• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.991 actors
  • 9.370.970 votes
Profile

genre-indeling

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

In De Site > Algemeen > mini-series (/serials) op de site:

Ik vind dat er in dat geval beter aan een hoger gelegen categorisering gedacht moet worden. Sowieso is dat nog een hekel puntje op MovieMeter.

* Mini-series en animatie staat opgelijst als genre, terwijl het niks met genres te maken heeft.

* Omnibus aanduiding is er helemaal niet, terwijl het toch een type apart is.

(maar dat is feitelijk een wat andere discussie)

Ik mag er verder niet aan denken dat Band Of Brothers hier te boek zou staan als beste "film" ooit. Of miniseries nu wel of niet op de site horen.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Onderhond wrote:

Ik vind dat er in dat geval beter aan een hoger gelegen categorisering gedacht moet worden. Sowieso is dat nog een hekel puntje op MovieMeter.

* Mini-series en animatie staat opgelijst als genre, terwijl het niks met genres te maken heeft.

Dat komt omdat ze in de gehele filmdistributie als aparte genres vermeld staan.

In videotheken en winkels bijvoorbeeld.

Inhoudelijk misschien onjuist, maar praktisch wel verdedigbaar vind ik.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

kos wrote:

Dat komt omdat ze in de gehele filmdistributie als aparte genres vermeld staan.

In videotheken en winkels bijvoorbeeld.

Inhoudelijk misschien onjuist, maar praktisch wel verdedigbaar vind ik.

Ik vind dat MM dan maar een keer het goeie voorbeeld kan geven. Wat mij het meest irriteert is dat ik animatiefilms maar in één genre kan stoppen, omdat "animatie" er als verplicht genre bijmoet.

Het is enkel een classificatie van films op basis van productietechniek. Zo zijn omnibusfilms en miniseries ook classificaties die losstaan van genres.

Met videotheken heb ik verder niks te maken, oubollige instituten

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ik begrijp de frustratie van anime-liefhebbers, maar ik denk dat het voor het verreweg grootste deel van de bezoekers van de site erg zinvol is dat animatie als genre vermeld wordt.

De mini-serie aanduiding is wat dat betreft hetzelfde, altijd handig dat je voordat je ene film gaat huren weet of het om een lange serie of een standaardfilm gaat.

Bovendien is het op deze site gewoon handig aangezien mini-series niet in toplijsten staan.

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

Ik ben het wel met onderhond eens. Animatie op dezelfde manier aanduiden als mini-serie nu lijkt me alvast een stuk beter. Dus niet als genre, maar zoiets:

Komedie/Science-Fiction

98 minuten (Animatie)

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Je zou kunnen denken aan een toevoeging achter (;boven;onder) het aantal minuten bij een film over het type (bij miniseries staat dit er al achter).

Voorbeelden:

Lion King, The (1994)

Verenigde Staten

Familie

84 minuten

Animatie

Band of Brothers (2001)

Verenigde Staten / Groot Brittannië

Oorlog / Drama

600 minuten (miniserie)

De indeling bij zoeken en toplijsten is nu als volgt:

- Genre (drama, horror, etc.)

- Land (belgië, nederland, etc.)

Daar zou je aan toe kunnen voegen:

- Type (miniserie, animatie, omnibus, documentaire etc.)

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Wat starbright boy zegt dus.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Oke, dat is ook een mogelijkheid idd. Wel lastig in geval van half animatie.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Uiteraard wil ik animatie als aanduiding niet van de site afhebben, ik pleit enkel voor een alternatieve indicatie (niet meer via genre).

Dit heeft verder niks met de toevoegcriteria te maken, maar kan wel interessant zijn als er een zekere scheiding tussen miniseries en films wil gemaakt worden.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

starbright boy wrote:

Ik ben het wel met onderhond eens. Animatie op dezelfde manier aanduiden als mini-serie nu lijkt me alvast een stuk beter. Dus niet als genre, maar zoiets:

Komedie/Science-Fiction

98 minuten (Animatie)

Kan ik inkomen.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Onderhond wrote:

* Omnibus aanduiding is er helemaal niet, terwijl het toch een type apart is.

