waar, er zijn ook spelers met een zoom-functie die niet afhankelijk is van eventuele pan-en-scan informatie die opgeslagen is

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kos wrote:

Nee, dat is bij mij ook de grootste teleurstelling bij DVD's. Dan hebben ze een apparaat ontwikkeld waarbij je films in perfecte kwaliteit kunt zien, en dan zit ik constant naar 2 zwarte balken te kijken. Wat is dat voor een waanzin!!

afgeknipte zijkanten = perfecte kwaliteit?? over waanzin gesproken. Een van m'n favoriete kanten van DVD, steeds meer mensen zien tegenwoordig in wat ze missen met 4:3 versies van films

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Jordy wrote:

niet per se waar, er zijn ook spelers met een zoom-functie die niet afhankelijk is van eventuele pan-en-scan informatie die opgeslagen is

Kan best, maar ik neem aan dat die dan uitsluitend van een reguliere zoom-functie (die ik al vermeldde) verschillen op het punt dat ze 16:9 of 2.35:1 films precies beeldvullend zullen maken. Probleem blijft dus dat je dan zelf naar links en rechts moet scrollen om de relevante informatie te overzien. Pan-and-scan uitzendingen nemen niet standaard het midden, maar kiezen per scene welke helft van het beeld ze willen (en wisselen ook vaak nog binnen een scene met extra camerabewegingen e.d.); om zoiets zelf na te bootsen is ondoenlijk, vooral omdat je de film eerst zou moeten kijken in widescreen om te weten waar in het beeld wat gaat gebeuren.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Jordy wrote:

afgeknipte zijkanten = perfecte kwaliteit?? over waanzin gesproken. Een van m'n favoriete kanten van DVD, steeds meer mensen zien tegenwoordig in wat ze missen met 4:3 versies van films

Volgens mij begrijp je mij verkeerd.

Ik zit nu dus met een keuze tussen 2 beroerde formaten.

1) de versie met 2 zwarte balken boven en onder (extreem irritant, een beeld dat maar voor 70% nuttig gevuld is vind ik echt nergens op slaan).

2) de pan-scan versie met afgeknipte zijkanten. Dat is (mijns inziens) minder irritant (hoewel nog steeds waardeloos in een tijdperk waarin het me niet zo moeilijk lijkt een normaal beeld te fabriceren), maar zoals Queto al zei, hangt het van de DVD zelf af of deze functie mogelijk is. Bij veel DVD's is dit dus niet mogelijk.

Je zou er gewoon weer videobanden van gaan huren...

Het lijkt inderdaad wel of ze mensen gewoon willen dwingen een breedbeeld-tv te kopen.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

De grootte van het beeld is uiteindelijk afhankelijk van de grootte van je tv, niet zozeer van het beeldformaat op de dvd. In hoeverre je tv benut wordt, is in mijn ogen dus een totaal irrelevant detail. Je gaat toch ook niet klagen dat de ruimte naast je tv niet benut wordt door de film?

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Oke, dat is jouw mening. Grote zwarte balken die in beeld verschijnen tijdens het kijken van een film vind ik gewoon erg vervelend, er zal wel iets mis met me zijn dan.

Sterker nog, ik vind het ronduit schandalig dat een zogenaamde 'hoogwaardige' beelddrager als een DVD niet fatsoenlijk op een normale TV te zien kan zijn.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

kos wrote:

Oke, dat is jouw mening. Grote zwarte balken die in beeld verschijnen tijdens het kijken van een film vind ik gewoon erg vervelend, er zal wel iets mis met me zijn dan.

Sterker nog, ik vind het ronduit schandalig dat een zogenaamde 'hoogwaardige' beelddrager als een DVD niet fatsoenlijk op een normale TV te zien kan zijn.

Sjiiit, hoe leg je dit uit? Wat volgens mij nog een hoop mensen niet zien is dat wanneer er zwarte balken in beeld zijn er juist meer in beeld is als zonder die balken. Als je eenmaal over het gevoel van "Mijn tv word niet benut" heen ben, kun je bij een 4:3 film alleen nog maar denken "de film word niet benut". Zo denk ik erover...

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

kos wrote:

Je kunt je klacht over het niet benutten van de zwrte ruimte altijd nog bij Philips kwijt. Hoofdgebouw, voorbij de receptie lopen en aankloppen...

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kos wrote:

een tijdperk waarin het me niet zo moeilijk lijkt een normaal beeld te fabriceren

wat versta je onder fatsoenlijk beeld dan? hoe krijg je een brede film op een normale tv? beeldvullend, zonder balken en zonder dat er geknipt is?? je zult toch moeten kiezen

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ach, ik vraag vrij weinig vind ik.. De hele film, in DVD-kwaliteit, niet geknipt en in beeldvullend formaat. Da's alles

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Oplossing: alleen nog maar films van voor 1954 kijken, toen alle films nog 4:3 waren.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kos wrote:

Ach, ik vraag vrij weinig vind ik.. De hele film, in DVD-kwaliteit, niet geknipt en in beeldvullend formaat. Da's alles

het zal allemaal wel

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Oplossing: alleen nog maar films van voor 1954 kijken, toen alle films nog 4:3 waren.

nee het moet natuurlijk ook in kleur, dolby surround, en Smell-o-Vision

kom op zeg, dat mag toch wel met die techniek van tegenwoordig

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Smell-O-Vision is essentieel uiteraard

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Zie hier een nieuwe clausule die ik in mijn contract opneem... NEVER!

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

dat moet een grap zijn toch "Those damned windows are still there to distract the viewer and the limited resolution leaves them even more hungry to find out what's behind them."

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Oh wacht, beschikbaar vanaf 1 april 2002

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

Ok, ik heb breedbeeld, ik heb DVD, ik heb 16:9 DVD's en ik heb zwarte balken. Doe ik wat fout

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.