- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- Hoe lang gaat een originele dvd mee?
Hoe lang gaat een originele dvd mee?
janneke101208
-
- 36 messages
- 9 votes
Ik vraag me al n tijdje af hoelang originele gekochte Dvd's goed blijven. Blijven Dvd's altijd goed? Of kun je je Dvd collectie met n paar jaar weggooien? Hoe je de Dvd's bewaart en hoe je met de Dvd's omgaat zal er natuurlijk ook in mee spelen.
Is er iemand die n antwoord op mijn vraag heeft?
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Als je op google kijkt naar Engelse artikelen dan zegt men dat het bij goed gebruik de dvd's tussen zo'n 30 a 200 jaar mee kunnen gaan. Maar dit zijn uiteraard (ruwe) schattingen. Het ligt er ook aan van welk materiaal de dvd's gemaakt zijn. Dus al met al zou je er toch tientallen jaren mee kunnen / moeten doen, mits je de dvd's goed 'verzorgd'.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Alexander1900 volgens mij was jij het die dat vroeg over het horizontaal of verticaal bewaren (ik kan het topic niet vinden).
Dat staat onderaan Compact disc - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Verticaal/rechtop is beter (zeggen ze). Dus dvd's als boeken bewaren, lijkt me het beste.
Ik heb zelf geen videobanden meer. Maar vroeger zeiden ze wel eens dat banden zouden vergaan. Dus het beeld zou steeds vager worden. Dat zou betekenen dat mensen die nog wel videobanden hebben, dat die banden dan zo goed als leeg zijn. Dat lijkt me dus sterk.
Het allerbeste is in de diepvries bewaren
hebben ze met de Sissi-films ook gedaan, omdat de kwaliteit steeds meer achteruitgaat. Sissi Trilogie (DVD) - DVD.NL
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Alexander1900 volgens mij was jij het die dat vroeg over het horizontaal of verticaal bewaren (ik kan het topic niet vinden).
Dat staat onderaan Compact disc - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Verticaal/rechtop is beter (zeggen ze). Dus dvd's als boeken bewaren, lijkt me het beste.
Klopt dat was ik. Bedankt voor de info. Heb het nu horizontaal staan i.v.m. dat je de titels beter kunt lezen en ik het overzichtelijker in kan delen. Moet het toch maar eens aanpassen dan...
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ik heb zelf geen videobanden meer. Maar vroeger zeiden ze wel eens dat banden zouden vergaan. Dus het beeld zou steeds vager worden. Dat zou betekenen dat mensen die nog wel videobanden hebben, dat die banden dan zo goed als leeg zijn. Dat lijkt me dus sterk.
Denk ook wel dat het mee zal vallen met de levensduur van dvd's en cd's, zolang je ze maar niet op een zonnige of warme plaats bewaart. Tegen de zon kunnen die dingen niet.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
En niet in de buurt van magnetische velden en luidsprekers leggen/bewaren.
Lui (crew films)
-
- 3490 messages
- 11859 votes
En zeker niet in de buurt van een verwarming/open haard of ruimtes waar vocht/condens voorkomt (kleine slaapkamers of kelders zijn vaak ook geen goede plaats om dvd's/cd's te bewaren).
Overigens denk ik ook dat het veel met de kwaliteit van de schijfjes te maken heeft. Zelfs heb ik dvd's die de vreemdste verkleuringen vertonen (sommigen zien eruit alsof ze bevroren zijn en bij anderen zitten er cirkeltjes op de onderkant), maar nog prima afspelen. Nou kan dat natuurlijk nooit goed zijn en zal het een kwestie van tijd zijn voor ze onleesbaar worden. Slechts een enkele keer speelde een dvd niet meer af.
Curry
-
- 313 messages
- 112 votes
ah dit werd vroeger ook over cd's altijd gezegd, maar mijn Turn up the bass verzameling van 25 jaar geleden speelt nog steeds prima af. 
Maar gebrande dvd's en cd's geven er wel snel de brui aan heb ik gemerkt