Ja, ik heb dat altijd al een vreemd punt gevonden in de genre-indeling. We moeten een onderscheid maken tussen de vorm (animatie, omnibus, miniserie, serial - voor jaren '30 bioscoopseries -, etc.) en echte genres die wat over de inhoud van de film zeggen (waarbij 'familie' eigenlijk nog een buitenbeentje is, omdat het meer over de doelgroep dan over de inhoud van de film zegt).

Ook vind ik het vreemd dat er bepaalde subgenres in de genre-indeling als gelijkwaardig aan hoofdgenres worden gebruikt, terwijl andere subgenres helemaal niet voorkomen. Waarom hebben we wel categorieen als 'roadmovie' en 'mystery', maar geen 'rampenfilm' of 'biografisch'? Ook bijvoorbeeld 'zwarte komedie' zou van mij best een apart genre mogen zijn. Maar waarschijnlijk kom je er nooit uit; voor elk ingevoerd genre dat film X goed classificeerbaar maakt, maak je van film Y weer een twijfelgeval.

Een ander punt is dat 'drama' teveel als een catch-all-term wordt gebruikt voor allerlei niet-genrefilms. Experimentele films (bv. die van filmmakers als Godard, Warhol en Greenaway) kun je maar moeilijk drama's noemen. Ook zou ik graag een onderscheid zien tussen drama in de betekenis 'tragedie' (bv. Barry Lyndon of Cat on a Hot Tin Roof), en drama als in 'psychologisch of filosofisch drama' (bv. Det Sjunde Inseglet of Rashômon) - dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Maar ja, af en toe kijk ik bij de genre-aanduiding van de films die ik tot mijn favorieten reken, en dan zie ik al zoveel onbegrijpelijke dingen staan. Citizen Kane als mystery, Planet of the Apes als drama, Det Sjunde Inseglet als fantasy (secundair genre), en (als dubieus toppunt) Stalker als 'mystery/science-fiction' (terwijl de film met allebei helemaal niets uit te staan heeft). Volgens mij is het heilloos de genre-indeling te reformeren...

Maar neemt niet weg dat het me een goed idee lijkt om informatie over de vorm van de film apart te vermelden. Dingen als 'omnibus' zou je eventueel kunnen invullen in het toelichtingsveld bij de speelduur; daar is het niet voor bedoeld, maar dan komt het vanzelf op een logische plaats te staan.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

starbright boy wrote:

Komedie/Science-Fiction

98 minuten (Animatie)

Hier sta ik in ieder geval helemaal achter.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Animatie is geen vorm zoals miniserie of tv film, maar een kwestie van vormgeving. Als je het niet onder de genre kop wil plaatsen (waar veel voor te zeggen is) moet je het ook helemaal loslaten en negeren. We geven immers ook niet aan of een film gebruik maakt van CGI of andere niet live action effecten....

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Ook vind ik het vreemd dat er bepaalde subgenres in de genre-indeling als gelijkwaardig aan hoofdgenres worden gebruikt, terwijl andere subgenres helemaal niet voorkomen. Waarom hebben we wel categorieen als 'roadmovie' en 'mystery', maar geen 'rampenfilm' of 'biografisch'? Ook bijvoorbeeld 'zwarte komedie' zou van mij best een apart genre mogen zijn. Maar waarschijnlijk kom je er nooit uit; voor elk ingevoerd genre dat film X goed classificeerbaar maakt, maak je van film Y weer een twijfelgeval.

Is zo. Maar film noir is onnodig.

Een ander punt is dat 'drama' teveel als een catch-all-term wordt gebruikt voor allerlei niet-genrefilms.

En zodra de genrefilm een beetje serieus te nemen is, moet er drama bij.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Voor animatie zou een apart dingetje gemaakt kunnen worden, zoals wellicht ook voor silent movies en zwart wit films.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:

Ik zie net bij Blade Runner het volgende genre staan: Science-Fiction / Film-Noir.

