- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Aantal stemmen verhogen voor een film in de top 250 mag komen
Aantal stemmen verhogen voor een film in de top 250 mag komen
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Ik heb eens gekeken naar de top 250 lijst hier op MM, en ik moet zeggen dat er toch veel films zijn met nog geen 200 stemmen (18 films om exact te zijn) en een stuk of 15 films die NET boven de 200 stemmen uitkomen die hoog genoteerd staan in de top 250.
Voor beginnende filmkijkers die de lijst willen bekijken om daar films uit te kunnen kiezen is dit zeker een struikelblok vind ik. Er staan films in waar ik in mijn leven nog nooit van gehoord heb. En een film met 150 stemmen (wat is dat naar IMDb normen, 2000 votes? 3000 votes?) bewijst dus dat het helemaal geen breed publiek heeft. IMDb heeft ook als regel dat een film maar 1000 votes moet hebben op in de lijst te worden opgenomen, maar hoeveel zijn er dat? Bijna geen. En tegenwoordig komen daar geen films meer in met zo lage votes, in tegenstelling tot MM, dat het tegenovergestelde doet.
En als dit zo verder gaat heb je binnen dit en een paar jaar alleen een toplijst met dat soort films waar haast geen publiek voor is. Want er zijn nu weer een stuk of 3 films die binnenkort in de lijst worden opgenomen en vrij hoog gaan staan. Voor mij persoonlijk zou een film pas vanaf 250 stemmen in de lijst mogen opgenomen worden. is niks teveel en dan weet je teminste dat er mensen zijn die er naar kijken.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Moviemeter is een site voor filmliefhebbers en als je een beetje research zou doen, dan zie dat er een hoop vaste gebruikers die naar die films kijken. 150 stemmen is echt geen kattenpis hoor. Sterker nog, films die hier niet aan de 150 stemmen komen maar wel in de imdb top 250 staan: bijv.Sunrise en The Battle of Algiers. Kortom, met een beetje research zie je al dat je verhaal en theorie niet klopt.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Er staan films in waar ik in mijn leven nog nooit van gehoord heb.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Imdb is natuurlijk ook een site die wereldwijd stemmen vergaart.
Relatief gezien is onze drempel misschien zelfs hoger.
Bedenk dat er maar een beperkt aantal films zijn die meer dan 150 stemmen krijgen.
Wanneer je de drempel hoger zet wordt het gemiddelde aan de onderkant van de lijst nog lager. Dan krijg je films die amper 3,5* gemiddeld staan. Dat hoort niet in een toplijst.
Het is een toplijst, geen blockbuster tiplijst. Kijk daarvoor naar de alternatieve top 100:
http://www.moviemeter.nl/list/top_alt/
Misschien valt die nog uit te breiden naar 250.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
. En een film met 150 stemmen (wat is dat naar IMDb normen, 2000 votes? 3000 votes?)
Nou nee, ongeveer 5500 tot 9000 stemmen. Een film op IMDB heeft meestal tussen de 35x en 60x zoveel stemmen. Enkele films die hier opvallend veel of opvallend weinig bekeken zijn uitgezonderd.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Alle maatregelen die de vervlakking van de toplijsten in de hand werken zullen mijn steun in ieder geval niet krijgen.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik moet zeggen dat ik er mij weinig tot nooit mee bezighoud. Ik kijk films omdat de synopsis, regisseur, acteur, ... me aanspreekt, niet omwille van hun top 250-notatie. Zo'n lijst werkt alleen maar verblindend en wekt foute verwachtingen. Dat mensen zich druk maken in de samenstelling van zo'n lijst vind ik nogal vreemd
.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik sluit me aan bij Halcyon. Same here.
wapper
-
- 131 messages
- 1349 votes
Ik zou liever hebben dat alleen de stemmen van de gebruikers die meer dan 50 stemmen hebben, worden meegeteld in het gemiddelde van de film. Geeft een eerlijker beeld weer van de gemiddeldes, vooral van de grote blockbusters dan.
Baksteen
-
- 720 messages
- 748 votes
Volgens mij zit ie ons gewoon in de zeik te nemen hoor.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
200 of 250 stemmen vind ik een mooi aantal voor een film om dan in de top 250 te mogen komen. 150 vind ik te weinig.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik zou liever hebben dat alleen de stemmen van de gebruikers die meer dan 50 stemmen hebben, worden meegeteld in het gemiddelde van de film. Geeft een eerlijker beeld weer van de gemiddeldes, vooral van de grote blockbusters dan.
