- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Boek: 1001 Movies You Must See Before You Die
Boek: 1001 Movies You Must See Before You Die
Razorcut
-
- 164 messages
- 496 votes
Voor al diegenen die verzot zijn op film, is er een werkelijk uitmuntend boek in omloop: '1001 films you must see before you die' (ook in nederlands beschikbaar: 1001 films: de meest spraakmakende films aller tijden). Dit boek heb ik zo'n anderhalf jaar geleden gekocht (het wordt regelmatig geupdated) en is gewoon een schitterende gids doorheen de essentiele filmgeschiedenis. HEt boek bevat dus 1001 films (een goede start dus voor wie essentiele cinema wil zien) en één van de goede zaken is dat, hoewel er natuurlijk veel Hollywoodcinema in voorkomt (het is nu eenmaal de belangrijkste filmproducent), talrijke landen vertegenwoordigt zijn (China, Japan, Kazakstan, Frankrijk, Engeland, Belgie, Nederland, Spanje, India, Nigeria, Brazilie,...); talrijke genres (niet alleen genres binnen de klassieke commerciele cinema, maar ook undergroundcinema, experimentele cinema, documentaire, animatie....) Elke film wordt kort omschreven (scenario, kritische historische recensie met redenen waarom de film bij deze lijst hoort, cast, prijzen, ...) Niet alleen ben ik via dit boek op talrijke films gestoten die ik anders nooit zou gevonden hebben: de recensies zijn (ook na het bekijken van de film) echt wel zéér goed en beperken zich totaal niet tot wat populaire weetjes en het verhaal. Er wordt getracht de film kritisch te bekijken (reden waarom bijvoorbeel Ben Hur erinstaat meer omdat het de eerste film was die gepaard ging met massale commerciele prullaria etc, dan om de 'artistieke waarde' van de film. HEt boek heeft een mooie verscheidenheid aan commercieel/niet commercieel en gaat bovendien in een mooi geIllustreerde verpakking. Men zou mij kunnen verdenken van onverbloemde propaganda, maar dit boek is echt wel top!
Ik ben zeker dat er nog veel mensen zijn die dit kunnen bevestigen (of die kritiek hebben?)
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Zoals jij het omschrijft klinkt het inderdaad wel zeer interessant. Het probleem met die 'essentiele' cinema is echter dat er vaak veel titels tussenzitten die zeer moeilijk te vinden zijn (zelfs via pindakaas, wat bovendien nogal wat nadelen met zich meebrengt), en als het al te vinden is, niet nl ondertitelt (dan zit je daar met je Bulgaarse klassieker) en veelal erg duur. Ook eBay heeft lang niet alles.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Ik heb het boek niet maar wel de hele lijst van 1001 films. Leuke lijst met voor mij persoonlijk al een paar aardige tips. Misschien moet ik het boek ook maar aanschaffen.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik vind het ook een prima boek. De lijst is voor mij niet zo erg verrassend (enkele uitzonderingen daargelaten), maar het is wel een mooi overzicht met inderdaad allerlei leuke weetjes over de betreffende films.
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
Een heel interessant boek ik heb het zelf ook en lees er nog regelmatig in.
Razorcut
-
- 164 messages
- 496 votes
Ik heb het gekocht in de FNAC (weet niet of je dat in NEderland ook hebt), maar heb hem al in verschillende winkels zien liggen. Wat Djelle zegt over het verkrijgen van sommige films is natuurlijk een feit, maar het zou maar jammer zijn moesten ze daarom niet vermeld worden. Ik vind dat trouwens één van de méérwaardes aan het boek, zo heb ik bvb La Jetéé leren kennen: een film die je anders zeker niet te zien krijgt. Ook regisseurs hun werk leerde ik beter kennen (bvb Kurosawa, Bergman, Capra, Hawks, Huston, Angelopoulos, Hitchcock, ...) Voor sommige oude of niet commerciele films ga ik meestal naar de bibliotheek (vaak nog op VHS).
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Veruit het grootste gedeelte van die films is echt wel te krijgen hoor.
Razorcut
-
- 164 messages
- 496 votes
Tuurlijk, het grootste gedeelte. Maar zo'n Chinese of Russiche film uit de jaren '30 is vaak toch nog wat anders. Tenzij je inderdda vlot Chinees spreekt. Zie hier op google gewoon na het intikken van '1001 films' dat hij bij nl.store aan 20 Euro staat. Ik had hem denk ik voor 18... Soit, is wel de prijs waard denk ik.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Daarom zei ik ook het grootste gedeelte. En Chinese films uit de jaren 30? dat zullen er hooguit 2 zijn en die Russische zijn van Eisenstein en zijn ook wel te krijgen.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Aha, die heb ik dus ook staan
Handig naslagwerkje.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Heb het ook, wel jammer dat het boek nogal spoilert.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Die spoilers zijn inderdaad jammer. Maar voor de rest ben ik tevreden met dit werkje waarin ook vaak leuke feitjes staan 
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Waar is dat boek in Nederland verkrijgbaar? Pas een keer in gebladerd bij de cinematheek. Interessant boek met leuke wetenswaardigheden en aardige plaatjes die de sfeer van de film goed nabootsen.