Is het misschien een idee het genre tech-noir te introduceren op MM voor films als deze?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Dat lijkt me een beetje overdreven. Misschien wel neo-noir. Of we vatten het samen onder 'noir?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Goodfella_90 wrote:

Is het misschien een idee het genre tech-noir te introduceren op MM voor films als deze?

Ja, maar geen goede.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Jammer, vind het een tikje misleidend.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

The One Ring wrote:

Dat lijkt me een beetje overdreven. Misschien wel neo-noir. Of we vatten het samen onder 'noir?

Officieel is het subgenre film noir volgens velen (waaronder imdb, meen ik) ook nog eens een genre-aanduiding die enkel geldt voor de films in een bepaald tijdvlak.

Ik vind dat het helemaal wegkan. Misdaad of thriller is voldoende.

=michael=

• 629 messages
  • 429 votes

Wouter wrote:

(quote)

Officieel is het subgenre film noir volgens velen (waaronder imdb, meen ik) ook nog eens een genre-aanduiding die enkel geldt voor de films in een bepaald tijdvlak.

Ik vind dat het helemaal wegkan. Misdaad of thriller is voldoende.

Er moet nog wel een beetje duidelijkheid blijven anders heb je straks meer dan 100 soorten genres!

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

=michael= wrote:

Er moet nog wel een beetje duidelijkheid blijven anders heb je straks meer dan 100 soorten genres!

'Melodrama'.

=michael=

• 629 messages
  • 429 votes

speedy23 wrote:

(quote)

'Melodrama'.

Staat dat ook al in de vandalen?

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Ik betwijfel of vandalen veel van melodrama's houden

Maar michael heeft wel gelijk, de genres die er nu zijn verdelen de films toch prima?

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

In 99% van alle gevallen wel. In het geval van o.a. Blade Runner echter niet.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:

Maar naarmate je meer genres onderscheidt, creëer je elders weer nieuwe twijfelgevallen. Genre-aanduidingen uit een beperkte selectielijst blijven toch altijd een algemene aanduiding die de lading maar beperkt dekken. Wel zouden we wat mij betreft nader onderscheid moeten maken tussen hoofdgenres en subgenres (en dan de subgenres maar weglaten, ofwel meer subgenres in de lijst opnemen). Ook zouden wat mij betreft niet-genre-gerelateerde termen als 'animatie' uit de lijst verwijderd moeten worden (en elders worden vermeld). Zie ook dit topic.

Ik heb Blade Runner nu op SF/thriller gezet. Een film-noir (subgenre) is het zeker niet; hooguit een neo-noir, maar dat subgenre hebben we niet.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Ik heb Blade Runner nu op SF/thriller gezet. Een film-noir (subgenre) is het zeker niet; hooguit een neo-noir, maar dat subgenre hebben we niet.

Film Noir is ook eigenlijk geen genre maar een stijl.

Blade runner valt ook meer onder de term Tech-noir.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Een genre-indeling kan wel deels op stilistische kenmerken gebaseerd zijn, dus dat is niet per se een tegenstelling. Daarbij kent de film-noir ook wel een zekere setting, terugkerende personage-types en bepaalde thema's; niet-stilistische kenmerken dus (al is het natuurlijk niet zo dat alle noirs die kenmerken hebben, maar die nuance geldt algemeen voor genre-indeling). Wel hebben film-noirs doorgaans als hoofdgenre 'misdaad'.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Goodfella_90 wrote:

In 99% van alle gevallen wel. In het geval van o.a. Blade Runner echter niet.

Op zich vind ik SF/Film Noir helemaal niet zo'n slechte aanduiding voor Blade Runner. Wat is er inhoudelijk mis mee? (Behalve dat Blade Runner niet oud genoeg is)

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Geldt dat dan niet ook voor ondermeer The Man Who Wasn't There?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.