Share
Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages (1916)
Genre: Drama / History
Duration: 197 minuten / 176 minuten ('Killiam Shows'-versie)
Alternative title: Intolerance
Country:
United States
Directed by: D.W. Griffith
Stars: Mae Marsh, Robert Harron and F.A. Turner
IMDb score: 7,7 (16.996)
Releasedate: 4 September 1916
Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages plot
"The Cruel Hand of Intolerance"
Using four historical examples, the film-maker shows that humans are by nature intolerant. From ancient Babylon to Judea (where Jesus Christ is condemned); from sixteenth-century Paris to 'modern' America.
Actors and actresses
The Woman Who Rocks the Cradle
The Dear One (Modern Story)
The Boy (Modern Story)
The Girl's Father (Modern Story)
Arthur Jenkins (Modern Story)
Mary T. Jenkins (Modern Story)
Mary, the Mother (Judean Story)
Mary Magdalene (Judean Story)
First Pharisee (Judean Story)
The Bride of Cana (Judean Story)
Reviews & comments
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Het Filmfestival van Venetië had dit jaar de premiere om het digitaal opgepoetste epos van de zowel gevierde als verketterde regisseur David Wark (hihihi) Griffith te vertonen. En dan in de versie die Griffith graag had willen zien, een soort van director's cut dus, de 1917 versie die in zijn archieven terug zijn gevonden. Afgelopen avond werd deze 3-uur durende versie integraal uitgezonden op (leve) Arte. Wat een meesterwerk. Na 'The Birth of a Nation', wat Griffith duur kwam te staan door het predikaat 'racistisch', sloeg hij terug met deze film, Intolerance. Een aanklacht jegens intoleratie en een pleidooi voor vrede. Let op, tijdstip van handelen: Eerste Wereldoorlog! Vier verhalen worden met elkaar verweven. Het verraad van Babylon, de veroordeling en kruisiging van Jezus Christus, de Bartholomeüsnacht en het hedendaagse Amerika, waar weldoenerij en illegale praktijken de grootste problemen zijn voor de heersende armoede. Gezegd dient te worden dat de segmenten van Babylon en het hedendaagse Amerika verreweg de meeste aandacht krijgen, de andere 2 segmenten zijn eerder ondersteunend en vergelijkend. Het Jezus Christus segment had wel vaker ingezet kunnen worden naar mijn mening, dan was de boodschap wellicht forser overgekomen. De film is groots opgezet, zeker een inspiratiebron voor de epos-films van Cecil B. DeMille, en de finale is opmerkelijk. Mag gerust in het rijtje humane (persoonlijke) eindes komen tesamen met Chaplins 'The Great Dictator', Kubricks 'Paths of Glory' en Milestones 'All Quiet on the Western Front' (en nog wel meer). Hopelijk krijgt deze restauratie een dvd-release. Opvallend zijn trouwens de kleurenfilters, bloedrood tijdens de massa-gevechten bijv. Dan nog een persoonlijke cinematografisch orgasme-moment: Jezus Christus verandert het water in wijn tijdens de armenbruiloft. Griffith plaatst een schaduw in de vorm van een kruis over het gehele lichaam van Christus als hij zijn hand uitsteekt. Prachtig! Resultaat: 4,5*.
This year's Venice Film Festival had its premiere to screen the digitally polished epic from both celebrated and denounced director David Wark (hihihi) Griffith. And then in the version that Griffith would have liked to see, a kind of director's cut, the 1917 version that has been found in his archives. Last evening this 3-hour version was broadcast in full on (long live) Arte.
What a masterpiece. After 'The Birth of a Nation', which cost Griffith dear because of the predicate 'racist', he hit back with this film, Intolerance. An indictment of intolerance and a plea for peace. Attention, time of action: First World War!
Four stories are intertwined. The betrayal of Babylon, the condemnation and crucifixion of Jesus Christ, Bartholomew's Night and contemporary America, where benevolence and illegal practices are the main problems for the prevailing poverty. It must be said that the segments of Babylon and contemporary America receive by far the most attention, the other 2 segments are more supportive and comparative. The Jesus Christ segment could have been used more often in my opinion, then the message might have been stronger.
The film is a grand one, certainly an inspiration for Cecil B. DeMille's epic films, and the finale is remarkable. Feel free to join the list of humane (personal) endings together with Chaplin's 'The Great Dictator', Kubrick's 'Paths of Glory' and Milestones 'All Quiet on the Western Front' (and many more).
Hopefully this restoration will get a DVD release. Also striking are the color filters, blood red during the mass battles, for example.
Then a personal cinematic moment of orgasm: Jesus Christ turns the water into wine during the poor wedding. Griffith places a shadow in the shape of a cross over the entire body of Christ as he extends his hand. Beautiful!
Result: 4.5*.