Alleen jammer dat het boek wat slordigheidjes bevat. Tetsuo komt bv. uit 1988 i.p.v. 1998.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Het is overigens geen toplijst met een volgorde.
Het zijn gewoon de 1001 belangrijkste films. Niet de ene belangrijker dan de ander.
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes
Kan iemand aub de lijst hier plaatsen, zou toch wel handig zijn.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Tja, dan moet ik scannen, misschien dit weekend een keertje.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ja, erg goed boek die mijn interesse voor veel films heeft opgewekt. Ik vind het alleen jammer dat ik voor de update van de laatste paar jaren een nieuw exemplaar moet aanschaffen. Daartoe ben ik niet bereid. Zou mooi zijn als mensen die het boek al eerder kochten de updates via een code konden downloaden of zo. Verder jammer van de spoilers, maar de besprekingen zijn vaak wel, ondanks dat ze vrij kort zijn, zeer goed.
lowhusky
-
- 8230 messages
- 0 votes
http://www.listology.com/content_show.cfm/content_id.26051/Movies
tot 2005 en de nummering is een beetje fout
gondwana
-
- 1212 messages
- 1464 votes
in de pre-'50 films uit dit boek ben ik maar matig geinteresseerd. Voor de rest, zeer aangenaam boek om in te bladeren...
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Wat een grote hoeveelheid idiote keuzes naarmate men meer bij het heden komt. Om eens wat te noemen; wat doet Top Gun in hemelsnaam erbij?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Het gaat in het boek niet zozeer om de 'beste films' aangezien dat wel erg subjectief is, maar om de films die op een bepaalde manier een belangrijke plaats in de filmgeschiedenis innemen en Topgun was wel echt een megasucces in bepaalde opzichten.
Als mensen aan mij zouden vragen: 'welke films moet ik echt gezien hebben om een beetje inzicht in de filmgeschiedenis te hebben' zou Topgun ook wel bij de eerste 1000 zitten.
Razorcut
-
- 164 messages
- 496 votes
Ga akkoord met Neo dat ik de recente keuzes (specifiek de jaren '90, heb sowieso maar de versie uit 2002) niet altijd zeer geslaagd vind. Anderzijds heeft kos wel een punt :
dit boek handelt over films die op een bepaalde manier belangrijk zijn in de filmgeschiedenis, niet over hun al dan niet artistieke kwaliteit. Zo staan bvb ook Birth of a Nation, Triumf des Willens, Monde Cane, Faster Pusycat Kill Kill, Sweet Sweetbacks Baadasss Song, evenals Jurassic Parc, Terminator, Ben Hur (vooral in het boek vanwege de eerste echte merchandising erond, en wegens redding van de productiemaatschappij van faillisement), en andere pure blockbusters erin.
In tegenstelling tot Gondwana ben ik juist wel geinteresseerd in de pre-50 films. Film(lijstjes) vanaf (laten we zeggen) eind de jaren 60 kan je overal gemakkelijk vinden: sowieso als je de idmb of moviemeter-top 50 bekijkt, staan er zeer veel 'nieuwe' films in. Voor oude klassiekers (naast enkele die iedereen kent: Cassablanca, Citizen KAne,...) is het vaak moeilijker en minder voor de hand liggend om sowieso de film al te kennen! Daarom ondermeer is dit boek echt interessant: zo heb ik oa Capra, Huston, Hawks, Renoir, Clouzot, Melville, Ford, Hitchcock leren kennen. Hoe meer van die echt goede oude films ik zie, hoe liever ik ze trouwens zie.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Van Jurassic Park en Terminator kan ik qua effecten het heel goed begrijpen en wat het los maakte en de merchandise. Top Gun zorgde er echter enkel voor dat hordes mense zich aanmelden voor een opleiding van straaljagerpiloot. Dat vind ik minder relevant om tot deze lijst te behoren. Als het daarom dan een plaats verdient... wil ik niet weten waarom bij films als A Project Part II, Housekeeping, The Vanishing etc Snap best dat het niet om artistieke waarde persee gaat.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
De titel doet wel vermoeden dat het zou gaan om de beste films aller tijden trouwens.