• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.234 votes
Profile

Films uit de jaren 30?

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

Dogie Hogan wrote:

Je kent DEZE lijst al?

Ja, ik ga wel eens naar de Film Forum - die is ongeveer 20 minuten bij mij vandaan.

Van die lijst is Just Imagine (die toevallig vandaag speelt) een hele interessante. Helaas geen nieuwe print - de film heeft een restoratie zwaar nodig.

Deze films zijn allemaal regelmatig op Fox Movie Channel te zien hier - weet niet of de FMC in NL hetzelfde is...

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Geweldige lijst 'Streeter"

RED DUST (1932) met Jean Harlow ontbreekt; nog niet op DVD neem ik aan?

THE SCARLET EMPRESS (1934) met Marlene Dietrich al gezien?

-0-0-0-0-0-

- Interessant artikel over pre-Code/Hays Code/Production Code:

LINK

(afbeelding)

- Hier een lijst met ALLE pre-Code films plus zeer informatieve toelichting.

- pre-Code Forum

- Volledigheidshalve: de Hays Code

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

Red Dust had ik gezien (maar nog niet op gestemd blijkbaar) - uitstekende film. Ik weet niet of er een DVD van is - volgens mij wel.

The Scarlet Empress moet ik nog zien.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Weird: Op de cover van de net uitgekomen DVD "Forbidden Holly- wood Collection, Vol. 1" staan de benen van Norma Shearer. Echter zij komt NIET voor in de bijgaande films...

(afbeelding)

(afbeelding)

(foto: George Hurrell)

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5736 votes

Meer Jean Harlow films

Red Dust is overigens niet op DVD. Ben blij Red-Headed Woman te kunnen zien. Binnenkort kabel, dus dan ook ook TCM (vaak Harlow films op)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

matthijs_013 wrote:

Binnenkort kabel, dus dan ook ook TCM (vaak Harlow films op)

Hoogstwaarschijnlijk dan TCM-UK; TCM-USA schijnt juist zeer inte- ressant te zijn... met ook zeer veel pre-Code films.

matthijs_013 wrote:

Meer Jean Harlow films

Ze is maar 26 geworden... misschien een "eigen thread"?

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Tav Norma Shearer's benen op de cover van "Forbidden Hollywood vol.1", las ik dit op een Amerikaans forum:

quote:

Actually Norma's retouched legs (she was a little chubby in those days, just a little). George Hurrell retouched her legs at her request and posed her in wyas to make her legs look better than they really did, although by 1934 in RIPTIDE an exercise guru named Madame Sylvia (I think) toned her legs to perfection. And Norma Shearer isn't quite as scandalous as the women in the box set, but the legs look good on the cover.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Weer een jaren 30 release: CHARLIE CHAN Vol. 2, 5 DVD boxset.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

****"Crime may not pay... but sex does." ****

De 2DVD "Forbidden Hollywood Collection, Vol. 1" inmiddels ont- vangen.

In tegenstelling tot de verpakking, zijn de 3 films, BABY FACE (2x), WATERLOO BRIDGE en RED-HEADED WOMAN ver boven verwachting.

T.a.v. die verpakking: zoals uit de afbeelding blijkt, liggen beide DVD's nagenoeg op elkaar. De verpakking is volledig uit hard karton en er ligt nog een los blad in met info over BABY FACE. De kartonnen inlay is vrij moeilijk uit de nauwsluitende dunnere kartonnen doosje te halen en beide zijstukken staan ook rechtovereind. Op disc 1 staan de afbeeldingen, die op disc 2 betrekking hebben, en dus ook andersom. Foei, erg slordig.

Op de verpakking staan, in spiegelbeeld afgedrukt, de benen van Norma Shearer. Zij komt echter NIET in de bijgaande 3 films voor.

WATERLOO BRIDGE en RED-HEADED WOMAN staan op 1 disc; op de andere dus de un-cut en censor-versie van BABY FACE met trailer. Alle films hebben Engelse, witte subs.

De films zijn zoals gezegd geweldig, vooral WATERLOO BRIDGE (1931) met een indrukwekkende performance van Mae Clarke als de prostitué Myrna Dauville. (Deze achternaam zit toevallig ook in de bijgaande BABY FACE). Met 3e, niet onaardige bijrol van Bette Davis. De IMDB-score van 8.1* is zeker terecht. Ik wil een IMDB 9*/MM 4.5 geven, maar deze film is nog niet door MM geaccepteerd. (Wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen.)

RED-HEADED WOMAN is gewoon een prima film; onderwerp voor die tijd erg gevoelig, maar overall een MM 3.5*. Una Merkel was, evenals in de pre-Code versie van THE MALTESE FALCON (1931), ook hier weer geweldig, dit keer als sidekick van Jean Harlow. Van Jean Harlow had ik meer acteerprestaties verwacht, maar dat wordt met haar body-talk volledig gecompenseerd.

Dat geldt ook voor Barbara "Babs" Stanwyck in de un-cut versie van BABY FACE. IN DOUBLE INDEMNITY vind ik haar vreselijk, maar hier is ze qua acteren en uitstraling fenominaal! Wat heeft die in '36 inge- gane Hays Code toch veel filmische creatieviteit onderdrukt. IMDB 8*/MM 4*.