Waarom zou dat in hemelsnaam een eerlijker beeld moeten schetsen? 10 of 1000 stemmen, lijkt mij niets uit te maken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
200 of 250 stemmen vind ik een mooi aantal voor een film om dan in de top 250 te mogen komen. 150 vind ik te weinig.
Dan krijg je gewoon een top 250 van de commerciële troep.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Waarom?
Vind dat de film dan door net wat te weinig mensen is bekeken. Vaak zijn het films voor een select groepje kijkers en fans van een bepaalde regisseur ofzo. De film moet zich eerst maar eens bewijzen om zich staande te kunnen houden met een hoger aantal stemmen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Als je het aantal stemmen verhoogd wordt het gemiddelde van de nummer 250 te laag. Ik vind dat een film met 150 stemmen en een 3,80 zich veel meer bewezen heeft dan een met 250 stemmen en een 3,55. Bovendien zijn toplijsten ook om te ontdekken.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
De film moet zich eerst maar eens bewijzen om zich staande te kunnen houden met een hoger aantal stemmen.
Ja, maar de lijst is toch juist om tips te geven aan mensen? Mensen gaan hierdoor de film bekijken en zo krijgt de film een kans om zich te bewijzen. Bovendien is dit de kans om het selecte groepje te kunnen uitbreiden.
wapper
-
- 131 messages
- 1349 votes
Waarom zou dat in hemelsnaam een eerlijker beeld moeten schetsen? 10 of 1000 stemmen, lijkt mij niets uit te maken.
mensen met meer dan 50 stemmen stemmen genuanceerder dan mensen die er op +- 10 stemmen, en zo zijn er hier veel
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Je gaat dat nie ttegen door het aantal stemmen per film te verhogen. Dan zou je eigenlijk beperkingen moeten koppelen aan de users zelf.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Ja, maar de lijst is toch juist om tips te geven aan mensen?
Ik dacht dat we daarvoor de tiplijst hadden.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ik dacht dat we daarvoor de tiplijst hadden.
wapper
-
- 131 messages
- 1349 votes
Je gaat dat nie ttegen door het aantal stemmen per film te verhogen. Dan zou je eigenlijk beperkingen moeten koppelen aan de users zelf.
dat bedoelde ik dan ook
kijk gewoon naar het aantal users, 71 777 gebruikers, dat getal valt toch niet serieus te nemen...
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Misschien dat je filminteresse niet ligt bij dit soort films
Mwah, daar gaat het niet echt om denk ik. Ik vind dat een film zich pas bewezen heeft voor de toplijst om met een redelijk hoog aantal stemmen ook nog een hoog gemiddelde te hebben. Maarjah, het maakt mij ook niet uit. Het is wel zo dat ik vaker in de toplijst kijk om daar films uit te halen dan uit de tiplijst. Daar ontdek ik dus eerder een film met minder stemmen.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Maar het heeft vaak ook te maken met beschikbaarheid. Films als Le Salaire de la Peur, Fanny och Alexander, Anatomy of a Murder, The Hidden Fortress, Les Quatre Cents Coups en Tôkyô Monogatari zijn juist wereldwijd gerespecteerde klassiekers (die zich dus als allang bewezen hebben).
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Dat is ook wel zo natuurlijk. Maar dat is vaak maar een select groepje die misschien weer van belang zijn om de tiplijst interessant te houden.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Volgens mij is de tiplijst momenteel interessant genoeg,
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Ik heb me nog niet echt in de tiplijst verdiept eerlijk gezegd.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Soms komen films ook hoger of lager testaan dan ze eigenlijk verdienen.. meestal zijn dat de films met minder dan 50 stemmen.. valt me op dat veel mensen op dit forum heel snel een 5 geven.. en als de film een beetje tegen viel gelijk een 0,5 of een 1,0.. dit is toch niet eerlijk voor die film?
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Probeer die mensen maar is te veranderen. 
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
mwa uiteindelijk krijgt elke film de gemiddelde die het verdient waar ik zelf overigens niks mee heb.