Share
Genre: Filmnoir / Mystery
Duration: 95 minuten
Alternative title: De Vreemdeling
Country:
United States
Directed by: Orson Welles
Stars: Edward G. Robinson, Loretta Young and Orson Welles
IMDb score: 7,3 (29.161)
Releasedate: 2 July 1946
The Stranger plot
"The most deceitful man a woman ever loved!"
After the war, a detective is looking for an important war criminal. He lets another Nazi escape from prison in the hopes that it will lead him to his former superior. In the meantime, however, the wanted war criminal has found a good cover in a small American village. He is even about to marry a prominent girl, who obviously does not know his past.
Actors and actresses
Federal Agent Wilson
Mary Longstreet
Charles Rankin
Judge Adam Longstreet
Noah Longstreet
Konrad Meinike
Dr. Jeffrey Lawrence
Mr. Potter
Sara
Party Guest (uncredited)
Reviews & comments
Kiekerjan
-
- 119 messages
- 106 votes
'The Stranger' wordt gekenmerkt door een verhaaltechnische zwakzinnigheid die zelfs binnen het genre afsteekt tegen de rest. Het aantal onlogische beslissingen die de scenarist hier op papier heeft gezet bereikt al vroeg een nieuw hoogtepunt. Een commissie voor oorlogsmisdaden laat een nazi doelbewust ontsnappen uit de gevangenis opdat hij hen zou leiden naar de gezochte Nazi-officier Franz Kindler, gespeeld door acteur-regisseur Welles. In plaats van hem te laten schaduwen door meerdere mannetjes werd besloten om de taak over te laten aan één detective op leeftijd, gespeeld door veteraan Edward G. Robinson. Het duurt echter niet lang vooraleer hij wordt verschalkt en zijn doelwit kwijtraakt. Hierna vervalt het verhaal in absurditeit. Waarom wordt Kindler niet gearresteerd onder verdenking van oorlogsmisdaden? Waarom rekenen ze in plaats daarvan op de mentale inzinking van zijn vrouw? Waarom wordt Kindler niet de klok rond in de gaten gehouden? Waarom vraagt de detective nooit naar bijstand? Waarom besluit Kindler zijn vrouw te vermoorden door haar naar de kerk te lokken en de bovenste trede van de ladder te saboteren? Let trouwens op het papiertje waarop hij in koeien van letters zijn alibi uiteenzet. Altijd fijn wanneer een film zijn publiek als idioten behandelt. Ik begrijp dat vergezochte en sensationele verhaalelementen een handelsmerk zijn van film noir, maar dit gaat me een brug te ver. Ik geef wel punten voor Robinson, die ondanks het onnozele verloop toch een aangenaam ankerpunt weet te vormen voor de kijker. Welles levert als regisseur knap werk af en gebruikt een aantal technieken die ik ook in zijn eerdere films kon appreciëren. Veel ongewone cameraperspectieven, long takes, tracking shots en chiaroscuro. Zijn acteerwerk daarentegen is om in tranen uit te barsten.
'The Stranger' is characterized by a story-technical feeblemindedness that even within the genre stands out from the rest. The number of illogical decisions that the screenwriter has put on paper here reaches a new high early on. A war crimes commission deliberately allows a Nazi to escape prison so that he can lead them to wanted Nazi officer Franz Kindler, played by actor-director Welles. Rather than have him shadowed by several males, it was decided to leave the task to one elderly detective, played by veteran Edward G. Robinson. However, it doesn't take long before he is outwitted and loses his target. After this, the story falls into absurdity. Why isn't Kindler being arrested on suspicion of war crimes? Why are they counting on his wife's mental breakdown instead? Why isn't Kindler being watched around the clock? Why does the detective never ask for assistance? Why does Kindler decide to kill his wife by luring her to church and sabotaging the top rung of the ladder? By the way, pay attention to the piece of paper on which he explains his alibi in cows of letters. Always nice when a film treats its audience like idiots. I understand that far-fetched and sensational story elements are a trademark of film noir, but this is a step too far for me. I do give points for Robinson, who despite the silly course still manages to form a pleasant anchor point for the viewer. Welles does a great job as a director and uses a number of techniques that I also appreciated in his earlier films. Lots of unusual camera perspectives, long takes, tracking shots and chiaroscuro. His acting, on the other hand, is to burst into tears.
J. Clouseau
-
- 965 messages
- 1017 votes
Tegenwoordig wordt een film vooral beoordeeld op realisme. Was me dat in 1946 toch net iets anders. Een leraar trouwt op een donderdagavond om zes uur in een volle kerk (twee uur eerder stond hij nog voor de klas en was zijn vrouw nog gordijnen aan het ophangen) en vertrekt dan even snel op huwelijksreis. Een gezochte nazi kan probleemloos onderduiken in een Amerikaans dorpje, met een valse identiteit en een vals diploma aan de slag gaan als leraar en met de dochter van een rechter trouwen. En bovendien nog eens accentloos Engels spreken. En ga zo maar door. Het is duidelijk dat je The Stranger niet moet kijken voor zijn feilloze scenario. Waarom dan wel? Orson Welles speelt zijn paranoïde rol tamelijk sterk, Edward G. Robinson doet zijn prestatie uit Double Indemnity nog eens losjes over, maar het is vooral het visuele dat de show steelt. Die perspectieven, die schaduwen, dat prachtige clair-obscur: daar had Welles van niemand iets te leren.
Nowadays a film is mainly judged on realism. In 1946 it was something different to me. A teacher gets married on a Thursday evening at six o'clock in a packed church (two hours earlier he was still in front of the class and his wife was still hanging curtains) and then quickly leaves for his honeymoon. A wanted Nazi can go into hiding in an American village without any problems, start working as a teacher with a false identity and a fake diploma and marry the daughter of a judge. And also speak English without an accent. And so on. It's clear that you shouldn't watch The Stranger for its flawless screenplay. Why then? Orson Welles plays his paranoid role quite strongly, Edward G. Robinson loosely redo his performance from Double Indemnity, but it is mainly the visual that steals the show. Those perspectives, those shadows, that beautiful chiaroscuro: Welles had nothing to learn from anyone there.
Dievegge
-
- 3051 messages
- 7846 votes
Orson Welles en Edward G. Robinson spelen allebei een rol die hun op het lijf geschreven is: de gewetenloze oorlogsmisdadiger en de hardnekkige speurder. Ook Loretta Young speelt een interessant personage, omdat zij een verandering ondergaat. Eerst vertrouwt ze haar echtgenoot, maar geleidelijk sluipt de twijfel binnen. Visueel zit het goed ineen. In de slaapkamer torent de echtgenoot boven z'n vrouw uit als een dreigende schaduw. De toren met de klok is een uitstekende locatie voor de climax.
Orson Welles and Edward G. Robinson both play roles that are tailor-made for them: the unscrupulous war criminal and the tenacious sleuth. Loretta Young also plays an interesting character, because she is undergoing a change. At first she trusts her husband, but gradually doubt creeps in.
Visually it fits together well. In the bedroom, the husband towers over his wife like a threatening shadow. The clock tower is an excellent location for the climax.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Roger Waters: Us + Them
Music / Documentary, 2019
Touch of Evil
filmnoir / Thriller, 1958
3 comments
East of Eden
Drama, 1955
3 comments
Hud
Drama / Western, 1963
3 comments
Le Procès
Drama / Fantasy, 1962
3 comments
Scarlet Street
filmnoir / Drama, 1945
3 comments
Related keywords
clock towerclockprofessornaziconnecticutfilm noirblack and whitefilm noirconvertsupreme court justice
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.