Vinokourov
-
- 3143 messages
- 2909 votes
D.W. Griffith, een van de eerste pioniers in de filmwereld, is voornamelijk bekend van The Birth of a Nation: een grotesk epos dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse burgeroorlog en hopeloos uit de bocht vliegt door het tentoongespreide racisme. De film zorgde in die tijd voor veel controverse en een heropleving van de KKK. Waarschijnlijk schrok Griffith hier zo van dat hij besloot het 'goed te maken' met een ander groots epos: Intolerance: Love's Struggle through the Ages. Drie uur worden er gevuld met vier verhalen over de strijd tegen intolerantie door de eeuwen heen. De vier verschillende verhalen gaan over de val van Babylon, de kruising van Jezus, het hele Hugenotengebeuren in Frankrijk en een modern sociaal verhaal in Amerika. Een zeer ambitieus project dus en helemaal geslaagd is de film m.i. niet helemaal geworden. De pluspunten maar eerst: de decors zien er fantastisch uit. Zeker het Babylon-gedeelte is verbluffend en een feest om naar te kijken. Wat een werk moet daarin gezeten hebben! De regie mag er ook zijn. Griffith laat grote massa's mensen en dieren hun dingen doen, maar verliest ook niet het oog voor de kleine details. Iets wat je terug ziet in de films van Eisenstein. Het grote minpunt dan: de lengte zal menigeen afschrikken en eigenlijk is dat wel terecht. De film is daarbij ook nog eens. Het Babylongedeelte en het moderne verhaal beslaan zowat tweederde van de film. Het Franse verhaal en de kruisiging van Jezus had dan ook gerust achterwege gelaten mogen worden. Filmhistorisch wellicht erg belangrijk, qua amusement valt het ietwat tegen.
DW Griffith, one of the early pioneers of the film world, is best known for The Birth of a Nation: a grotesque epic set during the American Civil War that goes hopelessly off track due to the racism on display. The film caused much controversy and a resurgence of the KKK at the time.
This probably shocked Griffith so much that he decided to "make amends" with another great epic: Intolerance: Love's Struggle through the Ages. Three hours are filled with four stories about the fight against intolerance through the ages. The four different stories are about the fall of Babylon, the crucifixion of Jesus, the whole Huguenot thing in France and a modern social story in America.
So a very ambitious project and the film was not entirely successful in my opinion. The positives first: the decors look fantastic. The Babylon section is certainly stunning and a joy to watch. What a lot of work must have gone into it! There may also be directing. Griffith lets large crowds of people and animals do their thing, but does not lose sight of the small details. Something you see in Eisenstein's films.
The big downside then: the length will put many off and that is actually right. The movie is also on top of that. The Babylon section and the modern story take up about two-thirds of the film. The French story and the crucifixion of Jesus could therefore have been omitted. Film historically perhaps very important, in terms of entertainment it is somewhat disappointing.
eRCee
-
- 13383 messages
- 1934 votes
Mislukt. Maar wel interessant natuurlijk, vooral door de kolossale decors en indrukwekkende mise-en-scene. Griffith toont zich in de Babylon-gedeeltes de Peter Jackson van zijn tijd. Desondanks is de kijkervaring zeer moeizaam. Vooral het idee om vier verhalen te vertellen rondom het centrale thema pakt rampzalig uit: ten eerste duurt de film veel en veel te lang, en ten tweede is de moraal buitengewoon simplistisch (wat soms zelfs nog wel wat heeft, bijvoorbeeld als je een personage 'The dear one' gaat noemen). De cinematografie wordt gedomineerd door statische shots, maar des te leuker als er aan het einde vanaf een trein wordt gefilmd en vanaf een auto (met opmerkelijke stabiliteit). Ook de zeldzame close-ups, éénmaal zelfs met soort inzoom-effect, doen het goed bij mij. Als historisch document is deze Intolerance dus wel interessant, als film echter grotendeels mislukt in mijn (hedendaagse) ogen.
Failed. But interesting of course, especially because of the colossal decors and impressive mise-en-scene. Griffith shows himself to be the Peter Jackson of his time in the Babylon parts. Nevertheless, the viewing experience is very difficult. Especially the idea of telling four stories around the central theme turns out to be disastrous: firstly, the film lasts much, much too long, and secondly, the moral is extremely simplistic (which sometimes even has something, for example if you play a character ' The dear one'). The cinematography is dominated by static shots, but all the more fun when filming from a train and from a car (with remarkable stability) at the end. The rare close-ups, once even with a kind of zoom-in effect, are also good for me. As a historical document this Intolerance is therefore interesting, but as a film it largely fails in my (contemporary) eyes.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Napoléon Vu par Abel Gance
Biography / Drama, 1927
La Roue
Romance / Drama, 1923
Tian Mi Mi
Drama / Romance, 1996
The Crowd
Comedy / Drama, 1928
3 comments
Faust: Eine Deutsche Volkssage
Drama / Horror, 1926
3 comments
Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit
Thriller / Crime, 1922
Related keywords
naivetyintolerancemillmarriageweddingmassacreprotestant silent filmmultiple storylinesreformersaved from hangingbabylon 16th centurypartially lost film1st centuryhuguenot6th century bc
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.