Qua DVD-transfer, is WATERLOO BRIDGE de beste van de 4 films, gevolgd door de un-cut versie van BABY FACE.

Los van die k*t verpakking, is deze 2 DVDbox met 3 verfrissende pre-Code films zeer aan te raden.

* DVDReview met screenshots.

Norma Shearer's benen op de cover:

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Zeldzame filmposter uit 1932:

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Aardige pre-code film met politieke lading uit 1931 lijkt mij THE YELLOW TICKET (aka The Yellow Passport).

(Synopsis: St. Petersburg, 1913. Gedurende het tsaristische bewind in Rusland is de jonge, Russische en Joodse vrouw Mary Kalish gedwon- gen te leven als prostitué in St. Petersburg. Op die manier kan zij als Joodse reizen in Rusland, immers, prostituees krijgen “Yellow Tickets”. Zo kan zij ook haar op sterven liggende vader in de gevangenis op- zoeken. Wanneer ze daar uiteindelijk arriveert blijkt hij echter al over- leden te zijn. Mary’s leven en dat van de Britse journalist Julian Rolfe (waar ze inmiddels verliefd op is), komen in gevaar, wanneer ze hem informatie levert over de sociale misstanden in haar land.)

Wie heeft The Yellow Ticket al gezien?

(afbeelding)

(Toevoeging staat in de MM-wachtrij).

Beetje in zelfde sfeer is COMRADE X volgens mij, maar die is uit 1940. "COMRADE X" is daarnaast ook meer een comedy.

(afbeelding)

(ook die toevoeging staat in MM wachtrij).

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Ik heb deze box ook...Ik heb alleen de Jean Harlow film gezien,was geweldig...kan niet wachten tot ik de andere films kan zien.....

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Dogie Hogan wrote:

Weird: Op de cover van de net uitgekomen DVD "Forbidden Holly- wood Collection, Vol. 1" staan de benen van Norma Shearer. Echter zij komt NIET voor in de bijgaande films...

(afbeelding)

(afbeelding)

(foto: George Hurrell)

Ik hoop dat er nog eens een Norma Shearer box wordt uitgebracht.

Ik vind haar geweldig.

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Er komt een forbidden hollywood collectie volume.2,met o.a de Norma Shearer-films "the divorcee"en " A free soul" en van Barbara Stanwyck "night nurse" ....

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5736 votes

Dutchfan wrote:

(quote)

Ik hoop dat er nog eens een Norma Shearer box wordt uitgebracht.

Ik vind haar geweldig.

Ze kwam sympathiek over in The Women (deed me herrineren aan televisieactrice Jamie Luner), maar zou een ontzettend arrogante diva zijn geweest die altijd duidelijk deed maken dat ze belangrijker dan de rest zou zijn.

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

matthijs_013 wrote:

Ze kwam sympathiek over in The Women (deed me herrineren aan televisieactrice Jamie Luner), maar zou een ontzettend arrogante diva zijn geweest die altijd duidelijk deed maken dat ze belangrijker dan de rest zou zijn.

Dit klopt zeker NIET....

Zij was juist erg geliefd bij haar tegenspelers,en bij alle andere mensen in de filmwereld.

Alleen met Joan Crawford had ze een slechte ervaring.

Norma Shearer was getrouwd met Irving Thalberg,de produktiechef van de grootste filmmaatschappij van dat moment,MGM....

Thalberg wilde van zijn echtgenote de "first lady" van de film maken,en koos persoonlijk de beste scrips voor haar uit.

Dit was tegen het zere been van twee andere MGM-diva's:Marion Davies en Joan Crawford,die altijd 2e keus waren,waneer de beste scrips werden uigedeeld.

Toen Crawford samen met Shearer in "the women"[1939] speelde,ging het mis tussen de diva's.

Dit was niet shearer's schuld:Crawford deed alles om Shearer's concentratie in de war te brengen.

George Cukor,de regisseur van de film, liet Crawford pas weer toe tot de set,nadat zij haar excuses aan Shearer had gemaakt.

Norma Shearer stopte met filmen in 1942,en alhoewel ze hele goede rollen kreeg aangeboden,kwam ze niet meer terug.

ze trouwde een veel jongere man [haar skileraar]',[Thalberg was in 1936 overleden].

Dit was een heel gelukkig huwelijk,ze bleven 41 jaar getrouwd, Hij verpleegde Norma een aantal jaren,die blind was en alzheimer had.

In 1980 ging ze naar een verpleeghuis,waar ze drie jaar later overleed.

Shearer had heel veel problemen met het ouder worden.Het was de grootste reden om te stoppen.

Ze wilden geen moederrollen spelen met volwassen kinderen.

Ook in het dagelijks leven ging ze daarin ver:

ze had een goede band met haar zoon,maar weigerde haar kleinkinderen te zien..Ook de kinderen van haar dochter Katherine [alle drie geboren in de jaren zestig]kregen hun oma nooit te zien.

PaulieWalnuts

• 1239 messages
  • 815 votes

streeter wrote:

jaren 30 films die ik op DVD heb:

-I Am A Fugitive From a Chain Gang

Dat moet een geweldige film zijn als ik het zo lees. Met Paul "Scarface" Muni.

Ga ik snel kijken.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

PaulieWalnuts wrote:

(quote)
Ga ik snel kijken.
Zag de DVD o.a. hier: inkl. porto en hier € 8,88.

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Dutchfan wrote:

Er komt een forbidden hollywood collectie volume.2,met o.a de Norma Shearer-films "the divorcee"en " A free soul" en van Barbara Stanwyck "night nurse" ....

En "Female"met Ruth Chatterton en "three on a match" met Bette Davis.....

Er komt ook een deel 2 van de Joan Crawford collectie uit...Films:

A Woman's Face / Flamingo Road / Sadie McKee / Strange Cargo / Torch Song

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Nog ff geduld, releasedatum 4 maart 2008:

"TCM Archives - Forbidden Hollywood Collection, Vol. 2"

(The Divorcee / A Free Soul / Night Nurse / Three on a Match / Female)

Meer info: http://tinyurl.com/2dw5lg

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Dogie Hogan wrote:

Nog ff geduld, releasedatum 4 maart 2008:

"TCM Archives - Forbidden Hollywood Collection, Vol. 2"

(The Divorcee / A Free Soul / Night Nurse / Three on a Match / Female)

Meer info: http://tinyurl.com/2dw5lg

Naast Joan Crawford ook nog met o.a. Norma Shearer, Barbara Stanwyck, Clack Gable, Joan Blondell, Bette Davis.

Als deze collectie net zo mooi is als Vol.1 ....

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Nagekomen, maar hier nog 2 reviews over de a.s. FORBIDDEN HOLLYWOOD Vol.2: link 1 (met stills) en Link 2.

Prijs ca. € 24,85 (3disc).

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

The divorcee en A free soul heb ik al gezien en heb ik op video......ben erg blij met de DVD-release......

Night nurse heb ik op DVD...nog niet gezien.......

De andere twee films "three on a match " en "female" staan hoog op mijn lijstje van de films die ik graag nog wil zien...Nu maar hopen dat het gauw maart is.......

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Ja, maart duurt nog ff. Bij DVDPacific ge-preordered; zij versturen meestal al voor de officiele release-datum.

Op de cover van Vol. 2 is hoogstwaarschijnlijk 't torso van een jonge Bette Davis....

(en niet weer Norma Shearer)

(afbeelding)

Op disc 3: doc. "Thou Shalt Not: Sex, Sin and Censorship in Pre-Code Hollywood".

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Ja,volgens mij is dat inderdaad Bette Davis.......

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5736 votes

Veel mooiere cover, maar de films lokken me minder. Three on a Match heb ik al gezien en de andere bevatten niet echt acteurs die me bezig houden..

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

matthijs_013 wrote:

Veel mooiere cover, maar de films lokken me minder. Three on a Match heb ik al gezien en de andere bevatten niet echt acteurs die me bezig houden..

Jammer, toch een aardige lijst met toppers als Joan Crawford, Humphrey Bogart, Norma Shearer, Virginia Davis (nu 89!),Barbara Stanwyck, Ruth Chatterton, Clark Gable, Joan Blondell, Bette Davis.

Daarnaast ook nog een pre-Code doc.

"Nu maar hopen dat het gauw maart is......."

En geef deze pre-Code films een kans; de 3 uit de 1e boxset waren en zijn ook een geweldige verrassing gebleken.(met o.a Mae Clarke, John Wayne, Gene Harlow, Barbara Stanwyck.)

Pre-Code, lijst.

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Nog meer jaren dertig-boxsets:

*Joan Crawford box deel-2 heeft 1 jaren dertigfilm met Crawford and Gene Raymond: "Sadie Mckee"...Verder staan op deze dvd-set "strange cargo"met clark Gable..."Flamingo road"met sydney greenstreet..."Torch song" met Gig Young...."a woman's face"met Melvyn Douglas.

En dan ook nog de

"Ernst Lubitsch Musicals-collection [DVD] "...Vroege Amerikaanse musicals van de regisseur Ernst Lubitsch met "Monte Carlo","One hour with you" en "the love parade" in alledrie deze films spelen Jeanette Macdonald en Maurice Chevalier de hoofdrol......verder nog "The Smiling Lieutenant" met Chevalier,Miriam Hopkins en Claudette Colbert......

Dutchfan

• 1576 messages
  • 754 votes

Nog meer jaren dertig-films......deze box komt uit op 11 maart:

The Warner Bros. Gangster Collection, Volume 3 (Picture Snatcher/Lady Killer/Smart Money/The Mayor of Hell/Black Legion/Brother Orchid)

PaulieWalnuts

• 1239 messages
  • 815 votes

Vreemd dat ze het vol. 3 noemen. Dan is die Tough Guys Collection bij nader inzien dus gewoon Gangsters Collection vol. 2.

Ik ga 'm zeker kopen om de reeks compleet te maken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.